Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

• 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har funnet ut det er på tide og skaffe en hel-automatisk kaffemaskin også nå. Har lite erfaring med dette og har kun prøvd en Krups til ca 2500kr, Siemens til ca 5000kr, men synes ikke kaffene er helt på topp med min hjemmelagde americano med espresso maskin ;)

Sist helg så jeg en Saeco Intelia HD8752 på utstilling i butikken nært her, og mener og ha hørt at de maskinene er noe av de bedre når det kommer til hel-automatiske maskiner. Er det noen her som har erfaring med denne maksinen eller med maksinene til Saeco?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nokon som har tips til kva utstyr eg kan kjøpe? Drikk kanskje 3-4-5 koppar i løpet av ei veke, så noko stor investering blir det neppe. Hadde presskanne i tankane, men vart usikker etter desse innlegga.

Det viktigaste er smaken, ikkje at det skal gå fort osv. Blir det litt mykje med traktar når eg lagar ein kopp i slengen? Er det traktarar som fungerer til mindre mengder, evt. andre metodar som kan fungere?

Lenke til kommentar

Har en Aeropress selv og er veldig fornøyd med den, men regner med å få en stor Kalita til jul og ville nok heller kjøpt noe sånt for å kunne lage to kopper samtidig når det trengs.

Jeg betviler ikke at håndbryggere lager veldig god kaffe, og du har sikkert rett i at det er enkelt å lage to kopper i slengen (selv om det ikke er et problem med Aeropress heller, egentlig). Har vurdert å skaffe et sett selv, men finner ikke norske priser på alle merkene. Det eneste jeg har forstått så langt er at det er en betydelig større investering enn en Aeropress - i tillegg til vannkoker trenger man hellekanne, filterholder og eventuelt en serveringskanne(?).

Nokon som har tips til kva utstyr eg kan kjøpe? Drikk kanskje 3-4-5 koppar i løpet av ei veke, så noko stor investering blir det neppe. Hadde presskanne i tankane, men vart usikker etter desse innlegga.

Det viktigaste er smaken, ikkje at det skal gå fort osv. Blir det litt mykje med traktar når eg lagar ein kopp i slengen? Er det traktarar som fungerer til mindre mengder, evt. andre metodar som kan fungere?

Har du kaffekvern? For det viktigste er jo å få tak i skikkelig kaffe, og aller helst nykvernet... Ingenting som smaker bedre enn nylig brent og helt nykvernet kaffe. :) Det går også an å få kjøpt ferdig kvernet kaffe fra noen/de fleste av kaffebrenneriene eller kjøpe mer ordinær kaffe i butikk, men once you go nykvernet...

Slik lager jeg kaffe:

1: Fyller og slår på vannkokeren

2: To skjeer hele kaffebønner (ca 16g, espressoblanding) i kaffekverna, som er en Bodum Bistro 10903, og kverner i 15-20 sek på fineste kverningsgrad. Jeg tviler på at man får tak i bedre kaffekvern til den prisen, dette er en "møllekvern" (engelsk: burr grinder) og kverner veldig jevnt og fint.

3: Mens vannet varmes opp og kaffebønnene fjernes legger jeg et filter i Aeropressens filterholder, fukter dette og setter filterholderen på plass på Aeropressen og setter hele greia direkte oppå kaffekoppen

4: Vannkokeren stoppes før vannet koker. Perfekt temperatur er cirka 92 grader, men det er vanskelig å treffe helt uten å bruke temperaturmåler - med mindre man har en vannkoker der man velger temperatur selv. Dette står på ønskelista mi...

5: Så tømmer jeg all den nykverna kaffen i Aeropressen, og heller det varme vannet oppi til jeg når "2"

6: Rører rundt med medfølgende rørestav

7: Setter i stemplet og presser ned

8: Skyller rørepinnen, filterholderen og stempelet, kaffegruten og filteret trykkes rett i søppelkurven

9: Voilà - kaffe. Det kan diskuteres hvorvidt dette teknisk sett er espresso, men det må være damn close for det er i alle fall damn good coffee. Vanligvis lager jeg bare Americano ved å helle mer vann oppi koppen. God kaffe og ferdig med oppvasken 20 sekunder etter at vannet er ferdig oppvarmet!

En Aeropress er veldig billig, ca 160kr pluss frakt (Amazon) og det arrangeres faktisk VM i Aeropress i Norge årlig. Den er også veldig lett å ta med seg ut på tur/ferie siden den tar så liten plass, og du kommer aldri til å angre på denne lille investeringen... Om du ønsker håndbrygger, kaffetrakter, presskanne, moccakanne, kapselmaskin eller espressomaskin, så bør man uansett ha en Aeropress i tillegg. :)

Lenke til kommentar

Det var jo ikke så ille. :p Sjekket opp Kalita og det var betydelig dyrere, og helleren kostet 7-800 om jeg husker rett.

Jeg har prøvd å håndbrygge selv med vannkoker og filterholderen fra en Moccamaster. Det går, men det er nok ikke mulig å følge oppskriften helt...

Lenke til kommentar

Jeg betviler ikke at håndbryggere lager veldig god kaffe, og du har sikkert rett i at det er enkelt å lage to kopper i slengen (selv om

det ikke er et problem med Aeropress heller, egentlig). Har vurdert å skaffe et sett selv, men finner ikke norske priser på alle merkene. Det eneste jeg har forstått så langt er at det er en betydelig større investering enn en Aeropress - i tillegg til vannkoker trenger man hellekanne, filterholder og eventuelt en serveringskanne(?).

Har du kaffekvern? For det viktigste er jo å få tak i skikkelig kaffe, og aller helst nykvernet... Ingenting som smaker bedre enn nylig brent og helt nykvernet kaffe. :) Det går også an å få kjøpt ferdig kvernet kaffe fra noen/de fleste av kaffebrenneriene eller kjøpe mer ordinær kaffe i butikk, men once you go nykvernet...

Eg har ingenting. Til og med vasskokaren har på eit eller anna tidspunkt forsvunne. Koke vatn på komfyr og frysetørka er det nærmaste eg kjem i dag. :mellow:

Det var planen å prøva meg på å kverne. Eg har ikkje sett brenneri i nærleiken, utan at eg har leitt så veldig. Einaste eg har sett er på Ica og Meny, der dei har 4-5 behaldarar med bønner og ei kvern. Det går vel kanskje an å kjøpa sånt på nettet. Kor lenge kan bønner ligga før du bør bruka dei?

Aeropress såg ut som ein grei start, så det kan nok fort bli ein sånn. Skulle eg ha behov for å laga fleire koppar så tar det ikkje all verden med tid.

Fann ein pakke med Aeropress og ei kvern. Fungerer manuell kvern? Eg kan sikkert finne alt på Ebay til halve prisen, men det får eg sjå litt an. Ikkje noko stort problem å støtte norske føretak.

Lenke til kommentar

Hva gjør den lettere å bruke? Har bare V60 selv, så jeg har ikke stålkontroll på håndbryggere.

V60 regnes som det mest krevende fordi det store hullet i bunn gjør at vannet renner veldig fort igjennom. I en zero bruker du standard papirfilter fra butikken som bretter seg i bunn, da blir gjennomstrømningen veldig liten og du trenger ikke helle så sakte som med kalita og hario. Når det er sagt gir både kalita og hario mye bedre kaffe ved riktig bruk imo.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

En Aeropress er veldig billig, ca 160kr pluss frakt (Amazon) og det arrangeres faktisk VM i Aeropress i Norge årlig. Den er også veldig lett å ta med seg ut på tur/ferie siden den tar så liten plass, og du kommer aldri til å angre på denne lille investeringen... Om du ønsker håndbrygger, kaffetrakter, presskanne, moccakanne, kapselmaskin eller espressomaskin, så bør man uansett ha en Aeropress i tillegg. :)

Aeropress VM ble startet av Tim Wendelboe ja, men i år ble det faktisk holdt i Australia. Norge klarte ikke å holde en konkurranse så tidligere sølv-vinner Ingri Johnsen ble invitert av WAC til å delta. :) MEN: Ja, Aeropress er awesome.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aeropress VM ble startet av Tim Wendelboe ja, men i år ble det faktisk holdt i Australia. Norge klarte ikke å holde en konkurranse så tidligere sølv-vinner Ingri Johnsen ble invitert av WAC til å delta. :) MEN: Ja, Aeropress er awesome.

Det visste jeg ikke! Men hvorfor Australia - de drikker jo relativt lite kaffe.

EDIT: Utfordring: Prøv å se denne instruksjonsvideoen for Aeropress fra Tim Wendelboe uten å bli kaffetørst!

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Det visste jeg ikke! Men hvorfor Australia - de drikker jo relativt lite kaffe.

EDIT: Utfordring: Prøv å se denne instruksjonsvideoen for Aeropress fra Tim Wendelboe uten å bli kaffetørst!

Er veldig mye som skjer på kaffefronten i Australia, Melbourne er nok en av de mest spennende kaffebyene i verden om dagen. I tillegg til VM i Aeropress ble det også arrangert VM i Baristakunst (WBC) og World Brewers Cup. Alt dette foregikk under Melbourne International Coffee Expo. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...