Gå til innhold

Den lille store fotobok tråden.


Anbefalte innlegg

Jeg er som sikkert mange andre stadig på jakt etter no god lektyre.

 

Har lest digital foto i praksis og lærerik er den, men blir etter min smak litt tørr i lengden.

 

Kjøper jo div fotoblader på narvesen og kan jo fort plukke opp noen tips der også, men blir noe lei av all den reklamen som slår meg i ansiktet og forteller meg at: dette har ikke du råd til!! ;)

 

Har også lest disse 2digitalfoto (2mest kjente)bøkene til Scott Kelby og likte de, men der var det liksom så lite igjen. Ble ferdig med boka før jeg viste ordet av det... Lite gøy...

 

Nå er jeg da på jakt etter noe nytt lesestoff igjen, men vet ikke hva...

 

 

Noen forslag?

 

 

Legg til ditt bidrag så fler enn meg kan få nytte av denne tråden... :)

Endret av chris300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her på forumet ser det ut til at det ikke er særlig populært å hverken lese bøker eller blader, i hvertfall ikke bøker. Selv har jeg etter hvert en stor stabel, og her er noen av de beste jeg har lest:

 

Redigert; Bilder av bøkene er nå skjult for å få et litt mer kompakt innlegg og navnet på bøkene er nå linket til amazon.com, untatt Digital Fotografi i Praksis som er linket til Bokkilden.

 

De første bøkene jeg vil anbefale er de som går direkte på de ulike modellene, første bud er og lære kamera å kjenne.

 

 

17171749.JPGBKCADRXT.JPG51BEQWAPR1L._AA240_.jpg

 

 

Magic Lantern Guide er en meget god serie med bøker som går direkte på de ulike modellene. Er veldig grundig og gir masse nyttige tips og informasjon, også detaljer som ikke blir nevnt i brukermanualen. Ikke bare om kameramodeller, men også om Nikons geniale trådløse Creative Lighting System.

 

 

51DRCBKK1TL._AA240_.jpg51KwocvYOGL._AA240_.jpg51GMQCTNFDL._AA240_.jpg

 

 

Digital Field Guide er mer overfladisk, men tar i tillegg for seg mange ulike situasjoner med eksempelbilder med tekniske forklaringer. Best for nybegynneren som ikke vil dykke dypt ned i det tekniske.

 

 

Deretter vil jeg anbefale litt mer generelle bøker som:

 

 

tt42300.jpg

 

 

Klassikeren Understanding Exposure av Bryan Peterson er en god bok, tar for seg som tittelen sier; å forstå eksponering.

 

 

16187_256x256.jpg

 

 

Digital Fotografi i Praksis blir lovpriset av mange, men personlig synes jeg den er mangelfull på mange måter. Boka er veldig komprimert og faller man av lasset er man fort fortapt. Den tar for seg det grunnleggende og etterbehandlingen grundig, men det å faktisk TA bilder blir forbigått i stillhet. Den eneste boka om fotografering jeg har som ikke gir meg noe inspirasjon til å legge fra meg boka og ta frem kamera. Dyr er den også.

 

 

9780321474049.jpgImage0019.jpg

 

 

The Digital Photograpy Book tar for seg det meste og gir masse tips i forskjellige situasjoner. Volum 2 tar det hele et solid skritt videre. Bøkene er egentlig veldig overfladiske i og med at de dekker så mye forskjellig, men har likevel mye nyttig. Lettleste bøker.

 

 

Føler man at ting begynner å falle på plass, kan man se på litt mer avanserte ting som det å utfordre lukkertiden.

 

 

Image0018.jpg

 

 

Understanding Shutterspeed av Bryan Peterson tar for seg hva lukkertiden gjør og hvilke tider som må til for å fryse action i ulike situasjoner. I tillegg tar boka for seg også lengre lukkertider og hvordan dette kan gi kreative resultater, i mange tilfeller noe de fleste unngår pga advarsler "over alt" om å unngå lange lukkertider. Egentlig ikke noe revolusjonerende i seg selv, men interessant å lese og se eksempler i ulike situasjoner.

 

 

Image0022.jpg

 

 

Nok en bok av Bryan Peterson, Beyond Portraiture. Hvordan ta kreative portrettbilder ute i felten (lite eller ingen studiobilder her).

 

 

0817441816.jpg

 

 

Igjen en bok fra Mr. Peterson, Learning to see Creativity. Er ingen stor fan av bildene til mannen, men det er ingen tvil om at han kan sitt fag, anbefales!

 

 

Lyssetting.

 

 

1778.jpg

 

 

Master lighting guide for photographers er den velklingende tittelen på denne boka fra Christopher Grey. Tar for seg mye grunnleggende innen lyssetting i studio, i tillegg til masse forskjellige typer lys (med tilbehør) og typer lyssetting. Har også oversiktsskisser for hvordan kamera, lys og objekt er plassert.

 

Natur.

 

 

41fqZhmGsPL.jpg

 

 

Nature Photography field guide av John Shaw. Masse bilder og informasjon om naturfotografering. Boka er såpass gammel at den ikke er "tilpasset" digitale kamera, så litt forkunskaper om hva som skiller film og digitalkamera er en fordel.

 

 

Image0021.jpg

 

 

The Magic of Digital Nature Photography av Rob Sheppard tar for seg som tittelen sier, ulike sider ved naturfotografering. Boka er ikke rettet direkte mot noe spesielt, men dekker det meste og i tillegg kommer med anbefalinger hvilket utstyr man bør ha i ulike situasjoner.

 

 

HDR.

 

 

Image0020.jpg

 

 

Mastering HDR Photography av Michael Freeman. Boka tar for seg mye bakgrunnsinnformasjon om hvordan de ulike HDR-programmene kalkulerer seg frem til det endelige resultatet. Det er ikke for detaljert og faktisk ganske interessant for å få en bedre forståelse for hvordan HDR og Tonemapping fungerer. Etter hvert kommer man inn på hvordan eksponere for HDR og ulike workflow metoder i tillegg til hva de ulike funksjonene/justeringene i hvert program gjør alene og eventuelt sammen med andre. Også positivt er det at forfatteren skriver om flere programmer og ikke tilber bare ett. Boka er lagt opp til at det ferdige resultatet skal være mest mulig naturtro og ikke å bruke HDR til ekstreme spesialeffekter.

 

 

206145203.jpg

 

 

Complete Guide to High Dynamic Range av Ferrell McCollough. Kan egentlig sies det samme om denne, men går litt mer rett på sak og muligens litt mer science fiction look.

 

 

En litt andreledes bok til slutt.

 

 

Image0023.jpg

 

 

The Moment it Clicks av Joe McNally er veldig forskjellig fra alle andre bøker jeg har lest, i det at han forteller små historier fra sin karriere og gir lite konkrete tips, men overlater leseren til å tenke mer selv.

 

Helt til slutt vil jeg anbefale det engelske bladet Digital Photographer. 100 sider fylt til randen av lesbart stoff i nesten hvert blad.

 

 

Når det gjelder redigeringsbøker, bør du fortelle hvilke(t) program du bruker.

 

 

PS Skulle vel også ha tatt med et par bøker om Color Management, men jeg har ikke kommet igjennom dem jeg har ennå, så jeg kan ikke sånn uten videre gå god for dem. En bok som jeg har sett gjentatte anbefalinger på er denne.

 

 

rwcm.jpg

 

 

Real World Color Management av Bruce Fraser, Chris Murphy og Fred Bunting. Som sagt, ikke lest den (ennå), men den blir anbefalt rundt om.

 

 

PS2 Ellers saver jeg et eget underforum for lektyre, enten det er nettsider, blader eller bøker. En tråd som denne er forsvunnet om et par uker...

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Redigeringsbøkene til Scott Kelby er også veldig bra!! De finnes til alle Adobe-produktene.

Jeg har en til Elements som er utrolig inspirerende og lett å bruke når man skal lære en bestemt prosess.

