Mr. Bojangles Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Hva slags tråd er dette? Dette er en tråd for alle hobbymekanikere og "Reodor Felgener", som meg, som liker å gjøre ting selv. Jeg vil her prøve å samle forskjellige "gjør-det-selv-guider" til bilen. Vanskelighetsgraden varierer fra svært lett, til ting som er mer egnet for den erfarne gjør-det-selv-mekanikeren. Målet med tråden er å lage en god oversikt over DIYs, slik at man kan spare en del verkstedsutgifter - i tillegg til at man får en ny morsom og vanedannende hobby. Noen av guidene er merkespesifikke eller fungerer kun på noen biler, men med litt fantasi er det ingen problem å bruke dem på de aller fleste biler. Jeg prøver dog å finne universale guider, så langt det er mulig. Jeg tar ikke ansvar for skade du måtte påføre deg selv, eller bilen, pga. uvitenhet eller direkte feil i guidene. Har du noen gode guider på lager? Da kan du enten lage en post i denne tråden, eller du kan sende meg linken på PM - så skal jeg legge den inn i førsteposten så fort jeg har mulighet. ___________________________________ Motor: - Montere K&N-filter - Skifte olje og oljefilter - Skifter kjølevann - Hvordan montere eksosanlegg Karosseri/eksteriør: - Sveise badlook - Clean bakluke - Fikse småskader - Feste av gitter på styling - En bruker på Youtube som har lagt ut filmer om hvordan man lakkerer, fjerner rust etc. - Guide til hellakkering av bilen - Fjerning av emblem - Hvordan gi nytt liv til slitne gamle lykter [Engelsk] - Soting av baklykter [Takk til Marvil] - Høyglanspolering - Støping av øyelokk med polyester og glassfiber (Takk til Fribber'n) - Generelle råd om rustfjerning, lakkering, sprøyting av primer mm. - Hvordan rustbeskytte bilen? - Reparere rustskader - En liten innføring til MIG/MAG-sveising Understell og bremser: - Montere nye fjærer/dempere - Montere bremser - Skifte bremsevæske - Skifter servoolje Dekk og felg: - Førstehjelp til slitne alufelger - Hvordan bytte dekk? Interiør: - Montering av sotefilm - Varmetilpassning av solfilm (på dansk, må bare legge litt godvilje til ^^) - Fjerning av sotefilm - Omlakkering av interiørdetaljer - Neonrør i bagasjerommet [i utgangspunktet for Golf III, men med litt fantasi går det på alle biler] Bilpleie: - Bilpleie for dummies - Guide til Meguiars produkter Elektrisk: - Hvordan foreta korrekt nødstart? - Montere sentrallås - Ettermontere universelle el-vinduer - Bytte batteri - Montere ekstralys Endret 22. oktober 2007 av EvenT Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Flott tiltak. Liker å gjøre ting selv, men veldig ofte ødelegger jeg bare mer enn jeg fikser (går under navnet Sleggemekanikeren på jobben), så dette høres bra ut. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 http://www.maxpower.no/page/381 Her ligger det også en del PDFer om hvordan man gjør div. ting. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Takker for gode lenker, de er nå lagt til i førsteposten. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Montere sentrallås Har ergret meg en stund over at bilen min ikke har sentrallås montert fra fabrikk (i hvert fall de to ukene jeg har hatt den). Like kjedelig hver gang når jeg glemmer å låse passasjerdøren, eller må mase på andre om å dra ned låseknappen før de går ut av bilen. Derfor gikk jeg innom Biltema i går og kjøpte et komplett sentrallåssett til latterlige 399 kroner. For dere som er så uheldige å ikke ha en Biltema i nabolaget, tilbys også slike sett fra andre leverandører og de er stort sett like å montere (dyrere sett har ofte fjernstyring, "VAG-nøkler" og annet fancy, men basicen er den samme). Mitt sett er til 2-dørs, men 4-dørs er ganske likt å montere, bare at det er to ekstra dører. Du kan også kjøpe en enkel sensor til bagasjeromsluka, slik at den også får være med på leken. Settet var egentlig ganske lett å montere, man trenger ingen forkunskaper - bare litt god tid og tålmodighet. Her har jeg laget en kjapp guide til hvordan jeg monterte settet, da det som fulgte med var et koblingsskjema på svensk. Jeg klarte ikke å ta noen bilder av prosessen, fordi jeg ikke hadde plass til kameraet i dørpanelet, så da har jeg illustrert seansen i Photoshop heller. Som dere ser er tegningen ikke allverden, men det er altså en bildør etter at panelene er tatt av. Det svarte er originalt, det røde er de nye delene. Selv brukte jeg 4 timer på å montere alt, men en normalt oppegående person kan klare det på 2-3. Neida, det varierer veldig etter hvilken bil det skal monteres i, noen biler har kabelgater og alt ferdig laget, andre må du lage til litt "Reodor Felgen"-opplegg selv. _______________________ Det første du gjør er å fjerne dørpanelene. Nettet er fult av guider til hvordan dette gjøres på forskjellige modeller, men ofte holder det å bruke sunn fornuft og et flattjern. Når du har fått av dørpanelene kan du studere dørens manuelle låsemekanisme og se hvordan den fungerer. Selv holdt jeg på å gi opp når jeg så alle de rare greiene inni døren som jeg ikke visste hva var, og jeg tenkte å jeg kom til å gjøre mer skade enn nytte. Etter litt tenking valgte jeg å fortsette, og det var ikke så farlig som jeg trodde. Du vil se at når du drar i låseknappen vil låsestangen bevege seg oppover, og motsatt når du dytter den ned. Det er denne mekanismen vi skal utnytte. Finn en egnet plass til pumpen parallellt med den manuelle låsemekanismen. Sett den nye stangen i "øyet" på pumpen og mål opp slik at den kommer opp til stangen til den manuelle låsen. Deretter skrur du stengene sammen med medfølgende fester. Dette kan være ganske krøkkete, da det er rimelig trangt inni dørpanelene, og du må nok gjøre noen forsøk før de sitter. Fest låsepumpen i braketten og skru deretter braketten fast i døren. Se at den nye låsepinnen følger den gamle når du drar låseknappen opp og ned, og gjerne rykk litt i stengene for å sjekke at det sitter skikkelig. Det er ganske kjedleig å måtte skru opp dørpanelet ved en senere anledning fordi stengene har løsnet. Paranoid som jeg er festet jeg noen runder med elektrikkertape rundt "øyet" og festene. Bare for sikkerhets skyld. Du bør nå ha noe lignende bilde 1. Repeter dette på neste dør. Så trekker du kabler inn i dørene. På mange biler er det lagt opp kabelgater, og på litt eldre biler er det ofte "propper" i dørene som du kan stikke et lite hull i og tre kabler gjennom. Jeg anbefaler på det sterkeste å trekke dem gjennom en gummislange, eller å surre dem godt inn i isolasjonstape, man vet aldri. Jeg plasserte selve hjernen i systemet under hanskerommet, fordi det var lett å trekke kabler og fordi den ligger ganske skjult under der. Tenkte egentlig å legge den bak dashbordet, men så fikk jeg vondt i viljen og orket ikke. Så da ble det et kompromiss. Når du har montert hjernen er det egentlig bare å trekke kabler. Strømmen hentet jeg fra batteriet, men det er egentlig samme hvor du trekker den fra, så lenge det er strøm. Jeg klipte av den røde strømledningen fra pluggen til hjernen, fordi det er lettere å dytte den gjennom torpedoveggen fra motorrommet, enn det er å dytte den innenfra og ut. Så festet jeg den med kabelsko etterpå. Til slutt jordet jeg systemet i en karrosseriskrue. Da kan du prøve ut ditt nye sentrallåssystem og se at det virker, før du tar på dørpanelene igjen. Endret 3. august 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Bra tråd Fant denne linken når jeg selv holt på med ettermontering av el. vindu: http://a1electric.com/colibri2.htm Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Noen som vet om en guide som tar for seg å fjerne rust rundt dørhåndtak? Er helt blank på dette, men er ganske flittig med hendene så skal nok greie det ved hjelp av en god og beskrivende guide:) Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Tenkt jeg kunne bidra litt her jeg også. Det er ikke alle som kan sveise på badlook på bilen, på grund av kunnskaper osv. Derfor lager jeg denne. Hvordan lage lyktelister i glassfiber. Først trenger du utstyr: Polyester og herder som man blander sammen, kunn 2% herder i polyesteren. Du trenger saks/kniv, til og kutte i glassfiberen med, En hjernrulle til og rulle ut luftbobler osv, en malerulle eller pensel til og pensle polyesterblandingen på glassfiberen. Aceton til og rense utstyret med etter bruk. Maske det er viktig. og div til til og maskere med Og her er glassfiberen: Finn deg en bøtte eller noe som det ikke så farlig med, som du kan blande polyester oppi, husk at dette herder og blir stein hart, så ikke bruk noe som er pent og du må ta vare på. Ikke bland for mye polyester på en gang. jeg blander 1 halv liter av gangen, så har du oppi 2% herder. (det er ikke mye) Om du gidder så skru ut lyktene, det er nok det letteste, men jeg er utolmodig så jeg gjorde ikke det. jeg maskerte lyktene med maskeringsteape, to lag for at det ikke skal sige igjennom. så la jeg svarte søplesekker over resten av fronten, for du vil ikke søle dette på lakken din. Deretter la jeg på glassfiber, kuttet store nok biter til at det dekket hele lykten, og så penslet jeg på polyseter blandingen, jeg la to lag med glassfiber, pensket på polyester hver gang, du skal ikke "mette" glassfiberen, men det skal heller ikke være noen tørre områder. Slik så det ut: Når dette var tørt, dro jeg av hele greiene. Så la jeg en svart røleggertape på lyktene for og se hvordan jeg ville ha mine øyelokk. når jeg fant ut hva jeg syntes var pent, så kuttet jeg ut tilsvarende del i glassfiberen som jeg nettopp hadde støpt. Så var det en god stund med sparkling og pussing for så og lakere dem. Før: Etter: 1 Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Takk for kjempebra guide! Lagt til i førsteposten. Du må legge ut showcase av den nye "gubbebilen" din også. Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Takk for kjempebra guide! Lagt til i førsteposten. Du må legge ut showcase av den nye "gubbebilen" din også. Av focusen? Har jo en på bilforumet, men kan jo slenge ut en her også vis det er noe interesse for det Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Syntes du burte skifte navnet montere nytt understell til hvordan skifte støtdemper\fjærer Og det er mange guider her http://www.torshovbil.no/ venstre side ser du mange røde knapper (15 stk) Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Tok bare utgangspunkt i originaltittelen på artikkelen, har byttet det nå. Noen av linkene fra Torshov er lagt til, takker. (: Lenke til kommentar
zoolooguide Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Kanonbra med dessa DIY tips - kul att ni tog med min poleringsguide - tack! mvh zooloo Endret 2. november 2007 av zoolooguide 1 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Denne blir lagt til i favoritter, takk skal du ha trådstarter Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Kjempetiltak! Håper førsteposten blir jevnlig oppdatert. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jordkabelen festes til gods på bilen med det døde batteriet. Ops har alltid satt + på + og - på - jeg, er det feil det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Har glemt denne, den har på magisk vis forsvunnet fra "mine innlegg". Hvis noen har linker, så ikke vær redd for å poste dem - så skal jeg oppdatere førsteposten. War: Ja. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ser ut som Maxpower-siden ikke eksisterer lenger? Veldig synd ettersom jeg hadde hatt stor bruk for mange av guidene der Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ønsker en guide for hvordan skifte viftereim... dersom noen har noen gode websider er det kjempeknall! Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Ønsker en guide for hvordan skifte viftereim... dersom noen har noen gode websider er det kjempeknall! det kommer jo helt ann på hvilken bil og motor du har da? Endret 24. mars 2009 av *martin* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå