Gå til innhold

Junifest 2014 – JorunT - Mest makro

Anbefalte innlegg

Bruker : JorunT

Deltakernivå: Pingle/kandidat

Utstyr: Olympus E-M10 og Nikon D800, begge med 60 mm makro f/2,8 (hhv Olympus og Nikor)

Jeg falt for fristelsen og kjøpte i går makroobjektiv til Olympus E-M10, så da må jeg jo også bruke denne utfordringen til å bli kjent med det, og gjerne også sammenligne med Nikon-kombinasjonen når det passer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. juni - en blyg peon

En vanskelig første dag, med veldig lite tid til kameralek, men fikk i full fart mellom gjester og spilleoppdrag et portrett av Paeonia delavayi, en trepeon. Blomstene er ikke så store, men iøynefallende, mørk røde og nesten glinsende. Dessverre er de veldig blyge av seg, og vil helst henge med hodene.

Olympus E-M10 med Olympus Makro 60 mm F 2.8.

1/100 s f/7,1, ISO 1600

14138052277_44c6ced575.jpg

P6010501-Edit Paeonia delavayi.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 2
Lenke til kommentar

2. juni - Saxifraga cotyledon 'Southside Seedling' om jeg husker rett

I dag har forberedt meg skikkelig, har brukt stativ, og mini-iPad som fjernutløser, og fått prøvd wifi for første gang. Det er stor forskjell på 60 mm på et fullformatkamera og på en mft, jeg er overrasket at jeg kan gå så nær innpå. Appen på iPaden er godt brukbar, om ikke så avansert som den jeg kjenner for Camranger, den duger i alle fall.

Blomsten er en nær slektning av den norske nasjonalblomsten bergfrue/fjelldronning, men er en kultivar. Det er mange blomster på den lange blomsterstanden, men den enkelte blomsten er liten, ca 1 - 1 1/2 cm.

Olympus E-M10 + 60 mm makro f/2,8

1/100 s, f/9,0, ISO 200

14145226488_4b5e77cc76.jpg

P6020570-Edit-2 Saxifraga cotyledon var.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 3
Lenke til kommentar

En god fortsettelse i dag. Mer elegant og sart. Silkebokeh :thumbup:

Takk! Ikke så vanskelig å få brukbar bokeh når bakgrunnen er jevn, hang opp et grønt klede i bakgrunnen (for å dekke en murvegg).

Både lærerikt og meget flott å se på. Hvilket land er du i? Det har jeg misset...

Er i Norge inntil 23 juni, bildene er fra hagen vår.

Lenke til kommentar

Nok en flott makro. Synes du gjorde en fin jobb med bakgrunnen. Komposisjonen er også flott. (Skulle jeg pirke litt ville jeg kanskje tatt med hele den tredje blomsten og unngått det lille bladet i nedkanten - men det slikt man ser i etterkant :) ) , Meget bra makro.

Takk for kommentaren, kan nok være enig med deg, men så det ikke i tide.

Lenke til kommentar

3. juni - Iris versicolor

Ikke helt fornøyd med dagens bilder, det er jo så altfor mye sol om dagen! og vanskelig å unngå for mye lys på detaljer i bakgrunnen, selv om jeg forsøkte å dekke til og filtrere.

Iris har flotte blomster, men de er ikke så enkle å fotografere, da de de har kronblader som stritter i alle retninger, men akkurat denne arten er litt enklere.

Fortsatt Olympus, 1/160 s, f/5,6, ISO 200

14339720364_af491b313a.jpg

P6030613-Edit Iris versicolor.jpg by JorunT, on Flickr

Dagens gjettekonkurranse, kan dere se hva dette er?

14337163721_d6187cf360.jpg

P6030573.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...