Gå til innhold

Lesertest; Vi tar balletak på Nokia 6300


Anbefalte innlegg

Forfatter av denne testen, er kanskje en av de aller mest kravstore og kresne av oss som vandrer rund her på den store grønne planet. Og som et resultat av dette, vil jeg nok komme med en litt annerledes test, med litt andre synspunkter på mine tester, enn hva amobil eksempelvis har kommet med når det gjelder denne telefonen.

 

post-25754-1183814946_thumb.jpg

 

Oppbygning:

- Opppakkning, førsteinntrykk

- Konstruksjon, kvalitetsinntrykk

- Inntrykk av telefonen gjennom bruk

- Konklusjon

 

OPPAKNING, FØRSTEINNTRYKK

Telefonen kommer som enhver annen Nokia, i en minimalistisk nokia-eske. Her er det lite som skiller seg ut. Men i det du åpner esken, og tar telefonen i hendene, er det første inntrykket som slår meg "denne føltes solid og litt tyngre enn forventet". Alt er pent pakket ned, og inntrykket gir 5 av 6 poeng.

 

KONSTRUKSJON, KVALITETSINNTRYKK

Jeg har gått telefonen i sømmene etter jakt på kvalitetsfeil. Men LED-lommelykt har jeg sett etter støv i display, uten hell. Konstruksjonsfeil, herunder støpefeil, også uten hell. Knirking eksisterer ikke i det hele tatt. Den er i det hele og det store svært godt sammensatt. Jeg fant ingen feil å sette fingeren på. Imponerende. 6 av 6 poeng.

 

INNTRYKK AV TELEFONEN GJENNOM BRUK

Så, all verdens tester kan ikke fortelle en bruker hvordan vil telefonen oppføre seg under bruk? Hvor logisk er den lagt opp?

 

1) Skrive SMS-meldinger:

La meg få gjøre en ting klart; da tastaturet er litt nedfelt, er det en liten kant i øvre del av tastaturet som desverre gjør at de med lange negler kommer til å irritere seg. "Def3"-tasten kan være vanskelig å få normalt trykk på, om en lang negl skal henge seg opp i opphøyningen. Her snakker vi ikke om bare damenegler, men også mannfolka må stusse litt før bruk. Men etter en normal klipp som alle burde ta i uka, så er problemet borte. Tastaturet er ikke så bra til å skirve meldinger på som på nokia 6233 på grunn av tykkelsen dens, men den er like i nærheten. Da telefonen er svært tynn, kan de også føles vondt og ubehagelig å flytte tommelen til de tastene som ligger nærmest hånden.

Men ellers så er det en sann drøm å skrive meldinger på telefonen, og alt virker veldig logisk og pedagogisk opplagt. Navigasjonstasten kan "knirke" litt som en følge av friksjon mellom finger og "OK" knappen, men det er ikke egentlig knirk, og lett å unngå når man er oppmerksom på årsaken. Ved nøyere undersøkelse fant jeg ut at tasten er 100% knirkefri. Og for å unngå følelsen, må jeg treffe rett på selve navigasjonstasten, og ikke streife "OK"-knappen. 5 av 6 poeng.

 

2) Samtalekvalitet

Jeg hører, som noen av dere kanskje vet - ganske dårlig. Og for meg er det spesielt viktig å vite litt om lydkvaliteten, så vel som lydstyrken. På Nokia 6300 er det veldig lav lyd. Og det kan være besværlig å høre hva som blir sagt hvis man har dårlig hørsel. Men så har nokia kommet inn med en litt spesiell finesse; Et spesielt lydsystem som gjør at telefonen takler bråk bedre. Og straks denne er aktivert, virker det som om lyden er mye høyere og sterkere.

 

3) Menyssystem

Menyene ser ut til å være noe forandret. Legger spesielt merke til at Nokia har vært inne med finpussen når det kommer til det grafiske inntrykket. Menyene, teksten og alt ser ut til å være mye lekrere enn hva nokia 6233 hadde. Jeg mislikte "Aktiv ventemodus" på 6233. Men på 6300 er det blitt totalt forandret. Layouten er blitt mye bedre. Og jeg kan ikke tenke meg å slå det av.

