Gå til innhold

Vg har startet med å ringe opp kommentarfelt-troll og lager reportasjer av det

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Anbefalte innlegg

Man uskyldiggjør ikke ufin retorikk ved å være mot ufine metoder. Tvert imot tror jeg vi ville fått en langt mer positiv effekt om man holdt seg for god til å henge ut folk.

Når man selv har valgt å dele tanker fra sitt rike sinn for offentligheten, blir det nå temmelig malplassert å komme trekkende med at man blir hengt ut. Det står også ganske klart og tydelig øverst på kommentarfeltet at VG kan finne det for godt å plassere utvalgte kommentarer øverst. Og selv om man blir en del mer eksponert av å bli del av et intervju vet de aller fleste mer en godt nok at kommentaren og meningene man kommer med potensielt blir lest av hundrevis, hvis ikke tusenvis av mennesker.

Med andre ord, hvis du mener noen har blitt hengt ut av en spesiell part vil jeg påstå at parten her er de selv.

Dette blir igjen en catch -22. Om de svarer vil de antagelig ikke kunne svare godt for seg. Om de lar være vil VG lage ett oppslag om at ingen turte å svare. Ingen av delene hever debatten.

Jeg personlig har ingen forventninger om at de som ble oppringt hadde klart å svare godt for seg om intervjuet ble tatt på sparket (slik det ble) eller om de fikk 30 år på å forberede seg. Men man vet jo aldri. Hensikten med intervjuet slik jeg ser det var for å synliggjøre de mest ekstreme meningene og hvor apatiske noen er til andre menneskers tragiske skjebner. Således er det en god plattform for debatt videre hvilken rolle Norge skal innta blant det som utspiller seg i omverden.

Med andre ord var en del av hensikten å få frem kontrastene, noe du ofte ikke får frem godt nok når du leser et hav av kommentarer på et kommentarfelt.

Godt journalistisk håndtverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kunne når som helst avslått forespørselen.

Noen av dem gjorde da vitterlig det, men ble fortsatt "uthengt" på VGtv.

En av de gjorde det og vedkommende hadde allerede delt langt mer og villig for offentligheten på forhånd

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Man kan si mye men fakum er at de som ble hengt ut og som ikke engang godtok det kan saksøke dem og det kan bli en stygg sak

Lenke til kommentar

Man uskyldiggjør ikke ufin retorikk ved å være mot ufine metoder. Tvert imot tror jeg vi ville fått en langt mer positiv effekt om man holdt seg for god til å henge ut folk.

Når man selv har valgt å dele tanker fra sitt rike sinn for offentligheten, blir det nå temmelig malplassert å komme trekkende med at man blir hengt ut. Det står også ganske klart og tydelig øverst på kommentarfeltet at VG kan finne det for godt å plassere utvalgte kommentarer øverst. Og selv om man blir en del mer eksponert av å bli del av et intervju vet de aller fleste mer en godt nok at kommentaren og meningene man kommer med potensielt blir lest av hundrevis, hvis ikke tusenvis av mennesker.

Med andre ord, hvis du mener noen har blitt hengt ut av en spesiell part vil jeg påstå at parten her er de selv.

Og igjen, når man kontakter andre mennesker, angivelig for å høre hva de mener, kan man enten velge å gi dem anledning til å samle og formulere tankene sine, eller man kan overumple dem i en situasjon der intervjuer er godt forberedt og de selv helt uforberedt. Sistnevnte fremstår ikke som noe forsøk på å finne ut eller få forklart hva andre tenker eller hva som motiverer dem, men som et forsøk på å henge dem ut. At disse menneskene i utgangspunktet driter seg ut synes jeg er en dårlig grunn til at avisen skal opptre på et like lavt nivå. 

Jeg personlig har ingen forventninger om at de som ble oppringt hadde klart å svare godt for seg om intervjuet ble tatt på sparket (slik det ble) eller om de fikk 30 år på å forberede seg. Men man vet jo aldri. Hensikten med intervjuet slik jeg ser det var for å synliggjøre de mest ekstreme meningene og hvor apatiske noen er til andre menneskers tragiske skjebner. Således er det en god plattform for debatt videre hvilken rolle Norge skal innta blant det som utspiller seg i omverden.

Disse menneskene ville antagelig ikke kunne formulert seg særlig godt uansett, det er jeg enig i, men om de ble gitt sjansen ville det hele stilt seg annerledes. Igjen, mitt problem med denne metoden er at den åpenbart ikke er å få frem eller nyansere synspunkter og uttalelser, men å henge ut folk. I dette tilfellet kan vi si at de fortjente det, men igjen er det en skummel vei å gå når ufine midler er greit så lenge det rammer dem vi ikke liker. 

