Gå til innhold

Undersøkelse: kan dere ringe til disse nummerne?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-376f9

Jeg har sendt ny henvendelse til PT, som jeg gjengir nedenfor:

 

Hei, takk for svar og beklager at dette har blitt liggende en stund.
Det jeg ønsket meg var en vurdering av om Telenor har leveringsplikt til alle nummer i den offentlige nummerplanen, og om de har lov til å sperre anrop til enkelte nummer (dvs utvalg av 915 xx xxx) der de selv finner det for godt.
Jeg kan ikke se at disse spørsmålene har blitt besvart og jeg ber derfor om et oppdatert svar.
Med vennlig hilsen
Tom Bäcker
----- Opprinnelig melding -----
Fra: NN
Til: "Tom Bäcker"
Sendt: 7. august 2013 14:32:37
Emne: 1304312-1 - Forespørsel om tilbyders sperring av anrop i nummerserie
Takk for din henvendelse til Post- og teletilsynet (PT).
PT regulerer ikke priser på sluttbrukernivå. På 5-sifrede nummer reguleres ikke prisene i det hele tatt. Det innebærer at det
Ikke finnes noen begrensning i hvilken pris operatørene kan ta for samtaler til 5-sifrede nummer.
PT er imidlertid klar over konkurranseproblemene knyttet til spesialnumre særlig på 5-sifrede nummer. PT er i en prosess med å vurdere
ulike tiltak som kan bedre konkurransen, hvor et mulig tiltak kan være å pålegge tilbydere å åpne de såkalte «skyggeseriene» (herunder 915-serien) som
ligger bak 5-sifrede nummer. Jeg kan ikke på det nåværende tidspunkt svare på hvorvidt PT kommer til å konkludere med dette, men vi tar eposten din som
et innspill i arbeidet vårt.
Med vennlig hilsen
NN
Rådgiver
avdeling Marked / seksjon for telefoni og nummer
Post- og teletilsynet
Sentralbord: 22 82 46 00
Dir. tlf.:XX
Mobil: XX
www.npt.no
Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Stå på.

På hytta er det ofte dekningsutfall, og da må jeg gå langt oppover veien for å få kontakt med en annen basestasjon.

Jeg er prinsipielt imot å måtte betale minuttpris til Telenor for å informere Telenor om feil på deres egen basestasjon.

 

 

Om jeg ringer Telenor på nummer 915 09000 med min Djuice-telefon, får jeg:

Du har ringt et nummer som kun er tilgjengelig fra utlandet.

Vi ber deg ringe de siste fem sifrene i nummeret du ringte nå..

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt imot å måtte betale minuttpris til Telenor for å informere Telenor om feil på deres egen basestasjon.

Japp, dette er noe av det mest plagsomme jeg vet. Heldigvis begynner flere tilbydere å tilby "Gå inn på internett og be om å bli oppringt". Da er det jo gratis.

 

Men det er likevel ikke en god unnskyldning.

Lenke til kommentar

"Gå inn på internett og be om å bli oppringt". Da er det jo gratis.

 

Er det virkelig gratis da?

Jeg trodde poenget var å slippe 10 minutters ventemusikk, men at det koster penger når de endelig ringer tilbake uansett..?

 

Uansett, når basestasjonen er ute av funksjon, mister jeg internett.

På hytta har jeg kun internett gjennom telefonen.

 

Antennen i bil-telefonen min er mer følsom, så jeg kan ha en samtale med dem fra bilen, ved bruk av den andre basestasjonen over fjellet.

Men bilen har ikke nett.

Mobiltelefonen blir for ustabil, og når den virker er stemmen forvrengt, eller samtalen brutt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nå har jeg fått nytt svar fra PT, denne gang mer direkte:

 

Takk for din henvendelse.

 

Om Telenor har rett til å bedrive den praksis du beskriver er noe Post- og teletilsynet skal se nærmere på i tiden fremover. Hva en eventuell konklusjon vil bli er det for tidlig å si noe om på dette tidspunktet.

