Gå til innhold

Bør politiet bevæpne seg?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Akkurat i denne situasjonen hadde det absolutt ikke vært fordelaktig å ha våpen. I alle fall ikke for politiet som var midt oppe i situasjonen.

 

Hvordan kommer du frem til den konklusjon?  Et par betjente omringet av 30-tals rabiate fascister, hvorav flere angriper de mens de stille og rolig fører bort en.  Skulle virkelig ønske det hadde vært amerikansk politi, da hadde nok pipa fått en annen lyd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Akkurat i denne situasjonen hadde det absolutt ikke vært fordelaktig å ha våpen. I alle fall ikke for politiet som var midt oppe i situasjonen.

 

 

Hvordan kommer du frem til den konklusjon?  Et par betjente omringet av 30-tals rabiate fascister, hvorav flere angriper de mens de stille og rolig fører bort en.  Skulle virkelig ønske det hadde vært amerikansk politi, da hadde nok pipa fått en annen lyd.

Det er ett spørsmål om antall tilgjengelige politipatruljer som kan bistå i situasjoner hvor en større folkemengde forstyrrer politiets arbeid. Fler tilgjengelige patruljer er det politidistriktene trenger, våpen sees på som siste utvei. Trekker en våpen har situasjonen eskalert så mye at varselskudd eller rettet ild mot person er neste (og siste) ledd i en serie av virkemidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat i denne situasjonen hadde det absolutt ikke vært fordelaktig å ha våpen. I alle fall ikke for politiet som var midt oppe i situasjonen.

 

Hvordan kommer du frem til den konklusjon?  Et par betjente omringet av 30-tals rabiate fascister, hvorav flere angriper de mens de stille og rolig fører bort en.  Skulle virkelig ønske det hadde vært amerikansk politi, da hadde nok pipa fått en annen lyd. 

 

 

På bakgrunn av konseptet om at hvis du bringer et fremmed element (annet enn din egen kropp, med andre ord) inn i en slåsskamp skal du være særdeles sikker på å beholde elementet.

 

Da har jeg heller ikke blandet inn mitt klare standpunkt om at vi ikke burde bevæpne politiet. 

Lenke til kommentar

 

Absolutt ikke. Faktumet at man snakker om å trekke frem skytevåpen i en slåsskamp er perverst, og er nettopp det som er argumentet for avvæpning og deeskalering.

 

Hadde de skudt den første som angrep hadde det garantert deeskalert med en gang. 

 

 

Morsom du. Det hadde også vært det øyeblikket jeg hadde flyttet fra Norge om den skyldige politimannen ikke endte i fengsel for overlagt drap.

Lenke til kommentar

 

 

Absolutt ikke. Faktumet at man snakker om å trekke frem skytevåpen i en slåsskamp er perverst, og er nettopp det som er argumentet for avvæpning og deeskalering.

 

Hadde de skudt den første som angrep hadde det garantert deeskalert med en gang. 

 

 

Morsom du. Det hadde også vært det øyeblikket jeg hadde flyttet fra Norge om den skyldige politimannen ikke endte i fengsel for overlagt drap.

 

For det første behøver man jo ikke skyte for å drepe på første skud, for det andre ville det i denne saken helt opplagt være i selvforsvar.  Hvis du har sett videoen, ser du flere av fascisterne helt uprovokeret angripe politiet, gjerne mens de har ryggen til.  Jeg fatter ikke at noen syns det er helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I lys av helgas voldsepisoder må man jo spørre seg: Eier ikke venstrevridd ungdom og innvandrerungdom respekt for politiet? Det skal ikke skje at politiet blir overfalt. Bør politiet bevæpne seg for å stå klarere rustet mot voldelig ungdom?

Jeg skjønner ikke hva våpen har med saken å gjøre. Våpen skal bare brukes som siste utvei.

 

Ja, politiet bør være permanent bevæpnet, men ikke på grunn av slike situasjoner.

 

Vi har klart oss fint i Norge uten bevæpnet politi i ørten år. Send pakket ut av landet. Mye bedre løsning.

Vi har da slett ikke klart oss fint uten bevæpnet politi. Norsk politi bevæpner seg flere ganger hver eneste dag, og de har til og med måttet løsne skudd fra tid til annen. Politiet har alltid med seg våpen i kjøretøyene sine for å kunne få tilgang til dem hvis det skjer noe.