Med andre ord var en del av hensikten å få frem kontrastene, noe du ofte ikke får frem godt nok når du leser et hav av kommentarer på et kommentarfelt.

Godt journalistisk håndtverk. 

Jeg synes på den annen side det blir så alt for enkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan si mye men fakum er at de som ble hengt ut og som ikke engang godtok det kan saksøke dem og det kan bli en stygg sak

Haha, saken hadde ikke kommet ut av forliksrådet engang. Hva slags lovparagrafer mener du de fornærmede har å slå i bordet mot VG i denne saken?

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Og, hvor har eg skrevet hatefulle kommentarer

Prøv å lese "Disse patetiske skapningene som sitter i all anonymitet bak sin egen skjerm og gulper opp den ene skremmende kommentaren etter den andre. "  Er ikke det hatefullt, er ingenting.

Hvis det er innsenderne i VG du sikter til, og ikke deg selv, hvorfor skriver du at de er anonyme, da? Det er de jo ikke. Jeg kunne ikke drømme om at du ville lyve om noe så lett kontrollerbart, så derfor var jeg sikker på at du siktet til deg selv. Nå innser jeg at jeg tok feil, og har lært noe om deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne når som helst avslått forespørselen.

Noen av dem gjorde da vitterlig det, men ble fortsatt "uthengt" på VGtv.
En av de gjorde det og vedkommende hadde allerede delt langt mer og villig for offentligheten på forhånd
Jeg så ikke hele greia, men jeg vil nå si at faktum at de sender (legger ut) samtalen med noen (den ene) som avslår forespørselen, så gjør det vel det relativt tydelig at de IKKE "kunne når som helst avslått forespørselen."

Videre gjør vel den situasjonen det relativt klart at VGTV ikke hadde noen hensikt med ringerunden utover det å henge ut folk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, saken hadde ikke kommet ut av forliksrådet engang. Hva slags lovparagrafer mener du de fornærmede har å slå i bordet mot VG i denne saken?

Det kan nok noen jurister finne frem.

Men jeg antar det ikke er mer lovlig enn å publisere bilder av folk uten samtykke.

Utover det, litt etter hvordan man vrir på det, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-16#KAPITTEL_2-16

Lenke til kommentar

Uthenging er ulovlig er ikke det?

Se for deg at du er advokaten til de fornærmede. Nå skal du prosedere for at VG drev med "ulovlig uthenging". Go!

Lenke til kommentar

Det kan nok noen jurister finne frem.

Men jeg antar det ikke er mer lovlig enn å publisere bilder av folk uten samtykke.

Utover det, litt etter hvordan man vrir på det, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-16#KAPITTEL_2-16

Interessant. Se for deg at du er advokaten til de fornærmede. Nå skal du prosedere for at VG bedrev ærekrenkelser mot dine klienter. Hvor under intervjuet ble det gjort en ærekrenkelse? Go!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Se for deg at du er advokaten til de fornærmede. Nå skal du prosedere for at VG drev med "ulovlig uthenging". Go!

Asså hvordan skal jeg kunne klare å se for meg at jeg er noen sin advokat når jeg har null erfaring i det yrket? Da måtte jeg isåfall ha sett noen episoder av the good wife før jeg gjorde det :) Men er du seriøs nå?

Lenke til kommentar

Asså hvordan skal jeg kunne klare å se for meg at jeg er noen sin advokat når jeg har null erfaring i det yrket? Da måtte jeg isåfall ha sett noen episoder av the good wife før jeg gjorde det :) Men er du seriøs nå?

Nei, jeg registrerer bare at folk spekulerer i at man kan dra et presseorgan for retten og få de dømt fordi de ringte opp og intervjuet noen personer. Så da lurer jeg på hva slags kunnskap de baserer det på?

Om jeg er seriøs? Er du seriøs, da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Når det gjelder denne saken så er jeg seriøs, jeg syns virkelig ikke at uthenging er greit. De kunne heller anmeldt dem til politiet istedenfor å la hele norge vite hvordan dem er...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, men skal opprette en tråd i jussforumet for din skyld vonfaff

Du må ikke gjøre det for min skyld. Jeg er nå temmelig sikker på at dette ikke hadde møtt noe gehør i rettsystemet. Jeg var bare nysgjerrig på hva du mente ville være en fornuftig tilnærming i retten for å argumentere mot VG siden det er du som mener det er dekning for å bringe det frem for retten i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...