Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe superfasit på hvilke spenninger en bil bør ha, men jeg synes for eksempel disse er praktiske:

 

12V likespenning for bakoverkompatibilitet med veldig mye utstyr. Både ting man typisk finner i nybiler og ettermonteringsutstyr.

 

3V likespenning brukes nesten ikke i det hele tatt i dag i elektronisk utstyr. Det er bare en "bærespenning" a la 12V som må omformes før bruk. Finelektronikk, belysning osv bruker egentlig noe rundt 1-1,5V. Dette konverteres som regel ned fra 12V og ikke fra 3V. (Det har igjen sine grunner)

 

Det samme gjelder 5V likespenning, men det er mye mer utstyr som bruker det som bærespenning grunnet USB. Vi kan godt legge til 5V i form av USB i utvalget en bil bør ha.

 

48V likespenning er også en "bærespenning" som ganske mye utstyr bruker. Dette er rett under 50V som er en forskriftsmessig grense. Over 50V stilles det mye strengere krav til både utstyr og den som skifter og monterer utstyr. Mulig den er overflødig siden det meste 48V utstyr finnes i 12V utgaver også.

 

400V likespenning er vel noe i nærheten av de spenningene som brukes på batteripakker i Elbiler. Derfor er det naturlig at høyeffektutstyr bruker nettopp råspenningen fra batteripakken, 400V, i stedet for å ha konverterende mellomledd. I tillegg er 400V likespenning den spenningen spenningsomformere bruker som internt mellomledd når de skal konvertere fra en hvilken som helst likespenning til 230V vekselspenning. Det gjør at man slipper et mellomledd her også. Det gjør elsystemet billigere og har mindre feilkilder enn å bruke en annen likespenning til effektkrevende ting og vekselretting.

 

Som vekselspenning er 230V det eneste fornuftige i Norge i hvert fall. Vekselretter er forsåvidt en typisk ekstrautstyrsdings så det trenger ikke følge med bilen.

 

Kort oppsummert: Likespenninger på i hvert fall 12 og 400V. Muligens også 5 og 48V. Vekselspenning på 230V. Det er ingen fasit, men jeg tror det kan være fornuftige valg.

Enkelt har også bruk for 24 V ., snarer både 24 og 12 v

 

Jeg husker for en del år siden en som hadde en gammel Toyota landcruser .

han skulle koble til en henger.

Hengeren var konstruert for 12v mens kontakten ga 24v

Da måtte han lage en spenings-splitter som legelig ikke er så heldig løsning

Lenke til kommentar

For å ikke tømme batteriet når de skal holde varmeapparat/air condition gående, ha liv i 12V-kontakten så de kan lade telefonen/se på TV/surfe nettet, for at bilen er kjørevarm i det en kunde dukker opp og så videre.

 

Moderne dieselbiler forbruker ca. en halvliter diesel i timen på tomgang, så det er ikke snakk om så veldig mange kroner å la de stå på tomgang, men av miljøhensyn er det jo ikke den lureste man kan gjøre.

 

Edit: Tilsvar til PrettBoys spørsmål om drosjer på tomgang.

Endret av Skavold
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min mor klarte å fylle 15L diesel på sin bensin bil. Må tanken tømmes, eller kan man bare fylle tanken full med bensin å tute avgårde? Diesel på bensin bil er vel ikke så ille som bensin på en diesel bil

Vil dieselen blande seg med bensina, eller blir det som olje og vann at de skiller seg?.

Lenke til kommentar

Min mor klarte å fylle 15L diesel på sin bensin bil. Må tanken tømmes, eller kan man bare fylle tanken full med bensin å tute avgårde? Diesel på bensin bil er vel ikke så ille som bensin på en diesel bil

Vil dieselen blande seg med bensina, eller blir det som olje og vann at de skiller seg?.

Må tøme tanken ja, og helst ikkje starte bilen før det er gjort.

 

Det kan være at det går fint, men det er ingen grunn til å gamble motoren for å sleppe å dumpe 15 l diesel.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, nei.

Riktignok går man mer ned i vekt av en joggetur i varmen, men dette er pga. vanntap, ikke fett.

Man forbrenner jo så klart fett i varmen også, men da må kroppen bruke energi på å kjøle seg ned, altså, svette. Noe som ikke krever veldig mye energi i forhold til å holde seg varm i kulda.

 

Vet også fra min tid i forsvaret at vi fikk dobbelt så mange kalorier om vinteren som om sommeren i feltrasjonene, fordi man forbrant mye mer i kulda enn i varmen.

Lenke til kommentar

 

Min mor klarte å fylle 15L diesel på sin bensin bil. Må tanken tømmes, eller kan man bare fylle tanken full med bensin å tute avgårde? Diesel på bensin bil er vel ikke så ille som bensin på en diesel bil

Vil dieselen blande seg med bensina, eller blir det som olje og vann at de skiller seg?.

Må tøme tanken ja, og helst ikkje starte bilen før det er gjort.

 

Det kan være at det går fint, men det er ingen grunn til å gamble motoren for å sleppe å dumpe 15 l diesel.

 

Husk å tømme hele tanken, inkludert bunnpanna.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

 

Min mor klarte å fylle 15L diesel på sin bensin bil. Må tanken tømmes, eller kan man bare fylle tanken full med bensin å tute avgårde? Diesel på bensin bil er vel ikke så ille som bensin på en diesel bil

Vil dieselen blande seg med bensina, eller blir det som olje og vann at de skiller seg?.

Må tøme tanken ja, og helst ikkje starte bilen før det er gjort.

 

Det kan være at det går fint, men det er ingen grunn til å gamble motoren for å sleppe å dumpe 15 l diesel.

 

Jeg fikk ordnet bergningsbil til å bringe bilen hit, så tømte jeg tanken å fylte 10L bensin på den. Verksted skulle ha 3500kr for å tømme tanken :O Fy faen for en pris. Bilen hostet å harket litt en stund, men fungerer fint nå :) Er en gammel Mercedes, så de må du sprenge med dynamitt før motoren går på den :p Den bikker snart 600K Km så slitesterk er den.

Lenke til kommentar

Det enste reelle forskjellen på bensin og diesel er konsistensen ( utenom en del tilsetningsstoffer )

Da er det kvaliteten som avgjør hvor god motoren går

 

Da kan man jo også si at bensin men diesel i er bensin med dårlig kvalitet

Problemet slik jeg forstår det blir da hvor rent motoren brenner det

jeg har hør om noen tilfeller der folk har fylt feil

Enkelte har da bare fylt opp tanken med bensin og kjørt videre , selv om motoren fik dårlig effekt en stund

 

Nå har jeg også hør at man blander ut diesel i bensin med parafin når den blir for tykk

Så det er nok hvor mye feil drivstoff motoren tåler som har betydning her

Nå ble det nevnt i en av episodene til "weler deler" ( den med Subaruen) at en normal motor er designet til å tåle varierende kvalitet på drivstoffet siden ikke alle land i verden har samme kvalitet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Bloodsirkulasjon -> ForbrenningsnivåI god form -> Effektiv på å svetteVarmesvetting != TrenignsvettingKropper slipper å lage varme pga hetebølge -> Kropper trenger å forbrenne mindreSå vis jeg forsto spørsmålet: Nei.Men på samme tid: Ja.

Så vidt jeg vet, nei.

Riktignok går man mer ned i vekt av en joggetur i varmen, men dette er pga. vanntap, ikke fett.

Man forbrenner jo så klart fett i varmen også, men da må kroppen bruke energi på å kjøle seg ned, altså, svette. Noe som ikke krever veldig mye energi i forhold til å holde seg varm i kulda.

 

Vet også fra min tid i forsvaret at vi fikk dobbelt så mange kalorier om vinteren som om sommeren i feltrasjonene, fordi man forbrant mye mer i kulda enn i varmen.

Tusen takk for svar dere to :)

Så slik jeg forstår det, del diablo, så når jeg begynner å svette fort og mye i solen så er det et tegn på godt form? Andre i familien som er lettere enn meg (jeg veier 80kg om ikke mindre), svetter nesten ingenting når solen steker. Samtidig en veldig tykk mann ved siden av meg svettet heller ingenting så derfor jeg lurte!

Lenke til kommentar

Bundy, eg skjønte ikke helt hvorfor han skal tømme bunnpanna? Og hvorfor tømme systemet når bilen aldri ble startet? Det vil jo kun ligge i bensintanken.

Ho kjørte faktisk bilen helt til den stoppa :p Måtte skru av pluggene samt rense de å vri om tenningen uten pluggene i for å få ut dieselen som lå i forgasseren og sylinderene. Var litt hosting og harking når ho skulle kjøre hjem, men virker som jeg fikk det meste bort fra systemet. Sparte hvertfall mor for 3500kr som verksted folka skulle ha.

Lenke til kommentar

Det enste reelle forskjellen på bensin og diesel er konsistensen ( utenom en del tilsetningsstoffer )

Da er det kvaliteten som avgjør hvor god motoren går

 

Da kan man jo også si at bensin men diesel i er bensin med dårlig kvalitet

Problemet slik jeg forstår det blir da hvor rent motoren brenner det

jeg har hør om noen tilfeller der folk har fylt feil

Enkelte har da bare fylt opp tanken med bensin og kjørt videre , selv om motoren fik dårlig effekt en stund

 

Nå har jeg også hør at man blander ut diesel i bensin når den blir for tykk

Så det er nok hvor mye feil drivstoff motoren tåler som har betydning her

Nå ble det nevnt i en av episodene til "weler deler" ( den med Subaruen) at en normal motor er designet til å tåle varierende kvalitet på drivstoffet siden ikke alle land i verden har samme kvalitet

Problemet jeg opplevde med diesel i en bensin motor er at den soter til pluggene såpass at de ikke fungerer lengere, så vil ikke anbefale noen å fylle "litt" diesel i en bensin bil. Diesel antennes ikke av gnist som bensin gjør, men av trykk.

Lenke til kommentar

Den eneste reelle forskjellen er konsistens? Jeg gidder ikke en ny lang elgen-diskusjon, men du tar feil, forhåpentligvis tar du deg bryet til å gjøre litt undersøkelser på egenhånd.

Det er vel en fare for at andre faktisk tar det han sier for god fisk.

 

That being said er utsagnet helt fullstendig krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...