 

Tilsynet oppfordrer for øvrig forbrukere til å være prisbevisste når det kommer til valg av abonnement. En oversikt over priser de ulike leverandørene tar for oppringning til 5-sifrede nummer er derfor tatt inn på Post- og teletilsynets prisportal på nett, Telepriser.no. Se «Spesialpriser» under fanen «Mobiltelefoni». Oversikten oppdateres to ganger i året, og vi håper dette kan få opp prisbevisstheten og dermed virke positivt på konkurransen. Prisoversikt for ulike abonnement skal dessuten finnes på den enkelte leverandørs nettside.

Med vennlig hilsen

NN
rådgiver
avdeling Marked/seksjon for telefoni og nummerforvaltning
Post- og teletilsynet
Sentralbord: 22 82 46 00
Dir. tlf.:XX

www.npt.no

Lenke til kommentar

Flott at du tar tak i dette!

 

Samtidig godt at Teletilsynet skal sjekke dette, selv om det hadde vært merkelig om det ikke ble gjort.

 

Enig. Hadde sikkert forblitt "uoppdaget eller folk bryr seg mindre" om mia_tuk ikke hadde visst hvordan man angriper slike ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg har skjønt dette riktig, er ikke hovedproblemet at teleselskapet tar seg ekstra betalt for nummer som er lette å huske, men at de blokkerer det vanskelige "fra utlandet"-nummeret dersom du er i Norge.

 

Riktig som du sier, Telenor blokkerer alternative nr som kan brukes istedenfor 5-sifrete nummer.

Samme problemet har vi jo med 800-numrene også. Korrigér meg gjerne, men meg bekjent er prisen på alle disse spesialnumrene (ikke 820+ da) fastsatt av teleselskapene - altså at de i prinsippet kunne tatt samme pris som de ordinære.

 

Poenget er at Telenor (for sine kunder) blokkerer alternativer for 5-sifrete nummer, så Telenor-abonnenter må ringe det dyreste nummeret, altså det 5-sifrete.

Det er altså ikke snakk om prisen på 5-sifrete nummer, selv om de er for dyre, men det som gjør at de som har Telenor-abo ikke kan ringe alternativer som har rimeligere takst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Dette har irritert meg også, og er glad for at folk engasjerer seg. Mia_tuk har gjort en god jobb, men ettersom PT ikke ønsker å kontrollere lovligheten av dette, kun se nærmere på det (og utsette en juridisk bedømmelse av ditt spørsmål) bør man gå videre til PTs "eier" nemlig samferdselsdepartementet ...

Jeg ville absolutt vist lovligheten av dette, og det holder ikke at pt skal se på det, de skulle kjapt kunne avgjort lovligheten av det.

 

Videre er jo historien bak 915-numrene for 5-sifrede at Telenor blokkerte bruk av disse i Norge i 2012 en gang eller tidlig 2013, etter en del skriverier.

Og at numrene fungerer fra de andre operatørene tyder jo på at de aktivt blokkerer dem for sine kunder for å tjene gode penger. Men IKKE kan blokke dem for de andre operatørene for da vil ikke tjenesten fungere.

Og si at 915 ikke er det egentlige skyggenummeret, som Telenor sier, er i og for seg riktig, den tekniske løsningen Telenor bruker for å rute dem videre er den samme som for andre 8-sifrede, og da ligger det en "løsning" på selve nummeret (Geo-ruting, åpningstid, tastevalg osv.) og de beskriver at når samtalen kommer fra utlandet "fjernes 915" er bullshit, de har valgt å bruke denne 915 serien som alternativ da de kan ha en serie for alt. nr for de 5 sifrede (og de gjør det enkelt for kundene sine som kjøper tjenesten, med at fra utlandet gjelder 915 0xxxx).

 

Det som er verre er at Telenor tjener gode penger på at man må ringe 5-sifret nr, de tjener gode penger på å administrere en slik løsning for sin kunde som har nummeret (det er ikke billig for de som ønsker), men kunden til kunden dems og kundene med løsningen taper.

Kunden må betale mye, og firmaet som bruker Telenor sin 5-siffer løsning får dårlig rykte når man ser man må alltid betale dyrt for det og ingen alternativ finnes.

Og ha et 5-siffer nr gir ikke eieren /bedriften noen penger, kun utgifter. PT skal ha gebyr i året, operatør som administrer løsning for dem skal ha gebyr og det rammer kunden.

Lyse i Rogaland (og Stavanger Aftenblad) har jo valgt etter trykk fra kundene sine og også oppgi sine alternative nummer...

