JorunT Skrevet 30. mars 2014 Del Skrevet 30. mars 2014 Utstyr: Nikon D800 og Olympus OM-D E-M10, begge med diverse optikk Nivå: Prøver meg på Kandidat, det kan jo ikke gå mer enn galt Jeg er veldig glad i Nikon-kameraet, men føler av og til at det er litt for synlig på byturer, så jeg hoppet i det og har nettopp kjøpt det nye, lille fra Olympus som tilleggskamera. Foreløpig utstyrt med en 14-42 Olympus EZ-M14-42mm F1:3.5-5.6 II R, dessuten har jeg tre objektiver fra 70-tallet (Zuiko 35 mm 1:2,8, 50 mm 1:1,4 og 135 mm 1:2,8). Det er en utfordring med manuell fokusering uten hjelpemidler som mattskive/splittprisme. Dessuten vil jeg være på reisefot mesteparten av måneden, først Kreta, deretter nord-Hellas, så bildene kommer nok til å bli sendt i bolker. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Grattis med nytt kamera - det blir spennende å se hva du får ut av det Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 1. april 2014 Forfatter Del Skrevet 1. april 2014 Det er jeg spent på også! Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 1. april - For svingende Første luftetur med ny Olympus utenfor heimen, takket være hyggelig Akamtreff i går. Ikke det helt store resultatet, men kula på gelenderet var Hjula veveri/Akerselva var i alle fall blank og fin. Oppdaget nå at alle datoene på bilder tatt hittil er helt ville, dette ble ikke tatt 2 mai 2014, men 1. april! og det er ingen aprilspøk. Sånn er det når en ikke en gang har klart å få stilt inn datoen riktig fra starten av, Den nye versjonen av Flickr var kronglete, har hatt flere forsøk før noe bilde ble synlig her, vet ikke helt hva jeg til slutt gjorde. Olympus EM10, M14-42, 1/160s, f/5,6 ISO 200 4 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 Så enkelt og kult. Takk, om alt var så enkelt! Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 2. april 2014 Forfatter Del Skrevet 2. april 2014 (endret) 2. april – Fallen engel? Traff på denne forgylte engelen i dag da jeg krysset Akerselva ved Blå. Den var omgitt av en oppsiktsvekkende mengde søppel og skrot, inkludert nedrevne plakater og en felg. 1/80s, f/5,6 ISO 250 (Olympus) P4020169 Fallen angel.jpg by JorunT, on Flickr Dette må være Oslos mest fargesterke område, med en mengde flotte grafittier, denne hadde jeg heller ikke sett før. Grafittien i området er visst gjort på bestilling for å hindre hærverk, de lykkes nesten. Endret 1. mai 2014 av JorunT 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Syns og det første var kult. Engelen ser ut som den har vært utsatt for noe, ja. Spoilergrafittien var stilig. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Den slangen på 1. likte jeg - ser jo nesten levende ut-. Og kjenner igjen engelen ja - mye skrot du fikk med på bildet der..... Lenke til kommentar
Linepusle Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Veldig flott gelender! Skinnende blankt som du får fint fram. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 Takk for hyggelige kommentarer, joda, vi var flere som koste oss med gelenderet på siste treff. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. april 2014 Forfatter Del Skrevet 3. april 2014 (endret) 3. april - Helleborus orientalis Det er ikke bare Trondheim som kan skryte av julerosene nå, her har de vært i blomst lenge, og i år har de vært ekstra fine. Jeg har nå forsøkt å se hvordan gammel optikk oppfører seg på nytt kamera, i dag en Olympus Zuiko 50 mm f/1,4, sliter litt med den manuelle fokuseringen, og det er klart ikke noe makroobjektiv, men bedre ble det ikke, som vanlig ved all blomtserfotografering blåste det bra også. 1/320s, f/5,6 (om jeg husker rett), ISO 200 Innsiden av juleroser er utrolig flott, særlig før de er altfor utsprunget. (14-42 mm, 1/80s, f/5,6, ISO 200) Endret 4. april 2014 av JorunT Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 De er flotte, Jorun - fin farge på den der, hadde en med den fargen, men den forsvant. - Den komposisjonen kledde den godt. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Takk Randi. Fargen er usedvanlig flott på denne (har flere planter, muligens har de frøsådd seg), nærmest som dyprød fløyel. Er også fornøyd med fargegjengivelsen i dette kameraet, skulle gjerne prøvd en makrolinse. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 1. april - For svingende Første luftetur med ny Olympus utenfor heimen, takket være hyggelig Akamtreff i går. Ikke det helt store resultatet, men kula på gelenderet var Hjula veveri/Akerselva var i alle fall blank og fin. Oppdaget nå at alle datoene på bilder tatt hittil er helt ville, dette ble ikke tatt 2 mai 2014, men 1. april! og det er ingen aprilspøk. Sånn er det når en ikke en gang har klart å få stilt inn datoen riktig fra starten av, Den nye versjonen av Flickr var kronglete, har hatt flere forsøk før noe bilde ble synlig her, vet ikke helt hva jeg til slutt gjorde. Olympus EM10, M14-42, 1/160s, f/5,6 ISO 200 Veldig bra tittel og bilde! Liker! PS! Spanande kamera også (står på ønskelisten)..... Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Takker så mye. Jo, det er absolutt et spennende kamera, veldig fornøyd med fargene, og størrelsen er hendig, selv om alt virker veldig knølete å operere i forhold til D800. Jeg venner meg vel til det etter hvert. Jeg ser allerede at jeg nok oftere kommer til å putte kamera i vesken enn før. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 4. april - Hundetann Fikk blod på tann (ikke hundetann) og gjorde noen forsøk til med den gamle 50 mm, den manuelle fokuseringen er ikke helt umulig. At Erythronium dens-canis er i blomst i begynnelsen av april, har jeg aldri opplevd før, planten er ikke stor, men i tillegg til pene blomster har den også flotte, spraglete blad. 1/400 s, f/8, ISO 200 Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 En sjelden blomst - billedlig talt. Artig eksponering av støvbærerne. Spent på om du klarar å toppe 1.4 - for svingende. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Pene blomster, og fine bilder av dem. Gleder meg til vi også ser blomster her oppe i nord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå