Gå til innhold

1080 for varmt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten var et rart ordvalg :) En radiator vil jo alltid begrense flow noe. I tillegg - hvis du har 2 120mm vifter i push pull så øker du bare trykket som viftene gir (for å presse det gjennom radiatoren). Du øker ikke volumflow noe. 

 

Har du kun 1 120mm radiator i push pull som uttak på hele systemet ditt? Og så hadde du 3 120mm som inntak?

 

Jeg ville satt inn 1 120mm ekstra som uttak. siden temp datt 10 grader ved å ta av sidepanelet så får du oppakkumulering av varme i kassa di, helt klart.

 

Edit:

Kan legge til at mange med NZXT H440 kabinett "snur" luftretningen i kassa. Altså, de bruker vifter i topp/bak for å dra luft INN og så bruker de vifter i front til å dra luft UT. Dette skal ha positiv effekt på dette kabinettet. 

ja 1 stk 120mm radiator med vifter på begge sider (er vel det som går under "push pull"?) som uttak, og 3 120mm inntak.

 

Jeg har tenkt på om jeg skulle hatt en ekstra uttaksvifte, men luften slipper jo ikke ut i toppen når topplokket er på. har aldri helt skjønt hvordan folk har radiatorer i toppen av kabinettet.

 

Edit: jeg ser nå at det er hull bakerst på topplokket for luft, så jeg skal teste litt med flere vifter og kanskje prøve å snu airflowen andre vei

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

...

100% folding home :)

Jepp jeg vet at du driver med det - Litt derfor jeg ymtet frempå at man ikke kan sammenligne epler og pærer :)

 

 

...

ja 1 stk 120mm radiator med vifter på begge sider (er vel det som går under "push pull"?) som uttak, og 3 120mm inntak.

 

Jeg har tenkt på om jeg skulle hatt en ekstra uttaksvifte, men luften slipper jo ikke ut i toppen når topplokket er på. har aldri helt skjønt hvordan folk har radiatorer i toppen av kabinettet.

 

Edit: jeg ser nå at det er hull bakerst på topplokket for luft, så jeg skal teste litt med flere vifter og kanskje prøve å snu airflowen andre vei

Du får teste litt ja.

Baksiden av medaljen for disse "elegante" kabinettene med mye hele (ikke-perforerte) deksler er jo nettopp de termiske egenskapene. Man ofrer litt for skjønnheten i PC-verden også :p Personlig kan jeg ikke fordra disse kabinettene, nettopp fordi (som den gamle nerden og ingeniøren jeg er) setter funksjon foran estetikk, alltid.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at dere begynner å nevne ambient OG hva slags belastning det er snakk om, før man slenger rundt seg med temperaturer.

Rom temp på 25-30C på sommer, og det er selvsagt på 100% load jeg snakker om. Hva ellers? Skulle jeg liksom si at jeg fikk kun 65C på 20% load? xP Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

...

100% folding home :)

Jepp jeg vet at du driver med det - Litt derfor jeg ymtet frempå at man ikke kan sammenligne epler og pærer :)

 

 

...

ja 1 stk 120mm radiator med vifter på begge sider (er vel det som går under "push pull"?) som uttak, og 3 120mm inntak.

 

Jeg har tenkt på om jeg skulle hatt en ekstra uttaksvifte, men luften slipper jo ikke ut i toppen når topplokket er på. har aldri helt skjønt hvordan folk har radiatorer i toppen av kabinettet.

 

Edit: jeg ser nå at det er hull bakerst på topplokket for luft, så jeg skal teste litt med flere vifter og kanskje prøve å snu airflowen andre vei

Du får teste litt ja.

Baksiden av medaljen for disse "elegante" kabinettene med mye hele (ikke-perforerte) deksler er jo nettopp de termiske egenskapene. Man ofrer litt for skjønnheten i PC-verden også :p Personlig kan jeg ikke fordra disse kabinettene, nettopp fordi (som den gamle nerden og ingeniøren jeg er) setter funksjon foran estetikk, alltid.

 

 

Gi meg noen forslag på kabinett du liker da, helst midi tower  :p

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

 

Jeg foreslår at dere begynner å nevne ambient OG hva slags belastning det er snakk om, før man slenger rundt seg med temperaturer.

Rom temp på 25-30C på sommer, og det er selvsagt på 100% load jeg snakker om. Hva ellers? Skulle jeg liksom si at jeg fikk kun 65C på 20% load? xP

 

Hehe, prøv folding home og se om du får samme temp. Vet ikke temp på spill(sist jeg spilte var starcraft i 98)

Men min erfaring er evga er kjøligere på 980 og Ti. Temp opp er 27.7c, i data rommet er temp 26.6c :)

Lenke til kommentar

Gjør som jeg med min GTX780, kjøp deg Kraken G10:

https://www.komplett.no/product/807128/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/tilbehoer/nzxt-kraken-g10-gpu-bracket-sort#productinfo

 

+ en eller annen H75 - H100i AiO vannkjøling og legg det på GTX 1080.

https://www.nzxt.com/products/kraken-g10-white

 

Husker GTX780 brukte å ligge på ca 75c load og med KrakenG10 så falt temp til 40-45c load.

 

Heller dette enn ny kabinett tbh.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Edit:

 

...

 

Gi meg noen forslag på kabinett du liker da, helst midi tower  :p

 

Hvis det er luftkjøling av GPU du er ute etter hva med noe slikt, med vifteplassering på sidepanel.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1077345

 

Ga faktisk greit resultat ved å sette inn en 140mm vifte i toppen, så blir nok å holde meg til kabinettet en stund tror jeg.

 

 

 

 

Jeg foreslår at dere begynner å nevne ambient OG hva slags belastning det er snakk om, før man slenger rundt seg med temperaturer.

Rom temp på 25-30C på sommer, og det er selvsagt på 100% load jeg snakker om. Hva ellers? Skulle jeg liksom si at jeg fikk kun 65C på 20% load? xP

 

Hehe, prøv folding home og se om du får samme temp. Vet ikke temp på spill(sist jeg spilte var starcraft i 98)

Men min erfaring er evga er kjøligere på 980 og Ti. Temp opp er 27.7c, i data rommet er temp 26.6c :)

 

 

off topic (tror jeg): Kan noen forklare meg hva i allverden Folding er? google var ikke til mye hjelp

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Det er rimelig formidabel hvis du klarer å holde kortet bare 35 grader over ambient ved 100% load.

Alle reviews jeg leser så snakkes det om 50°C over ambient ved "game stress" som ikke er 100% load.

Kan du forklare litt mer hva du vil fram til? Jeg har testet kortet i to benchmarks og witcher 3, og jeg kom aldri over overnevnte temperaturer.

Lenke til kommentar

 

Det er rimelig formidabel hvis du klarer å holde kortet bare 35 grader over ambient ved 100% load.

Alle reviews jeg leser så snakkes det om 50°C over ambient ved "game stress" som ikke er 100% load.

Kan du forklare litt mer hva du vil fram til? Jeg har testet kortet i to benchmarks og witcher 3, og jeg kom aldri over overnevnte temperaturer.

 

 

Da har du trolig en god kombinasjon av ordentlig montert kjøler på gpu, fine romtemperaturer og bra luftflyt i kabinettet ditt...

 

Ikke alle skjermkortprodusentene er like flinke til å montere kjøleløsningene synes nå jeg , har nylig rengjort og gått igjennom ca 20 skjermkort den siste tiden ( stort sett i helgene ) og det var et par skrekkeksempler der på hva man ikke burde gjøre , men stort sett er det noen kjøleløsninger som har problemer med at støv setter seg fast i noen områder og blir ikke kvitt dette og det samler seg opp over tid. Har man tid og riktig verktøy på plass er dette en enkel og grei sak å fikse.

 

Jeg fikk i alle fall gode resultater på temperatur målingene på kortene jeg rengjorte ordentlig og demonterte kjøleren og hadde på ny goop der det var behov for det ( brukte en temperatur terskel for å finne ut om det var nødvendig å demontere helt ) , mener at det var et eller to kort der temperatur forskjellen ble nesten 20C på max belastning ( mulig mer da jeg ikke har logført det) da den var nesten oppe i 100C når programmet slo seg av for å unngå unødvendig overbelastning.

Lenke til kommentar

Cooler Master Haf X er et meget bra kabinett, og det er det jeg har brukt hele vegen. Jeg har kun hatt ett kort med varmeproblemer(der det mest sannsynlig var kjøleren), og det var et Zotac 680 jeg skulle sette i SLI med mitt andre 680. Det oversteg 95C, og etter litt research fant jeg ut at dette var en vanlig feil på Zotax sine kort. Sverget derfor for og aldri velge zotac igjen. (han som solgte meg kortet påstod at det var normale temperaturer på kortet....). Kjøper derfor ikke brukt til over 1K lengre.

 

Men ja, antar jeg har god luftgjennomstrømming, men 82C på en tredjepart variant synes jeg da var litt voldsomt.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å forstå at det er forskjell på kjølere, montering av kjølere, bruk av termisk pasta, kabinett/luftgjennomstrømning osv.

 

Det jeg prøver å få trøkka ut her er at når Kjetil Lura snakker om 100% last så er det ikke ei runde med 3D Mark eller noen timer med Witcher. Det er snakk om ukesvis med 100% belastning 100% av tiden. Jeg kan vel garantere deg at også ditt kort Enligtened vil bli varmere enn 35 grader over ambient da. Ditt kort holder seg ved en fin temperatur det, ved normal bruk.

 

Det var poenget mitt. Vi må snakke om de samme tingene for å kunne sammenligne.

 

Nå - Hva som er mest fornuftig å sammenligne er jo en helt annen ting. Normal bruk er gjerne mye mer interessant å snakke om for folk flest.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å forstå at det er forskjell på kjølere, montering av kjølere, bruk av termisk pasta, kabinett/luftgjennomstrømning osv.

 

Det jeg prøver å få trøkka ut her er at når Kjetil Lura snakker om 100% last så er det ikke ei runde med 3D Mark eller noen timer med Witcher. Det er snakk om ukesvis med 100% belastning 100% av tiden. Jeg kan vel garantere deg at også ditt kort Enligtened vil bli varmere enn 35 grader over ambient da. Ditt kort holder seg ved en fin temperatur det, ved normal bruk.

 

Det var poenget mitt. Vi må snakke om de samme tingene for å kunne sammenligne.

 

Nå - Hva som er mest fornuftig å sammenligne er jo en helt annen ting. Normal bruk er gjerne mye mer interessant å snakke om for folk flest.

aaaaaaah, ja da skjønner jeg hva du mener. Jeg belaster selvsagt ikke kortet mitt 100% i ukevis i 100% av tiden. Hva slags oppgaver trenger folk et skjermkort til å gjøre 100% work i 100% av tiden i flere uker?

Lenke til kommentar

 

Edit:

 

...

 

Gi meg noen forslag på kabinett du liker da, helst midi tower  :p

 

Hvis det er luftkjøling av GPU du er ute etter hva med noe slikt, med vifteplassering på sidepanel.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1077345

 

Ga faktisk greit resultat ved å sette inn en 140mm vifte i toppen, så blir nok å holde meg til kabinettet en stund tror jeg.

 

 

 

 

Jeg foreslår at dere begynner å nevne ambient OG hva slags belastning det er snakk om, før man slenger rundt seg med temperaturer.

Rom temp på 25-30C på sommer, og det er selvsagt på 100% load jeg snakker om. Hva ellers? Skulle jeg liksom si at jeg fikk kun 65C på 20% load? xP

 

Hehe, prøv folding home og se om du får samme temp. Vet ikke temp på spill(sist jeg spilte var starcraft i 98)

Men min erfaring er evga er kjøligere på 980 og Ti. Temp opp er 27.7c, i data rommet er temp 26.6c :)

 

 

off topic (tror jeg): Kan noen forklare meg hva i allverden Folding er? google var ikke til mye hjelp

 

https://www.google.no/#q=folding+home&gws_rd=cr

Jepp off topic var jeg. hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...