Quetzalcoatl Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 (endret) hva mener du med "grove friheter"? Er det negativt å tenke fritt, påstå fritt og tenke selvstendig? Jeg sier bare av jeg mener og refererer til forskning og utforskning som kan forklare mye av det jeg snakker om. Skader det å tro på et liv/en eksistens etter den fysiske døden?Alt etter dauen-pusherne påstår! Hva fanden vet de om det, som andre ikke vet? Dette naive skuespillet bør snart få sitt endelikt, fordi det er fordummende og en direkte krenkelse mot enhver intelligens med respekt for seg sjøl! Endret 7. mars 2014 av Malvado 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. mars 2014 Del Skrevet 7. mars 2014 Pyramide Quoting har blitt fjernet!Unngå unødvendig quoting som blir til pyramider. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. mars 2014 Del Skrevet 23. mars 2014 (endret) Moderatormelding Viser til trådens emne-tittel:"Hvorfor tro på gud eller religion til tross for alle logiske motsigelser?" Grunnet at debatten avsporet til en homofili-debatt er elleve poster flyttet til tråden "Når ble homofili et problem?". Videre debatt om homofili kan tas der: Kommentarer eller innvendinger om moderering tas for øvrig på PM og ikke i tråden. LiamH Endret 26. mars 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Nytenker26 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Jeg har aldri fremlagt noen lovnader om et lov etter døden. Og stormannsgalskap? Jeg mener at vi består av energi som igjen skaper vår fysisk-materielle eksistens, og at den energien og bevisstheten vil ha en form for eksistens etter at den fysiske kroppen dør. Å donere sine organer til vitenskapen er en god gjerning. Jeg er likevel overbevist om at død er liv i en annen form. I fysisk form ville det være lite hensiktsmessig å leve evig. Hva kaller du ønsket om å leve evig? Ydmykhet? Jeg kaller det stormanns galskap.... Hvordan former den energien du tror vi består av materien vi faktisk består av? Er det gud som former her eller? Ellers vil jeg nok påstå at så langt er det ingenting som tilsier annet enn at vi er materie med en bevissthet og på grunn av den bevisstheten så innbiller vi oss en rekke ting vi ikke har greie på. Bevisstheten er det hjernen vår som lager, ikke omvendt, ved hjeelp av elektriske og kjemiske impulser. Hvordan du får dette til å bli energi som lager materiet er forbi meg, men det skulle ikke forundre meg om du har en eller annen forhånds programering som får deg til å si dette, noe religiøst visvass, de er som regel forhånds programmert til å tro en rekke ting basert på sludder noen bronsealder menn fant på og kan derfor ikke bruke ordentlig kunnskap og viten på evnet. Faktum er at det ikke er noe som tilsier at vi skulle trenge en sjeel, langt mindre noe som tilsier at vi har en sjel, som ofte er grunnen til at sludder ala "sjelen er utenfor kroppen" argumenter... Den eneste grunnen til at sludderet enda består er fordi vi ikke kan BEVISE at påstandene ikke stemmer... Hadde det vært omvent, at de som påstår dette kunne bevist det ville det vært anderledes, er du ikke enig? For det er jo hull i hodet å tro at kroppen blir kontrollert av en sjel, som liksom kjører radiobil med kroppen vår til kroppen ikke orker mer og så, i døds øyeblikket til den kroppen, hopper sjelen ut og må tilbringe, alt etter om hjernen i kroppen den hoppet ut av fant hensiktsmessig å tro eller ikke, en evighet i himmel eller helvette... Blir rett og slett for dumt og helt klart en høyst menneskelig oppfinnelse uten annen forankring enn å skremme folk til å tro på tøvete påstander...Kall det hva du vil...Har du lest noen bøker om dette temaet noen gang, eller hatt noen opplevelser av utenomsanselig art? Hva man ønsker å kalle "formeren" av materie er opp til hver og en. Lenke til kommentar
