Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ligger Tyskland i Øst Europa?

9047766[/snapback]

 

Nei, det gjør det ikke.

 

- Hvordan kan pipebrann være farlig?

9047813[/snapback]

 

Pipebranner varierer veldig i intensitet, alt etter hvor mye sot det var i pipa da brannen startet. Mange pipebranner blir aldri oppdaget, fordi de dør ut av seg selv nesten med en gang. Andre pipebranner igjen er voldsomme og varer i flere timer. I utgangspunktet er ikke en pipebrann farlig, men i eldre hus eller ved veldig kraftige branner kan varmen føre til at pipa sprekker, og det kan da ta fyr i selve huset. Derfor må du alltid ringe brannvesenet hvis du oppdager en pipebrann, eller ved mistanke.

Lenke til kommentar
Hvorfor er glass gjennomsiktig, når det blir lagd av sand?

9049899[/snapback]

 

- Når lysenergien treffer overflaten av materialene, kan det skje tre ting: Lyset absorberes, reflekteres eller transmitterer. Ved absorbsjon suger materialet opp lysenergien. Ved refleksjon sendes lysenergi ut fra materialet igjen. Ved transmittering passerer lyset uhindret gjennom materialet.

 

Det vi oppfatter som farger, er ulike lysenergier som absorberes og reflekteres. Vi opplever en vegg som sort fordi den absorberer like mye av alle de ulike lysener-giene som treffer den. Tilsvarende, en hvit vegg reflekterer like mye av alle lysener-gier som treffer den. En rød genser er rød fordi den absorberer alle farger/energier i lyset bortsett fra rødt

 

I glass, vann, is, og luft vekselvirker lyset og materialet i mye mindre grad, kun små mengder av lyset absorberes eller reflekteres. I disse materialene eksisterer ikke elektronene i atomene i like stor grad som i andre mate-rialer. Lyset passerer i stedet fritt gjennom materialet. Derfor ser vi tvers igjennom det Når vi ser bylivet gjennom et kafévindu, er det altså et spill mellom lys og materialer som er i sving. Dagslyset blir absorbert i og re-flektert fra bilene, menneskene, husene og alle de andre ugjennomsiktige tingene. Dette lyset treffer glassvinduet, som ikke reagerer på lyset, men i stedet lar det passere gjennom.

Lenke til kommentar
Hvorfor er glass gjennomsiktig, når det blir lagd av sand?

9049899[/snapback]

 

Sand består av granulat/korn, som med sin overflate ikke egner seg for transmittering, og reflekterer det meste av lyset. Når man lager glass, blir sanden smeltet, og det får en krystallstruktur, og mer rette flater. Videre blir også urenheter fjernet, slik at det kun er det klare glasset som beholdes.

Lenke til kommentar
Hvis man spør "Hvorfor?" til alle svar, hvorfor kan man på et punkt ikke svare på det?

 

Jeg liker ikke deg.

Hvorfor?

Fordi du er irriterende.

Hvorfor?

Jeg trenger ikke en grunn til at du er irriterende.

Hvorfor?

Fordi jeg ikke liker deg.

Hvorfor?

Fordi du er irriterende.

Hvorfor?

Jeg trenger ikke en grunn til at du er irriterende.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke deg.

Hvorfor?

Fordi du er irriterende.

Hvorfor?

Jeg trenger ikke en grunn til at du er irriterende.

Hvorfor?

Fordi jeg ikke liker deg.

Hvorfor?

Fordi du er irriterende.

Hvorfor?

Jeg trenger ikke en grunn til at du er irriterende.

Det der var bare et dårlig eksempel laget av deg alene, som regel fungerer det ikke sånn der i praksis :p

Lenke til kommentar
Hvorfor sover japanerne hele tiden på ryggen, og på gulvet, med nesten ingenting under? :hmm:

 

Hvis man spør "Hvorfor?" til alle svar, hvorfor kan man på et punkt ikke svare på det?

9050864[/snapback]

For å kunne bygge en vitenskaper trenger man noen grunnsteiner, aksiomer. Disse kan man (så vidt jeg vet) ikke bevise at er riktige, bare at de ikke er i konfilkt med hverandre.

Man har for eksempel noen av Euklids aksiomer, som gjelder for euklidisk geometri:

Mellom to gitte punkter kan man trekke en rett linje.

En hvilken som helst rett linje kan bli forlenget uendelig mye i en rett linje.

 

eller denne:

Gjennom et punkt som ikke ligger på en rett linje A kan kun én rett linje B trekkes som aldri krysser linje A.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hvorfor er cubanske sigarer ulovlig?

9052227[/snapback]

 

Nå spørs det hvor mange plasser dette gjelder. Men for USA gjelder det fordi de har en handelsblokade mot Cuba, så spørs det om USA har fått andre land som norge med på dette om det er ulovlig her.

 

Just throwing out ideas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...