Gå til innhold

Er de ti bud gode retningslinjer i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Fra tid til annen fremmes de ti bud som gode moralske retningslinjer. Men er de virkelig gode moralske retningslinjer i dagens - i all hovedsak sekulære - samfunn? La oss ta en kikk.

 

1) Thou Shalt have no other gods before me

 

Dette er helt klart et bud som ikke følges i praksis i mesteparten av verden. Det å begrense mulighetene til å tilbe hva man ønsker (om noe) slår meg som lettere umoralsk.

 

2) Thou shalt not make unto thee any graven image

 

Samme som ovenfor. Hvis det gjør folk lykkelige, og det ikke skader andre, så ser jeg ikke poenget med å stoppe folk fra å gjøre det.

 

3) Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain

 

Her får man problemer med ytringsfriheten. Nå har den visse begrensninger, men jeg ser ingen grunn til å anse dette som et moralsk bud. Spesielt siden det kan tolkes dithen at det hindrer kritikk av ideer.

 

4) Remember the Sabbath day, to keep it holy

 

Nå er jeg helt for fridager. Men at fridagen være på søndag (eller lørdag) ser jeg liten grunn til. Man kan trekke ut noe bra fra dette budet (e.g. viktig med litt hvile), men sånn som budet står så er det ikke en særlig god retningslinje i dagens samfunn.

 

5) Honour thy father and thy mother

 

Nei. Bare... nei. Mange av oss er heldige og har bra foreldre, men det finnes også de som ikke er like heldige. Denne blir for generell. En grei tommelfingerregel, med et hederlig antall unntak.

 

6) Thou shalt not kill

 

Okay, denne må vel være bra? Ikke så fort... Fra Wikipedia:

 

[...]The imperative to not kill is in the context of unlawful killing resulting in bloodguilt.[2]

 

The Hebrew Bible contains numerous prohibitions against unlawful killing, but also contains prescriptive imperatives for the lawful killing in the context of warfare, capital punishment, and self-defense.

Så det er en god start, men IMO så går det ikke langt nok. Det åpner lett for, blant annet, dødsstraff.

 

 

7) Thou shalt not commit adultery

 

Denne er igrunnen ikke så ille. Utroskap er sjeldent en bra greie. Dog, så lenge man tillater skilsmisser, og ikke tvinger noen inn i et ekteskap.

 

 

8) Thou shalt not steal

 

Den opprinnelige betydningen ser ut til å ha vært at man ikke skal stjele mennesker (les: kidnappe folk). Men det har generelt sett blitt tolket til at man ikke skal stjele ting. Begge disse tolkningene er jo fornuftige, om enn ganske... åpenbare?

 

9) Thou shalt not bear false witness against thy neighbour

 

Dette virker å ha som hovedfokus rettssaker og lignende greier. I så fall, jau, det virker fornuftig.

 

10) Thou shalt not covet

 

Nei. Bare... nei. Å sette sperrer for hva man tenker? Nei takk.

 

Det er visst noen som har argumentert for at den opprinnelige betydningen var at "covet" egentlig skulle være "take", og at det i så fall blir at man ikke skal stjele. Det gir på sett og vis mer mening, og er i det minste noe mer fornuftig.

 

--

 

For å oppsummere så syns jeg ikke at budene er spesielt relevante for dagens samfunn. Det finnes noe fornuftig som man kan trekke ut av budene. Men det er også visse mangler, som for eksempel, uhm, et forbud mot... tja, slavery? Tortur? Kanskje noe om diskriminering og ytringsfrihet? Tja.

 

Hva tenker dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting blir jo tolket ihjel av kristne i dag så de fleste av budene er gode retningslinjer hvis man leser riktig tolkning....

 

Spesiellt den siste handler mye om å "rette hjertet", ikke sperre tanker som du skriver. Misunnelse er en uting i mennesker og har ført til mye død og elendighet så jeg vil si, basert på noen tolkinger, at det siste "Thou shalt not covet" er det aller viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke de er så verst. Mye bra å trekke ut, som du bekrefter :) 9 og 10 tolker jeg som at du ikke skal lyve (9) og ikke misunne din neste (10), noe jeg mener er moralsk riktig.

