Gå til innhold

Aprilfest 2014 - Mr. Sanders - FOR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for det. :) Nei, jeg har ikke planlagt alle motiv på forhånd. Det trengs ikke, fordí det finnes vel 2046 (elns) ord som inneholder FOR i en eller annen vri. Jeg "nynner" på noen ord i løpet av dagen på jobb og har et par i pannelappen når jeg går ut med kameraet - så ser jeg. Poenget er å slå seg litt løs - og variere. :)

Eneste jeg var relativt bestemt på var at bildeformatet skal være 1:1, så mFT-kamera er satt til det formatet for å komponere 1:1 når bildet tas og ikke benytte crop i post for 3:2 eller andre format.

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

På Sola flyhistoriske museum så stod det et flyvrak av en jager på noen paller. De har nå montert flyet på et ordentlig bein (monopod) og flyr man litt rundt med kameraet og finner en grei vinkel - så vips så flyr vraket. :)

Det som er litt kult på bildet nedenfor (uredigert) er at man ser at det er lysest nederst og mørkest øverst (himmelen). Nå er det jo slik at vi egentlig bedømmer lyse områder å være høyere oppe enn mørkeområder (himmel og sol er lysere enn bakken) - så paradokset knyttet til en solnedgang på bildet over blir en fin bakgrunn til illusjonen at flyet flyr på 2.4. Er man høyt nok så er det jo ikke lenger slik at det lyse er øverst - men faktisk nederst. Det har vi alle sett på en god del bilder fra høytflyvende fly - og når man ser det samme på 2.4 - ja, så tolker man at flyet er høyt, høyt oppe. :)

Fotografering er leking med lys. Og det gjelder fortsatt...

post-37171-0-10125500-1396637190_thumb.jpg

Kudos, meget høy klasse du fremviser her! Hvordan har du tatt FORsvars-bildet?

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

Takker, pybalto. :) Jeg setter pris på konstruktiv kritikk - så er det noe som kan gjøres andereldes; fyr løs.

Synes foto er behagelig anderledes en dagjobben - og å få med noen familiemedlemmer i seansene er kjekt samtidfig med at det skaper grobunn for hobbyen. :)

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...