MercedesMotor Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Firehjulsstrekker kan jo ikke være så vanskelig å burne med, hvis jeg ikke tar feil, hvis du låser bakdekka (med håndbrekk) og gasser fullt, da vil jo ikke bakdekka spinne siden de er låst....eller har jeg bommet noe forferdelig her? 8837863[/snapback] Der tar du feil, trur langt ifra at du får hjula til å gå rundt , hvis du mot formodning får, har du ødelagt noe.. (som sannsynligvis blir skammelig dyrt spesiell girkasse, senterdiff , bak diff mye rart på 4x4 biler.. da snakker vi fort 25000+++ for enkle komponenter (både senterdiff og bakdiff har forskjellige type sperrer på de fleste biler) Bilen min kan ikke engang taues med 2 hjul over bakken(sto i instruksjonsboka) sannsynligvis pga at da kommer de til å drive de 2 resterende som er på taue bilen uten at jeg er sikker. mest sannsynlig ødelagt clutch eller håndbrekk hvis du prøver å burne (det finnes biler som ikke har permament 4wd disse kan nok burne på forhjulene) men mye annet moro du kan gjøre som 4wd sladd på glatta 8838831[/snapback] trodde jeg hadde feil der, bra at du rettet meg Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Med andre ord tåler ikke Amerikanske Muskelbiler dette.....Men jeg ser de gjør det hele tiden.Går det sikkert med små burnouter eller? 8838849[/snapback] De som gjør det hele tiden er vell ikke norske regner jeg med, tror de norske amcar gutta er litt for glade i bilene sine. Men gamle pontiac firebird trans-am (bandit sin bil som du liker) , selges jo i usa for noen hundre dollar for et gammelt slitent eksemplar. Det er nok fordi det er langt flere av de der borte. Amerikanske muskelbiler tåler det kanskje mer enn europiske biler , mye i drivverket er gjerne overdimensjonert , men før eller siden vil noe uansett ryke Det går vell som oftest bra men man må jo være forberedt om nye ryker og ikke bli lei seg når det skjer, Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Moderne biler med antispinn og blokkeringsfrie bremser er umulig å burne med, unntatt hvis det er mulig å slå av de elektroniske styringsystemene. 8838567[/snapback] Bilen min har blokkeringsfrie bremser, men er fortsatt mulig å burne med. Styringsenheten ser hvert hjul individuelt. Slik ville jeg gjort det dersom jeg skulle laget litt røyk: med automat: foten på bremsen og gi gass. Etterhvert som bakhjulene begynner å spinne kan man godt slakke av bremsen litt, da det ikke kreves like mye bremseeffekt for å holde igjen bilen. Det er heller ikke nødvendig med så mye turtall motoren makter. På litt motorsvake biler kan det være greit å låse girkassa i laveste gir, så man slipper at den girer oppover når bakhjulene får litt fart. med manuell: Det jeg gjør med min bil er at jeg bruker venstre fot på clutchpedalen og høyre fot på gass og brems. Pedalene står såpass nære at det ikke er noe problem å trykke begge samtidig, og likevel få til å regulere gass og brems separat. Er det tørt så er det litt opp i turtall (tipper rundt 3000rpm), ut med clutchen litt brått og der står man med spinnende bakhjul. Her også kan man lette litt på bremsen etterhvert, eller gi mer gass. Bruk helst en bil med differensialbrems. Hvis du prøver på en bil uten blir du tilslutt stående og spinne på ett hjul og pga måten en differensial er konstruert så vil det spinnende hjulet rotere dobbelt så raskt som speedometeret indikerer. Det går hardt utover planethjulene og olja. Bakakselras er ikke helt ukjent for de som har prøvd dette. Bruk også en bil med bakhjulstrekk. Å spinne på ett forhjul er lite kult (burning er igrunnen ikke så kult det heller, men ganske moro). Man trenger slettes ikke mye effekt for å få til en burnout med mye røyk. Selv bilen min, som ikke engang har 150hk klarer fint å svi av 225/40-18 dekk på tørr asfalt. Har man en skikkelig god diffbrems (eller enda bedre, sveisa diff) så kan man dra så mange piruetter man bare orker, selv med ganske motorsvake biler Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Amerikanske muskelbiler er nokk mere egnet til slikt enn "vanlige" biler iallefall stock. Men de fleste bilene du ser på youtube og slikt som blir burnet med, har forsterket girkasse osv, iallefall de filmene du ser fra dragrace og slikt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2007 Ødelegger man motoren når man gjør sånt? 8838373[/snapback] I bunn og grunn er det ikke mer skadelig for motoren enn å holde høyt turtall i en situasjon der det er mye motstand for å holde alt i gang. For eksempel i veldig høy fart med mye luftmotstand. Men det er kanskje bakakselen som ofte er utsatt, mener jeg å tro. Noen biler vil klare det finfint, andre vil ikke klare det fullt så godt. Og alt av motor, drivverk og så videre utsettes jo for belastning når du benytter bilen på en sånn måte, så det kan gjøre skade. En motor kan eksplodere under en burnout på grunn av belastningen, men en motor kan eksplodere i høy fart også. Altså, eksplodere eller på annen måte slites på en slik måte at motoren ikke klarer å arbeide videre. Det er lite sannsynlig, men alt er som kjent mulig. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Har montert skru kran inni en bil før for og skru av bremsene bak. dvs stenge trykket til bakhjulene så da er det bare og burne i vei. Monterte spylerdyser ved bakhjulene som spylte ut diesel. Gjorde dette på den samme bilen, gammel amerikaner med 400 hk et eller annet sted. Ble brukt noen 1000 i dekk på den :!: Har også vridd av en mellomaksel på en annen gammel amerikaner, håndbrekket hang og på eldre amerikanere sitter brekket på mellomakselen. obs obs Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Jeg ser ikke helt vitsen med å koble ut bakbremsene. Eller spylerdyser med olje for den del. med 400hk og sikkert nærmere 550Nm dreiemoment skulle du nok klart å få snurr på hjula uten slike hjelpemidler. Hvilke biler har håndbrekket på mellomakselen forresten? Har sett og hørt at mellomakselen har vridd seg pga påkjenningene fra slicks og trackbite, men pga brekket? Må være superbrekk det da Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 12. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Må da være et helvete før clutch og girkasse dette? Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Vil tro det sliter mer på girkasse (manuell) ved fullt pådrag og skikkelig røsk-og-riv i gir. Clutchen slites jo fint lite så lenge man ikke slurer med den. I automatkasser vil sannsynligvis oljen bli ganske varm. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Så når man burner, må man ha en så sterk bil at den kan trosse bakbremsene? (Gasse så mye at de gir etter?) Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2007 Kraften fra hjulene må overvinne bakbremsene ja. Hvis du ikke har en finurlig løsning som bare lar deg bremse på forhjulene Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Ødelegger man bremsene da? Hvor går bremsekraften til håndbrekket. Tar manuell mer skade enn automat? Lenke til kommentar
ladapower Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 har en måte å få late 1.1 litere till å burne en på skola tok en 1.1 fiesta satte den i revers ga gas og når han hadde sån passe fart smelte han den i 1 og full gass kom røyk ganske fort det var regn men det var ganske arti å se den fiestan burne Lenke til kommentar
picpac Skrevet 13. juni 2007 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2007 Eller du må ha en bil som går bra nok, om det er fremhjulsdrift, bakhjulsdrift eller 4x4 Som noen av disse: Volvo Audi UrQuattro Toyota 240z Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå