Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

mistet 50% hdd kapasitet etter formatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tommy: nei, var for noen uker siden prat da noen fant ut at XP ikke støttet formatering over 100 GB, men ettersom dette er en Vista maskin, så er ikke det problemet.

 

sjekk i BIOS at "SMART technology" er aktivert, boot om maskinen og se om det kommer noen SMART advarsel på harddisken, eventuelt kjør "Chkdsk" av noen slag.

Lenke til kommentar
Tommy: nei, var for noen uker siden prat da noen fant ut at XP ikke støttet formatering over 100 GB, men ettersom dette er en Vista maskin, så er ikke det problemet.

Dette er direkte feil. Windows XP Servicepack 2 takler store harddisker i NTFS-format (og formatter greit harddisker på bl.a. 500Gb). Derimot vil en ren installasjon XP uten SP2 støte på 127GB grensen. Benyttes FAT32 vil denne sette begrensinger.

 

Til trådstarter: Vista skal ikke ha problem med 120Gb harddisker. Hadde du 2 partisjoner før formatteringen? Da har du evt. bare formatert den ene (normalt C:) mens den andre ligger igjen og må aktiviseres i Vista. Se hva Diskmanagement sier (Jeg bruker ikke Vista selv så jeg kan ikke forklare hvordan du kommer inn i Diskmanagement).

Lenke til kommentar
de resterende 50 % er sikkert ikke blitt allokert som Stigma sa før meg.

 

Høyreklikk på min datamaskin : manage : disk management også ser du om hele disken er i bruk eller ei :)

 

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er OS relatert ihvertfall. Greit nok at det finnes grenser på eldre OS, men for det følrste er dette Vista, og for det andre har det så langt jeg vet aldri vært noen grense på 60GB på noe OS...

 

OP: Kunne vi fått et screenshot av harddisken i min datamaskin kanskje?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei.

 

Vil minne trådstarter om hva nettiketten sier om overdreven bruk av store bokstaver, som også gjelder for emnetitler. Klikk på lenken for for mer innformasjon om regelen. Vennligst endre emnetittel, så unngår du at moderator stenger tråden.

 

Ta gjerne kontakt med moderator på pm om det er noe du lurer på i denne sammenhengen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
de resterende 50 % er sikkert ikke blitt allokert som Stigma sa før meg.

 

Høyreklikk på min datamaskin : manage : disk management også ser du om hele disken er i bruk eller ei :)

 

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er OS relatert ihvertfall. Greit nok at det finnes grenser på eldre OS, men for det følrste er dette Vista, og for det andre har det så langt jeg vet aldri vært noen grense på 60GB på noe OS...

 

OP: Kunne vi fått et screenshot av harddisken i min datamaskin kanskje?

 

-Stigma

ja selvfølgelig;P

 

Der ser dere

post-118562-1192815439_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Start maskinen, når du ser skriften "press a key to boot from CD" så trykker du en valgfri tast, maskinen vil nå starte installasjonen av Windows XP, hvor reperasjons delen ligger.

 

Ved første installasjons bildet får du 3 valg, "enter" for og installere, "F3" for og avslutte og det du skal velge: R/E = repair -> pass = enter -> velg operativsystem (trykk feks 1 så Enter), i neste vindu må du først velge den aktuelle disken (D:), bekrefte at det er rett disk, så skriver du "CHKDSK /F".

 

Når denne opperasjonen er ferdig, ta ut CD platen, skriv "exit".

Maskinen starter nå på nytt og skal forhåpentligvis fungere som normalt.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Har du sjekket Diskbehandling? Trykk Start -> Kjør -> Skriv: "diskmgmt.msc" -> OK.

Da skal du få en liste over alle fysiske disker, totalt ledig plass og hvor mye som er i bruk til forskjellige partisjoner. Om noe der er uklart, post screenshot her i tråden.

 

Du kan også kjøre "chkdsk D:" rett fra Start -> Kjør. Du trenger strengt tatt ikke boote fra noen CD-plate, det er som regel unødvendig med mindre det er OS-disken du skal scanne.

Forresten er "chkdsk /F" kommandoen for scan + repair. Om du kun skal scanne, er det "chkdsk" uten noen switcher.

Endret av Decoy^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...