Gå til innhold

Installering - kan noen hjelpe meg? Se nederst nå

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hørt det er mulig å installere Ubuntu, men f. eks gi den 10Gb av plassen på pc'en og da når man starter opp pc'en så kan man velge mellom Linux og Windows. Stemmer dette?

Hvis ja så vil jeg gjerne ha veiledning gjennom installasjonen. Får ikke gjort det før etter skolen i morra, da jeg får brukt begge pc'ene sånn at jeg er på nett for å se hva dere skriver mens jeg installerer.

Vil gjerne gjøre sånn så lenge, siden det er så lenge til jeg får kjøpe min egen pc.

Edit:

Hvis dere kan skrive hvordan det gjøres, eller vet om en tråd hvor det står kan dere linke til den for da er jeg jo på nett på den andre pc'en så jeg kan bare skrive ut i dag (senere i kveld eller noe sånt)

Litt info om pc'n det skal installeres på:

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så mye hokus pokus å få det til :)

Men først må du selvfølgelig lage en partisjon som ubuntu skal installeres på. Hvis du alt har en partisjon på noen giga er det bare å starte ubuntu fra cdn og installere på den(du bør vel også ha en liten partisjon til swap)

Hvis du IKKE har en ekstra partisjon eller harddisk å installere på blir det værre. Da må du bruke et spesielt program for å dele opp den partisjonen du alt har. Vet ikke hvordan du gjør det.

Men uansett: når du kommer til partisjoneringsbiten i installasjonen velger du å inndele partisjoner selv(det nederste alternativet) og setter en stor partisjon til filsystem ext3 og monteringspunkt til "/"

Du bør vel også ha en liten partisjon på ca 1 gb med filsystem swap. (eller ordner ubuntu det selv? Ble litt usikker nå)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hvis du IKKE har en ekstra partisjon eller harddisk å installere på blir det værre. Da må du bruke et spesielt program for å dele opp den partisjonen du alt har. Vet ikke hvordan du gjør det.

Dette vet jeg ingenting om. Kan så og si ingenting om pc utenom at Windows er dårlig og treigt :)

Jeg vet ikke hvor mye plass jeg trenger, men programmene jeg kommer til å skal ha er

1. FTP (vet ikke hvilket)
  2. Photoshop
  3. Nettleser (Opera seff)
  4. Noen spill? TrackMania kanskje?
  5. MSN (som sikkert ligger inne allerede)
  6. Høre på musikk :D

Sikkert noe jeg har glemt, men det er for det meste det jeg bruker..

Lenke til kommentar

Gå på min datamaskin. Hvor mange "harddisker" kommer opp der? (lokale disker eller noe sånt)

Ang. programmene:

ftp: gFTP

photoshop: gimp, men ikke ha for høye forventninger.

Opera( :love: ) kan du enkelt installere

Tror ikke Trackmania går desverre. Men er fortsatt mange spill(både gratis og ikke. Alle id softwares spill kan brukes på linux f.eks)

msn: gaim funker kjempebra til det. Men det har ikke webcam støtte(det har derimot amsn det. Men anbefaler gaim uansett)

musikk: åja. Er masse programmer for det. Selv liker jeg xmms siden det er helt likt som winamp

Lenke til kommentar
Gå på min datamaskin. Hvor mange "harddisker" kommer opp der? (lokale disker eller noe sånt)

En tror jeg. Og det var C:

ftp: gFTP

Prøvde det i stad på Live-cd'en. Skjønte ingenting av det...klarte ikke en gang å åpne filene hehe.

photoshop: gimp, men ikke ha for høye forventninger.

Har ikke det...når vi bruker det på skolen sitter jeg heller med Paint for det syns jeg faktisk er bedre enn gimp. Slipper også å vente i 20 år på et dårlig program da ;)

Opera( :love: ) kan du enkelt installere

Mhm :D

Tror ikke Trackmania går desverre. Men er fortsatt mange spill(både gratis og ikke. Alle id softwares spill kan brukes på linux f.eks)

Er det ikke noen sånn greie jeg kan installere så slike filer fungerer?

[/b]msn: gaim funker kjempebra til det.[/b]

Jepp det gjør det. Satt på det i sta på Live-cd'n

musikk: åja. Er masse programmer for det.

Ja, det er forresten en heftig diskusjon om musikk-greier i webkafeen nå, de sitter å diskuterer winamp og noen andre greier hehe...litt OT, men samme det

Takk for svar(ene)

Lenke til kommentar

Men nå var det ikke det Gimp som skulle diskuteres her ;)

Men uansett, når jeg kommer hjem fra skolen i morra skal jeg installere det :cool:

Det blir digg vett, så får jeg få litt hjelp her regner jeg med just ICE (if you know what I mean ^^)

Edit:

Noen må gjerne si noe her innen jeg er tilbake etter skolen så jeg slipper å få høre for dobbelposting hehe

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

Et tips kan være at du kjører en runde med defragmenteringsverktøyet i Windows på C:-partisjonen før du går i gang med å dele opp harddisken i flere partisjoner (som vil være nødvendig for å installere GNU/Linux i tillegg til Windows). Ikke at du MÅ gjøre dette før du setter igang med installasjonen, men det skader absolutt ikke (det vil også gjøre maskinen raskere å bruke i Windows), selv om det er litt kjedelig å vente på skal bli ferdig.

Og så må du jo selvfølgelig sørge for å ha ledig diskplass på C:-partisjonen din -- var det ikke minst 10 GB du nevnte (gjerne bruk mer om du har råd til det), men det har du helt sikkert tenkt på allerede :-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Er det ikke noen sånn greie jeg kan installere så slike filer fungerer?

