Gå til innhold

Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!

Nizzen

Anbefalte innlegg

Jeg må til bunns i dette med dual og quad channel minne.

Ønsker å forstå meg bedre på konseptet og hvilke fordeler det gir.

I mitt DC setup har jeg 2stk 2400MHz i hver sin kanal.

HWiNFO viser da at hver brikke kjører på 1200MHz.

Spørsmålet mitt er som følger:

Hvis jeg hadde kjørt 4stk 2400MHz brikker i QC, ville hver brikke kjøre på 2400MHz?

Vil båndbredden bli doblet dersom jeg kjører 4stk 2400MHz i QC enn 4stk 2400MHz i DC?

Hvis ja, vil 4stk 2400MHz i QC tilsvare båndbredden til 4stk 4800MHz i DC?

Jepp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott :) Da har jeg skjønt det :)

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hva jeg skal handle til neste rigg.

La oss for eksempelets skyld si at AMD 1800X og Intel 6900K er helt like på ytelse.

Da står jeg med følgende valg:

- AMD med 4stk 3200MHz RAM (maks standardhastighet, dual channel)

- Intel med quad channel 3600MHz RAM (maks standardhastighet, quad channel)

Går jeg for Intel får jeg altså 225% større minnebåndbredde enn med AMD. Og siden de CPU-ene yter veldig likt vil jeg altså da fortsatt få en god del bedre ytelse med Intel i tråder som krever mye minnebåndbredde (eksempelvis 2stk GTX 1080 SLI i BF1).

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Flott :) Da har jeg skjønt det :)

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hva jeg skal handle til neste rigg.

La oss for eksempelets skyld si at AMD 1800X og Intel 6900K er helt like på ytelse.

Da står jeg med følgende valg:

- AMD med 4stk 3200MHz RAM (maks standardhastighet, dual channel)

- Intel med quad channel 3600MHz RAM (maks standardhastighet, quad channel)

Går jeg for Intel får jeg altså 225% større minnebåndbredde enn med AMD. Og siden de CPU-ene yter veldig likt vil jeg altså da fortsatt få en god del bedre ytelse med Intel i tråder som krever mye minnebåndbredde (eksempelvis 2stk GTX 1080 SLI i BF1).

DDR står for Double Date Rate. Kjøper du 3200 Mhz DDR4 brikker har hver brikke en reell hastighet på 1600 Mhz. Samme om de kjører i dual channel eller quad.

Greia er enkel.

- Skal du ha deg X99 system trenger du 4 like brikker (sett), DDR4 3200 CL14 holder her.

- Skal du ha deg et Z270 system, gå for 2 like brikker. Jo raskere jo bedre siden det er dual channel, men over 3600 Mhz trenger du å fikle en del med BIOS settings, og selv da er det ikke sikkert du får høyere hastighet. Kommer an på hvilket hovedkort også.

- Skal du ha deg et Ryzen 1800X system, så vet vi ikke enda hvor godt den skalerer med RAM hastighet, men 2 like brikker gjelder også her.

Du kan selvfølgelig ha 4 brikker i et dual channel system også, men da kun for å få mer minne og ikke tjene noe ytelse på det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke hastigheten som står notert på brikkene som jeg bryr meg om.

Det er den totale minnebåndbredden jeg får av å gå for quad channel fremfor dual channel.

Og om det Gabriel sier er riktig vil quad channel 3600MHz da gi 225% bedre båndbredde enn 3200MHz dual channel.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke hastigheten som står notert på brikkene som jeg bryr meg om.

Det er den totale minnebåndbredden jeg får av å gå for quad channel fremfor dual channel.

Og om det Gabriel sier er riktig vil quad channel 3600MHz da gi 225% bedre båndbredde enn 3200MHz dual channel.

Nizzen skal teste 4000 Mhz brikker med Ryzen. Vent på hans resultater :)

(mot hans X99 system)

Endret av Betroz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

I dag var dagen hvor jeg etter jobb gjorde som jeg skrev, og dro ned på Digital Impuls, kjøpte hovedkort, cpu og ram. Det ble i-7 8700k, 16GB 3000mhz ram og et ASRock hovedkort.

Brukte overaskende hele 3 timer på utskiftningen   :tease:, gjorde til gjengeld det meste ganske nøye og forsiktig. Testet såvidt pubg, og kan si at forskjellen er nesten enorm, den er i hvertfall MEGET merkbar, så godt fornøyd! Alt på Ultra utenom shadows, konstant 125-144fps uansett. Før oppgraderingen ville den ligget som en jo-jo mellom 60-100 fps.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1813110&p=24433498

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har vært borte fra data og overklokking noen år nå og trenger erfaringer. Jeg er på jakt etter 32GB minne og lurer på om jeg skal gå for 2x16GB eller 4x8GB. Tidligere endte vi alltid opp med å kaste ut de to siste minnebrikkene pga ustabilitet ved oc. Hvordan er dette nå om dagen, med ddr4 og nå kommende 9gen 1151 prosessorer?

Beklager om dette er feil tråd, det er iallefall relatert til minne ;)

Endret av Crawler123
Lenke til kommentar

Jeg har vært borte fra data og overklokking noen år nå og trenger erfaringer. Jeg er på jakt etter 32GB minne og lurer på om jeg skal gå for 2x16GB eller 4x8GB. Tidligere endte vi alltid opp med å kaste ut de to siste minnebrikkene pga ustabilitet ved oc. Hvordan er dette nå om dagen, med ddr4 og nå kommende 9gen 1151 prosessorer?

Beklager om dette er feil tråd, det er iallefall relatert til minne ;)

På noen nye Asushovedkort på 1151 plattformen, så er det faktisk lettere å overklokke med 4 brikker enn med 2! Så har du noen av de bedre hovedkorta til Asus, f.eks Apex, Maximus etc, så kan man like greitt kjøpe 4 brikker. Om det passer med de brikkene du vil ha.

g.skill 4000 c17 8x4 har jeg i den ene x299 pc'n, og disse brikkene er så nærme sweetspot man kan få. 

Lenke til kommentar

ROG MAXIMUS X APEX støtter 4500MHz og høyere. For å få det til, og for maks stabilitet, er det kun 2 RAM slots på akkurat det kortet. Også andre kort i samme klasse fra konkurrerende merker har visstnok den samme tilnærmingen...

Helt riktig med apex og asrock ocf ja :)

På de andre så er det mange rapporter/innlegg fra overclick.net som viser at det er lettere å få 4 brikker stabilt enn 2. Apex og Ocf er bygget anneledes med minne enda nærmere cpu.

Lenke til kommentar

Typisk når jeg de siste årene har brukt ekstra på å kjøpe 2 brikker bare. :p Ikke alltid vært lett å finne 32Gb sett heller.

Spent på hvordan skaleringen i spill i 1440 og 4K blir på 9x00 plattformen nå som vi har minnehastigheter som nærmer seg 5000MHz.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjører Fatal1ty x470 gaming-itx sammen med 2700x Lurer på om noen kan anbefale noen raske stabile ram brikker? (16 gb) For øyeblikket så låner jeg ram fra hovedpcen.

For et par prosent/hundrelapper ekstra, gå for RAM med Samsung b-die chip'er. Alle brikker med 3200MHz CL14 er b-die, men det finnes andre modeller også. Noen av dem mangler her, men det er et greit verktøy likevel: https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...