Chris93 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Friksjon og luftmotstand er ikke oppgitt så du trenger ikke å tenke på dem i denne oppgaven. Toger har også konstant fart før det bremser, jeg satser du vet hva det betyr. Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Friksjon og luftmotstand er ikke oppgitt så du trenger ikke å tenke på dem i denne oppgaven. Toger har også konstant fart før det bremser, jeg satser du vet hva det betyr. Konstant fart vet jeg hva er, men hva har det å si i oppgaven? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Vel, prøv finne akselerasjonen på noe som har konstant fart. edit: eller mener du å finne akselerasjonen på toget når det bremser, isåfall har jeg misforstått deg. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ville ha gjort det på den måten. Endret 14. oktober 2015 av Chris93 Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Vel, prøv finne akselerasjonen på noe som har konstant fart. edit: eller mener du å finne akselerasjonen på toget når det bremser, isåfall har jeg misforstått deg. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ville ha gjort det på den måten. Mente når toget bremser. Det var noen andre som løste oppgaven ved å finne akselerasjonen når toget bremser. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det er bare å finne hvilken akselerasjon som trengs for å gå ifra v0 til v1 (ifra start til stopp) og hvilken strekning det skal gjøres på.Så kan man bruke det til å regne ut hva bremsekraften blir da F-R=ma Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det er bare å finne hvilken akselerasjon som trengs for å gå ifra v0 til v1 (ifra start til stopp) og hvilken strekning det skal gjøres på. Så kan man bruke det til å regne ut hva bremsekraften blir da F-R=ma Lenke til kommentar
lals Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Et legeme starter med farten null og beveger seg veien s=48m i løpet av tiden 6.0s. Akselerasjonen er kostant. a) finn sluttfarten her har jeg tatt 48m/6s og fått 8m/s. men føler dette er feil, blir ikke dette en gjennomsnitthastighet? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Jo. Det du har å arbeide med er tid, startfart (0) og akselerasjon. Hvilken formel kan du da benytte? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Trenger litt hjelp med en fysikk oppgave jeg sliter med, har ikke hatt det på 6 år og har ikke hatt tilgang på forelesninger i dette faget i år så sliter litt med det :/ oppgaven er som lyder: Oppgave a er grei, tegnet krefter fra underlaget, tyngdekraft og kraten tilført M1 som igjen tilføres M2. oppgave b har jeg satt som a = (F/M1+M2), ikke sikker på denne men virker logisk for meg oppgave c er jeg svært usikker på, beregne tyngdekraften til begge og forskjellen mellom de? oppgave d er jeg også svært usikker på, tenker å bruke en av bevegelsesligningene, men etter hva jeg kan se mangler jeg info for å fullføre de. Sikkert noe veldig enkelt, men jeg sliter som sagt litt med dette Håper noen kan hjelpe meg på rett vei, gjerne noen eksempler Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Jeg sliter! En curling stein på 20 kg glir 25 m bortover en vannrett isflate før den stanser etter 14 s. Friksjonskraften er konstant når steinen glir. a) finn starts farten= 3,5 (løst) b) Finn friksjons arbeidet, friksjonskraften og friksjontallet? Noen som får til b? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 Hvilke krefter virker inn på steinen? Hva består de kreftene av? Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Molekylene i en gass har hastigheter på flere hundre meter per sekund. Likevel tar det mange sekunder før duften av en nystekt pizza fylle hele rommet? Dette tenkte jeg, Systemet er jo åpent, og da må vel gass molekylene gi fra seg varme til omgivelsene. Da vil gassen miste kinetiske energi, og farten blir mindre ... FASTITENS HINT : "Gassmolekylene har en uordnet bevegelse." Dette forbinder jeg med at molekylene fyker til alle steder, men hva har det å si? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Molekylene kolliderer med hverandre og har ingen rettet bevegelse i en spesiell retning. Altså, det er en forskjell på hvor fort molekylene beveger seg i en "lokal sky", og gassens ekspansjonshastighet. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg tenker at det er ikke bare for "lukten" å blande seg med resten av gassene. Må nok stange i de andre molekylene en stundt for å utvide volumet sitt, samt blande seg. Selv om gasser beveger seg med enorme hastigheter, så flytter de ikke på seg store avstander, med mindre du skape sirkulasjon i rommet. Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Ingen bestemte bevegelser, kollisjoner med luftmolekyler gjør det vanskelig for pizzagassmolekyene å bre seg ut i rommet? Lenke til kommentar
lals Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 kan noen være greie og se om jeg har gjort dette riktig? oppgaven og svaret mitt Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Det brukte like lang tid på hele turen som halvveis? Helt sikker på at det stemmer? 1 Lenke til kommentar
lals Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 haha, nei det stemmer nok ikke:P Lenke til kommentar
Flin Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 haha, nei det stemmer nok ikke:P Sjekk ut veiligningene en gang til https://no.wikipedia.org/wiki/Bevegelsesligning Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 kan noen være greie og se om jeg har gjort dette riktig? Du har regnet ut gjennomsnitssfarten i oppgave a). Du må bruke en av de fire bevegelsesligningene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå