Gå til innhold

Hvordan leve billigst mulig?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hvis du skrur av varmtvannstanken så risikerer du at varmeelementene ruster. Så ikke skru av elementene. Bedre å bare sette ned temperaturen litt men likevel bruke alle elementene.

edit: Som oftes billigere å koke vann på vannkoker, enn å varme det opp på komfyren når du skal lage mat.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skrur av varmtvannstanken så risikerer du at varmeelementene ruster. Så ikke skru av elementene. Bedre å bare sette ned temperaturen litt men likevel bruke alle elementene.

edit: Som oftes billigere å koke vann på vannkoker, enn å varme det opp på komfyren når du skal lage mat.

Vannkokingen først: For det første må man da ha kjøpt en separat vannkoker, og for det andre kommer det vel også noe an på hva slags komfyr det er... Og når det gjelder det jeg nevnte, dampkoking, så er det så små mengder vann at forskjellen blir særdeles minimal, uansett.

Men så til varmtvannstanken: Hvordan henger det der sammen ? Man skulle jo tro at jo varmere elementene er, jo hurtigere skjer en eventuell oksidasjon - og uansett blir ikke vannet så varmt at det skiller ut det oksygenet som er oppløst i det... Så hvordan henger i tilfelle det der sammen ?

Lenke til kommentar

Googler for harde livet. Men sliter med å finne noe kilde. Det var en fagmann som fortalte meg en gang at på varmtvannsberedere som hadde 2 varmeelementer så skulle man alltid stille inn berederen på 3 siden begge elementene da ble brukt, noe som forhindret at de ble ødelagt. Mener han brukte rust som grunnlag. Mulig jeg tar feil.

Uansett så finner jeg ut på min google-runde at det ikke er å anbefale at det skal spares penger på varmtvannet. Pga legionella.

Ang dampkoking så er jeg helt enig. Det jeg mente var at vannet du skal dampe først kan varmes opp på en vannkoker.

Lenke til kommentar

Googler for harde livet. Men sliter med å finne noe kilde. Det var en fagmann som fortalte meg en gang at på varmtvannsberedere som hadde 2 varmeelementer så skulle man alltid stille inn berederen på 3 siden begge elementene da ble brukt, noe som forhindret at de ble ødelagt. Mener han brukte rust som grunnlag. Mulig jeg tar feil.

Uansett så finner jeg ut på min google-runde at det ikke er å anbefale at det skal spares penger på varmtvannet. Pga legionella.

Ang dampkoking så er jeg helt enig. Det jeg mente var at vannet du skal dampe først kan varmes opp på en vannkoker.

Det du der snakker om (bruk av alle elementene parallelt), handler om at du ved bruk av alle elementene fordeler effekten over hele elementet, istedenfor over noen av dem. Fenomenet, slik jeg har (mis-)forstått det, kan lettest forklares ved å tenke seg alternativet der man bare benytter noen av elementene:

Da vil nemlig de aktive elementene utvide seg forholdsvis mye, mens de elementene som ikke varmer, bare blir utvidet etter som de oppvarmes av tilført varme fra naboelementene og vannet. Resultatet av dette, vil være at hele elementet vil vri seg frem og tilbake, og over tid vil dette kunne medføre tretthetsbrudd. Hva legionella angår, tviler jeg på at det har effekt her - forutsatt at man da lar vannet bli varmt nok! Det er varmtvannstankene med lav termostat som har problemet, ikke de som man lar bli varme nok...

(En ting som irriterer meg ang enkelte dusj-konstruksjoner, er at de er utstyrt med en varmtvannssikring som ikke kan overstyres - resultatet er at man ikke får tilgang til den enkleste måten å desinfisere innsiden av dusjutstyret: Tappe rent varmtvann så lenge at innsiden blir for varm for evt. mikrober...)

Hva dampkokingen angår, så vil det normalt være små mengder vann (f.eks et par kopper...), så der ser jeg ikke den helt store fordelen ved separat vannkoker...

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er kriminelt eller ei, men mange gratislevere raider containerne utenfor matbutikkene etter Fjordlands og annet som er gått ut på dato. Det meste er fullt spisbart, men vet som sagt ikke om det er helt lovlig. Gratis er det iaf.

Ellers er det vel selvf å ikke kjøpe Narvesenmat eller kaffe på "kafe" til 50kr koppen. Det er jo idioti uans.

Men lykke til, ellers er det jo mange som raider Kiwi hyllene for utgåtte varer også, er en som har blitt millionær på det faktisk. Men det krever jo jobbing i hyllene.

