Gå til innhold

Prosjekt: Min nye PC (og første med vannkjøling)


Anbefalte innlegg

Da er det på tide å oppgradere mitt godt brukte Athlon 64 oppsett. Denne gangen satser jeg på vannkjøling, det har delvis sammenheng med at jeg for tiden er bosatt i Singapore og her blir det fort en del varmere enn i Norge. Dernest så er det på høy tid at jeg prøver meg på vannkjøling etter å ha kjørt på luft i en årrekke. Jeg antar at vannkjøling vil være langt mer effektivt når romtemperaturen er forholdsvis høy. Air-Con er selvsagt på plass (6 enheter!!) men den er ikke alltid i bruk (bare nesten).

 

Her vil dere etter hvert finne noen notater og bilder som kanskje kan være av interesse for noen.

 

Her er noen av kriteriene mine for valg av komponenter:

- Skal være egnet til 24/7 drift og for en stor del vanlig kontorbruk (vil være daglig arbeidsplass)

- Skal brukes en del til foto- og videoredigering, riktignok på amatørnivå

- Skal brukes en del til audio- og videokonvertering

- Skal kunne kjøre "alt av spill", i dag og en god stund fremover (selv om jeg svært sjelden spiller noe som helst)

- Vannkjølingsløsningen skal være en "alt-i-ett løsning", dvs alt i ett kabinett uten eksterne radiatorer eller lignende.

- Må være bortimot lydløs

- Skal ha ytelse helt i toppklassen (pris er forsåvidt ingen stor hindring)

- Skal kjøre Vista 64 til daglig men vil også ha Vista 32 og XP 32 installert.

 

Her er handlelista mi (alt er anskaffet):

 

Kabinett og CPU

1 x Thermaltake Kandalf LCS WD4000BWS (Black)

1 x Thermaltake ToughPower 1200w 14cm Fan 24Pins (modular)

1 x Lian Li Metal Casters WB-01

 

"Innmat"

1 x DFI LAN Party UT NF680I LT SLI-T2RS (Solid Caps version) (kommer allikevel ikke til å bruke dette)

1 x XFX nForce 780i SLI (erstatter hovedkortet ovenfor)

1 x Intel Core 2 Quad QX6850 (3.0 GHz - 1333 FSB)

2 x Kingston HyperX PC2-9600 (Kit 2x1GB)

2 x OCZ PC2-8500 SLI-Ready(Kit 2x1GB) (Usikker på om disse eller settet ovenfor vil bli brukt)

2 x MSI NX8800GTX 768MB GDD3 / HDCP / OC Edition

2 x WD 500GB 16MB (5 Yrs 1 to 1)

2 x WD Raptor 74GB 10Krpm 16MB

1 x Areca ARC-1210 RAID controller

1 x Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series

1 x Sony 1.44MB FDD (Black)

1 x LiteOn LH-18A1P (Black)

1 x SPICA Bluetooth USB Dongle Ver2.0 (120M)

1 x Logitech QuickCam Ultra Vision

Skjerm

1 x Dell 2407WFP

 

Vannkjøling og diverse

1 x Thermaltake TMG1 CL-W0072 12 cm radiator

1 x Thermaltake Aqua RX CL-W0092 UFO CPU Waterblock (kommer allikevel ikke til å bruke denne)

1 x D-TEK FuZion CPU Waterblock (erstatter CPU vannblokka ovenfor)

1 x Thermaltake AquaBay M6 CL-W0079 alarm system

1 x Thermaltake Flow TX CL-W0080 flow meter

1 x Thermaltake iTube 9 CL-W0055 3/8" UV reacting tube

2 x Thermaltake TMG ND4 8800GTX waterblock

1 x DFI LANparty Freezer Set

1 x OCZ XTC Memory Cooler

1 x Swiftech MCP655 vannpumpe (erstatter Thermaltake pumpa som følger med kabinettet)

1 x CoolingWorks™ Single Bay Reservoir (erstatter Thermaltake tanken som følger med kabinettet)

3 x SCYTHE S-FLEX™ 120mm vifter (butter ut 3 av 4 radiatorvifter med disse)

1 x Scythe "Minebea NMB Silent IC Series" 92mm vifte (bytter ut en bråkete kabinettvifte med denne)

6 m Tygon 3/8" ID slange (bytter ut de stive Thermaltake slangene med denne - og det er alltid greit å ha litt ekstra)

 

I tillegg så kommer diverse slangeklemmer, nipler, hurtigkoplinger, tappekran etc etc etc. Jeg bestilte så det holder en stund så dette har jeg mer enn nok av. :whistle:

 

Alt dette er nå "i hus" med unntak av selve kabinettet. Det venter jeg inn en gang i slutten av neste uke. Prislappen ble, vel, la oss bare si at den ble høy. :cry:

 

Enkelte vil sikkert stille spørsmålstegn ved mitt valg av komponenter for vannkjøling. Thermaltake har vel ikke rykte på seg for å være det beste. Til det så svarer jeg at det var det mest praktiske, dvs Kandalf kabinettet med innebygde vannkjøling er svært praktisk og har fått veldig gode omtaler av andre. Så ble også det meste annet bestilt fra Thermaltake av praktiske årsaker. CPU blokka er en for meg ny og litt artig variant, en slags heatpipe løsning nedsenket i vann. Jeg har ikke funnet noen omtaler av denne noe sted, og den er helt ny i markedet, så jeg er veldig spent på ytelsen til denne. Men det er ikke verre enn at jeg bytter ut en del av Thermaltake komponentene med noe annet dersom jeg ikke blir fornøyd. Jeg har allerede kjøpt inn ei Swiftech MCP655 vannpumpe samt ei D-TEK FuZion CPU blokk da jeg er forberedt på problemer med Thermaltake pumpa og CPU blokka.

 

Jeg er selvutnevnt perfeksjonist så det vil nok ta noe tid å sette sammen det hele. Alle ledninger skal blant annet "sleaves" og "krympes" i sort så det blir en del pirkearbeide og en del konnektorer som må demonteres og monteres igjen.

 

Oppdateringer kommer etter hvert som jeg kommer videre med byggingen.

 

Kommentartråden til dette innlegget finner dere her så det er bare å sette igang å kommentere. :thumbup:

 

Edit: Endret litt på delelista (CPU vannblokk, vannpumpe samt tank)

Edit 2: Endret litt på delelista igjen (vifter samt slanger)

Edit 3: Byttet hovedkort samt RAM

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg glemte å nevne at jeg bruker diverse nipler, splittere og tappeplugg som alt er bestillt fra Koolance. Noe av dette er av eloksert aluminium og jeg er klar over faren for galvanisk korrosjon når man blander metaller og særlig aluminium og kopper som er langt fra hverandre på den galvaniske skalaen.

 

En måte å unngå problemet på er jo å holde seg til samme metall i loopen. En annen måte er å ha ett offerlam som korroderer i stedet, sink er godt egnet til det. En tredje måte, som jeg har valgt, er å forsøke å unngå at kjølevesken blir elektrolytisk. Får å få til det så må ikke kjølevesken lede strøm så jeg har kjøpt noen liter av dette vidundermiddelet. Det har jo en klar fordel også om man skulle få en lekkasje. :thumbup:

 

Men hvor godt dette fungerer er jeg usikker på. Jeg har lest diverse tester som hevder å ha senket elektronikk ned i denne vesken mens strømmen var tilkoplet og det har fungert like fint. Jeg har imidlertid ikke tenkt til å forsøke det samme.

 

Om noen har erfaringer med dette, være seg galvanisk korrosjon og/eller kjøleveske som ikke leder strøm så kommenter gjerne i kommentarloggen min som du finner her.

Lenke til kommentar

Legger inn noen bilder jeg har tatt under veis. Jeg venter fortsatt på å få kabinettet i hus så det er begrenset hvor mye jeg får gjort.

 

Her ser dere litt av innmaten...

pc001.jpg

 

Hovedkort med ferdig monterte kjøleblokker for Northbridge, Southbridge samt Mosfet

pc002.jpg

 

Ett lettere avkledd grafikkort :whistle:

pc003.jpg

 

Nærbilde av det som teller...

pc004.jpg

 

Begge har nå fått nye klær :!: Jeg vet at det er delte meninger om disse kjøleblokkene fra Tt men jeg forsøker med dem allikevel. Viftene er meget stillegående og gir ekstra kjøling til minnebrikkene. Vannet går kun gjennom kopperblokka som dekker selve GPUen.

pc005.jpg

 

Så det aller viktigste, denne var litt i overkant dyr men pytt pytt

pc006.jpg

 

Litt spesifikasjoner

pc007.jpg

 

Jeg har ikke bare boksen men innmaten også, beklager den dårlige kvaliteten på bildet

pc008.jpg

 

Hovedkortet med alle kjøleblokker montert. Og ja jeg er skeptisk til denne CPU blokka fra Thermaltake men vil forsøke hvordan dette interessante designet fungerer før jeg eventuelt bytter den ut. Jeg har allerede en D-TEK FuZion blokk liggende. Skrekkscenariet er jo om denne sprekker med påfølgende vannlekkasje. Skulle det verste skje så får jeg sette min lit til at FluidXP+ kjølemiddelet jeg skal bruke ikke leder strøm akkurat slik som leverandøren lover...

pc009.jpg

 

Her også med slanger. Merk at trådene rundt slangene ikke er der for ektra bling bling men tvert i mot for å motvirke at slangene får knekk.

pc010.jpg

 

Jeg har brukt Artic Silver 5 for de fleste blokker. Unntaket er minnebrikkene på grafikkortene samt mosfet på hovedkortet. Der har jeg brukt medfølgende thermalpads.

 

Opprinnelig så hadde jeg ment å bruke flytende metall og har anskaffet dette men ombestemte meg etter å ha lest litt mer om hva dette gjør med aluminium. Selv om blokkene mine er av solid kopper så tar jeg ikke sjansen på å bruke noe så problematisk, i hvert fall ikke i første omgang. Men dette stoffet skal i følge diverse omtaler kunne senke temperaturen med flere grader i forhold til AS5 så jeg kommer nok til å forsøke dette med tid og stunder.

 

 

Kommentartråden finner dere her.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke fått Kandalf kabinettet jeg har bestilt så jeg sitter her og stirrer på en haug med deler som jeg veldig gjerne skulle satt i gang og montere. Det går nok et stykke ut i neste uke også før kabinettet er på plass så jeg får bare være tålmodig en stund til.

 

Jeg har innimellom brukt litt tid på å studere andres erfaringer med klokking av QX6850. Basert på det jeg har lest om andres erfaringer så er målsetningen min å kjøre denne 24/7 på 4 GHz. Jeg håper å kunne klokke den langt opp mot 5 GHz men for 24/7 bruk så nøyer jeg meg med 4 GHz. Vil da kjøre på 10 x 400 og minnet synkront med veldig stramme timings. 3-4-3-9-1T burde være mulig med de brikkene jeg har, i hvert fall om jeg bare bruker to av dem. Om jeg klarer så stramme timings med alle fire minnebankene i bruk får jeg se etter hvert.

 

Kommentartråden min finner dere fremdeles her. :yes:

Endret av Spook
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er endelig Kandalf kabinettet i hus. :D

 

Førsteinntrykket er veldig bra, dette er et stort(!) og solid kabinett med god plass til det meste. Det eneste jeg egentlig savner er løst brett for hovedkortet men jeg var jo klar over at dette ikke fantes når jeg bestilte. Litt usikker på hvorfor jeg savner det, når jeg tenker meg om så har jeg egentlig aldri hatt noe reelt behov for løst hovedkortbrett selv om de fleste av mine "prosjekter" har hatt dette. Men nok om det, over til noen bilder:

 

Her er boksen slik den ankom i posten. Det er tydelig at dette er ment å skylle være "hyllevare" for fremvisning, ikke noe kjedelig brun papp her nei. Alle sidene er flkittig brukt til "salgsinformasjon".....

pc011.jpg

 

Innmaten var som dere ser godt pakket inn.

pc012.jpg

 

Og her er kabinettet ferdig utpakket. Brillefint om jeg må få si det selv. :thumbup:

pc013.jpg

 

Noen av tingene som fulgte med. Jeg kommer ikke til å bruke hverken medfølgende CPU vannblokk eller kjøleveske. Pumpa og tanken skal jeg bruke og jeg er forberedt på at Thermaltake punpa tar kvelden om noen måneder. Da skifter jeg nok til Swiftech MCP655. Merk også pussekluten på bildet. Det er ikke noe jeg har lagt der, den kom faktisk med, sirlig pakket sammen med manualen. Så her skal det pusses. :yes:

pc014.jpg

 

Her er strømforsyningen ferdig montert. Det var noe kronglete å montere den da den (også) er stooooor. Men etter å ha demontert en brakett øverst i kabinettet samt tatt av sidepanelet på begge sider så gikk det greit å lirke den på plass. Men det var ikke mulig å montere den støttebraketten for PSU som fulgte med kabinettet. Videre så er denne strømforsyningen såpass lang at det heller ikke er mulig å montere den 92mm vifta som normalt er montert i toppen av kabinettet.

pc015.jpg

 

Hjul må man ha når PC-en veier godt over 30 kilo. Jeg demonterte de utfellbare "føttene" som fulgte med og monterte noen aluminiumshjul fra Lian-Li. Riktig stilig må jeg si det ble og fungerer gjøre det også. :thumbup:

pc016.jpg

 