 

Kanskje jeg også skulle sendt en henvendelse å se hva salgs svar jeg får fra pt. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med Tele 2 gjennom NetCom sitt nett:

98002400 IF

91508880 Storebrand

91502445 Chilimobil

92405050 NetCom

92608505 NAF

 

Alle gikk greit.

 

 

Og si at 915 ikke er det egentlige skyggenummeret, som Telenor sier, er i og for seg riktig, den tekniske løsningen Telenor bruker for å rute dem videre er den samme som for andre 8-sifrede, og da ligger det en "løsning" på selve nummeret (Geo-ruting, åpningstid, tastevalg osv.) og de beskriver at når samtalen kommer fra utlandet "fjernes 915" er bullshit, de har valgt å bruke denne 915 serien som alternativ da de kan ha en serie for alt. nr for de 5 sifrede (og de gjør det enkelt for kundene sine som kjøper tjenesten, med at fra utlandet gjelder 915 0xxxx).

 

Ikke at det har så mye å si, men det er ikke automatikk i at 915 + 5-sifret er skyggenr.

Som vist ovenfor er i hvertfall 926 og 980 også brukt.

 

Hei.

Dette har irritert meg også, og er glad for at folk engasjerer seg. Mia_tuk har gjort en god jobb, men ettersom PT ikke ønsker å kontrollere lovligheten av dette, kun se nærmere på det (og utsette en juridisk bedømmelse av ditt spørsmål) bør man gå videre til PTs "eier" nemlig samferdselsdepartementet ...

Jeg ville absolutt vist lovligheten av dette, og det holder ikke at pt skal se på det, de skulle kjapt kunne avgjort lovligheten av det.

 

Videre er jo historien bak 915-numrene for 5-sifrede at Telenor blokkerte bruk av disse i Norge i 2012 en gang eller tidlig 2013, etter en del skriverier.

Og at numrene fungerer fra de andre operatørene tyder jo på at de aktivt blokkerer dem for sine kunder for å tjene gode penger. Men IKKE kan blokke dem for de andre operatørene for da vil ikke tjenesten fungere.

...

...

Det som er verre er at Telenor tjener gode penger på at man må ringe 5-sifret nr, de tjener gode penger på å administrere en slik løsning for sin kunde som har nummeret (det er ikke billig for de som ønsker), men kunden til kunden dems og kundene med løsningen taper.

Kunden må betale mye, og firmaet som bruker Telenor sin 5-siffer løsning får dårlig rykte når man ser man må alltid betale dyrt for det og ingen alternativ finnes.

Og ha et 5-siffer nr gir ikke eieren /bedriften noen penger, kun utgifter. PT skal ha gebyr i året, operatør som administrer løsning for dem skal ha gebyr og det rammer kunden.

Lyse i Rogaland (og Stavanger Aftenblad) har jo valgt etter trykk fra kundene sine og også oppgi sine alternative nummer...

 

Kanskje jeg også skulle sendt en henvendelse å se hva salgs svar jeg får fra pt. :p

 

Vel, jeg ser ikke noe poeng i "kanskje", skriv ett brev eller en mail! ;)

Endret av smartphone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gledelig å se at det fremdeles er litt liv i tråden. Jo flere det åpner øynene opp for, jo bedre forbrukermakt får vi. Så får vi se hvor mange kunder som forblir hos den dyre aktøren Telenor fremover.

 

Det går likevel litt sakte med slike engasjement i et land som Norge. Nordmenn er ofte noe trege på å bestemme seg. Eller mange gir også blaffen i mye rart.

 

Ikke kan jeg sitte her alene og "bumpe" denne tråden. For da ville det blitt en del moderering, garantert.

 

Jeg vurderer å skifte vekk fra Djuice ved første anledning (også telenor-eid), men det betinger at jeg finner en budsjett-smart-telefon som jeg liker spesifikasjonene på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk meg meg Dinside-artikkelen som ble linket tidligere her i tråden, men om ikke PT ønsker å følge opp problemet, kanskje prøve å tipse en side om å skrive om dette problemet? Mye av jobben er allerede gjort, og hvis det legges litt press på Telenor kanskje prakisen endrer seg. Kanskje noe trådstarter ønsker å gjøre selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...