Ellers er det bare å være smart å kjøpe på tilbud. Enkelte varer er billig på Kiwi, Meny firstprice etc, andre varer som frukt og grønt kan ofte være rimeligere på Rema1000. Følg med litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da vil jeg heller anbefale å bake selv uten ferdig melblanding og uten maskin.

Test ut noen oppskrifter og velg de du liker... deretter kjøper du noen plastbokser med lokk og lager melblandingene selv så de står klart når du vil bake.

Lenke til kommentar

Som mange andre sier er viljestyrke veldig viktig som student. Mange går i fella ved å kose seg ekstremt i fadderuken, uansett om de er fadder eller ny student.

Det viktigste med å være student er

SETT OPP REGNSKAP I EXCEL.Om du ikke har kontroll over HELE årets økonomi, så kan du spare så mye du vil som student, før eller siden kommer du til å gå på en smell uansett. Det er utrolig trangt å være fulltidsstudent, så frem til at du ikke har foreldre som gir deg penger.

Fordel penger du får i August og Januar. Ja, bøker er dyre, men om du setter av 8000 av de 19 000 i August og Januar så har du over 1000,- ekstra i måneden. Jeg studerer økonomi, og er lamslått over de mange økonomistudenter som ikke gjør dette, og syter over å ha lite penger.

Sommerjobb er en utrolig fin måte å få arbeidserfaring og ekstra penger inn. Du trenger faktisk ikke bruke hele ferien på å jobbe, men 6 uker burde gi deg minimum 25 000,- Er du disiplinert nok til å fordele dette, har du fort enda 1000,- ekstra i måneden.

Store innkjøp så slipper du småturer på butikken, det lønner seg aldri. Har du mulighet til å handle snus i Sverige? Kan være lurt å handle med litt øl også, alle veit det går med øl som student.

Kyllingfilet kan bli din nye venn. Du får billig kyllingfilet i 2 kg pakker frossen på Bunnpris og Rema. 1,5 kyllingfilet er nok til å mette en person med tilbehør (Ris og saus, grønnsaker ect). Dette er veldig god mat til en billig penge.

Dobbel og trippelsjekk om du har det billigste abonnementet på telefon, Internett og strøm. Sjelden mye penger å spare, men ofte kan du tyne ut 150,- mer i måneden.

Tenk langsiktig, og ikke på neste mandag.

Jeg har hatt sommerjobb på samme sted de siste 3 årene, og har allerede blitt ringt opp fra samme sted med spørsmål om jeg kan komme å jobbe. Ettersom årene har gått, har jeg fått mer utdanning, og kan sette rimelige krav i forhold til lønn. Jeg begynte på 135,- og har gått opp 10,- hvert år. Dette finner både jeg og arbeidsgiver rettferdig. Dette er noe som er optimalt for de aller fleste studenter. Om de kan vise til en arbeidsgiver som ringer etter dem om sommeren, så har du en veldig god referanse. Men litt innsats klarer de som er motiverte å oppnå dette. Som jeg sier, tenkt langsiktig. Du er student nå, men uansett utdanning så er erfaring utrolig viktig. Pengene er nesten bare en bonus.

Endret av Neppe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg studerer også økonomi, men det er vel tillatt å ha litt dårlig råd av og til hvis man ikke skal bli forbrukerøkonom. Jeg fører ikke regnskap i excelark, men jeg vet omtrent hvor mye penger jeg har brukt på hva til enhver tid og har en buffer på noen edvarder som sikrer at jeg aldri vil ha problemer med få økonomien til å gå rundt selv om uforutsette ting dukker opp.

Jeg har for øyeblikket ingen annen inntekt enn studielånet, så jeg er vant til å leve billig. Jeg lever riktignok for mer enn 1000 kroner i måneden, men jeg får 7000 kroner til å rekke til både husleie, mat og annet forbruk og har likevel litt igjen på slutten av måneden. Trådstarter ser ut til å ha god kontroll på matutgiftene, så jeg skal gi noen mer praktiske råd:

* Spar både vaskemiddel og strøm på vaskemaskinen ved å vrenge underbuksene dine og bruke dem to dager på rad. Det kan også gjøres med andre plagg.

* Hvis du er uheldig å søle en form for væske, ikke bruk papir, men tørk det bort med sokken din.

* Ikke dusj hjemme. Gjør det på treningssenteret, enten du trener eller ikke den dagen. Hvis du absolutt må vaske deg hjemme, så bruk adskillig mindre varmtvann ved å tørke over med en klut istedenfor å kaste bort rennende vann i dusjen.

Dette er mora til en tidligere klassekamerat: http://www.dagbladet...aring/20277344/ . Jeg har ikke lest den selv, men kanskje du kan plukke opp noen tips på bloggen hennes. Hun har mange kreative løsninger. Så vidt jeg husker fra en ØB-artikkel, var honning en av ingrediensene i noe hun lagde for å erstatte deodoranter, for eksempel.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg studerer også økonomi, men det er vel tillatt å ha litt dårlig råd av og til hvis man ikke skal bli forbrukerøkonom. Jeg fører ikke regnskap i excelark, men jeg vet omtrent hvor mye penger jeg har brukt på hva til enhver tid og har en buffer på noen edvarder som sikrer at jeg aldri vil ha problemer med få økonomien til å gå rundt selv om uforutsette ting dukker opp.

Jeg har for øyeblikket ingen annen inntekt enn studielånet, så jeg er vant til å leve billig. Jeg lever riktignok for mer enn 1000 kroner i måneden, men jeg får 7000 kroner til å rekke til både husleie, mat og annet forbruk og har likevel litt igjen på slutten av måneden. Trådstarter ser ut til å ha god kontroll på matutgiftene, så jeg skal gi noen mer praktiske råd:

* Spar både vaskemiddel og strøm på vaskemaskinen ved å vrenge underbuksene dine og bruke dem to dager på rad. Det kan også gjøres med andre plagg.

* Hvis du er uheldig å søle en form for væske, ikke bruk papir, men tørk det bort med sokken din.

* Ikke dusj hjemme. Gjør det på treningssenteret, enten du trener eller ikke den dagen. Hvis du absolutt må vaske deg hjemme, så bruk adskillig mindre varmtvann ved å tørke over med en klut istedenfor å kaste bort rennende vann i dusjen.

Dette er mora til en tidligere klassekamerat: http://www.dagbladet...aring/20277344/ . Jeg har ikke lest den selv, men kanskje du kan plukke opp noen tips på bloggen hennes. Hun har mange kreative løsninger. Så vidt jeg husker fra en ØB-artikkel, var honning en av ingrediensene i noe hun lagde for å erstatte deodoranter, for eksempel.

Æsj!! Det er det mest nasty jeg har hørt!... Har du Europris i nærheten så lønner det seg nok heller å kjøpe en helpakke med veldig billig vaskemiddel. De har ofte salg på sånt en gang i mnd. De har også 10kr salg på Palmolive dusjsåpe, som har veldig god kvalitet og er ganske drøy i bruk. Pleier å kjøpe med en hel kartong når de har salg. Er jo kun 10kr stk og normal pris er 37 eller noe i andre butikker. Tørkepapir og toalettpapir har de også tilbud på. Tror det koster 5 eller 10kr for en åttepack og det er klart å foretrekke fremfor.. PUKE!! å bruke sokker!!

Greit at man har litt dårlig råd, men dette tar jeg for å være en spøk. Når det kommer til treningsenter på studentøkonomi så synes jeg det er tull. Greit om man har lønn, men det har man jo ikke på studentøkonomi. Vektmanualer koster kun et par hundre kr, og joggesko har de fleste. Situps, pushups, vektmanualer, en form for benkpress kan man gjøre fra gulvet med vektmanualer, og en sunn lang jogge eller sykkeltur er nesten like greit som et treningstudio.

Da sparer du 300-400kr i mnd på det.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det her må være tull.

Er det slik å være en student? Har man virkelig så dårlig råd?

Endret av Jente96
Lenke til kommentar

Det her må være tull.

Jeg synes det er så hysterisk morsomt, at jeg tror kanskje det er sant. Det handler om prioriteringer lol.

Jeg er jo voksen, og har vært student engang, flyttet tidlig for meg selv når jeg begynte videregående. Kanskje litt for tidlig. Hadde aldri handlet sånn i dag.

Vi handlet når vi fikk penger, da kjøpte vi alt ØL vi klarte å bære med oss fra butikken, og masser av potetstappe poser, billige pølser og masse toalettpapir. Må ha sett utrolig komisk ut når vi var å handlet. Noen sunn kost var det absolutt ikke... Men hygiene er viktig, prioriter såpe, vaskepulver og tørkepapir og toalettpapir lol...

Ikke tørk med sokker.. Tren heller hjemme og jogg ute.. :)

Lenke til kommentar

Avhengig av størrelse på varmtvannstanken, og hvor lenge man er borte, så kan det være en ide å slå av varmtvannet når man går hjemmefra og slå det på igjen når man kommer hjem.

Her skal man være litt forsiktig. Folkehelseinstituttet anbefaler at varmtvannsberederen holder en konstant temperatur på 70 °C for å begrense dannelsen av legionellabakterier i tanken. Dersom temperaturen i tanken blir lavere enn rundt 50 grader vil legionellabakterier raskt kunne blomstre opp, og dersom temperaturen ikke kommer opp i 70 grader igjen før man begynner å dusje rissikerer man at disse bakteriene slippes ut når man dusjer og man kan få dem i seg ved at man puster dem inn.

Det står mer om dette temaet i denne pdf-en fra folkehelseinstituttet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her skal man være litt forsiktig. Folkehelseinstituttet anbefaler at varmtvannsberederen holder en konstant temperatur på 70 °C for å begrense dannelsen av legionellabakterier i tanken. Dersom temperaturen i tanken blir lavere enn rundt 50 grader vil legionellabakterier raskt kunne blomstre opp, og dersom temperaturen ikke kommer opp i 70 grader igjen før man begynner å dusje rissikerer man at disse bakteriene slippes ut når man dusjer og man kan få dem i seg ved at man puster dem inn.

Det står mer om dette temaet i denne pdf-en fra folkehelseinstituttet.

Man skal ikke tukle/skru av varmtvannsberedere om vinteren, bruker du litt for lang tid ute, kan jo rørene fryse. Dersom gårdeier eller huseier finner ut at det var din skyld at rørene sprakk... så kan du jo se langt etter depositum og kanskje få en skikkelig skrekkelig pålegg på leien.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ikke tukle/skru av varmtvannsberedere om vinteren, bruker du litt for lang tid ute, kan jo rørene fryse. Dersom gårdeier eller huseier finner ut at det var din skyld at rørene sprakk... så kan du jo se langt etter depositum og kanskje få en skikkelig skrekkelig pålegg på leien.

Utleier kan kreve erstatning, pålegg på leien er så ulovlig som man får det!

Lenke til kommentar

Æsj!! Det er det mest nasty jeg har hørt!... Har du Europris i nærheten så lønner det seg nok heller å kjøpe en helpakke med veldig billig vaskemiddel. De har ofte salg på sånt en gang i mnd. De har også 10kr salg på Palmolive dusjsåpe, som har veldig god kvalitet og er ganske drøy i bruk. Pleier å kjøpe med en hel kartong når de har salg. Er jo kun 10kr stk og normal pris er 37 eller noe i andre butikker. Tørkepapir og toalettpapir har de også tilbud på. Tror det koster 5 eller 10kr for en åttepack og det er klart å foretrekke fremfor.. PUKE!! å bruke sokker!!

Greit at man har litt dårlig råd, men dette tar jeg for å være en spøk. Når det kommer til treningsenter på studentøkonomi så synes jeg det er tull. Greit om man har lønn, men det har man jo ikke på studentøkonomi. Vektmanualer koster kun et par hundre kr, og joggesko har de fleste. Situps, pushups, vektmanualer, en form for benkpress kan man gjøre fra gulvet med vektmanualer, og en sunn lang jogge eller sykkeltur er nesten like greit som et treningstudio.

Da sparer du 300-400kr i mnd på det.

Jeg er enig i at det ikke høres veldig flott ut, men skal man spare maksimalt, så sparer man der man kan, selv når det bare er snakk om 5 - 10 kroner. Mange bekker små blir en stor å.

300 - 400 kroner i måneden er for de fleste studenter en overdrivelse, og bare realistisk hvis man skal trene på Elixia, Sats eller tilsvarende overprisede kjeder. Det finnes flere lavpriskjeder i tillegg til at studentsamskipnadene gjerne tilbyr medlemsskap til studentpris. Selv betalte jeg 990 kroner for dette semesteret, altså 165 kroner i måneden. Men hvis man skal spare maksimalt, har du rett i at det beste er å la være å trene eller gjøre noe som helst annet som direkte eller indirekte koster penger.

Det her må være tull.

Det kommer helt an på prioriteringer og andre faktorer. Leiepriser kan for eksempel variere stort etter hvor du bor. Selv bor jeg i Bergen. Her er leieprisene så høye at det vil lønne seg å kjøpe egen bolig hvis man har muligheten, men så vidt jeg vet er det dyrere å bo i Stavanger eller Oslo. Jeg er som nevnt student uten annen inntekt enn 7000 kroner i studielån hver måned, men jeg tar meg råd til vaskemiddel, tørkepapir og varme dusjer. Punktene i det forrige innlegget mitt var bare sparetips, ikke en gjenspeiling av studentlivet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...