Gå til innhold

Objektiv i julegave (~1000,-)

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg kanskje skulle ønske meg et objektiv i julegave. Kameraet er et Canon EOS 550d. Eneste objektivet jeg har. er det som fulgte med (18-55mm), og som jeg har skjønt så er ikke det noe bra. Kan heller ikke si at jeg er en noe god fotograf.

Det jeg fotografer er vel ganske så generelt, folk, dyr og noe natur. Mener å huske at jeg har hørt at Canon 50mm (nifty-fifty?) er et bra objektiv. Er forsåvidt det billigeste som kommer opp på prisjakt (http://www.prisjakt.no/category.php?l=s105111484&cols=288,441,337&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista). Ser at det ikke har bildestabilisator (IS), er dette noe jeg vil savne?

tl;dr

Er Canon 50mm objektiv bra til en noob? Evt et annet objektiv til under tusen lappen.

Takker for svar :) , spesielt raske svar :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett objektivet du har på 50 mm og ta noen bilder og se om du er fortrolig med den brenvidden, forskjellige personer her forskjellige preferanser. Søk også på flickr eller andre steder etter bilder tatt med det objektivet og se om du liker manglende dybdeskarphet osv.

Hvis du liker brennvidden og store blenderåpninger så får du veldig mye for pengene.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare støtte opp under Nelson90 (i tillegg til en +1). Et fastobjektiv på 50mm er et ekstremt kjekt objektiv å ha og i praksis en no-brainer. For Canons f/1.8 mk II, som ligger på rundt tusenlappen, får du meget bra lysstyrke og brukbar/bra optikk, til en pris på 995,- (sist jeg sjekka).

Det du ikke får er et objektiv som tåler å dette i bakken eller noen som helst form for juling. Det har riktignok gått helt fint for min del så langt, bare for å ha sagt det :)

Lenke til kommentar

Canon 50mm f/1.8 er meget bra i forholdt til prisen, det gir mye fotoglede.

Problemet utenom laber konstruksjon/materialvalg er at det gir veldig tynn fokusdybde som kan påvirke resultatet i negativ retning på stor blender/lite tall. Det du burde gjøre er og bruke 1 fokuspunkt og AV på programhjulet. Her lagde jeg en gang en beskrivelse til 450D på hvordan du får kontroll ved bruk av 1 fokuspunkt og det skal fungere på samme måte på 550D.

Anbefaler og ta en titt i guiden "lukker, blender, iso og sånt"

• Liker 1
Lenke til kommentar

50mm f/1.8 er et fint og billig objektiv, men har du funnet ut om du har bruk for det? Hvis du ikke har bruk for det, er det kanskje bedre å spytte i litt penger selv, eller ønske deg et gavekort for å spare opp til et bjektiv du virkelig har bruk for.

Hva savner du i det objektivet du har i dag?

• mer vidvinkel (få med mer omgivelser på samme avstand)
  • mer tele (komme nærmere innpå uten å bruke bena)
  • større blenderåpning (tillater kortere lukkertider, noe som reduserer bevegelsesuskarphet, men reduserer også hvor mye som havner i fokus)
  • macro-funksjon (ta bilder virkelig nære innpå motivet ditt)

Hvilken innstilling står kameraet ditt i når du tar bilder, står det stort sett på full auto(grønn ramme)? Tar du bilder i RAW, og etterbehandler dem på PC?

• Liker 1
Lenke til kommentar

50mm er trangt på crop-kamera, men helt fint til portretter. Det var og velkomment når jeg skulle ta bilder av min nyfødte datter, og det ikke var lov å bruke blits på fødestuen. Da var det kjekt med høy lysstyrke og brennvidden var helt perfekt til den lille nyfødte. Utendørs til unger som løper er 50mm også kurant, og man kan bruke raske lukkertider for å fryse bevegelsene deres. Det det ikke er egnet til er vanlig fotografering innendørs. Da føler du at du alltid må skritte bakover, og møter ofte bakveggen før du klarer å komponere det bildet du vil ha. Etter at jeg kjøpte meg en Sigma 17-50mm f/2.8 med billedstabilisering har fastoptikken blitt liggende å samle støv, men det er ikke det billigste da. Alle som vurderer en 50mm f/1.8 for å spare penger burde sett på Tamron sin 17-50 f/2.8 til under 3000 kroner. Det er såpass mye mer allsidig at de ekstra 2000 kronene er vel verd det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til å kjøpe canons 50mm er:

- Lyssensitiviteten. F1.8 er svært bra til portetter.

- Svært bra til innebruk,

- Svært lett, og gir derfor et veldig hendig og lett kamera.

Hovegrunner til å IKKE kjøpe det er:

- Plastic fatastic

- 50mm F1.4 er enda bedre (men mye dyrere)

Men jeg kan absolutt anbefale det billigste. Jeg har hatt det et par år nå, og fått veldig mange fine bilder av barna med det. Burde vært levert som standard med alle Canon speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...