Gå til innhold

Lydbølger er ikke fysikk.. det er elektronikk

Anbefalte innlegg

bare sånn btw: det eneste elektronikk gjør med lyd er at det først gjør om vibrasjoner(si en sang sunget i en mic) om til et elektrisk signal som en elektronsik enhet skal kunne "tolke" også sender den det videre til en magnet(under en høytaller) som skrur seg av og på så raskt at membranen rister rasktnok i "luften" til og skape vibrasjonene som er lyd, lyd er ikke en elektrisk ting, hvis du kobler en forsterker direkte i øret hører du ikkenoe det er grunnet lyd = vibrasjoner ikke elektriske signaler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... nesten. Det er (som oftest) induksjon som benyttes i mikrofoner, og det omvendte (kall det gjerne el.motor, det er samme prinsipp) i høytaler. Det er en permamagnet som virker sammen med et indusert magnetfelt i en spole som beveger membranen.

Lenke til kommentar

*Mine innlegg*

Det er virkelig lenge siden jeg leste større svada enn det DrHawkins har presset ut av seg her. Joda, lydbølger er elektriske signaler... eksempelet med FM-radio er fantastisk. Noen gang forsøkt å høre radio uten... ja, radio? Lyden ligger jo i lufta, så hvorfor ikke bare droppe mellomleddet? :!:

Lenke til kommentar

Dene tråden stenges, antagelig permanent, da den har gått over fra saklig diskusjon (om den noen gang var det) til uthengning av meningsmotstandere. Jeg sier som jeg alltid gjør: Mener dere at noen troller, så rapporter dem, så vurderer vi det. Om vi ikke reagerer, så gir det dere ikke rett til å flame vedkommende. Slikt er i strid med retningslinjene. Er dere uenig på sak, så argumenter saklig for det. Her på forumet er det lov å si at månen er en gul ost uten å bli idiotforklart.

Noen av trådens deltagere bør legge seg dette på minnet, så de ikke pådrar seg reaksjoner.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...