Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er skremmende mange som ikke gidder å kjøre med lovlig bil. De kjører til de blir tatt, så ordner de det etterpå, det er spesielt i utkantstrøkene at de ikke bryr seg.

Slitte dekk, avkappet coilovers, tredjeparts-deler uten TÜV-godkjenning, muffler/cat/DPF-delete, trimming uten godkjenning, US-blinkers, aftermarket xenon utenfor spesifikasjoner osv osv. Inntil det er tid for PKK, eller at de snubler over politiet så bryr de seg midt på.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan og kan. Man ser jo ikke noe forskjell når bilen står stille, problemer vil først dukke opp om du blir stoppet i kontroll eller det skjer en ulykke og forsikringsselskapet skal begynne å grave. Ellers så ble den nok EU-godkjent og ombygget rett etter. Neste EU blir nok mer problematisk.

Ettersom bilen er litt gammel så er det ikke noen ekstra avgifter på ombyggingen, men du må nok ha papirer på donorbilen for å få ting godkjent hos biltilsynet.

Lenke til kommentar

Det var i hovedsak. S54 har også høyere kompresjon (11.5:1 vs 10.2:1), hyppigere ventiler og litt større innsug/eksos. Resten er bare software. Men grunnen til at den tåler høyere turtall er fordi den ikke har hydrauliske ventilløftere og en forsterket veivaksling. Resten forklarer bare hvorfor den har høyere effekt.

Lenke til kommentar

Fordi mye av dette som ramses opp ikke lar seg gjøre å få godkjent av åpenbare årsaker eller at det dessverre er et regelrett mareritt om man er uheldig med trafikkstasjonen å få ting godkjent fordi det finnes enkelte som synser mer enn de har betalt for å gjøre.

Vært borti tilfeller der ting ikke har blitt godkjent fordi kontroløren mener både det ene og det andre, men etter en klagemail til en kontaktperson jeg har i Vegvesenet har dette pleid å gå bra.

M5 har blant annet et forsterket karosseri. Men problemet med en ombygging er at du ikke er sikker på kvaliteten til arbeidet, og om det har blitt kuttet hjørner med deler av lav kvalitet.

Det er i og for seg ikke verdens største risiko, men det forklarer hvorfor den er satt ned i pris. En original M5 hadde aldri kostet så lite.

Slike forsterkninger har tydeligvis lite for seg å gjøre i forhold til effektøkningen siden biler som kommer i en verstingutgave kan bygges om til denne utgaven kun ved å bytte motor, drivlinje og understell (Kort fortalt) og dette blir lovlig.

Jeg tviler på at det hadde vært lett å bygge om biler i Norge om dette hadde vært en ting som måtte gjøres om på før en godkjenning hadde funnet sted.

Og slike snarveier og bruk av billige deler kan ikke forekomme på en original M5? Kvaliteten på arbeidet kan du aldri være sikker på, selv om bilen hadde vært bygd om hos BMW selv. En slurvete mekaniker finnes selv hos de mest anerkjente kjedene.

Eneste viktige å kreve ved en bil som er ombygd hos et verksted er kvitteringen og dokumentasjon på hva som er gjort. :)

Lenke til kommentar

Kan jo være noen som har eid en original M-bil som har brukt billige deler også. Ikke alle som bryr seg like mye. Prisen på enkelte ting blir ofte doblet fordi det er en M-bil, og da er det mulig at noen tar snarveier. Pengene man sparer på å kjøpe ombygd kan nok brukes på diverse reservedeler om man gidder å mekke selv og man kan fortsatt spare penger totalt sett. Enten så går man over det meste selv og har bilen en stund eller så selger man igjen før det dukker opp feil.

Lenke til kommentar

Originale M5-deler er dyre, og utvalget av billige kina-kopier er rikelig. Jeg vet ikke om bodykittet, understellet, lyktene, osv. er fra en original donor-bil, ny original eller kjøpt på Ebay fra den billigste leverandøren man fant. Jeg vet heller ikke hva tilstanden til donor-bilen(e) var. Girkassen kan være en refurb for alt det jeg vet, og kan være skrudd inn av en liten jupp som har overtightet hver eneste bolt i bilen. Understellet kan være flunkende nytt og motoren kan være 350.000km.

Det er alt for mange spørsmål til en bil man skal kjøre fort i, og som koster en fot eller fem å reparere.

Lenke til kommentar

Og disse tingene kan ikke forekomme på en originalbil?

Uansett i de begge tilfellene er det greit at det foreligger kvittering på deler som er kjøpt og montert. Og det er jo nettopp av den grunn at man gjerne tar vare på disse kvitteringene. :)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Og disse tingene kan ikke forekomme på en originalbil?

Uansett i de begge tilfellene er det greit at det foreligger kvittering på deler som er kjøpt og montert. :)

Selvsagt kan det forekomme på en originalbil, men en ombygget bil byr på mer kaos. Det er dessuten mer sannsynlig at en original bil har i hovedsak originale deler med mindre det er ting som har blitt slitt ut. Girkassen på en original er neppe rørt, mens på en ombygd så kan girkassen være fra en sliten 98-modell med over 300k på telleren. For å ikke snakke om å kunne vite historien til hver enkelte delebil og hvordan delene har blitt behandlet opp gjennom tiden.