Her er den ekstra 120mm radiatoren montert i bakkant av kabinettet.

pc017.jpg

 

Her er hovedkortet på plass og ferdig innmontert.

pc018.jpg

 

Jeg benytter harddiskoppheng fra Nexus. Liker disse godt da de er solid konstruert i solid gummi som absorberer vibrasjoner samt metall/kjøleribber som hjelper til med å holde harddisken kjølig. Den 120mm vifta som ble til overs når jeg monterte den ekstra 120mm radiatoren får oppgaven med å hjelpe til ytterligere.

pc019.jpg

 

Her er det som skal monteres i fronten på plass også. Panelet dere ser er Thermaltake sin løsning for overvåkning av vannstand samt temperatur. Jeg har et par sensorer i loopen min som er koplet til denne. Den ene er en vannstandssensor som er montert i kabinettet, den andre er en temperaturføler som er montert helt til slutt i loopen rett før vannet renner tilbake til vanntanken. Legg også merke til den massive 360mm radiatoren som er montert i frontdøra. Genial løsning spør du meg, oppvarmet luft deflekteres for det meste opp og ned i stedet for å blåses inn i kabinettet.

pc020.jpg

 

Her er alle slanger på plass og det hele er klart for lekkasjetesting i hvert fall i 24 timer. Her skal det ikke tas noen sjanser nei! :nei:

pc021.jpg

 

 

Når jeg skriver dette så har jeg kjørt lekkasjetesting kontinuerlig i ca 5-6 timer og så lang er alt vel, dvs ingen lekkasje. Dvs med unntak av ett lite uhell jeg hadde når jeg forsøkte å jage luftboblene ut av systemet. Jeg snudde kabinettet i alle tenkelige (og noen utenkelige) vinkler men hadde glemt å skru til lokket til vanntanken. Jeg fikk lettere panikk når det plutselig var UV gul "guffe" over alt. Men heldigvis, ingen skade skjedd, jeg regner jo med lekkasjer når jeg lekkasjetester så det er kun vannpumpa som får strøm.

 

Jeg har fortsatt noen luftbobler i systemet, og jeg er jo ikke sikker på hva som er gjemt inne i radiatorene samt i andre kriker og kroker. Så om noen har gode tips for hvordan eliminere luftbobler så er jeg lutter øre.

 

Kommentarloggen min finner dere her.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt lekkasjetesten i godt og vel 24 timer og alt er vel, ingen lekkasje noe sted. Jeg har vært pinlig nøyaktig ved montering og brukt gjengetape der hvor det var hensiktsmessig så om det hadde lekket nå så hadde jeg nok blitt veldig bekymret.

 

Rutingen for kjøleloopen min er forøvrig slik: Pumpe -> Northbridge -> Southbridge -> Mosfet -> CPU -> Singel Rad -> 1>2 splitt -> 2x8800GTX -> 2>1 splitt -> Trippel Rad -> Vanntank

 

Som dere ser så har jeg valgt å splitte og kjøle grafikkortene i parallell. Det er delvis gjort fordi de pre-monterte slangebitene på GPU blokkene mine er 1/4" ID mens jeg i hele loopen bruker 3/8" ID. Noe av hensikten med å splitte er å unngå redusert flow i resten av systemet som en følge av 1/4" ID slanger for tilførsel til GPU blokkene. Jeg vurderte en stund å rett og slett bytte disse pre-monterte slangebitene men det hadde uansett ikke hjulpet siden niplene, som er en del av selve GPU blokkene, er av samme dimensjon.

 

Jeg klør egentlig i fingrene etter å sluttføre all montering og få installert ett OS og gjort litt testing. Men jeg har en masse annet å gjøre i øyeblikket, jeg må jo sørge for at alle utgiftene balanseres med litt inntekter også, så det får vente en stund til. Så inntil videre så blir det å kjøre enda mer lekkasjetesting. :w00t:

Lenke til kommentar

Da får det være nok lekkasjetesting. Nå har jeg kjørt veske i loopen i godt og vel to døgn og ingen tegn til lekkasje noe sted. Så nå får det være bra.

 

Jeg har nå montert resten av innmaten og etter beste evne forsøkt meg på cable management. Dvs jeg har forsøkt å strekke kabler og alt annet så pent som mulig og festet der hvor det har vært hensiktsmessig. Legger ved noen bilder.

 

Her er alt på plass. Jeg er ganske så fornøyd med resultatet selv om det sikkert kunne vært enda ryddigere.

pc022.jpg

 

Innmaten på nært hold. Som dere ser så har jeg foreløpig kun montert 2 GB RAM. Jeg har to brikker til så jeg skal etter hvert ha 4 GB men avventer til jeg har installert og patchet Vista siden det visstnok må en patch til ellers så krasjer Vista med 4 GB RAM.

pc023.jpg

 

Gjemte som dere ser en del kabler på baksiden.

pc024.jpg

 

Her med sidedekselet montert. Jeg har et tilsvarende sidedeksel med vindu og en stor 25cm vifte men fikk ikke plass til denne. Vifta er ganske dyp og kolliderer med slangene fra grafikkortene. Jeg tror ikke det er mulig å få den til å passe heller da disse slangene jo nødvendigvis må inn der de er. Litt dumt men jeg trenger egentlig ikke mere luft, spesielt ikke siden jeg har egne vifter for RAM brikkene mine.

pc025.jpg

 

Jeg har virkelig sansen for dette kabinettet.

pc026.jpg

 

Forfra med åpent frontdeksel. Merk trippel radiatoren i fronten.

pc027.jpg

 

Foreløpig så er PCen nå plassert i en krok, Har ikke tid til å gå igang med installasjon av OS riktig enda.

 

Kommentarloggen min finner dere fortsatt her. :yes:

Lenke til kommentar

Da er PC-en ute av kroken men dessverre så går ikke alt slik jeg kunne ønske. PC-en er nemlig død! Dvs jeg har standby power til USB portene men bortsett fra det så virker hovedkortet dødt. Jeg har sjekket alt annet, inklusive å teste ned en annen CPU og annet minne, men hovedkortet er og blir dødt. Så da blir det å skru fra hverandre alt sammen igjen og få byttet hovedkort. For sikkerhets skyld skal jeg teste hovedkortet i en annen PC før jeg ber om RMA men jeg er nå rimelig sikker på at det er hovedkortet som er problemet.

 

Så da blir det å parkere PC-en i en krok en stund til i påvente av nytt hovedkort. :(

 

Kommentarloggen min finner dere fremdeles her.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått endelig bekreftet at DFI hovedkortet har tatt kvelden før jeg i det hele tatt har fått satt strøm på det, dvs antakelig så var det DOA (Dead On Arrival). Ikke særlig tillitsvekkende må jeg si. Det er første gangen jeg bruker ett hovedkort fra DFI i en PC og faktisk også første gangen jeg opplever å få et nytt men dødt kort. Det er egentlig litt fristende å bytte til et annet merke men jeg gjør ikke det siden jeg allerede har kjøpt spesialtilpassede vannblokker for akkurat dette kortet.

 

Uansett, jeg får byttet hovedkortet i morgen med et helt nytt kort. Distributøren ville først gi meg et refurbished kort i bytte, påstod at det var slik de normalt gjorde det. Men da protesterte jeg heftig, jeg vil ha et helt nytt kort i bytte for et helt nytt kort. Så da blir det slik.

 

Jeg blir nå ute og reiser i 2-3 uker så da blir PC-en satt i en krok en stund igjen.

 

Kommentarloggen min finner dere her.

Lenke til kommentar

Da har jeg har bestemt meg for å gjøre noen endringer i oppsettet mitt allerede før jeg har fått det hele til å fungere (les om defekt hovedkort ovenfor). Jeg har hele tiden vært bekymret for den Thermaltake pumpa som fulgte med Kandalf LCS kabinettet. Andres erfaringer tilsier at denne har svært kort levetid, som oftest rundt 5-6 måneder ved 24/7 drift. Så jeg tar like godt konsekvensen av det med en gang og monterer ei Swiftech MCP655 pumpe i stedet.

 

Likeledes så er jeg skeptisk til den CPU vannblokka jeg har valgt og den er i tillegg ganske stor slik at den gir noen ekstra utfordringer når slanger skal rutes. Så jeg bytter en like gjerne med en D-TEK FuZion CPU vannblokk jeg allerede har anskaffet.

 

I tillegg så må jeg muligens bytte vanntank men det er ingen stor sak. Noen nye deler blir bestilt i dag og PC-en forblir i kroken sin i et par uker mens jeg er ute på reise.

 

Kommentarloggen min finner dere fortsatt her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hovedkortet som var defekt fikk jeg byttet i et nytt for flere uker siden men jeg har hatt litt lite tid til overs i det siste. Men innimellom fant jeg tid til å montere hovedkortet igjen. Det fungerte tilsynelatende men jeg fikk fortsatt ikke noe bilde på skjermen. Jeg mistenkte raskt skjermkortene og for å gjøre historien kort så endte jeg opp med å ta dem ut og forsøke med et enkelt og billig skjermkort. Jeg fikk da bilde med en gang så mistanken ble langt på vei bekreftet. Etter en del feilsøking endte jeg opp med å demontere vannblokkene fra begge kortene og det jeg da fant ga meg nærmest sjokk.

 

Her ser dere altså tydelig at det ikke har vært kontakt mellom vannblokk og GPU i det hele tatt. Som det fremgår av merkene på thermal pad'ene så har det kun vært ordentlig kontakt mellom de aller ytterste brikkene og vannblokka.

pc028.jpg

 

Og her ser dere enda tydeligere at det ikke har vært kontakt mellom kjølepasta og GPU i det hele tatt. :no:

pc029.jpg

 

Siden jeg ble veldig usikker på om vannblokka i det hele tatt passet så monterte jeg standardkjøleren på begge kortene og gjorde om loopen min til å gå utenom garfikkortene.

 

Jeg hade også bestemt meg for å bytte ut den noe svake Thermaltake pumpa med ei kraftig Switftech pumpe samt å bytte ut Thermaltake vannblokka med ei D-TEK FuZion vannblokk. Vanntanken måtte også byttes siden den som fulgte med var integrert sammen med vannpumpa fra Thermaltake.

 

Her dreneres systemet for veske.

pc031.jpg

 

Ny CPU vannblokk er montert.

pc032.jpg

 

Her er den nye vannpumpa. Siden den har faste 1/2" nipler og jeg benytter 3/8" ID slanger i hele systemet så måte jeg til med noen overganger fra 1/2" til 3/8". Merk også hurtigkoplingen på bildet. den har ventil som lukkes, og det samme har motparten, slik at man slipper en del drenering. Tanker er å skille hovedkort/vannblokker fra pumpe/tank/radiatorer med slike hurtigkoplinger slik at hovedkort med tilhørende vannkjølte deler enklere kan demonteres uten å drenere hele kjøleloopen.

pc034.jpg

 

Ny tank måtte også til. Jeg bruker likegodt 1/2 nippel og slange mellom tank og pumpe så slipper jeg en overgang mot pumpa.

pc035.jpg

 

Her er det hele montert og klar for ny lekkasjetest.

pc036.jpg

 

Her kjøres lekkasjetest og vann etterfylles etter hvert som lufta forsvinner ut av systemet.

pc037.jpg

 

Ferdig med lekkasjetestingen og grafikkort med standardkjøling er montert.

pc038.jpg

 

Og da var dekselet på plass også.

pc039.jpg

 

 

Det som deretter skjedde var ikke særlig oppløftende. Det viste seg nemlig at begge skjermkortene var døde, dvs det ene var helt dødt og det andre hadde mye støy i bildet. Mest sannsynlig så skyldes dette varmgang siden det i en periode ikke var kontakt mellom GPU og kjøler (se ovenfor). Det som også er ille er at dette er min egen skyld, jeg "glemte" nemlig å fjerne ringen som dere ser rundt selve GPUen på bildet lengre opp. Vel "glemte" er vel ikke helt korrekt, jeg unnlot nemlig å lese manualen fordi dette kunne jeg jo så godt..... :blush:

 

Så foreløpig så har jeg montert et billig 8600GT kort og maskinen er forsåvidt oppe og kjører. Men dette var litt nedtur i forhold til hvordan jeg hadde tenkt meg at dette skulle bli. Helt hva jeg skal gjøre vet jeg ikke helt enda, i verste fall så blir jeg jo nødt til å kjøpe to helt nye kort. :cry:

 

 

Kommentartråden min finner dere her men strø nå ikke salt i såret...

Lenke til kommentar

Da er det bare glede i stua igjen. Jeg tok en tur innom distributøren av MSI 8800GTX kortene som jeg "ødela" og fortalte det som det var, dvs hva som hadde skjedd. De lovet meg to nye kort mot slutten av neste uke, til tross for at jeg vel var sterkt skylding i det som skjedde. Men de sjekket jo ikke kortene spesielt godt og det hadde nok vært totalt umulig å finne ut hva som hadde skjedd dersom jeg ikke fortalte det. Så da blir det nye kort i neste uke. :thumbup:

 

I mellomtiden så har jeg lekt meg med klokking av CPU. Det ser ut til at jeg har vært uheldig og fått en CPU som krever mye spenning for å fungere. VID er i følge CoreTemp 1.35V (VID er minimum spenning som kreves for at CPUen skal kjøre stabilt) og det er noe i overkant av hva jeg hadde håpet på. Så langt så har jeg klokket til 3.5 GHz med brukbare temperaturer. Alt over dette krever såpass høy VCore at temperatur begynner å bli veldig problematisk når jeg kjører Prime95 "Torture Test - Small FFTs".