 

 

I lys av helgas voldsepisoder må man jo spørre seg: Eier ikke venstrevridd ungdom og innvandrerungdom respekt for politiet? Det skal ikke skje at politiet blir overfalt. Bør politiet bevæpne seg for å stå klarere rustet mot voldelig ungdom?

Bør ikke folket bevepne seg for å stå klarere rustet mot voldelig politi?

 

Nei, og norsk politi er uansett ikke særlig voldelig. Det er svært sjeldent at de bruker mer makt enn nødvendig.

 

 

Morsom du. Det hadde også vært det øyeblikket jeg hadde flyttet fra Norge om den skyldige politimannen ikke endte i fengsel for overlagt drap.

Kristiandsand 2016 ... på tide å flytte ... men hvor?

 

Skriver du i fylla eller? I den aktuelle situasjonen hadde vedkommende løsnet skudd mot politiet, og prøvde igjen å skyte politifolkene før politiet skjøt tilbake. Politiets bruk av våpen var helt klart berettiget. De skjøt en farlig person som prøvde å skyte mot dem flere ganger.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Morsom du. Det hadde også vært det øyeblikket jeg hadde flyttet fra Norge om den skyldige politimannen ikke endte i fengsel for overlagt drap.

Kristiandsand 2016 ... på tide å flytte ... men hvor?

 

Du ser ikke forskjell på en bevæpnet man som avløser skudd mot politiet og demonstranter uten våpen?

 

For det første behøver man jo ikke skyte for å drepe på første skud, for det andre ville det i denne saken helt opplagt være i selvforsvar.  Hvis du har sett videoen, ser du flere av fascisterne helt uprovokeret angripe politiet, gjerne mens de har ryggen til.  Jeg fatter ikke at noen syns det er helt greit. 

 

 

Ingen synes at det er helt greit, jeg synes ikke at dette er greit, så dette er en stråmenn.

 

Å drepe noen som truer med vold er ikke selvforsvar. Et krav for nødverge er at det er det absolutte minimum for å verne seg selv, og er dessuten ikke da heller unntatt for straff.

Lenke til kommentar

 

 

Morsom du. Det hadde også vært det øyeblikket jeg hadde flyttet fra Norge om den skyldige politimannen ikke endte i fengsel for overlagt drap.

Kristiandsand 2016 ... på tide å flytte ... men hvor?

 

Du ser ikke forskjell på en bevæpnet man som avløser skudd mot politiet og demonstranter uten våpen?

 

For det første behøver man jo ikke skyte for å drepe på første skud, for det andre ville det i denne saken helt opplagt være i selvforsvar.  Hvis du har sett videoen, ser du flere av fascisterne helt uprovokeret angripe politiet, gjerne mens de har ryggen til.  Jeg fatter ikke at noen syns det er helt greit. 

 

 

Ingen synes at det er helt greit, jeg synes ikke at dette er greit, så dette er en stråmenn.

 

Å drepe noen som truer med vold er ikke selvforsvar. 

 

Truer?  Du skriver altså uten å ha sett videoen som dekker hendelsen.  Dette var ikke trusler.  De gikk fysisk til angrep på politibetjentene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Truer?  Du skriver altså uten å ha sett videoen som dekker hendelsen.  Dette var ikke trusler.  De gikk fysisk til angrep på politibetjentene. 

Jeg snakker ikke om hendelsen. Jeg ga deg et eksempel på en situasjon der nødverge ikke er gyldig. Å drepe noen som fysisk skader deg er heller ikke gyldig, med mindre livet ditt sto til fare.

 

Jeg kan gjerne legge frem eksempler på personer drept av norsk politi som ikke engang demonstrerte ... em det skulle hjelpe?

 

Slå deg løs.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Du ser ikke forskjell på en bevæpnet man som avløser skudd mot politiet og demonstranter uten våpen?

Jeg kan gjerne legge frem eksempler på personer drept av norsk politi som ikke engang demonstrerte ... em det skulle hjelpe?

 

Alle eksempelene dine er svart på for lengst. I stedet for å kjøre på med den vanlige Gish-Gallopen din kan du heler følge opp eksemplet du selv trakk frem. Eller skjønner du at du ikke klarer å forsvare eksemplet ditt, og derfor prøver du å endre tema?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...