Det er poeng nummer en. Poeng nummer to er at original-bygde biler blir skrudd sammen med streng kvalitetskontroll og nøyaktig dreiemoment på alle bolter og skruer. Det kan selvsagt gå galt der også, men jeg stoler heller på de som har laget bilen fremfor Ola Dunk med pilsen og helgeprosjektet.

Man kan gjerne trivialisere påstandene mine, men når man kjøper en bil i den klassen så vil man ikke tulle rundt, så da betaler man gjerne noen titalls tusen ekstra for å få en M5 som er en saftig del mindre kaotisk, uten fragmenter av opprinnelse. Kjøper man en M5 så får man en M5, kjøper man en ombygget M5 så får man en ombygget M5. Du skal ha godt med dokumentasjoner for å overbevise meg at en ombygget bil er verdt tilnærmet det samme som en original.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

For en som har forkjærlighet for BMW og M-modeller (ala meg) så er det selvfølgelig ikke det samme å ha en ombygget bil som en original. M-biler misbrukes ofte ganske hardt uavhengig om de er originale eller ombygde, men det er selvfølgelig litt ekstra gambling å kjøpe en som er ombygget. Det er allikevel ofte en del prisforskjeller mellom de originale og ombygde, så om man liker å skru litt så kan det jo være artig å prøve ut en ombygget bil. Er man heldig så går alt fint, er man litt uheldig så må man skru litt. Ville dog ikke anbefale noen uten peiling å kjøpe en ombygget bil, spesielt om man ikke har budsjett for å fikse på ting.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan det forekomme på en originalbil, men en ombygget bil byr på mer kaos. Det er dessuten mer sannsynlig at en original bil har i hovedsak originale deler med mindre det er ting som har blitt slitt ut. Girkassen på en original er neppe rørt, mens på en ombygd så kan girkassen være fra en sliten 98-modell med over 300k på telleren. For å ikke snakke om å kunne vite historien til hver enkelte delebil og hvordan delene har blitt behandlet opp gjennom tiden.

Det er poeng nummer en. Poeng nummer to er at original-bygde biler blir skrudd sammen med streng kvalitetskontroll og nøyaktig dreiemoment på alle bolter og skruer. Det kan selvsagt gå galt der også, men jeg stoler heller på de som har laget bilen fremfor Ola Dunk med pilsen og helgeprosjektet.

Man kan gjerne trivialisere påstandene mine, men når man kjøper en bil i den klassen så vil man ikke tulle rundt, så da betaler man gjerne noen titalls tusen ekstra for å få en M5 som er en saftig del mindre kaotisk, uten fragmenter av opprinnelse. Kjøper man en M5 så får man en M5, kjøper man en ombygget M5 så får man en ombygget M5. Du skal ha godt med dokumentasjoner for å overbevise meg at en ombygget bil er verdt tilnærmet det samme som en original.

Poeng nummer en har jeg dratt fra hverandre flere ganger ved å fremtyde at man skal alltids spørre etter kvitteringer og dokumentasjoner på at det er gjort. Det er og relativt lett å sjekke om girkassen tilhører en originalbil eller donorbilen om du gjør bittelitt research i forkant og finner NR på girkassen til både den orginale og spreke varianten. Videre kan man og lett se og finne ut av om resten av understellet er dimmensjonert for kreftene som er i sving med en kraftigere motor ved å gjøre reserach om bilen man skal handle.

Slik sett er det her ingen skummel sak å handle en ombygd bil så sant man gjør litt research og har litt mekaniske kunnskaper.

Ellers kan du aldri ha en garanti for tilstanden på en bil i det heletatt. Uavhengig om den har gått 50.000km eller 500.000km.

Ditt poeng nummer to viser klart og tydelig at du neppe har vært med på å bygge om en originalbil til en sprekere variant. Du får hele argument nummer to til å høres ut som om en ombygging av bil inkluderer å skru motoren i småbiter før så å sette den sammen igjen.

Jeg har ikke sagt eller gitt utrykk for noe rundt verdien av bilen så hvorfor drar du inn dette? Jeg finner det selv naturlig at en ikke original bil skal ha en lavere pris enn en tilsvarende originalbil.

Dokumentasjons-argumentet mitt handler mer om at det skal foreligge bevis på hva som er gjort og at det er gjort av et kyndig verksted. Gjør det dette og det skulle dukke opp problemer eller mangler i forhold til denne listen har du noen å skylde på og kreve at gjør ting rett.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Min post var ikke direkte ment til deg (Hansien), du får gjerne utdype der du er uenig.

Verdien av bilen er bare nevnt på generelt grunnlag, jeg har ikke nødvendigvis svart direkte til deg, men heller uttrykt min mening, så da bør det ikke være unaturlig å dra inn dette.

Selvfølgelig får du biler som er ombygd som er gjort skikkelig, men det er nok rom for folk til å ta litt snarveier enda man får kvitteringer på det meste. Du har ikke nødvendigvis de samme kravene til tingene du skal sette på plass når du skrur i garasjen kontra på BMW-fabrikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...