 

Det er ikke noe problem å klokke opp mot og over 4 GHz men som sagt så blir varme fort et problem, selv med vannkjøling, når CPUen "tortureres". Jeg får se hva jeg får til etter hvert men foreløpig så er 3,5 GHz mer enn godt nok.

 

DFI kortet er forresten vanvittig "temperamentsfullt". Det har en del merkelige ting for seg, bl.a. så må man både kortslutte to pinner samt ta ut batteriet og deretter vente i flere timer for at BIOS settinger skal resettes helt. Jeg er vant til at dette går på 5 sekunder etter å ha kortsluttet to pinner men ikke med dette kortet nei. Jeg har eksperimentert med en del forskjellige BIOS versjoner, både beta utgaver og release utgaver, og et par av disse fikk kortet til å gå helt i stå. Da var ovennevnte prosedyre for å resette BIOS innstillingene det eneste som hjalp. Det samt å ha tilgang til en "value RAM" minnebrikke som ikke krever høye spenninger for å fungere. Merk at dette ikke gjelder dersom du gjør innstillinger i BIOS som gjør at PC-en ikke vil starte. Da har kortet en tilbakestillingsfunksjon som fungerer alldeles utmerket. I sum så liker jeg dette kortet veldig godt - til tross for at BIOS oppgradering fort kan bli noe i overkant spennende.

 

Jeg bruker en del tid på både benchmarking med forskjellige innstillinger samt stabilitetstesting og poster etter hvert noen resultater her.

 

 

Kommentarloggen min er fortsatt her.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort en god del del testing, målinger og eksperimentering med diverse BIOS innstillinger og her kommer noen foreløpige resultater:

 

bench001.jpg

 

Det fremgår jo ikke helt uten at man regner på det men min QX6850 er her klokket til 3.5 GHz. Jeg hadde håpet å kunne kjøre den rundt 4 GHz for 24/7 bruk men det må jeg slå fra meg. Den krever nemlig alt for mye VCore spenning for å komme noe særlig over 3.5 GHz (opp i mot 1.6V i BIOS - som gir ca 1.55V i CPU-Z). Dette utvikler altfor mye varme, denne CPUen er varm nok som den er allerede. Jeg eksperimenterer nå for å komme lavest mulig ned på alle spenninger slik at den kan kjøre så kjølig som mulig på 3.5 GHz. Jeg har nemlig ikke koplet inn 2 * 8800GTX SLI i vannloopen enda så jeg trenger litt å gå på.

 

Skjermkortet jeg for tiden kjører med er et enkelt 8600GT så se bort i fra 3DMark resultatene, det skal forhåpentligvis bli mye bedre etter hvert med 2*8800GTX.

 

Merk at alle temperaturmålingene er gjort i løpet av 10 minutter i gjennomkjøring med Prime95. Det er peak temperaturen for de ulike komponentene i denne perioden jeg oppgir. Men merk at de ulike kjernene trolig ikke "peaket" samtidig. For idle målingene så lot jeg maskinen stå i ro i 10 minutter og deretter målte jeg peak temperaturen for de ulike komponentene i neste 10 minutters periode. Jeg har altså vært rimelig konservativ i forhold til temperaturene jeg oppgir, de er altså "worst case".

 

Jeg valgte å måle over 10 minutter fordi jeg fant at temperaturen ikke steg noe særlig, om enn i det hele tatt, etter 10 minutter. Da hadde den nådd maksimum og vanntemperaturen var også stabil. Om jeg lot Prime95 kjøre i timesvis så endret det lite eller ingenting.

 

Oppsettet ovenfor kjører stabilt Prime95 (Small FFTs) i 12+ timer uten problemer. Som sagt så jobber jeg nå med å få lavest mulig spenninger for denne hastigheten. Kommer til å kjøre denne CPUen på 3.5 GHz og er fornøyd med det. Forsøker også å presse minne timing noe mere, her har jeg litt spenning å gå på enda og jeg har en RAM kjølevifte som enda ikke er montert. Jeg kjører imidlertid foreløpig med kun 2*1 MB RAM mens jeg etter hvert skal inn med ytterligere 2 brikker til og det gjør det jo ikke enklere å kjøre med stram timing.

 

Jeg har også kommet til at jeg vil bytte alle ratiatorviftene med mere stillegående vifter som i tillegg yter bedre så da får jeg vel litt mer å gå på i forhold til at oppsettet mitt også skal kjøle 2 * 8800GTX grafikkort. Jeg skal også bytte tank (igjen), liker slett ikke den tanken jeg nå har plassert i en 5 1/4" slot og den har en lei tendens til å produsere luftbobler i loopen. Så nå skal jeg forsøke en Swiftech Microres i stedet. Bytter samtidig alle slanger til Tygon slanger, Thermaltake slangene er litt for stive for min smak. Manuell viftestyring for alle kabinett- og radiatorvifter skal også på plass samtidig som jeg bytter vifter.

 

CPUen min har forresten en VID på 1.35V i følge Core Temp. For de som ikke vet hva VID er så er det minimum spenning som må til for at CPUen skal kjøre stabilt på standard hastighet. Ganske høyt med andre ord men jeg har jo ingen andre QX6850 å sammenlikne med så jeg vet jo ikke hvordan dette er i forhold til andre. Oppsettet ovenfor skal i teorien gi 1.4004375V - i praksis så vises litt i underkant av 1.35V i CPU-Z (og i Everest, og i SiSoft Sandra, og i Smart Guardian) så jeg antar at det siste er bortimot korrekt.

 

Jeg fikk klokket CPUen til 3.85 GHz men da med 1.6V vcore i BIOS (CPU-Z viste i overkant av 1.55V). Dette er for mye spenning til at jeg er komfortabel og det utviklet dessuten alt for mye varme. Men Prime95 stabil var den, i 7 timer inntil en eller annen slo av air-con på kontoret mitt. Helt hva som skjedde da vet jeg ikke, annet enn at romtemperaturen sannsynligvis raskt steg til ca 35 grader. PC-en var skrudd av når jeg kom hjem - ingen hadde rørt den så jeg antar at CPUen rett og slett slo seg av (thermal shutdown). Loggfila til SpeedFan viste at siste avleste temperatur for to av kjernene var 85 grader og jeg tror denne CPUen gjør en "thermal shutdown" ved den temperaturen. Jeg har nå lagt inn noen lure besvergelser i SPeedFan slik at PC-en selv vil gjøre en shutdown litt før temperaturen eventuellt blir så høy igjen. :w00t:

 

All tuning og aller målinger gjøres forresten under Windows XP. Men når jeg kommer så langt så blir det Vista 64-bit jeg kommer til å benytte til daglig.

 

Det var det for denne gangen, kommentarloggen min finner dere her.

Endret av Spook
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått nye grafikkort som erstatter de to jeg "ødela", se lengre opp for hvordan dette skjedde :blush: Men uansett, nå er 2 * 8800GTX i SLI modus på plass. Jeg kjører dem foreløpig med original luftkjøling.

 

Noen raske benchmarks ga følgende resultater:

3DMark05: 23080

3DMark06: 18076

PCmark05: 11723

 

Men, disse kortene blir ugyggelig varme. På "idle" så ligger temperaturen på begge GPUer på godt over 80 grader, dette i følge Nvidia Control Panel så jeg antar at det er riktig. Det blir faktisk så varmt at baksiden av kabinettet varmes opp og området rundt slottene på baksiden er så varmt at jeg nesten brenner meg når jeg tar på det. Trøsten får være at GPUene ikke blir stort varmere under load, når jeg kjørte diverse 3DMark tester så var jeg maks oppe i 91 grader på den varmeste av GPUene. I følge det jeg har lest så skal disse GPUene tåle i hvert fall 130 grader. Romtemperaturen min er ca 25 grader i øyeblikket.

 

Her er det bare å få på plass vannkjøling også for skjermkortene fortere enn svint. Dette blir jo så varmt at jeg knapt nok tør skru på PC-en. :thumbdown:

 

Jeg har forresten byttet de aller fleste av de originale Thermaltake viftene med mere stillegående vifter som i tillegg yter noe bedre. Jeg har også montert viftestyring for alle vifter, brukte en Zalman ZM-MFC1 jeg hadde liggende og det fungerer utmerket.

 

Jeg har nok noe dårlig luftsirkulasjon i kabinettet mitt. De tre 120mm radiatorviftene i frontdøra gir jo ikke noe særlig luft inn i kabinettet, og det er egentlig like greit da lufta derfra er varm. I tillegg så har jeg en 120mm vifte i front som suger luft inn. Den blåser kjølig luft over 3 av HDene mine og videre inn i kabinettet.

 

I bakkant så har jeg en singel radiator med en 120mm vifte som blåser luft gjennom radiatoren og ut. Dette er sikkert ikke optimalt, mye av den varme lufta forblir nok inne i kabinettet. Men jeg ønsket ikke å montere noe på utsiden av kabinettet.

 

Jeg har også en 92mm i bakkant som suger varm luft ut av kabinettet.

 

Jeg har ei sidedør med ei 250mm vifte men den har jeg ikke fått montert enda. Men når den er på plass regner jeg med at jeg får betraktelig bedre luftgjennomstrøming og bedre tilførsel av "kjølig" luft.

 

Jeg er egentlig ganske så bekymret for hvor mye de to skjermkortene vil bidra til å øke vanntemperaturen i kjøleloopen min. Vanntemperaturen min ligger allerede på ca 30 grader ved idle og opp i mot 35-36 grader ved full load. Den skal ikke øke så veldig mye før jeg får et varmeproblem. Vel vel, det er vel ikke noe vits i å bekymre seg for mye på forhånd.

 

 

Kommentarloggen min finner dere som vanlig her.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det har skjedd lite i det siste men her kommer en liten oppdatering. Mye tid har gått med til feilsøking og jeg er nå rimelig lei. PC-en er dønn stabil under Windows XP men under Windows Vista, som jeg skal kjøre til vanlig, har jeg store problemer med grafikkdrivere. Dvs symptomet er feilmeldingen "Display Drivern vlddmkm Stopped Responding and Has Successfully Recovered". Jeg kjører for tiden med ett Nvidia 8600GT kort i påvente av å få montert vannblokkene på mine to 8800GTX kort men har samme problem med 8800GTX kortene.

 

Har lest alt jeg kunne finne på nettet om dette og det var ikke lite. Men resultatet er ganske så nedslående, konsensus er at dette er et problem som Microsoft må fikse. Jeg har installert siste drivere og alt som finnes av hotfix'es fra MS og det har hjulpet noe men problemet er der fortsatt. Det kan gå noen timer og til og med en hel dag før feilen inntreffer men får jeg først denne feilmeldingen så skjer det oftere og oftere inntil jeg får en "bluescreen". Jeg har forsøkt det meste, inkludert håndspåleggelse, men ingen ting har kurert problemet. Det hjalp litt å sette ned minnehastigheten til 800 MHz (ned fra 1120 MHz), veldig rart for minnet kjørte dønn stabilt på 1120 MHz. Jeg får bare avvente en løsning på dette fra enten Microsoft eller Nvidia. Men jeg er ikke så veldig optimistisk, leser i diverse fora at veldig mange har slitt med denne feilen i månedsvis, faktisk bortimot ett år.

 

Men uansett, innimellom så har jeg montert vannblokkene på mine to MSI 8800GTX kort. Jeg fikk tak i nye "thermal pads" som gir bedre kontakt med minnebrikkene og byttet ut medfølgende kjølepasta med Artic Silver 5. Legger ved noen bilder.

 

Her ser dere et "strippet" 8800GTX før jeg monterer vannblokka. Merk spesielt den "ramma" som jeg nå har fjærnet og som satt rundt selve GPUen. Jeg klarte jo å "brenne opp" to stk 8800GTX kort for en tid tilbake fordi jeg unnlot å fjerne disse "rammene" på mine to forrige kort. Vannblokka passer tilsynelatende helt fint uten å fjerne "ramma" - det er bare det at det ikke blir kontakt mellom vannblokka og selve GPUen...

pc040.jpg

 

Her ser dere selve vannblokka. Kun kobberdelen av blokka har venngjennomstrømning. Vifta hjelper til med å kjøle minnebrikkene da den blåser luft over kjøleribbene på aluminiumsdelen av vannblokka. Viftene *er* faktisk nærmest helt lydløse.

pc041.jpg

 

Her er baksiden av blokka. Noen små riper i kobberet men ikke værre enn at litt AS5 ordner saken. De "thermal pads" som fulgte med har jeg byttet ut da de faktisk ikke gav skikkelig kontakt med minnebrikkene.

pc042.jpg

 

Her 8800GTX kortet med AS5 påført samt "nye" "thermal pads". Det siste var ikke helt enkelt å få tak i men jeg fant til slutt noen passende på eBay. De er egentlig til "ATI Silencer VGA kjøler" men tykkelsen passer perfekt så nå blir det god kontakt mellom minnebrikker og kjøler.

pc043.jpg

 

Her er vannblokka ferdig montert.

pc044.jpg

 

 

Det andre 8800GTX kortet fikk samme behandling men det ble ikke like godt dokumentert :D

 

Jeg kommer tilbake med en oppdatering når jeg får montert inn disse kortene i SLI. Samtidig skal jeg gjøre om kjøleloopen min litt og skal også bytte til Tygon slanger. Det vil nok ta litt tid for jeg har ikke så mye tid til overs å bruke på dette for tida.