Nytenker26 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Alt etter dauen-pusherne påstår!Hva fanden vet de om det, som andre ikke vet?Dette naive skuespillet bør snart få sitt endelikt, fordi det er fordummende og en direkte krenkelse mot enhver intelligens med respekt for seg sjøl!Døden er nok mer grotesk på "utsida" enn den er på "innsida" uansett. Har du lest noen bøker om emnet? Hørt om forskningen som psykolog Rune Amundsen har gjort på området? Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Jeg syns at det er litt vanskelig å forstå at enkelte velger å tro på hva en 3500 år gammel bok sier, når det fins ikke noe som helst bevis for det som står der. Vitenskap gir oss svar og bevis. For meg virker det ulogisk at folk klarer å tro på noe uten at dei kan se/føle/ta på/eller ha bevis. Noen som kan forklare? Endret 3. april 2014 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Tror det kan være veldig vanskelig å forklare, det er derfor det heter å tro. Men jeg for min del har ikke hatt annet valg, jeg tror at det finnes en Gud, om jeg vil det eller ikke. Jeg kan ikke bestemme meg for ikke å tro, da jeg for min egen del er helt overbevist. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Moderatormelding En ny tråd med to innlegg er flettet inn i denne tråden da problemstillingene er stort sett identiske.Innvendinger eller spørsmål om moderering tas på PM.LiamH Endret 3. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Tror det kan være veldig vanskelig å forklare, det er derfor det heter å tro. Men jeg for min del har ikke hatt annet valg, jeg tror at det finnes en Gud, om jeg vil det eller ikke. Jeg kan ikke bestemme meg for ikke å tro, da jeg for min egen del er helt overbevist. Hva var det som fikk deg til å bli overbevist? Endret 3. april 2014 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
Al Khorasani Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Det er vel litt over ett år siden jeg valgte å søke etter meninga med livet. Det er mange rasjonelle grunner til å tro at det finnes en Gud - skaper. Vi som mennesker, og vår kropp og dens funksjoner er et enestående design, og det må være en klok og allmektig skaper som står bak denne skapelsen. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Det er vel litt over ett år siden jeg valgte å søke etter meninga med livet. Det er mange rasjonelle grunner til å tro at det finnes en Gud - skaper. Vi som mennesker, og vår kropp og dens funksjoner er et enestående design, og det må være en klok og allmektig skaper som står bak denne skapelsen. Hvorfor? Vi kan selv forbedre kroppen vår, så den er ikke så enestående. Ihvertfall ikke om en skapning med angivelig uendelig kraft står bak, da er han i beste fall en håløs designer. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Tror det kan være veldig vanskelig å forklare, det er derfor det heter å tro. Men jeg for min del har ikke hatt annet valg, jeg tror at det finnes en Gud, om jeg vil det eller ikke. Jeg kan ikke bestemme meg for ikke å tro, da jeg for min egen del er helt overbevist. Hva var det som fikk deg til å bli overbevist? Jeg tror at det er noe større enn oss, at samvittigheten skiller oss fra dyrene, dette er kanskje det mest konkrete jeg skal si. Hvis ikke blir det bare hva jeg føler, å det er jo som sagt umulig å forklare og kanskje umulig å forstå om man ikke tror selv, å så klart ikke noe godt bevis for at Gud eksisterer. Det finnes da heller ikke. Endret 3. april 2014 av Andeith Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Og nei, det er ikke et enestående design. Det er ikke en eneste funksjon vår kropp kan utføre, utenom hjernen vår, som ikke andre dyr gjør langt bedre enn oss. Og flere aper viser tegn til både egen moral, gruppemoral og samvittighet. Det er tilsynelatende ikke noe spesielt med oss utenom den hjernen vår. Endret 3. april 2014 av Lakus 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Og nei, det er ikke et enestående design. Det er ikke en eneste funksjon vår kropp kan utføre, utenom hjernen vår, som ikke andre dyr gjør langt bedre enn oss. Og flere aper viser tegn til både egen moral, gruppemoral og samvittighet. Det er tilsynelatende ikke noe spesielt med oss utenom den hjernen vår. Akkurat, hjernen skiller oss fra dyrene. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Al Khorasani: Hva er det som er enestående ved mennesker? Og videre; hva er det som peker på at dette er "design"? Og enda videre; hvorfor hopper du til "en klok og allmektig skaper"? Det er ingenting rasjonelt over argumentasjonen din, det er ønsketenkning. Endret 3. april 2014 av cuadro Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 (endret) Akkurat, hjernen skiller oss fra dyrene. Du sa rett over innlegget her at det er noe større enn oss, samvittigheten vår som skiller oss fra dyrene. At "vår kropp og dens funksjoner er et enestående design, og det må være en klok og allmektig skaper som står bak denne skapelsen". Men det er ingenting som tyder på dette. Øynene våre er latterlig dårlige i forhold til andre dyr. Armene våre er svake. Beina våre er trege. Vi er dårlig egnet til å føde barn. Vi har dårlig hørsel. Aper viser samvittighet og moral og delfiner snakker sammen. Det er ikke noe særs spesielt med oss egentlig, sett bort ifra hjernen vår, som du nå sier skiller oss fra dyrene. Men hjernen din skiller deg like mye fra "et dyr" som en fisks gjeller skiller den fra deg. Alle arter på denne jorden har sin "spesialitet", hvor hjernen er vår og gjeller er fisken sin. Vår hjerne er ikke noe "spesielt" i den forstand, den er en av tilpasningene ut av en milliard som har skjedd og fortsatt skjer. Det er vi som vektlegger hvor annerledes vi er og hvor fantastisk hjernen vår er - til tross for at den fremdeles er svært primitiv. I naturen er ikke hjernen vår noe mer spesiell eller viktig enn fiskens gjeller eller bjørnens pels. Det er en tilpasning, en veldig nyttig tilpasning viste det seg, ikke et mirakel for komplisert til å oppstå uten en guds inngripen. Selv om jeg må si at den er ganske fantastisk Endret 3. april 2014 av Lakus 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Det er vel litt over ett år siden jeg valgte å søke etter meninga med livet. Det er mange rasjonelle grunner til å tro at det finnes en Gud - skaper. Vi som mennesker, og vår kropp og dens funksjoner er et enestående design, og det må være en klok og allmektig skaper som står bak denne skapelsen. Jeg vet ikke hvilken skaper du tenker på, men jeg mener også at av det vi faktisk alle kan se og føle, ut fra det som faktisk er, så er universet vårt, både det som går utover, og det som går innover, helt makeløst skapt av naturen og voldsomme energier. Jeg blir mer og mer forbløffet for hver dag som går, og vi er jaggu heldige som lever i en tid hvor nye fantastiske oppdagelser kommer på samlebånd Moder Jord, kan gjerne få være skaperen min be happy and well Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Akkurat, hjernen skiller oss fra dyrene. Du sa rett over innlegget her at det er noe større enn oss, samvittigheten vår som skiller oss fra dyrene. At "vår kropp og dens funksjoner er et enestående design, og det må være en klok og allmektig skaper som står bak denne skapelsen". Men det er ingenting som tyder på dette. Øynene våre er latterlig dårlige i forhold til andre dyr. Armene våre er svake. Beina våre er trege. Vi er dårlig egnet til å føde barn. Vi har dårlig hørsel. Aper viser samvittighet og moral og delfiner snakker sammen. Det er ikke noe særs spesielt med oss egentlig, sett bort ifra hjernen vår, som du nå sier skiller oss fra dyrene. Men hjernen din skiller deg like mye fra "et dyr" som en fisks gjeller skiller den fra deg. Alle arter på denne jorden har sin "spesialitet", hvor hjernen er vår og gjeller er fisken sin. Vår hjerne er ikke noe "spesielt" i den forstand, den er en av tilpasningene ut av en milliard som har skjedd og fortsatt skjer. Det er vi som vektlegger hvor annerledes vi er og hvor fantastisk hjernen vår er - til tross for at den fremdeles er svært primitiv. I naturen er ikke hjernen vår noe mer spesiell eller viktig enn fiskens gjeller eller bjørnens pels. Det er en tilpasning, en veldig nyttig tilpasning viste det seg, ikke et mirakel for komplisert til å oppstå uten en guds inngripen. Selv om jeg må si at den er ganske fantastisk Altså, hvor har jeg påstått at at "vår kropp og dens funksjoner er et enestående design, og det må være en klok og allmektig skaper som står bak denne skapelsen"? Jeg sa at for meg, viser både hjernen og samvittigheten at vi skiller oss fra dyrene, men at det er det nærmeste jeg kan komme til å forklare hvorfor jeg tror. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Det var nok Al Khorasani som skrev det, og ikke du. Men hvordan mener du at "hjernen og samvittigheten skiller oss fra dyrene"? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Bare legge inn en liten beklagelse for sitatfeil fra min side der Men likevel, det er ikke noe spesielt spesielt med oss egentlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå