Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Takk for RF objektiver svar. På Leica har det vært problemer med korte brennvidder og fargeskift. Men dette har jeg løst ganke bra med Cornerfix. På andre speil-løse er det i større grad problemer med uskarphet (smearing) i tillegg til fargeskift. Dette er omtrent umulig å løse post. En del av årsak er ulik tykkelse på glass forann sensor og manglende micrprismer. Poenget er at det ikke er nok at sensor i seg selv er god, den må fungere sammen i et system med objektiver.

A7 har velfortjent fått bra mottakelse, og brukes nå sammen med en rekke legacy objektiver. Jeg sr fram til at det kommer mer fakta etter hvert om alle disse kombinasjonene.

P.S. Hvorfor er andre kameraene med knøttesmå sensorer så svære? A7 er jo mindre og lettere enn tilsvarnde m43 hus som har 1/4 sensor str :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for RF objektiver svar. På Leica har det vært problemer med korte brennvidder og fargeskift. Men dette har jeg løst ganke bra med Cornerfix. På andre speil-løse er det i større grad problemer med uskarphet (smearing) i tillegg til fargeskift. Dette er omtrent umulig å løse post. En del av årsak er ulik tykkelse på glass forann sensor og manglende micrprismer. Poenget er at det ikke er nok at sensor i seg selv er god, den må fungere sammen i et system med objektiver.

A7 har velfortjent fått bra mottakelse, og brukes nå sammen med en rekke legacy objektiver. Jeg sr fram til at det kommer mer fakta etter hvert om alle disse kombinasjonene.

P.S. Hvorfor er andre kameraene med knøttesmå sensorer så svære? A7 er jo mindre og lettere enn tilsvarnde m43 hus som har 1/4 sensor str :)

Bildestabilisering i huset tar også plass, og enkelte mener at plasshensyn er en av grunnene til at A7 ikke har dette.

....og som Tomsi sier, det er grenser for hvor lite et systemkamera bør være, synes A7r har noe nær en perfekt størrelse/ vekt for meg, EVF-humpen kunne godt vært mindre, men antar det hadde gått på bekostning av den gode kvaliteten på søkerbildet.

Ellers ser det ut til at også Zeiss 35mm FE har en anelse fargeskift, ihvertfall på A7r (Det samme har Sony RX1) og dette er nok noe man fortsatt i noen grad må leve med for kombinasjonen fullformatbrikke og kort registeravstand. For kritiske opptak lar dette seg lett fikse med plugins i LR, kanskje kan man også håpe på innebygde profiler for dette i LR etterhvert, ihvertfall for vanlige kombinasjoner av optikk/hus.

Hjørneuskarpheten er det som du sier vanskelig å gjøre noe med.

Fotovideo antar nå at Zeiss 55 FE blir levert før jul, jeg gleder meg! :)

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Jeg har tatt de 2 for min A7r

Voigtlaender 21mm F/1.8 Ultron

Voigtlaender 75mm F/1.8 Ultron

Og må si at 21mm ser virkelig flott ut på A7r i tillegg til å være et ganske skarp og flott objektiv.

Det at lader ikke følger med er av miljømessig hensikter. For de alle fleste går det helt fint å lade kamera med micro-usb kabel som er standard lader kabel i verden idag. Det å sende ut unødvendig mengder med ladere er bare forsøpling av planeten.

Det at de bruker samme type battari som i andre NEX kamera gjør det heile også mer miljøvenlig.

Og i 2013 har vi youtube som viser og forklarer alt.

Når en lader batteriet i kameraet kan man ikke bruke det ,dessuten er det lengre ladetid i kameraet

Det var på youtube jeg fant de to asiatisk språklige.videoene , kanskje det finnes noen bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Her er en link til Help Guiden

https://drive.google.com/file/d/0ByhjwSiaYIYCSmtKcGZTYVJvNzA/edit?usp=sharing

Eye AF betyr vel bare at den gjenkjenner og fokuserer på øyne, ikke at du kan styre fokus med dine egne øyne.

Fra Help Guiden:

"Eye AF

Focuses on a persons eyes when you press the button."

Jeg har ikke sagt at en kan styre fokus med egne øyne , men etterlyst en forklaring på settingen som må til for å bruke denne funksjonen. Skal sjekke ut linken og se hva jeg finner ut.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at en kan styre fokus med egne øyne , men etterlyst en forklaring på settingen som må til for å bruke denne funksjonen. Skal sjekke ut linken og se hva jeg finner ut.

Om du skal bruke funksjonen må du tildele en knapp denne funksjonen gjennom "customize key settings" i menyen. I det hele tatt er vel tankegangen rundt kameraet at det skal tilpasses din bruk ved å gi de ulike knappene de funksjonene du bruker mest.

Help Guiden som det er lenket til er mye bedre enn den svært dårlige manulen.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Når en lader batteriet i kameraet kan man ikke bruke det ,dessuten er det lengre ladetid i kameraet

Det var på youtube jeg fant de to asiatisk språklige.videoene , kanskje det finnes noen bedre?

Jeg skjønner ikke hva i det kamera som er uklart for deg uten manual?

Jeg søkte på "sony a7r manual download" og komm rett til nedlastings link for manualen. Den er også søkbar...

Det at det tar deg litt lengere tid å lade battarien er liten pris å betalle for undødvendig kabler og aina søppel. Mange snakker om å være miljø venlig - Sony gjør det faktisk. Veldig få type battarier og ingen unødvendige kabler. Trenger du noe - ebay.com er noen få klikk unna.

Lenke til kommentar

Etter å ha kikket på og arbeidet med noen råfiler fra A7 er jeg bortimot solgt. Fantastisk kvalitet over hele fjøla. Rett og slett imponerende. Lett på høyde med 5d2`n min med dyr svær optikk.

Men: Noen som vet hvordan denne vil samarbeide med elinchrom-lamper? Må vel ha adapter til blitsskoen?
Og får jeg brukt min 580EXII i manuell modus med riktige triggere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Jeg skjønner ikke hva i det kamera som er uklart for deg uten manual?

Jeg søkte på "sony a7r manual download" og komm rett til nedlastings link for manualen. Den er også søkbar...

Det at det tar deg litt lengere tid å lade battarien er liten pris å betalle for undødvendig kabler og aina søppel. Mange snakker om å være miljø venlig - Sony gjør det faktisk. Veldig få type battarier og ingen unødvendige kabler. Trenger du noe - ebay.com er noen få klikk unna.

Har funnet ILCE-7 Help Guide og fant ut av det.

Når det gjelder ladingen så er jeg enig at ferre ting er bedre for miljøet ,jeg bare påpekte at så lenge kameraet brukes til å lade et batteri kan det ikke brukes til å ta bilder med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Om du skal bruke funksjonen må du tildele en knapp denne funksjonen gjennom "customize key settings" i menyen. I det hele tatt er vel tankegangen rundt kameraet at det skal tilpasses din bruk ved å gi de ulike knappene de funksjonene du bruker mest.

Fant help guiden og det løste seg. Takk for hjelpen ! :)

Lenke til kommentar

Men: Noen som vet hvordan denne vil samarbeide med elinchrom-lamper? Må vel ha adapter til blitsskoen?

Brukte A7r med Elinchrome Ranger Quadra RX på en jobb nu i helgen - fungerte helt utmerket.

Men det må sies at folk reagerer litt rart på A7r. Før har jeg vært der med det svære Digital PRO-M fra http://www.custombrackets.com, D800E med batteri grep, objektiv osv. Så det var noen som lurte om jeg tok med meg feil kamera på jobben :)

Det skaper definitivt reaksjoner spesielt hos folk flest - som får litt sånt - "er ikke du proff fotograf?"-look i ansiktet :) Spesielt siden de selv har med seg større kamera. Så jeg skal gå for battari grep for A7r og den største blitsen - bare for å kompensere litt!

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Men det må sies at folk reagerer litt rart på A7r. Før har jeg vært der med det svære Digital PRO-M fra http://www.custombrackets.com, D800E med batteri grep, objektiv osv. Så det var noen som lurte om jeg tok med meg feil kamera på jobben :)

Det skaper definitivt reaksjoner spesielt hos folk flest - som får litt sånt - "er ikke du proff fotograf?"-look i ansiktet :) Spesielt siden de selv har med seg større kamera. Så jeg skal gå for battari grep for A7r og den største blitsen - bare for å kompensere litt!

Velkommen til min verden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Første jobb i dag med A7

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7019878.ece

(Den røyken rundt sleiva her ville vært mye vanskeligere å se med mitt gamle kamera)

Veldig fornøyd med hvordan det yter. Nå fikk jeg brukt det i praktiske situasjoner, der kjapp autofokus og utløser er viktig. Samtidig som det yter godt i dårlige lysforhold innendørs.

Jeg kjørte bildene gjennom Photoshop som jeg vanligvis gjør, men oppdaget at dette egentlig var helt unødvendig etterpå. Det dynamiske fargespekteret og metningen var såpass god at det ikke var nødvendig med etterbehandling.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Det at det tar deg litt lengere tid å lade battarien er liten pris å betalle for undødvendig kabler og aina søppel. Mange snakker om å være miljø venlig - Sony gjør det faktisk.

Miljøvennlig? Det var en ny vri på et idiotisk og typisk sonyproblem. Å ikke levere med lader til et kamera med denne prisen er totalt uforståelig - og uakseptabelt. Mange har dessuten flere batterier og uten lader blir det unødvendig tungvindt.

Nei - jeg kjøper ikke unnskyldningen din, sony gjør neppe dette for å vise grønne fingre..

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Du "kjøper" nok mer av det enn du tror:

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_External_Power_Supply

Det har veldig store miljømessing konsekvenser - og at Sony tør å gjøre det på kamera er bare flott. Nå er det også slikt, at A7r som har sensor fra D800E koster betraktelig mindre enn D800E - kamera med batteri ladder hadde nok blitt dyrere.

For min del kunne de bare levert kamera hus med batteri - alt annet burdet vært valgfritt.

Nok en fordel med å ha den løsningen Sony har, er å kunne ladde kamera i bilen eller fra liten usb batteri eller selv fra AA battarier.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nei - jeg kjøper ikke unnskyldningen din, sony gjør neppe dette for å vise grønne fingre..

Nei, Sony gjør nok dette for å spare penger.

Men utilsiktet eller er, så er faktisk konsekvensen en reell miljøgevinst, selv om den er liten. Jeg aner ikke hvor mange ladere jeg har kastet i løpet av tidens tann. For ikke å snakke om strømledninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en fordel med å ha den løsningen Sony har, er å kunne ladde kamera i bilen eller fra liten usb batteri eller selv fra AA battarier.

Men, er kjøp av div tilleggsladere miljøvennlig? (jeg kan og lade i bilen osv hvis jeg har behov, noe jeg sjeldent har pga den utmerkete batterkapasiteten på kameraene mine samt at jeg har tilleggsbatterier)

Beklager, men jeg biter ikke på argumentet om at sony liksom har plutselig fått grønne vinger - selv hadde jeg blitt fly forbannet dersom jeg pakket opp et kamera til en haug tusinger og lader ikke var innkludert..

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...