JorunT Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Bruker : JorunT Deltakernivå: Pingle/kandidat Utstyr: Olympus E-M10 og Nikon D800, begge med 60 mm makro f/2,8 (hhv Olympus og Nikor) Jeg falt for fristelsen og kjøpte i går makroobjektiv til Olympus E-M10, så da må jeg jo også bruke denne utfordringen til å bli kjent med det, og gjerne også sammenligne med Nikon-kombinasjonen når det passer. 1 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Ser du har dobbeltpostet, hvis du bruker "rapporter"-knappen på en av trådene kan sikkert en moderator slette den ene. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 Takk, så ikke den, fikk en feilmelding ved første forsøk, tror jeg, har rapportert. 1 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 1. juni - en blyg peon En vanskelig første dag, med veldig lite tid til kameralek, men fikk i full fart mellom gjester og spilleoppdrag et portrett av Paeonia delavayi, en trepeon. Blomstene er ikke så store, men iøynefallende, mørk røde og nesten glinsende. Dessverre er de veldig blyge av seg, og vil helst henge med hodene. Olympus E-M10 med Olympus Makro 60 mm F 2.8. 1/100 s f/7,1, ISO 1600 P6010501-Edit Paeonia delavayi.jpg by JorunT, on Flickr 2 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Syns det er et flott bilde. Fokus sitter fint og fargene er pene. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Enig med Per Yngve over her. Makro gjør du godt Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Syns det er et flott bilde. Fokus sitter fint og fargene er pene. Enig med Per Yngve over her. Makro gjør du godt Takk for hyggelige kommentarer! Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Fin bokeh og godt gjennomført macro. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 2. juni - Saxifraga cotyledon 'Southside Seedling' om jeg husker rett I dag har forberedt meg skikkelig, har brukt stativ, og mini-iPad som fjernutløser, og fått prøvd wifi for første gang. Det er stor forskjell på 60 mm på et fullformatkamera og på en mft, jeg er overrasket at jeg kan gå så nær innpå. Appen på iPaden er godt brukbar, om ikke så avansert som den jeg kjenner for Camranger, den duger i alle fall. Blomsten er en nær slektning av den norske nasjonalblomsten bergfrue/fjelldronning, men er en kultivar. Det er mange blomster på den lange blomsterstanden, men den enkelte blomsten er liten, ca 1 - 1 1/2 cm. Olympus E-M10 + 60 mm makro f/2,8 1/100 s, f/9,0, ISO 200 P6020570-Edit-2 Saxifraga cotyledon var.jpg by JorunT, on Flickr 3 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Fin bokeh og godt gjennomført macro. Takker så mye, bokehen kunne vært bedre, lyset var vanskelig og jeg hadde ikke tid til å kontrollere det bedre, det var enklere i dag. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 En god fortsettelse i dag. Mer elegant og sart. Silkebokeh Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Både lærerikt og meget flott å se på. Hvilket land er du i? Det har jeg misset... Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 En god fortsettelse i dag. Mer elegant og sart. Silkebokeh Takk! Ikke så vanskelig å få brukbar bokeh når bakgrunnen er jevn, hang opp et grønt klede i bakgrunnen (for å dekke en murvegg). Både lærerikt og meget flott å se på. Hvilket land er du i? Det har jeg misset... Er i Norge inntil 23 juni, bildene er fra hagen vår. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Nok en flott makro. Synes du gjorde en fin jobb med bakgrunnen. Komposisjonen er også flott. (Skulle jeg pirke litt ville jeg kanskje tatt med hele den tredje blomsten og unngått det lille bladet i nedkanten - men det slikt man ser i etterkant ) Meget bra makro. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Nok en flott makro. Synes du gjorde en fin jobb med bakgrunnen. Komposisjonen er også flott. (Skulle jeg pirke litt ville jeg kanskje tatt med hele den tredje blomsten og unngått det lille bladet i nedkanten - men det slikt man ser i etterkant ) , Meget bra makro. Takk for kommentaren, kan nok være enig med deg, men så det ikke i tide. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 3. juni - Iris versicolor Ikke helt fornøyd med dagens bilder, det er jo så altfor mye sol om dagen! og vanskelig å unngå for mye lys på detaljer i bakgrunnen, selv om jeg forsøkte å dekke til og filtrere. Iris har flotte blomster, men de er ikke så enkle å fotografere, da de de har kronblader som stritter i alle retninger, men akkurat denne arten er litt enklere. Fortsatt Olympus, 1/160 s, f/5,6, ISO 200 P6030613-Edit Iris versicolor.jpg by JorunT, on Flickr Dagens gjettekonkurranse, kan dere se hva dette er? P6030573.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Ser jo ut som du har kommet på godfot med det nye oppsettet ditt, flotte kronblader (?) på det siste bildet ditt, skarpheten sitter bra på alle bildene, flotte farger også. Ellers er det kanskje noe mer urolig bakgrunn enn fra D800n? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Særdeles god start. Personlig liker jeg jeg det første best. Særdeles friske farger og fulltreffer på fokus, komponering og det hele Endret 3. juni 2014 av Andreasfe Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Synes ikke lyset på bilde 3 var så galt. Og komposisjonen sitter godt, som vanlig. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Helt enig med aspirant. Fint lys.Fine detaljer i kronbladene - dyktig makro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå