Gå til innhold

[Løst] Sony W605 (50hz) vs W805 (100hz)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter å kjøpe ny tv. Bruksområde blir 60% film/serier (fra htpc), 30% gaming (fra htpc) og 10% tv titting.

 

Jeg ser nå at Sony sin 48" W605 er på tilbud hos lefdal nå til den latterlige sum av NOK 3995,-. Vurderer sterkt å gå for denne da den har nokså lav input lag (29ms Leo Bodnar hdtvtest.co.uk).

 

Eneste som gjør meg litt tvilende er at jeg er vant til 120hz pc-gaming og W605 kun har 50hz panel vs 100hz panel på W805 (irriterer meg sykt at jeg ikke slo til når den var på tilbud til NOK 5990,- for kortt tid siden). Det blir nok uansett ikke til at jeg sitter å spiller CS på tv'en i stuen, men noe BF fra tid til annen og andre fps spill kan nok forekomme.

 

Hvordan er det egentlig med overføring over hdmi (da tv'er så vidt meg bekjent ikke har DVI eller DP inngang) av 100/120hz materiale?

 

Har forsøkt å lese meg litt opp på HDMI og funnet ut at 1.4b versjonen er en form for dual-link som kan levere 3D i 120hz (60hz for hvert øye). Men om dette fungerer på 2D materiale er jeg veldig usikker på?!

 

Håper noen med litt mer insikt her gidder å ta seg tiden til å hjelpe meg med spørsmålene min samt gi meg en anbefaling på om W605 er tv'en å gå for med tanke på mine behov.

 

På forhånd takk :)

Endret av matta1985
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til info så kjøpte jeg meg 48W605 i går til NOK 3995,- på Lefdal. Kun satt den opp og endret til Cinema Mode med Warm2 colour temp. Foreløpig er jeg kraftig imponert over tv'en. Så Horrible Bosses 2 (forøvrig ikke så veldig bra film) og bildet var flott. I tillegg så gikk den igjennom på WAF. Dama synes den var litt stor til å begynne med (sitter kun 2m fra skjermen) men etter filmens slutt så syntes hun det gikk fint. Samtidig så er tv'en tynn nok (oppe) til at den ikke virker så fremtredende, nederste del (tykkere) er uansett gjemt av mine B&W 685S2 som står på hver side av tv'en.

 

Gleder meg til å leke litt mer med den i kveld, og spesielt til å prøve å game litt på den.. Godt fornøyd foreløpig.

 

Just my 2 cents..

Lenke til kommentar

Hehe ser den, tenker på å plombere selv og heller bruke lisens pengene på Sumo, Viasat, HBO og eller Netflix i stedet..

Akkurat når det kommer til gaming på tv'er og ikke monitor (pc-skjerm) så vidt meg bekjent ikke 100hz ikke nyttig uansett. Dette grunnet maks overføring av over hdmi er 60hz. For å få utnyttet 100hz så må tv'en ha DVI eller DP noe de fleste ikke har.

 

Det som virkelig betyr noe er input-lag og der er Sony best. Denne har 29ms input-lag (Leo Bodnar) noe som frem til ganske nylig var det aller beste på markedet. Jeg vet dog at noen av Sony's modeller har kommet helt ned i underkant av 20ms nå, men prisen blir jo deretter.

 

Jeg er i hvertfall strålende fornøyd foreløpig :) Skulle det etterhvert dukke opp noe jeg ikke liker ved tv'en så vil jeg dele det her.

Lenke til kommentar

Ser du har tatt valget. Personlig så hadde jeg aldri gått for et 50Hz panel. Men bildebehandlingen vil hjelpe til med å skjule bildene som ikke panelet er i stand til å vise.

 

Dem fleste spill på konsoll kjører i 30fps så et 50Hz panel vil ikke være et problem. Det er når en skal spille noe som går i 60fps at dette TV vil vise sin svakhet med hakking.

 

Men du virker fornøyd og det er det viktigste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...