Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ASUS M4A87TD-maskin fryser i ett sett


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Bygget meg for en tid tilbake en maskin bestående av:

HK: ASUS M4A87TD

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

GFX: PowerColor Radeon HD 6850 1GB GDDR5

RAM: 2x Kingston DDR3 HyperX blue 1600MHz 4GB

Disk: 2x Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

 

Først var skjermkortet relativt DOA, dvs at alt krasjet/frøys/blåskjerm bare du så på maskinen, så det fikk jeg skiftet ut da nettbutikken bekreftet krøllet.

 

Fikk så nytt og satte det inn. Da gikk maskinen over til å vise blåskjerm/bare henge seg opp ved forsøk på spilling eller noe så enkelt som å se film via VLC.

 

Skiftet så ut PSUen, har nå satt inn en ny 600Watter fra Corsair. Startet maskinen og satte i gang en performance test i Windows 7, helt på slutten av testen frøys maskinen totalt.

 

Prøvde så å se film, maskinen frøys totalt.

 

Har kjørt memtest på maskinen i 5-6 timer uten noen treff.

 

Tips til hvordan jeg skal angripe problemet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende i verste fall at skjermkortet har dratt andre komponenter ned i gjørma. Dvs mulighet for at hovedkortet er gåent.

 

Du får prøve å kjøre en linux live-cd over litt tid og se om det fremdeles kræsjer. Ellers er det vel så å si ingen kjente metoder for å påvise feil på chipset.

Lenke til kommentar

Tok en oppgradering av BIOS og rebootet. Da svarte Windows med å fryse så fort jeg åpnet en nettleser, gikk så inn i BIOS og spesifiserte manuelt hastigheten på minnebrikkene. Har bootet igjen nå og samtidig oppdatert Chipset-drivere med mer, akkurat nå kjører Windows update. (So far so good)

 

Gir det seg ikke nå blir det vel å teste brikke for brikke.

 

Edit: Så lenge varte det før det krasjet igjen.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Mener de er konfigurert slik ja, ytelsen var jo som nevnt veldig bra i starten så akkurat det virker jo bra.

 

Sjekket litt i Windows-loggene nå, og fant jaggu meg:

An error was detected on device \Device\Harddisk1\DR1 during a paging operation.

Samt en del varsler om bad sectors.

 

Og der kom det en ny blåskjerm...sigh

Lenke til kommentar

Hadde nesten samme problem med laptopen min som frøs etter x antall minutter/timer. Svarte med å ta ut harddisken, slette partisjonene og oppgradere fra Vista 32-bit til Win7 64-bit.

 

Høres ut som det er system disk som det er noe galt med. Har du andre Harddisker du kan sette i og bruke som systemdisk?

Lenke til kommentar

Ikke som jeg -vil- :)

 

En tur til forumet til Crucial bekreftet egentlig frykten, det er en gjenganger der med problemer med ustabilitet BSODer og liknende, ikke akkurat hyggelig lesing.

 

Skal prøve å gå over til å bare kjøre en SSD som OS-disk og håpe at Windows oppfører seg bedre da.

Lenke til kommentar

Ikke som jeg -vil- :)

 

En tur til forumet til Crucial bekreftet egentlig frykten, det er en gjenganger der med problemer med ustabilitet BSODer og liknende, ikke akkurat hyggelig lesing.

 

Skal prøve å gå over til å bare kjøre en SSD som OS-disk og håpe at Windows oppfører seg bedre da.

 

Anbefaler SSD som OS-disk. Meget rask de diskene o.o

Lenke til kommentar

Nevnt i første post :)

 

Nå har jeg fjernet en disk fra RAIDet og gjort disken om til en "ikke-RAID"-disk, og vips så er alt dønn stabilt og utrolig nok kjappere og mer responsivt en før.

 

Dette er uten tvil første gang jeg har opplevd så mye problemer som kommer av disk-issues.

Lenke til kommentar

er portene SSD-diskene e koblet til konfigurert som AHCI?

 

 

Mener de er konfigurert slik ja, ytelsen var jo som nevnt veldig bra i starten så akkurat det virker jo bra.

 

Jeg får det ikke til å stemme.

BIOS skal stå i RAID modus.

 

 

test44.jpg

 

 

 

 

 

 

Satte du opp raidet via Intel BIOS'en ?

Evt. stripesize ?

 

 

 

Testet med AS SSD ?

Evt. legg ut screenshot av testen.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med disk-frys før på Asus hovedkort med AMD sokkel, på to forskjellige maskiner der en hadde SSD (ikke C300) og den andre ikke. Etter reinstallasjoner og fikling i BIOS har den som ikke hadde SSD kjørt stabilt i halvannet år nå med SSD som systemdisk (Mtron).

 

Den andre ble aldri stabil, og det hendte disker timet ut, eller at alt hang seg og HDD access lyset bare stod tent, hvor jeg kunne flytte musa men ingen ting ga respons. Jeg har siden oppgradert til et GigaByte UD5 8-serie kort og ikke hatt noen problemer der, med 4x C300 64GB RAID siden september.

 

Det er mulig det var en av C300 som var problemet hos deg, men jeg vil mistenke Asus hovedkortets lagringsløsning før det. Uansett, om det løste seg og begge SSDene fungerer utenfor RAIDet er kanskje problemet løst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...