G27 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg trenger info om pH-måling. Jeg finner utrolig lite informasjon om dette på internett, og jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal lete og spørre etter info. Håper noen kan fortelle meg mer om pH-måling. Takker for svar. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Wikipedia er kanskje en grei plass å begynne? Lenke til kommentar
raristam Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Ph-verdien er et mål på surhetsgraden til en løsning (papirmassen). Måling utføres også v.h.a 2 elektroder, måleelektrode og referanseelektrode, men er mer komplisert enn ved k-måling. (tror det er snakk om et k-element for temperatur her). Spenningen mellom måleelektroden og referanseelektroden er proposjonal med pH-verdien, men signalet er (som ved k-måling) temperaturfølsomt. Dette må tas hensyn til ved innstilling. pH-måleren (QT30) gir altså fra seg et 4-20mA-signal som QIC30 bruker for å bestemme om ventilen QCV30 skal slippe inn mer eller mindre pH-stoff (Alun). Edit: lagt ved prinsipptegning. Yes, kommer ikke på mer. Jeg sitter med de samme tegningene foran meg selv. Lykke til til oss! Endret 26. mai 2011 av raristam Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Har også denne eksamen i morgen, og har ikke lært så mye om akkurat PH-måling, så tips tas mot med takk Lenke til kommentar
Ninja-Fisk Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Holder på med samme eksamen sjølv. Tviler sterkt på at det vil være nødvendig å kunne teorien bak pH-måling? Har aldri sett eksamensoppgaver der du skal forklare prinsippet bak eit måleinstrument. Trur det heller kan være aktuelt med ombygging noko liknande kaskade regulering ved flow på forbruket, for det går jo lang tid før evt. feil i pH oppdages siden det måles så seint i sløyfa. Da er det jo allerede kommet papirmasse med feil ph videre i prosessen. Tenkte og eventuell automatisering av vann inntaket ved enten forholdsregulering i forhold til alun, eller ved hjelp av viskositetsmåling, for det er jo ingen måte å måle at det er 4% masse? Lenke til kommentar
raristam Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Holder på med samme eksamen sjølv. Tviler sterkt på at det vil være nødvendig å kunne teorien bak pH-måling? Det tror jeg du har helt rett i. Poenget må vel heller være å forstå prosessen, og å kunne bygge den om eller optimalisere den. Lenke til kommentar
G27 Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Fikk beskjed av læreren vår at dette var lurt å lese på og sette seg inn i, selv virket det ikke som om han hadde peiling. Eneste han sa var: Vel, det er jo en målemetode.... Uansett gjør det ikke noe å se på pH-måling for sikkerhets skyld. Kjipt å komme på eksamen i morgen, få spørsmål om pH-måling og ikke kunne svare skikkelig. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Holder på med samme eksamen sjølv. Tviler sterkt på at det vil være nødvendig å kunne teorien bak pH-måling? Det tror jeg du har helt rett i. Poenget må vel heller være å forstå prosessen, og å kunne bygge den om eller optimalisere den. Men det er kjekt å kunne måleprinsippene for å kunne forstå prosessen skikkelig Endret 26. mai 2011 av Vegpeg Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 er forøvrig en til tråd om samme enme: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1346495&view=findpost&p=17804273 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå