Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Ekvivokasjons-fallacy.

 

Å ikke ønske et reguleringsfritt søndagsmarked chart?cht=tx&chl=\neq mene at all form for søndagsvirksomhet eller handel er uønskelig.

 

Presisert ca. 40 ganger i denne tråden allerede.

Det er åpenbart at de som svarte på VG sitt spørsmål er for dagens løsning. Selv om de svarte at de er i mot søndagsåpent, da de tolket spørsmålet slik jeg ville ha tolket det.

Han butikkarbeideren som er i mot generell søndagsåpent, synes det tydeligvis er greit at over 500 dagligvarebutikker har søndagsåpent i dag, men selv vil han ikke jobbe på søndager. Da viser han ikke akkurat mye solidaritet ovenfor sine kolleger i butikknæringen når han handler på en søndag.

I tillegg er det 1.200 bensinstasjoner og rundt 1.000 kiosker som også selger dagligvarer på søndager, for å ikke å snakke om alle butikkene i byene som fokuserer på frukt og grønt.

 

Selv KrF-leder Knut Arild Hareide, handler på søndager. Hvis hviledagen er så hellig, burde ikke han gå foran med et godt eksempel?

 

Men dette er ikke noe nytt, motstanden er alltid stor når det kommer til endringer, spesielt her i Norge. Når generell søndagsåpent blir en realitet, så kommer nordmenn til å jobbe og handle på søndager, vi gjør allerede sistnevnte i dagligvarebransjen. De hadde ikke åpnet hundrevis av brustabuer eller spesialtilpasset butikker hvis det ikke var en etterspørsel.

Vi har hatt åpningstider forbud før og de har blitt fjernet og glemt, det samme vil skje igjen, før eller siden.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvilken grunn skal man ha for å ønske at bunnpris skal hode åpent, men meny stengt, for eksempel? Det ER et ganske stort hull i logikken. Er man imot søndagshandel på generelt grunnlag[..]

Poenget var nettopp at man trenger ikke å være imot søndagsåpent på generelt grunnlag. Det er en ekvivokasjons-fallacy dere kommer med.

 

 

Nei, selvsagt - man benytter seg av tilbudet man egentlig er mot. Blir som å slå barna sine, men samtidig være mot vold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke synsing at kjøpesentre bestemmer åpningstidene, og at butikkene må følge disse. Pr. i dag er det slik at om man ikke har åpent i senterets åpningstid, får man bøter og blir etter hvert kastet ut om de fortsatt nekter. Det er harde fakta, og det er ikke noe du kan nekte for.

En annen grunn er mange (stort sett i sentrale strøk) ikke vil tørre å ha stengt, av frykt for at kundene forsvinner til konkurrenten.

 

Betaler ikke butikkene husleie til kjøpesenteret for å ha lokale der? Jeg kan tenke meg at denne husleien er veldig høy, og at det derfor er i butikkene sin interesse å holde åpent så lenge som mulig når de først har lokale der! Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært innom kjøpesentre hvor noen butikker har holdt oppe lengre enn andre, matbutikker for eksempel som holder til i kjøpesentre har jeg sett holder åpen utover senterets generelle åpningstid.

 

Det siste argumentet ditt har blitt diskutert om og om igjen, men det har ikke blitt backet opp av noe fakta. Rapporten fra OECD og erfaringer fra andre land viser at det IKKE er tilfelle.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Really... Og hva er i problemet ? Bunnpris ihvertfall tok kostnadene og tilpassa seg søndags reglene og har de små lokalene sine åpne. Hva er problemet for de andre butikkene, de har mulighet til å gjøre det samme.

 

Men til opplysning den vanlige arbeids uka lever jeg godt med, og hadde faktisk gjort det også om det var flere dager butikkene var stengt. Hadde gjerne sett en 4 dagers arbeidsuke og at helga hadde starta på en torsdag for folk flest.

 

Bunnpris tok kostnadene på samme måte som Kiwi og andre brustadbuer, og hvem tror du tar den endelige regningen? Grensen på 100kvm er dessuten fullstendig arbitrær og tatt ut av løse luften. Det er en tåpelig kompromissløsning som har ført til at f.eks. Kiwi har et helt eget lokale i sine butikker som de kun bruker på søndager.

 

Ellers er det totalt irrelevant hva verken mitt eller ditt handlemønster er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Motstander av generell vold = motstander av generell søndagsåpent, positiv til å slå ungene = positiv til å la småbutikkene ha åpent. Er saken klar, da?

 

Politikere som er i mot søndagsåpne butikker (og attpåtil er med på å utforme lover for dette) men som selv handler på søndager, de er verdens største hyklere. Hareide for eksempel taler så varmt for en anerledesdag og at hviledagen "må holdes" hellig, men det gjelder visst ikke de som jobber på brustadbuer. Hyklere og dobbeltmoralister er hva slike mennesker er.

Lenke til kommentar

Betaler ikke butikkene husleie til kjøpesenteret for å ha lokale der? Jeg kan tenke meg at denne husleien er veldig høy, og at det derfor er i butikkene sin interesse å holde åpent så lenge som mulig når de først har lokale der! Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært innom kjøpesentre hvor noen butikker har holdt oppe lengre enn andre, matbutikker for eksempel som holder til i kjøpesentre har jeg sett holder åpen utover senterets generelle åpningstid.

Husleien er uavhengig av antall åpne timer. Strømregningen og lønnskostnader til ansatte, vektere, ferskvareleverandører etc stiger derimot ved økt antall åpne timer.

 

Mye tyder på at alle butikkeiere vil holde søndagsåpent hvis det tillates sånn at det ikke blir økt omsetning for de søndagsåpne på grunn av differanse i åpningstider. Det er ingenting som tyder på at kundemassens totale forbruk vil øke som følge av økte åpningstider. Omsetningen blir bare fordelt ut over et større antall timer åpningstid.

 

Siden husleien er en fast utgift uavhengig av åpningstider er det for husleiens del irrelevant hvor mange timer butikken har åpent i uka. Men siden mange av de andre kostnadene til en butikk vil stige i takt med antall åpne timer (ekstra raskt pga søndagstillegg) og dette neppe kan hentes inn i form av økt ukesomsetning så blir den eneste sannsynlige konsekvensen at butikkene må legge på prisene for å finansiere den økte servicen som søndagsåpent er.

 

Nå har jeg ikke tilstrekkelig med forutsetninger for å kunne anslå hvor mye prisene vil øke, men hvis noen kan bidra med anslag for driftskostnader i prosent av omsetning så kan jeg prøve. De driftskostnadene jeg er ute etter (i prosent av omsetning) er: lønnskostnader (ansatte, vektere og andre) åpent vs stengt, strømkostnader åpent vs stengt, søndagstillegg i prosent av hverdagslønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Husleien er uavhengig av antall åpne timer. Strømregningen og lønnskostnader til ansatte, vektere, ferskvareleverandører etc stiger derimot ved økt antall åpne timer.

- At strømregning, lønnskostnader etc vil øke sier seg vel egentlig selv, men dette vil jo dekkes inn i form av mersalg. Uansett her får det være opp til den enkelte butikk å selv vurdere hva som blir lønnsomt.
 
Mye tyder på at alle butikkeiere vil holde søndagsåpent hvis det tillates sånn at det ikke blir økt omsetning for de søndagsåpne på grunn av differanse i åpningstider. Det er ingenting som tyder på at kundemassens totale forbruk vil øke som følge av økte åpningstider. Omsetningen blir bare fordelt ut over et større antall timer åpningstid.
- Vil det skje? Jeg vet ikke. Men selv om det skjer, hvorfor er det problemtisk? Dette går jo helt fint i andre land der det er tillat med søndagsåpent.
 
Siden husleien er en fast utgift uavhengig av åpningstider er det for husleiens del irrelevant hvor mange timer butikken har åpent i uka. Men siden mange av de andre kostnadene til en butikk vil stige i takt med antall åpne timer (ekstra raskt pga søndagstillegg) og dette neppe kan hentes inn i form av økt ukesomsetning så blir den eneste sannsynlige konsekvensen at butikkene må legge på prisene for å finansiere den økte servicen som søndagsåpent er.
- De enkelte butikkene må selv vurdere hva de synes blir mest lønnsomt. Og igjen: erfaringer fra andre land viser at dette har gått helt fint. :)
 
Nå har jeg ikke tilstrekkelig med forutsetninger for å kunne anslå hvor mye prisene vil øke, men hvis noen kan bidra med anslag for driftskostnader i prosent av omsetning så kan jeg prøve. De driftskostnadene jeg er ute etter (i prosent av omsetning) er: lønnskostnader (ansatte, vektere og andre) åpent vs stengt, strømkostnader åpent vs stengt, søndagstillegg i prosent av hverdagslønn.

 

- Ingen av oss har vel noen forutsetninger for å si noe om det, men som sagt: OECD fant ingen korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser.

 

Men føles som hakk i plata her, samme tingene kommer opp om og om igjen.

Lenke til kommentar

- At strømregning, lønnskostnader etc vil øke sier seg vel egentlig selv, men dette vil jo dekkes inn i form av mersalg.

Vil det det? I form av konkurransefordeler (redusert omsetning hos andre butikker) eller som følge av at folk kjøper mer enn de ville gjort med 6 åpne dager i uka? Og ikke minst, hva baserer du de antagelsene på?

Lenke til kommentar

Jeg fant noe interessant her. 

Sendte noen meldinger frem og tilbake med noen i VG nå nettopp, og fikk tilsendt linker til to artikler. 

Den ene er fra oktober 2013, og den andre er fra mai 2015. Meningene har endret seg på halvannet år. :)

 

Denne er fra oktober 2013:

tQ1pK2V.png

 

I mai 2015 ser vi at folket begynner å endre mening:

PWxTkCO.png

 

Ganske jevnt enda, men det er en stor forandring på halvannet år. Kanskje det hjelper at folk bare får tygge litt på det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålene er ulike og svaralternativene er ulike. Det er utrolig hvor mye spørsmålsstillingen har å si for svarene. Konteksten av andre spørsmål også. Jeg kan ikke se at de to der er så sammenlignbare at man kan tolke noe særlig ut av få prosent forskjell.

 

En annen ting er at undersøkelser forutsetter et representativt utvalg. Nå vil jeg anta det er vesentlig forskjell på den typiske leser av VG, DN, Nationen og Klassekampen. Hadde de samme spørsmålene vært kjørt samtidig i de avisene ville nok resultatet variert ganske mye mellom avisene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vil det det? I form av konkurransefordeler (redusert omsetning hos andre butikker) eller som følge av at folk kjøper mer enn de ville gjort med 6 åpne dager i uka? Og ikke minst, hva baserer du de antagelsene på?

- Vet ikke jeg vel, det er derfor jeg skriver at butikkene selv må finne ut av hva som blir den beste forretningsmodellen for de. Men jeg regner da med at de ikke vil holde åpent om de faktisk går med tap... eller dvs: jeg ville ikke drevet butikk sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det kan godt hende. :) Hadde vært veldig interessant å fått kjørt en poll på flere steder, slik at man kan sammenligne og se hva folk virkelig vil. Det viktigste for meg er egentlig at alle får muligheten til å svare. 

Det viktigste bør vel være at man lar folk være i fred til å bestemme slike ting selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...