 

4) Andre finesser

En annen kjekk ting, som jeg alltid har likt, men som tidligere kun har vært forbeholdt eiere av Samsung-mobiler, er de blinkende lampene på siden av telefonen som forteller om aktivitet. Straks du har fått SMS, eller ubesvart anrop, blinker denne lampen for å fortelle deg at noen har forsøkt å kontakte deg. Dette er ekstremt praktisk da telefonen kan ligge helt i andre enden av rommet, og likevel fortelle deg at du har fått melding. Styres (av/på) via profiler. 6 av 6 poeng.

 

Epostleseren imponerte meg. Jeg bruker gmail, og det var skremmende lett å sette opp. Og fungerte meget bra. Til og med egen spamfunksjon er implementert. Min forrige telefon (RIP) HTC Mteor var ikke langt på nær så enkel og intutivt som nokias 6300 her. 6 av 6 poeng.

 

KONKLUSJON

Nokia har skutt gullfuglen med 6300. Og jeg tror endelig Nokia er tilbake i mine godlommer etter å ha imponert meg ned 6300. Den er kvalitetsmessig svært godt sammensatt. Har god lyd (dog etter noe justeringer) også for hørselshemmede. En meget god epostleser, en smart blinkende lampe som forteller deg om aktivitet, og et veldig pent oppbygd series 40 menysystem, som for meg er blitt lekrere enn noen gang.

 

ANBEFALES!!

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for veldig bra test! Helt enig i dine konklusjoner. Dette er en meget bra telefon som kommer til å bli en klassiker.

 

Noe småpirk er det, men 6300 er nok en telefon jeg kommer til å beholde i flere år.

 

Forbedringer jeg gjerne skulle sett på f.eks. en i-versjon:

 

- Mulig å bytte minnekort uten å ta av bakdeksel.

- Mattere svart lakk = mindre fingermerker.

- Fjern dekselet over USB-porten, tror det kommer til å knekke av snart uansett..

Lenke til kommentar

Syns du bør forandre emnetittelen til noe ala' Hyllest til Nokia 6300! For du er ikke kritisk i det hele tatt i din uttalelse om denne telefonen. 6300 er helt sikkert en god telefon, men den har da svakheter den og. Så hvis du virkelig vil fremstå som en kravstor mobilbruker, så prøv igjen. :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt en Nokia 6300 og er veldig fornøyd. Jeg er enig i at lyden under samtaler er noe lav, ønsker å gjøre noe med det om mulig.

 

Det nevnes et spesielt lydsystem som gjør at telefonen takler bråk bedre og gjør lyden høyere og sterkere. Hvordan aktiverer man denne funksjonen? Har letet gjennom alle menyer men kan ikke finne en slik funksjon :cry:

 

Det eneste lingnende er jo å aktivere stemmeklarhet, men det gjør ikke at man hører personen man snakker med bedre. Det fungerer jo slik at den man snakker med hører deg bedre.

 

Jeg har også prøvd med forskjellige instillinger i mediaspillerkontrollen, og det ble litt bedte etter jeg satt på "POP" eller justerte opp diskanten på egendefinert instilling.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan man aktiverer funksjonen som gjør at telefonen takler bråk bedre og lyden blir høyere og sterkere? :hmm:

Endret av narols
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at dere synes lyden er lav. Jeg gikk fra en K750i som jeg ikke kunne bruke på buss og trikk da lyden var altfor lav til denne som jeg nesten får vondt i ørene når jeg har på stemmeklarhet og fullt volum. Er det forskjell på hardwaren muligens.

 

I hvert fall så har min 6300 slått K750i, Siemens S55, SE T610 og SEK500i år det gjelder samtalevolum.

Lenke til kommentar

Min gamle Samsung E730 har mye bedre og høyere lyd enn Nokia 6300 klarer å levere. Jeg har overført noen av lydene fra Samsung'en til Nokia'n, bla. en fuglelyd/sang (Chiffchaff). På Samsung'en så skjærer lyden i ørene for den er så høy og skarp, mens på Nokia'n er den samme lydfilen betydelig lavere. Selv når lyden er på max.

 

Jeg har tilogmed sjekket det på to stk. Nokia 6300, så jeg tviler på at det er noe med hardware'en.

 

Jeg har sjekket at telefonen har den nyeste programvare, og stemmeklarhet er aktivert.

 

Lurer fortsatt på den funksjonen som nevnes over, som gjør lyder bedre. Er det stemmeklarhet som menes, eller er det en annen funksjon? :hmm:

Endret av narols
Lenke til kommentar
Min gamle Samsung E730 har mye bedre og høyere lyd enn Nokia 6300 klarer å levere. Jeg har overført noen av lydene fra Samsung'en til Nokia'n, bla. en fuglelyd/sang (Chiffchaff). På Samsung'en så skjærer lyden i ørene for den er så høy og skarp, mens på Nokia'n er den samme lydfilen betydelig lavere. Selv når lyden er på max.

 

Jeg har tilogmed sjekket det på to stk. Nokia 6300, så jeg tviler på at det er noe med hardware'en.

 

Jeg har sjekket at telefonen har den nyeste programvare, og stemmeklarhet er  aktivert.

 

Lurer fortsatt på den funksjonen som nevnes over, som gjør lyder bedre. Er det stemmeklarhet som menes, eller er det en annen funksjon? :hmm:

9394791[/snapback]

 

Vi snakker om samtalelyd, ikke den høyttaleren som spiller av ringetoner. Den høyttaleren som lager lyd fra personen i andre enden. Øretuten.

Lenke til kommentar
Min gamle Samsung E730 har mye bedre og høyere lyd enn Nokia 6300 klarer å levere. Jeg har overført noen av lydene fra Samsung'en til Nokia'n, bla. en fuglelyd/sang (Chiffchaff). På Samsung'en så skjærer lyden i ørene for den er så høy og skarp, mens på Nokia'n er den samme lydfilen betydelig lavere. Selv når lyden er på max.

 

Jeg har tilogmed sjekket det på to stk. Nokia 6300, så jeg tviler på at det er noe med hardware'en.

 

Jeg har sjekket at telefonen har den nyeste programvare, og stemmeklarhet er  aktivert.

 

Lurer fortsatt på den funksjonen som nevnes over, som gjør lyder bedre. Er det stemmeklarhet som menes, eller er det en annen funksjon? :hmm:

9394791[/snapback]

 

Vi snakker om samtalelyd, ikke den høyttaleren som spiller av ringetoner. Den høyttaleren som lager lyd fra personen i andre enden. Øretuten.

9394936[/snapback]

 

 

Ja, jeg er klar over det. Men både høytaleren til "øretuten" og høytaleren bak på telefonen på Nokia'n, som gir lyd til omgivelsene, er betydelig dårligere enn på Samsung E730.

 

Det sier jo litt om hardware i Nokia'n :thumbdown: Om ikke det er en lyd-innstilling bortsett fra stemmeklarhet, som jeg har oversett i menyen da.

 

Er det noen som kan bekrefte om det er flere lyd-instillinger som kan forbedre lyden, bortsett fra stemmeklarhet? For stemmeklarhet gjør jo at personen i den andre enden hører deg bedre. Ikke så lyden blir bedre i "øretuten". Slik det står det hvertfall beskrevet i manualen.

Endret av narols
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Syns du bør forandre emnetittelen til noe ala' Hyllest til Nokia 6300! For du er ikke kritisk i det hele tatt i din uttalelse om denne telefonen. 6300 er helt sikkert en god telefon, men den har da svakheter den og. Så hvis du virkelig vil fremstå som en kravstor mobilbruker, så prøv igjen.    :thumbdown:

9071506[/snapback]

 

Så koster telefonen ikke akkurat så mye heller. Du forventer nærmest at den skal være ræva bare du titter på prisen.. Men så overrasker den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...