Gå til innhold

Tjenester som tapper ringesaldoen - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Flott at det kommer opp i forbrukerombudet, fått flere slike meldinger og måtte sende stopp mange ganger før det hjalp. Sendte dem mail å ba om å bli utmeldt av hele inpoc men allikevel sender de stadig mailer, har nå anmeldt dem for spam og fikk bekreftelse på at forbrukerombudet har sagt fra til dem om å slutte så håper det gir seg snart.

7935448[/snapback]

 

Akkurat samme problem, har til og med ringt de jeg hvor de var skikkelig hyggelige og lovte på tro og ære at dette skulle slutte, alikevel må jeg sende en stopp melding omtrent hver måned. Har infunnet meg med det, men vurderer å legge inn klage til forbrukerombudet, det har tross alt kostet meg en liten formue. Jeg er skikkelig sløv, så det tok ca ett år før noen gjorde meg oppmerksom på at jeg burde sjekke ut hva "innholdstjenestene" var... fra 2-600 kr i måneden det, hovedsaklig fra inpoc :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk beskjed av både netcom, når jeg hadde de, at de ikke tok noe for dette (utover vanlig sms pris). Mulig jeg ble feilinformert men konsulenten sjekket det og alt mulig.

8066162[/snapback]

Du blir selvfølgelig belastet for hele beløpet, f.eks. 30kr. Men av disse 30kr får f.eks. Inpoc 20kr, og Netcom 10kr.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Jeg fikk beskjed av både netcom, når jeg hadde de, at de ikke tok noe for dette (utover vanlig sms pris). Mulig jeg ble feilinformert men konsulenten sjekket det og alt mulig.

8066162[/snapback]

Du blir selvfølgelig belastet for hele beløpet, f.eks. 30kr. Men av disse 30kr får Inpoc rundt 20kr, og Netcom ca 10kr.

8066267[/snapback]

Dersom inpoc har cpa hos netcom:

Men først skal staten ha sine 24%. Fordelingen blir da 17,1 til inpoc og 5,7 til netcom. (Netcom betaler ut 75% etter moms). Dersom meldingen er blitt levert til telenor skal de ha ytterlige 35 øre i avgift. Da er vi nede i 16,75.

 

I tillegg så koster en full cpa avtale hos netcom 100 000 eks. moms i oppstart og 3000 eks. moms i månedsavgift. Noe som betyr at i praksis blir beløpet en del mindre enn 16,75 (selfølgelig vil størrelsen avhenge av hvor mye trafikk inpoc har altså hvor mange meldinger disse beløpene blir fordelt på).

 

Edit: Skriveleifer

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
luresms er noen luringer. Står med liten skrift nederst når man regger seg at de kan sende deg en melding i måneden, det er bare det at den koster 30 kroner... Møkkafolk

8066908[/snapback]

 

Lær å lese vilkårene før du registrerer deg. :yes: Ser ikke noe galt i det luresms gjør så lenge de informerer om at de kommer til å sende en overtaksert sms en gang i måneden før du godtar å bruke tjenesten deres.

 

Det er nemlig ikke verre enn å lese punkt 7.2 i avtalevilkårene deres; "Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK."

Endret av escobar
Lenke til kommentar

Problemet er at når de reklamerer over f.eks nummeropplysning på reklame, så sier de ikke noe om at de kommer automatisk til å registrere deg som medlem, og det kun etter en enkelt nummeroppslag på sms. I tillegg har de bedrevet negativt salg, ved å be kundene sende stoppmld for å slippe å motta reklame sms som koster penger.

 

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å holde seg innenfor norske lover, men klart, det er jo sjelden de får smekk for det, så hvorfor ikke da prøve å tjene noen kroner til uærlig?!? Bare ved å lurt til seg noe få kroner ulovlig av meg, har de tapt mangfoldige kroner framover på at jeg ikke kjøper teletjenester fra de. Så hadde folk vært mer oppmerksomme på det, så hadde dette stoppet av seg selv.

 

Det burde være svært enkelt når de har sendt stopp at det er stopp. Virker nesten som de overskriver de listene på nytt på hver måned å synkroniserer listene så alle blir "medlem igjen"

 

Jeg synes Inpoc har så stor kundemasse og så mye lurendreieri at jeg vurderer å samle opp de som føler seg svindlet av de, og levere en felles anmeldese på de. En og en fører ikke noe sted, men er det nok folk, så er det mye større sjans for at det blir gjort noe fra de rette instanser.

Lenke til kommentar
Det er nemlig ikke verre enn å lese punkt 7.2 i avtalevilkårene deres; "Som medlem av luresms.com, godtar brukeren å motta en infomelding via sms hver måned. Maks pris på denne kan være 30 NOK."

8070533[/snapback]

At det står som en bisetning i vilkårene hjelper ikke - jeg kan si med en gang at luresms.com bryter retningslinjene operatørene har satt for CPA-meldinger.

 

Telenor og Netcom har faktisk temmelig strenge vilkår for bruk av CPA-meldinger, men det er tydeligvis ikke så mange som følger disse retningslinjene.

 

SE VEDLEGG

CPA_retningslinjer_3.pdf

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Telenor og Netcom har faktisk temmelig strenge vilkår for bruk av CPA-meldinger, men det er tydeligvis ikke så mange som følger disse retningslinjene.

8072412[/snapback]

En av årsakene til det er vel kanskje at utrolig mange ikke inngår CPA avtaler med netcom eller telenor men med en tredjepart som allerede har CPA avtale. Dersmed godtar de ikke villkårene til telenor/netcom men vilkårene til tredjepart. (og etter jeg har sett selv så er ofte villkårene til tredjepart mindre strenge, selv om det ikke burde vært sånn)

Lenke til kommentar

Innlegget mitt vedrørende luresms.com gikk ikke ut på om det foregikk brudd mot inngåtte avtaler vedrørende bruk av overtaksert sms. Poenget mitt er at jeg syntes det er besynderlig at noen kan klage over en tjeneste de har tatt i bruk uten å ha giddet lese avtalevilkårene. Gjør man ikke det syntes jeg det blir feil å klage etterpå så lenge vilkårene er rimelige og ikke av ulovlig art.

Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk har sett reklamen for Jambas ringetoner og lignende på for eks MTV? Unnskyld meg, men å klare å lese avtalevilkårene de få sekundene reklamen blir vist samtidig som man skal få med seg hvilken sang man vil ha og nummeret man skal sende til er så og si umulig med mindre man setter på pause. Og samtidig er akkurat den teksten med "vilkårene" svært liten og svært utydelig. Slike ting burde ikke være lov...

 

Skal se om eg får tatt ett skjermskudd av reklamen når den ruller så skal eg poste den her :)

Lenke til kommentar

Sakset fra CPA dokumentet, Begynnelsen på punkt 3.

 

All markedsføring rettet til Forbrukeren skal utformes på en klar og tydelig måte slik at denikke er villedende, tvetydig eller utilstrekkelig. Forbrukeren skal gjennom markedsføringenfå de opplysningene hun eller han har grunn til å regne med å få. Med dette menes at Forbrukeren skal få kjennskap til alle vesentlige vilkår som er knyttet til kjøpet før Forbrukeren velger å gjøre sitt kjøp.

Innholdstjenester må ikke markedsføres ovenfor barn

 

Den infoen om at en blir medlem osv, får en aldri vite om. Og det er bare et enkelt punkt. Etter å ha lest dokumentet igjennom, er det bare å si, at det brytes så konsekvent at jeg skjønner ikke hvorfor de ikke stoppes.

 

Takk lurifaksen for vedlegget. Det var ikke dumt å få vite i klartekst hva kravene er.

 

Da gjenstår det bare å få de som styrer å steller med det her å få rydda opp i luresms firmaene.

Lenke til kommentar

Det er greit at man burde ha lest avtalevilkårene, men det skal ikke stå med liten skrift på side ørtenhundreogfemtiåttetusentrehundreognittito, i tredje avsnitt nedenfra. Slike ting som at man skal kunne sende kundene sms'er som koster 30 kroner en gang pr mnd skal fremgå klart og tydelig på siden.

Lenke til kommentar
Det er greit at man burde ha lest avtalevilkårene, men det skal ikke stå med liten skrift på side ørtenhundreogfemtiåttetusentrehundreognittito, i tredje avsnitt nedenfra. Slike ting som at man skal kunne sende kundene sms'er som koster 30 kroner en gang pr mnd skal fremgå klart og tydelig på siden.

8075096[/snapback]

 

Jeg er fortsatt ikke enig i at man som forbruker kan fraskrive seg ansvar fra å ikke ha lest gjennom avtalevilkår bare fordi det er så mange sider. Hos luresms.com er det totalt 781 ord i avtalevilkårene og alt er rangert punktvis så du kan raskt finne frem til det som kan ha noe å si for deg som bruker av tjenesten deres.

 

Såvidt jeg har fått med meg mener forbrukerombudet at å opplyse om slike kostnader kun i avtalevilkårene ikke er godt nok, men fortsatt mener jeg dere alle bør se over vilkårene før dere inngår en avtale om bruk av en tjeneste o.l. Kan ha med at jeg er jurist og dermed har for vane å sjekke vilkårene før jeg inngår en avtale, uansett om det er en liten triviell ting som å sende sms fra en etter mitt skjønn uetisk webside som luresms.com.

Lenke til kommentar

Ja, men sånn som jeg fikk for meg inpoc var via radio reklame, og reklamen der for tlf opplysningen dems sier ikke en dritt om at en blir medlem og mottar "medlemsinfo" som er reklame. Hørt den flere gangere i senere tid og, der er det kun nr de opplyser om, ikke en gang pris for tjenesten!

Lenke til kommentar
Ja, men sånn som jeg fikk for meg inpoc var via radio reklame, og reklamen der for tlf opplysningen dems sier ikke en dritt om at en blir medlem og mottar "medlemsinfo" som er reklame. Hørt den flere gangere i senere tid og, der er det kun nr de opplyser om, ikke en gang pris for tjenesten!

8077715[/snapback]

Når de startet abonnementet ditt skulle du ha fått en melding med følgende info:

Forbrukeren som bestiller Abonnementstjenester skal umiddelbart motta en

”informasjonsmelding” med følgende informasjon: 

o  Tjenesten kan stoppes ved å sende en SMS med kodeord “STOPP”

o  Tjenesten løper per X (måned, år osv.) og fornyes/ikke fornyes automatisk.

o  Abonnementets varighet. 

o  Prisen for tjenesten og de enkelte mottatte meldingene

o  Telefonnummer til Kundens kundeservice.

Fikk du dette?

 

Ellers står jo også følgende i retningslinjene:

I radio, telefon, og liknende markedsføringskanaler skal informasjonen ovenfor

tydelig angis når opplysning om, eller henvising til en innholdstjeneste gis.

 

Det er jo selvfølgelig mulig å forsøke å klage til Telenor/Netcom, men som sagt - Telenor/Netcom får minst 15% av inntektene til Inpoc, så det er jo ikke sikkert de er så voldsomt villig til å stoppe dette...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Nei, noe sånt har jeg aldri mottat.

 

Så gjennom siste her og nå blad, og fant ut at de som står bak Inpoc (aspiro) også har nummeret 1986 som er cellus. Begge hadde hver sin reklamedel i bladet. Det står noe mer info på cellus, men ikke en dritt om stopp osv på inpoc sidene.

 

Men, hadde folk bare klart å holde seg unna. Bortsett fra nr opplysning har jeg aldri sett noe poeng å betale 30kr for et bilde eller ringetone en fint kan legge inn sjøl gratis.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg nok en reklame sms fra INPOC i dag. Den er riktig nok gratis, men jeg er overhode ikke interisert i høre et pip fra dem. De er helt utrolige. Hver gang jeg har fått reklame har jeg kontakta kundeservice via mail, men de kommer tilstadighet alikavel.

 

Alt detta for å ha brukt telefonkatalogen deres via sms noen få ganger....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...