Gå til innhold

Lovlig eller ulovlig? Hvordan finne dette ut?


John-B

Anbefalte innlegg

Vent nå litt. Syns det her ble veldig uklart etterhvert. Du sier det er ulovlig å fjerne operatørlås på en telefon fordi du bryter avtalen med ditt teleselskap. Men betyr det at det er ulovlig? Det er jo ikke brudd på noen norsk lov. Klart Netcom/Telenor kan gå til sivil rettsak mot deg, og kanskje vinne. Men noen politianmeldelse og offentlig rettsak blir det nok ikke.

 

Jeg syns dermed det blir litt drøyt å kalle det ulovlig. For å komme med en bitteliten sammenligning. Dersom det står i avtalen du har med din ISP at du ikke skal bruke linjen til komersiell virksomhet, og du velger å likevell gjøre det har du ikke brutt en lov. ISP'en vil naturligvis nekte å levere tjenester til deg og dersom du har tjent store penger kanskje gå til sivil rettsak og kanskje vinne.

 

Angående endring av IMEI: Jeg regner med at dette er ulovlig. Litt trist at jeg aldri fikk noe svar fra økokrim for jeg er faktisk litt i tvil. Grunnen til at det er ulovlig å endre serienummeret på en bil er fordi dette står i straffeloven. Jeg tviler sterkt på at IMEI er nevnt i straffeloven. Men det kan kanskje argumenteres med at det er en form for dokument-falsk.

 

Og bare for å gjøre en ting klart. Endring av IMEI trenger ikke nødvendigvis være ulovlig. Dersom man f. eks. laster ned firmware til en telefon fra nettet og legger den inn på telefonen er man nødt for å endre IMEI til den orginale IMEI telefonen hadde. Dette er jo selvfølgelig ikke ulovlig :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-24 20:34, skrev cyclo bla.:


Og bare for å gjøre en ting klart. Endring av IMEI trenger ikke nødvendigvis være ulovlig. Dersom man f. eks. laster ned firmware til en telefon fra nettet og legger den inn på telefonen er man nødt for å endre IMEI til den orginale IMEI telefonen hadde. Dette er jo selvfølgelig ikke ulovlig :wink:



 

Det du skriver synes jeg høres veldig fornuftig ut.

 

Men det som jeg quotet nå, kan faktisk være feil. Når du laster ned en virgin eeprom (eller en annen mobils firmware), så har du jo endret IMEI'en - selv om du endret den tilbake...

Men uansett. Det blir for dumt hvis det skulle være kriminelt.

 

Jeg kunne tenkt meg "bevis" på at IMEI er ulovlig å endre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selvsagt er det ikke ulovlig å forandre imei koden, eller andre koder for den saken skyld. Det som er ulovlig er å gjøre det på en stjålet telefon for å kunne benytte seg av tyvegodset. Men det er da ulovlig fordi det er tyvegods, og det ville det jo vært uansett om man forandret koden eller ikke. Ergo, forandring av Imeikode er ikke forbudt.

Det blir som å jukse i ludo det, det er ikke lov, men hvilken straff medfører det? Har man derimot stjålet ludospillet er det vel ulovlig å i det heletatt være i besittelse av det...Ergo, å jukse i ludo er tillatt.( Men uetisk i forhold til motspillere)

 

Her må man se på hvilke lover er det som omhandler hva. Det finnes pr idag ingen lover som forbyr eller kriminaliserer forandring av digitale koder i noen sammenheng. Feks er det fullt lovlig å forandre kilometeren på en bil med digital eller analog måler. Det er som er forbudt, er å selge bilen til en person som tror at den har gått det oppgitte avstanden, da det blir å betrakte som svindel. Det er også forbudt å bruke den kortere kjørelengden i forhold til forsikringsselskapet for å få mindre kjørelengde. Å forandre kilometerstanden er derimot tillat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...