8516125[/snapback]

DU tenker kanskje på wine. Ja, er masse spill du kan kjøre med wine. Blant annet kjører warcraft III perfekt på wine(for meg iallefall)

Du kan søke etter spill og programmer her for å se om de virker eller ikke. Lønner seg å se på platinumlisten og gullisten også.

Det finnes et program som heter cedega som vistnok skal kjøre de fleste spill bra. Har ikke selv prøvd det siden det koster penger.

Lenke til kommentar

Takk for linker.

Okay, nå er jeg klar til installering :cool:

Se på bilde i første post og hva jeg trenger av programvare i en av postene...hvor mye plass sånn ca. skal jeg gi til Linux?

Edit:

Hvor lang tid skal installeringen ta? Er på steg 5 av 6, og bare lurer siden det ikke står noe om tid som er igjen av installeringen...har gitt 27 GB til Linux nå.

Edit 2:

Error - Klarte ikke å frigjøre nok plass til installasjonen

Hva skal jeg gjøre? :cry:

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

SIkker på at du har nok plass til å lage den partisjonen da? Husk at du ikke kan bare ta plass fra en annen partisjon sånn uten videre. Sleng gjerne med et bilde

edit: du burde også endre emnetittelen til noe litt mer beskrivende

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet jeg burde forandre tittelen, men fant ikke på noe som passet...uansett så har jeg kanskje funnet ut feilen: jeg skjønte ikke helt den scrollbaren i installasjonen så jeg valgte at jeg ville la Linux ta hele plassen og jeg hadde ingen back-up på Windows, men jeg kansellerte installsjonen etter erroren og avslutta Linux.

Så jeg har ikke fått installert det, men alt fungerer i hvert fall som det skal ;)

Men jeg skal prøve igjen etterpå, om ikke så lenge så da får vi se hva som skjer...da sier jeg i fra om det er noe. Har fått vite at etter min bruk bør jeg ha den ca. 2/3 til høyre.

Takk for hjelp så langt alle sammen :)

Edit:

Nå er jeg forbi det steget med erroren. Hadde bare gått feil ved i den scrollbaren. Skulle til høyre, og ikke venstre.

Men nå står det

Disse partisjonene vil bli formatert:

partisjon #3 på /dev/hda med ext3

partisjon #5 på /dev/hda med veksleminne

Skal jeg bare fortsette videre og trykke install nå? Husk at jeg skal ha både Windows og Linux siden jeg har hørt det funker...

Det er forresten steg 6 av 6 hvis dere lurer-

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

Hvis windows ikke er på partisjon 3 og 5 er det nok ingen fare. Men hvordan fikk du flere partisjoner? Jeg trodde du bare hadde en?

Men hvis du lar ubuntu selv velge partisjoner og sånt tror jeg windows blir overskrevet og at ubuntu lager 2 partisjoner av den ene som windows er installert på

Lenke til kommentar

Hm, jeg vet ikke helt, men jeg tok med pc'n og gikk til naboen som har litt peiling på pc'en og hu ene satt bare og lo av meg siden jeg nesten hadde kjørt over hele disken ;P

Så jeg får nok vente til jeg enten skjønner åssen jeg gjør det med Windows eller til jeg har egen pc da jeg ikke har noe på pc'en da jeg skal installere Linux

Lenke til kommentar

Det ER mulig å dele opp en partisjon uten å måtte slette innholdet på den. Spør i Lagringsmedier delen av forumet. Da kan du jo lage 3 partisjoner i passe størrelser :thumbup:

(husk en partisjon på ca 1,3 gb til swap også)

Jeg kommer bare på navnet på ett slikt program, partition magic, men jeg vet at det finnes gratis alternativer også

edit: er et linuxprogram som heter gparted som kan endre størrelsen på eksisterende partisjoner.

Noen som kan uttale seg noe om det?

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar

Ingen her inne kan garantere deg at windows ikke forsvinner. Helt sikker er du bare hvis du tar back-up. Det kan du gjøre enkelt fra live-CD ved hjelp av dd kommandoen over på hva du enn måtte ha av lagringsmedie tilgjengelig, les om det her:

http://www.linuxquestions.org/questions/sh...006#post1848006

Det er ikke noe problem å krympe partisjonen til windows, det gjør du enkelt med gparted så fremt det er ledig plass på den. Defragmenter på forhånd slik kommers tipset deg om, så unngår du at det ligger data spredd over hele disken som hindrer deg i å krympe.

De to partisjonene du har opprettet virker helt greie, du burde selv se hva hda1, hda2 og hda4 er, ligger windows på en av dem?

Les detaljerte installasjonstips her:

http://linux1.no/install_feisty

Lenke til kommentar

Vet at det går ann å kjøre ubuntu fra en minnepinne. Har ikke prøvd det selv men skulle tro at man kunne lagre filer osv uten at de går tapt når man restarter da. Kanskje det er noe å se på hvis du har en som er stor nok?

Og når du får din egen PC: husk å installere windows FØR ubuntu da. Ellers skriver windows over bootloaderen slik at du bare kommer deg inn i windows. Men det viste du sikkert fra før av og

Lenke til kommentar

Hehe, nei, det visste jeg nok ikke...men når jeg kjøper egen pc så trenger jeg ikke Windows. Grunnen til at jeg trengte Windows nå var fordi det her er egentlig ikke min pc, det er mamma sin. Da prøvde jeg å gjøre sånn at de ikke merka at jeg hadde Linux, selv om de sikkert hadde gjort det fort.

Men enten kjøper jeg noe på Komplett (finner bare med Windows forhåndsinstallert), eller noe på Dell hvis jeg finner de pc'ene som har installert Linux fra før av hvis de fortsatt selger det. Har ikke funnet noen :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...