 

Jeg forstår hva du mener med nr 5 hvis man har elendige foreldre, men i utkantspunktet (gitt at man har noenlunde bra foreldre), synes jeg "hedre din far og din mor" er en fin ting. Det var de som bidro til din eksistens, så ser ikke problemet med å hedre de litt?

Lenke til kommentar

Tittelen og innledningen snakker om moralske retningslinjer, men behandler du ikke budene som om de skulle være lover? Ta det siste budet, for eksempel: du kritiserer det for å sette sperrer for hva man tenker, men det gjør da alle? Om jeg skulle begynne å tenke slibrige tanker om barn, så ville jeg gått noen runder med meg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

  1. Du skal ikke ha andre guder enn meg
  2. Du skal ikke misbruke Guds navn.
  3. Du skal holde hviledagen hellig.
  4. Du skal hedre din far og din mor.
  5. Du skal ikke slå i hjel.
  6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
  7. Du skal ikke stjele.
  8. Du skal ikke tale usant om din neste.
  9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
  10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

De tre første er tullebud som kun har relevans om man tror på mytene til jødene, og ikke moralske i det hele tatt... 

 

Bud fire er bare tull... Om mora og faren din var drittsekker, hvorfor i all verden skal du hedre dem da?

.

Bud 5, 7  og 8 kan erstattes av du skal være ærlig. Det innbefatter alt de tre budene prøver å si, men da ville det jo vært umulig for jøder og kristne å holde dem, da ingen religiøse er ærlig. 

 

Bud 6 er nok et tullebud, da vi mennesker slettes ikke har evolvert til å leve sammen i monogame forhold livet ut. Bare å ta en titt på skilsmisse sttistikken det, den taler sitt klare språk... Så dette budet er faktisk umoralsk, for tenk hvor mange kvinner og menn som har måttet leve livene sine i ekteskap med king size drittsekker... 

 

Bud 9 er bare tull, for hvor hadde motivasjonen, drivet vært, om vi ikke missunte noen og ønsket noe bedre for oss selv? 

 

Samme går egentlig for bud 10 egentlig...

 

Så nei, fint lite moral i disse budene egentlig... Mest moralisme...  og hykleri

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de har man den forenklede versjonen:

 

Man skal ikke skade andre, og forøvrig kan man gjøre som du vil.

 

Skal vel også bemerkes at originalen ikke er selvmotsigende i og med at der står: "og for øvrig" der som unngår noen selvmotsigelse.

 

Vansken med originalen ligger i ordene "plage" som er høyst subjektiv for den som føler seg "plaget", samt som du påpeker påbudet om å være "snill og grei" noe som også er veldig subjektivt.

 

Dog sammenlignet med de 10 bud så overgår Thorbjørn Egner, i klarhet, de reglene som Gud har skrevet. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke de er så verst. Mye bra å trekke ut, som du bekrefter :) 9 og 10 tolker jeg som at du ikke skal lyve (9) og ikke misunne din neste (10), noe jeg mener er moralsk riktig.

 

Jeg forstår hva du mener med nr 5 hvis man har elendige foreldre, men i utkantspunktet (gitt at man har noenlunde bra foreldre), synes jeg "hedre din far og din mor" er en fin ting. Det var de som bidro til din eksistens, så ser ikke problemet med å hedre de litt?

 

Men, om du ikke hedrer foreldrene så blir du bortvist?

 

I dagens samfunn, så vil staten kunne forsørge deg om så skjer. Vi har barnevernet og greier. Er det straffbart av foreldre å bortvise sine barn? Jeg tenker også på disse religiøse sektene som f.eks. JV, som bortviser familiemedlemmer "over en lav sko".

Lenke til kommentar

Nei, det vil jeg ikke si. Litt motsigende at man skal være grei og snill, men også gjøre som man vil - hva med de som ikke vil være snille og greie? :)

Hva med alle de som overhodet ikke var snille og var kristne da? Å ja, det glemte jeg, fantasiene om en evig straff etter døden ja...

 

 

Vil de si at de som ikke tror på slike etter døden  fantasier og som er snille og greie mot alt og alle er moralsk overlegne de som er snille og greie på bakgrunn av fantasiene om belønning og straff? Har overhodet ingen problemer med å være snill og grei mot andre jeg, da jeg selvsgt håper å bli behandlet snilt og greit selv av de jeg møter og hva skal jeg med fantasi straffer da? Hvis gude fantasier er det eneste som forholde deg fra å være et rasshull håper jeg at du fortsetter å tro på fantasiene i så fall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fire første budene er direkte forføyninger og har ingenting med moral å gjøre. Det samme kan vel egentlig sies om bud 5, dersom man har dårlige foreldre. Bud 9 liker jeg og det er tydeligvis godt gjennomtenkt. Fungerer også som en lov.

 

Bud 6 er jo grei, men samtidig en selvfølge. De fleste samfunn opp igjennom tidene har hatt lover som beskytter mot drap.

 

De ti bud kan vel sies å være særdeles manglende. De fleste av oss kunne lett ha laget et oppdatert sett med bud som ville ha vært en automatisk oppgradering.

 

Tenk bare hvor revolusjonerende de ti bud kunne ha vært dersom de oppfordret til gjensidig respekt og likeverd mellom alle mennesker. Uavhengig av etnisitet, kjønn, seksuell orientering og ideologisk tilhørighet. DET hadde vært imponerende og burde ha vært første bud.

Endret av Milmo
Lenke til kommentar

 

 

Tenk bare hvor revolusjonerende de ti bud kunne ha vært dersom de oppfordret til gjensidig respekt og likeverd mellom alle mennesker. Uavhengig av etnisitet, kjønn, seksuell orientering og ideologisk tilhørighet. DET hadde vært imponerende og burde ha vært første bud. 

Den tanken har lått meg også.... Ta vare på alle og vær snill og grei er hva som skulle stått der isteden for det hatet og intoleransen dette fremmer.... 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For de har man den forenklede versjonen:

 

Man skal ikke skade andre, og forøvrig kan man gjøre som du vil.

 

Skal vel også bemerkes at originalen ikke er selvmotsigende i og med at der står: "og for øvrig" der som unngår noen selvmotsigelse.

 

Vansken med originalen ligger i ordene "plage" som er høyst subjektiv for den som føler seg "plaget", samt som du påpeker påbudet om å være "snill og grei" noe som også er veldig subjektivt.

 

Dog sammenlignet med de 10 bud så overgår Thorbjørn Egner, i klarhet, de reglene som Gud har skrevet. ;)

 

Det må forstås med "hjertet" - fornuft har intet med godhet å gjøre - derfor er det å diskutere definisjonen på godhet helt bortkastet - du vet godt selv hva som er hva. Å skade andre begynner med at en skader seg selv, man handler på tross av det man innerst inne vet er "godhet" - så dette er veldig enkelt, det er tanker som forvirrer, klarheten i saken

Lenke til kommentar

Fra tid til annen fremmes de ti bud som gode moralske retningslinjer. Men er de virkelig gode moralske retningslinjer i dagens - i all hovedsak sekulære - samfunn? La oss ta en kikk.

 

1) Thou Shalt have no other gods before me

 

Dette er helt klart et bud som ikke følges i praksis i mesteparten av verden. Det å begrense mulighetene til å tilbe hva man ønsker (om noe) slår meg som lettere umoralsk.

 

2) Thou shalt not make unto thee any graven image

 

Samme som ovenfor. Hvis det gjør folk lykkelige, og det ikke skader andre, så ser jeg ikke poenget med å stoppe folk fra å gjøre det.

 

3) Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain

 

Her får man problemer med ytringsfriheten. Nå har den visse begrensninger, men jeg ser ingen grunn til å anse dette som et moralsk bud. Spesielt siden det kan tolkes dithen at det hindrer kritikk av ideer.

 

 

Budene får et annet innhold om du tar utgangspunkt i at Gud er kjærlighet. Da kan de tre første budene "oversettes" slik:

 

1. Du skal ikke ha annet enn kjærlighet i ditt sinn.

2. Du skal ikke tilbe ting (bare kjærligheten).

3. Du skal ikke misbruke kjærligheten.

 

Dette er ikke så galt etter den kristne tro, for ifølge Bibelen er kjærlighet summen av loven og profetene.

Lenke til kommentar

Hvor godt hjernevasket er du egentlig som klarer å anse det monsteret som kjærlighet?

 

Du vet jo ikke hva kjærlighet er engang... Tørr du ikke si annet kanskje? Du tørr ikke annet enn å anse det stupide morderiske monsteret av en gud, som etter de kristne påstandene, vil pine og torturere 5 av 2 mennesker på denne kloden i all evighet fordi man ikke tror på de latterlige påstandene om han annet enn kjærlighet... ?

 

For hvis dette monsteret er kjærlighet så er det mange av de verste diktatorene vi mennesker har slitt med oppover trippel kjærlighet... Som om noen ville funnet på å kalle Stalin, Hitler, Pol Pot og lignende kjærlighet liksom... da har du mistet gangsynet fullstendig... 

Lenke til kommentar

 

Fra tid til annen fremmes de ti bud som gode moralske retningslinjer. Men er de virkelig gode moralske retningslinjer i dagens - i all hovedsak sekulære - samfunn? La oss ta en kikk.

 

1) Thou Shalt have no other gods before me

 

Dette er helt klart et bud som ikke følges i praksis i mesteparten av verden. Det å begrense mulighetene til å tilbe hva man ønsker (om noe) slår meg som lettere umoralsk.

 

2) Thou shalt not make unto thee any graven image

 

Samme som ovenfor. Hvis det gjør folk lykkelige, og det ikke skader andre, så ser jeg ikke poenget med å stoppe folk fra å gjøre det.

 

3) Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain

 

Her får man problemer med ytringsfriheten. Nå har den visse begrensninger, men jeg ser ingen grunn til å anse dette som et moralsk bud. Spesielt siden det kan tolkes dithen at det hindrer kritikk av ideer.

 

 

Budene får et annet innhold om du tar utgangspunkt i at Gud er kjærlighet. Da kan de tre første budene "oversettes" slik:

 

1. Du skal ikke ha annet enn kjærlighet i ditt sinn.

2. Du skal ikke tilbe ting (bare kjærligheten).

3. Du skal ikke misbruke kjærligheten.

 

Dette er ikke så galt etter den kristne tro, for ifølge Bibelen er kjærlighet summen av loven og profetene.

 

Loven som:

 

- definerer hvor hardt du kan banke slavene dine?

- sier at ulydige barn skal stenes?

- sier at barn født utenfor ekteskap ikke får adgang til guds rike, og heller ikke deres avkom i mange generasjoner?

- sier at menn med skadde kjønnsorganer ikke får adgang heller?

- sier at kvinner som voldtas skal bære den største delen av straffen?

- sier at homofile skal stenes?

- sier at mennesker som ikke tror på Jesus skal pines i all evighet?

 

KJÆRLIGHET?????

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

De ti bud står det likevel på den nye testamentet , men ikke under loven, men under nåden.

 

Jesus kom ikke for å oppheve loven, men for å oppfylle den og begynne å innføre den motbilledlige virkelighet ( kristendommen )

 

Det var de skriftlærde, fariseerne og sadduseerne som opphevde loven og lærte menneskene å bryte budene ved hjelp av overleveringer ( tradisjon, kultur ) som gikk imot Guds bud og satte dem ut av kraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...