 

Vil også etter hvert legge ut litt bedre info om oppsett og konfigurasjon, BIOS innstillinger, hastighet og noen oppdaterte benchmarksresultater.

 

 

Kommentarloggen min finner dere her.

Endret av Spook
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Grunnen til mangelen på oppdateringer de siste ukene er at jeg har slitt veldig med stabilitet. Jeg mener nå bestemt at dette skyldes hovedkortet mitt. Jeg er rimelig lei av dette DFI kortet som slett ikke har svart til forventningene. Ikke klokker det min QX8650 spesiellt bra men det verste er ustabiliteten som gjør seg gjeldende etter at PC-en har vært på i ca 24 timer.

 

Jeg har vært heldig og faktisk fått en tekniker fra DFI til å gjøre en del tester og målinger og konklusjonen derfra er nå at spenningsregulatoren på dette hovedkortet faktisk ikke er kraftig nok til å gi konstant nok strøm til å drive min lettere overklokkede QX6850 samt resten av brikkesettene på hovedkortet. Feilene jeg opplevde indikerte først at noe var feil med grafikkort/grafikkdrivere men etter å ha forsøkt flere forskjellige grafikkort så kom jeg til at symptomene måtte ha en annen underliggende årsak. Jeg var heldig og fikk tilgang til en tekniker fra DFI gjennom importøren av DFI her nede (her nede er for tiden i Singapore) og konklusjonen derfra var altså slik jeg skriver ovenfor. Vedkommende tekniker hevdet også at 680i brikkesettet til NVidia på generell basis ikke håndterte Quad Cores spesielt bra.

 

Basert på dette har jeg nå bestemt meg for å droppe Nvida og heller gå for et hovedkort med Intel chipset. Det betyr jo at jeg også må droppe å kjøre to skjermkort i SLI, noe jeg i utgangspunktet heller ikke trenger, så da får ett av 8800GTX kortene bli reservekort :hmm:

 

Fordelen er jo at kjølesystemet mitt får litt mindre varme å flytte slik at jeg får ende litt mer rom for å klokke CPUen min.

 

Jeg har vært ute på handletur i dag, selvsagt ikke uten å på forhånd ha gjort grundig "research". Jeg har gått til innkjøp av nytt hovedkort og valget falt på Asus Maximus Formula Special Edition. Dette kortet er basert på Intel sitt nyeste X38 brikkesett og har fått veldig gode kritikker i diverse tester. Videre så kan jeg gjenbruke mine DDR2 minnebrikker slik at jeg slipper å kjøpe nye DDR3 minnebrikker, noe som også var ganske avgjørende for valget av nytt hovedkort. Dette kortet har også en interessant kjøleløsning, dvs NB brikken ar klargjort for vannkjøling, det er bare å kople til slangene.

 

Litt trist er det å måtte gi opp SLI oppsettet mitt men valget var egentlig ganske greit, jeg har etter hvert nærmest blitt allergisk mot 680i brikkesettet til Nvidia. Å bytte skjermkort fra Nvidia til ATI kan derimot bli aktuellt på litt sikt - og da kan jeg jo kjøre to kort i "CrossFire" på dette hovedkortet. :whistle:

 

Jeg kommer med en ny oppdatering så snart jeg har fått fysisk byttet hovedkort.

 

(Jeg fikk plutselig veldig lyst på den nye 45nm QX9650 men jeg får styre meg, fortsetter jeg slik så har jeg jo byttet alle delene før jeg er ferdig med prosjektet mitt :D )

 

Kommentarloggen min finner dere fortsatt her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden jeg har hatt veldig mye å gjøre (jobbrelatert) i det siste så har jeg fortsatt ikke fått montert det nye hovedkortet. Men nå har imidlertid DFI kortet tatt helt kvelden. Dette er mitt første og siste DFI kort, jeg har ikke hatt annet enn problemer, problemer og atter problemer med dette hovedkortet.

 

Men, det er vel kanskje prisen man må betale for et sidesprang. :D

 

Nå skal jeg ha en ukes ferie så PCen blir stående i "kroken sin" en stund til. Når jeg er tilbake så er vel kanskje Asus Striker II å finne i butikkhyllene og da skal ingen se bort i fra at ikke fristelsen blir for stor, jeg er fortsatt ikke fornøyd med å ha måttet gi opp SLI. For de som ikke vet det så har Asus Striker 2 Nvidias nye 780i brikkesett og altså støtte for SLI. Vi får se om det er tilgjengelig om en ukes tid.

 

Kommentarloggen min finner dere fortsatt her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ble det jul i stua noen dager på forskudd! :D

 

Når jeg kom tilbake fra ferie for noen dager siden så lå det beskjed til meg fra DFI teknikern som tidligere hjalp meg med å feilsøke DFI hovedkortet, og som konkluderte med at spenningsregulatoren på dette hovedkortet faktisk ikke er kraftig nok til å gi konstant nok strøm til å drive min lettere overklokkede QX6850 samt resten av brikkesettene på hovedkortet.

 

Nå hadde han snudd etter å ha testet kortet som jeg returnerte grundigere. Han sier at det var en feil ved en av mosfet brikkene på hovedkortet. Dette gjorde at etter en tids bruk så sluttet den å fungere noe som igjen førte til at de andre Mosfet brikkene ble overbelastede og totalt sett så klarte de ikke lengre å gi nok strøm til å drive CPU samt resten av brikkesettene. Han påstår nå at dette var årsaken til ustabiliteten jeg opplevde.

 

Dersom dere ser lengre opp i arbeidsloggen min så ser dere at det første DFI kortet jeg fikk var DOA (Dead On Arrival), og dette ble byttet i et helt "nytt" kort. Vel, nå viser det seg at det jeg trodde var et "nytt" kort ikke var helt nytt allikevel. I følge det importøren nå sier så fikk jeg et såkalt "refurbished" kort, dette til tross for at de påstod at kortet var nytt og helt ubrukt (noe jeg insisterte på å få) når jeg byttet det. Jeg mistenker at dette kortet ble returnert av en annen kunde nettopp pga ustabilitet og at en tekniker etter en rask test konkluderte med at kortet var ok slik at det endte opp hos meg. Importøren nekter (selvsagt) for dette og var i det hele tatt ikke særlig imøtekommende.

 

Jeg har nå fått et helt nytt kort direkte fra DFI og det ble montert for noen dager siden. All ustabilitet er nå borte. :w00t: Jeg har ikke montert vannkjøling på dette kortet enda, og jeg kjører nå kun med et enkelt 8600GT kort, men PCen har nå vært dønn stabil i over en uke mot tidligere hvor den ikke var stabil lengre enn maks i underkant av 24 timer.

 

Så nå blir det allikevel SLI og jeg kan levere tilbake Asus Maximus Formula kortet jeg egentlig hadde bestemt meg for at skulle erstatte DFI kortet. Alt blir montert i løpet av romjula. Etter hvert kommer jeg tilbake med en oppdatering og litt om ytelse og temperaturer når alt er på plass.

 

Nå har det jo tatt en god stund å få ferdig dette prosjektet slik at dette ikke lengre er det siste og det beste. Slik vil det jo alltid være men jeg må si det er fristende å gå i gang med et nytt prosjekt. Jeg får se litt ut på nyåret, jeg kunne tenke meg å bygge en ny PC med vannkjøling men da med AMDs nyeste CPU samt et ATI CrossFire oppsett.

 

Kommentarloggen min finner dere fortsatt her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Endelig så begynner dette nå å bli ferdig. Det ble enda en endring, etter at jeg nok en gang fikk stabilitetsproblemer med DFI kortet så ble dette byttet ut med et XFX nForce 780i SLI. Dette kortet er jeg så langt strålende fornøyd med. Det var noen stabilitetsproblemer i starten når jeg klokket minnet over 800 MHz men siste BIOS versjon løste dette.

 

Jeg kjøpte også 2 sett (dvs 4 * 1 MB) av disse minnebrikkene i ren desperasjon under feilsøking av DFI kortet. Det viser seg etter hvert at DFI kortet mitt sannsynligvis har "ødelagt" 1 av disse minnebrikkene samt en av de opprinnelige Kingston minnebrikkene mine. Helt hvordan og hvorfor vet jeg ikke men disse brikkene feiler nå Memtest86 og vil bli byttet. Jeg har hørt/lest historier om hvordan N680 basere hovedkort visstnok har forårsaket tilsvarende hos andre men sikker kan jeg jo ikke være på annet enn at to minnebrikker er defekte. Så i øyeblikket kjører jeg med 2 GB RAM (to av OCZ brikkene).

 

Jeg har også slitt noe vanvittig med "TDR feilen" ("Display Drivern vlddmkm Stopped Responding and Has Successfully Recovered"). Jeg har lest en masse om dette på nettet og var en periode usikker på om det skyldtes HW eller SW. Meningene "på nettet" er også veldig delte angående dette. Jeg mener det kan skyldes begge deler og det finnes en del "hotfixes" fra Microsoft for å rette dette. Men det løser ikke problemet for alle og gjorde ikke det for meg heller. Jeg eksperimenterte med alt mulig rart og fant at om jeg kjørte alt på lavest mulig hastighet (inklusive å klokke ned grafikkort) så tok det lengre tid før feilen inntraff (2-3 døgn). Men når feilen først inntreffer så ender det allikevel med heng eller "bluescreen" i løpet av noen minutter. Etter mye feilsøking og prøving og feiling så viste det seg at det å øke spenningen for FSB samt MCP (aka southbridge) løste problemet i mitt tilfelle. Nå kan jeg igjen kjøre 3DMark i loop i en uke uten problemer. Fordi jeg har slitt med dette problemet så har jeg enda ikke "klokket" noe særlig med nytt hovedkort, kjører altså foreløpig alt på standard hastigheter (og minne en del lavere enn det). Her er noen bilder av hvordan dette nå ble:

 

Her er det nye hovedkortet montert og har så vidt startet på "loopen". Jeg dropper vannkjøling av NB, SB og Mosfet på dette kortet. gevinsten er uansett minimal i forhold til kost og "bryderi".

pc045.jpg

 

Jobber med "loopen". Merk at jeg har brukt Tygon slanger som har relativt tynne vegger og bruker derfor "coolsleves" for å unngå knekk på slangene. Kanskje ikke så pent vil nok noen hevde, men det fungerer alldeles utmerket.

pc046.jpg

 

Her er "loopen" ferdig og pumpa går. Er med andre ord i gang med lekkasjetesting, alt annet enn pumpa er da selvsagt frakoplet.

pc047.jpg

 

Her er kabinettet sett fra siden. Merk den støre 25cm vifta i sidedøra. Den er lydløs og bidrar til veldig god ventilasjon i kabinettet.

pc048.jpg

 

Her er vifta som sitter på SPP (aka northbridge) chipen. Den er liten, ikke spesielt effektiv og bråker som en liten jetmotor.

pc049.jpg

 

Jeg erstattet vifta ovenfor med en standard 6cm vifte. Temperaturen på MCP (southbridge) falt ca 15 grader etter denne endringen og dene vifta er lydløs i forhold til den som opprinnelig satt her. Det er kun temperatursensor på "southbridge" chipen og selv om vifta sitter på "northbridge" chipen så er kjøleribbene koplet sammen i et "heatpipe" konsept. Jeg antar at temperaturen på "northbridge" har falt minst like mye. (Beklager det litt uskarpe bildet).

pc050.jpg

 

 

Alt i alt så er jeg nå strålende fornøyd med resultatet, selv om det tok veldig lang tid å komme i mål. Her er noen foreløpige måleresultater:

 

Idle temperaturer:

CPU (alle kjerner) - ca 35 grader C

GPU (begge kort) - ca 47 grader C

Vanntemperatur - ca 29 grader C

 

Maks temperaturer i "Prime 95":

CPU (alle kjerner) - ca 57 grader C

GPU (begge kort) - ca 48 grader C

Vanntemperatur - ca 32 grader C

 

Maks temperaturer kjører "Prime 95" og 3DMark06 i loop i en time:

CPU (alle kjerner) - ca 59 grader C

GPU (begge kort) - ca 56 grader C

Vanntemperatur - ca 33 grader C

 

3DMark06 score: 16162

 

 

Alle målinger ovenfor er gjort med CPU på standard hastighet (3 GHz) samt minne kjørt kun på 667 MHz. Jeg kommer tilbake med flere og oppdaterte tall når jeg etter hvert får optimalisert dette.

 

Jeg nevner også at diskytelsen er helt fantastisk, Areca-1210 RAID kontrolleren gir en helt annet og vanvittig mye bedre diskytelse enn det "on board" kontrolleren gjør. Systemdisken min (som er 2 * 74 MB "Raptor" i RAID 0) gir følgende ytelse i HD Tach:

 

Burst speed - 589.9 MB/s

Random access - 7.9 ms

CPU Utilization - 1%

Average read - 130.5 MB/s

 

Det var det foreløpig, jeg kommer som sagt tilbake med en siste oppdatering når jeg får klokket CPU og annet dit jeg vil ha det.

 

Kommentartråden min finner dere som vanlig her.

 

Edit: Sorry, ser at jeg oppgav feil 3DMark06 poengsum. Riktig tall skal være 16162, jeg hadde ved en feil oppgitt 18305 som var tall fra ett forsøk med overklokking. Kommer tilbake med oppdaterte tall når PCen er "ferdig tunet".

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...