 

Generelt anbefales det å kjøpe alle engelske bøker fra Amazon, enten den engelske eller amerikanske butikken. Jeg bruker bare den engelske, billigere porto og raskere levering...

Der er det greie anmeldelser av bøkene, så man kan prøve å finne en som passer sitt nivå.

 

For husk at bøker er moms og tollfritt, så man sparer mye på å bestille fra utlandet! Det er ofte flere ukers levering på engelske bøker i Norge, Amazon sender som regel på dagen...

Lenke til kommentar

Det var da ett utfyllende innlegg, Oceanborn. Må si jeg har kjøpt et helt "bibliotek" jeg også, det meste fra Amazon, siden jeg begynte "her inne".(Har vel ca 20 bøker nå, og fant noen i fotohylla på Biblioteket som jeg enda ikke hadde) Det meste har kommet som forslag i tråder her, så det hadde faktisk vært en idé nå å samle alle fotobok-forslagene slik at de blir lagt i det begynner- eller opplysnings-emnet som er laget her.

De første bøken du nevner der for kameraet har jeg også, men da for Canon EOS400. Det er et stort antall litteratur som er oppgitt i ulike tråder her på forumet, hadde vært greit med en liste, alfabetisk eller ordnet på annen måte.

RandiA

Lenke til kommentar

Godt forslag RandiA. Jeg har nå forandret tittelen på denne tråden i håp om å kanskje få samlet alle bokforslag her (og erfaringer).

Jeg tok vekk redigeringdelen, da den kan komme bedre til pass i en egen tråd om dette.

 

Kjempegodt innlegg av deg Oceanborn. Trenger flere sånne.. :)

 

Jeg har allerede kikket endel på noen av de du nevnte og ender vel opp på enten Klassikeren Understanding Exposure av Bryan Peterson eller The Moment it Clicks av Joe McNally i første omgang. :)

 

 

Til alle som mener bøker er en "synd"!!!

 

Vet dere ikke at det er usunt å lese pc på senga.. ;)

Lenke til kommentar
Redigeringsbøkene til Scott Kelby er også veldig bra!! De finnes til alle Adobe-produktene.

Jeg har en til Elements som er utrolig inspirerende og lett å bruke når man skal lære en bestemt prosess.

 

Enig. Har denne boken, skal kjøpe flere. Scott Kelby er faktisk den best selgende innen photoshop bøker og den som har solgt flest bøker verden over i data kategorien. De bruker faktisk Scott Kelby's PS bøker på fotoskoler i USA.

 

Generelt anbefales det å kjøpe alle engelske bøker fra Amazon, enten den engelske eller amerikanske butikken. Jeg bruker bare den engelske, billigere porto og raskere levering...

Der er det greie anmeldelser av bøkene, så man kan prøve å finne en som passer sitt nivå.

 

Har selv kun handlet fra den amerikanske. Ser nå at det er faktisk ca. samme pris og pakken leveres under halve tiden fra den Britiske. Det kan være en god del billigere på enkelte ting på den amerikanske siden. Ser ut som jeg blir å handle fra den Britiske heretter.

 

www.amazon.com

www.amazon.com/uk

 

For husk at bøker er moms og tollfritt, så man sparer mye på å bestille fra utlandet! Det er ofte flere ukers levering på engelske bøker i Norge, Amazon sender som regel på dagen...

 

Momsfritt til eget bruk. Men ikke kjøp noen annet itillegg til bøker, f.eks. en DVD film. Da må du betale moms på hele beløpet inkl. porto, også bøker.

 

Sjekket pris på 3 bøker jeg ønsker meg, 550kr. fra UK, 600kr. fra US og 900kr. for 2 av 3 bøker i fra Bokkilden.no.

Lenke til kommentar
Fint med en slik tråd ja...bilde av fotobøker som legges inn, behøver ikke være så store synes jeg, lettere å scrolle når de er mindre, men det hadde vært fint om de ble gjort til klikke-bilder, så kunne man se nærmere på de som var av interesse.

RandiA

Bilder av bøkene er nå skjult for å få et litt mer kompakt innlegg og navnet på bøkene er nå linket til amazon.com, untatt Digital Fotografi i Praksis som er linket til Bokkilden. ;)

Lenke til kommentar

Her fikk jeg flere til mitt foto-bibliotek ja..bruker Amazon.UK jeg, gjort det siden nettets morgen so to speak :yes: , så her er de jeg bestilte nå:

National Geographic" Photography Field Guide: Secrets to Making Great Pictures Peter K. Burian; Paperback; £5.50
The Magic of Digital Nature Photography (Lark Photography Book (Paperback)) (Lark Photography Book)"
Rob Sheppard; Paperback; £9.86
People and Portraits (National Geographic Photography Field Guides) 
Robert Caputo; Paperback; £9.74

Kjekt med noe nytt ja...

RandiA

Lenke til kommentar

Ser det er veldig mange gode forslag til valg av bok/bøker... Selv kjøpte jeg Naturen i Fokus skrevet av Baard Næss.... Dette er mer en type inspirasjonsbok (mener jeg), med mange flotte natur- og dyrebilder, hvor Baard Næss forteller om hvordan han forbereder seg før han tar blinktskuddene.... Personlig likte jeg boken og anbefaler den på det varmeste... Men husk! Dette er mer en type inspirasjonsbok som man kan lærer flere morsomme knep, ikke direkte en lærebok...!

Lenke til kommentar
For husk at bøker er moms og tollfritt, så man sparer mye på å bestille fra utlandet! Det er ofte flere ukers levering på engelske bøker i Norge, Amazon sender som regel på dagen...

 

 

Min kone jobber i posten og sier hun har kranlet mang en gang med tollvesenet om nettopp akkurat dette.

 

Kan noen som vet linke til eller fortelle hvor man kan finne denne loven som sier bøker er moms og tollfritt sånn at vi andre kan henvise til denne ved eventuelle problemer...

 

iflg min kone har hun kun opplevd at tollvesenet har gitt etter en gang på dette...

 

Setter stor pris på om noen vet. :)

Lenke til kommentar

Her står det noe om det jeg skrev i forrige post. Nederst på siden.

 

Fritak for toll og avgifter

I enkelte situasjoner er det mulig å innføre varer uten å bli belastet for toll og avgifter. De fleste av ordningene er knyttet til innførsel av varer til privat bruk. I tillegg til ordinære fritak, beskrives også fritak for varer som bare skal være midlertidig i Norge.

 

Fritak ved ordinær innførsel

I enkelte situasjoner kan varer på visse vilkår innføres toll- og/eller avgiftsfritt. De vanligste fritakene gjelder:

reisegods, flyttegods og arvegods

en del varer med verdi inntil 200 kr

en del gavesendinger med verdi inntil 1 000 kr

reklamemateriell og vareprøver av ubetydelig verdi

varer til ambassader, internasjonale organisasjoner m.m.

Enkelte varetyper er også helt fritatt for toll og avgifter. De vanligste fritakene gjelder

bøker (etter nærmere bestemmelser)

kunst innført av kunstneren selv

båter til bruk i passasjertrafikk

Oversiktene er ikke uttømmende, og denne veilederen kan heller ikke gå inn på alle detaljene i regelverket. For mer informasjon viser vi til publikasjonene under.

Lenke til kommentar

Jeg har PHOTOGRAPHY, the new complete guide to taking photographs. Av John Freeman (2003).

Jeg har ikke lest hele selv, men det er en ganske tykk bok med "how to do" og eksempler på "how not to do". Nybegynnernivå. Ganske allround med tanke på tema, men muligens litt mye onani på egne ferdigheter fra forfatterens side. Jeg anbefaler den likevel.

De siste kapitler tar for seg "the latest digital techniques" og den delen er delvis foreldet. Resten omhandler gammelt godt håndtverk.

 

Jeg har også NORSKE ØYEBLIKK, Av Sigurd B. Hennum (2002). Dette er en samling klassiske norske fotografier og en forklarende tekst til hva som er avbildet. Fascinerende lesning, men ingen lærebok i fotokunst/teknikk.

 

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...