xD^^ Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Heisann! Jeg har fått en liten oppgave på skolen der jeg skal forklare hvordan man gjør analog lyd til digital lyd. Fra før av kan jeg ingenting om dette, og lurte på om noen av dere enten kunne forklare, eller gi en lenke til en side som forklarer dette? Tusen takk for alle svar! Moderator: Om denne tråden er feilpostet, så håper jeg heller at du flytter den, istedenfor å slette den. Endret 20. oktober 2006 av NorthGarden Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Fra Fakta om lyd Når analog lyd skal inn i en pc, må den digitaliseres (konverteres)Men hva skjer egentlig inne i lydkortet når det skjer? Jo. Inne i lydkortet finner man en lydkonverter, som tar et vist antall målinger av lydsignalet i sekundet. Antall målinger defineres av samplings frekvensen. Samplingfrekvensen begrenser øvre frekvens som kan reproduseres.. Vanlige samplingsfrekvenser er 44 100 HZ, 48 000 Hz, 96 000 Hz Ved 44 100 Hz, tar man målinger av lydsignalet 44 100 ganger pr sekund. For å finne øverste frekvens som kan gjengis, tart man samplings frekvensen og deler på 2 Da gir samplig på 44,1 kHz en teoretisk øvre grense på 22kHz Men det er ikke nok å bare måle lyden. Man må også bruke en skala for å sammenligne de forskjellige samlene etter.. Der kommer Bit oppløsningen inn i bildet.. Ved 16 bit, har man en skala som inneholder 65 536 steg Ved 24 bit bruker man en skala på hele 16,7 millioner steg Skalaen har også sammenheng med dynamikken i lyden.. Dvs forskjellen mellom den laveste lyden man kan høre, og den høyeste uten at signalet vrenger. Jo høyere bit, jo bedre dynamikk. CD platen er samplet med 16 Bit/44,1 kHz Mens Proffesjonelle studioer stort sett nå bruker 24 eller 32 Bit/96 kHz (noen også 192kHz) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Fra Fakta om lyd For å finne øverste frekvens som kan gjengis, tart man samplings frekvensen og deler på 2 Da gir samplig på 44,1 kHz en teoretisk øvre grense på 22kHz Dette gjelder vel bare ved sinus-signal? Skal man gjengi et hvilket som helst signal må man vel opp i 9 ganger samplefrekvensen. Jeg prøvde å generere et firkant-signal på 22050kHz med en 44100-samplefrekvens og resultatet ble et trekant-signal. (Sonic Sound Forge) Endret 20. oktober 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg vet ikke. Det er ikke jeg som har skrevet det, men Lydteknikker. Spør i originaltråden (sticky i 'lydkort og pc-høyttalere') istedet. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Ah, takk så meget. Herlig, rett og slett. Igjen, takk. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Fra Fakta om lyd Når analog lyd Mens Proffesjonelle studioer stort sett nå bruker 24 eller 32 Bit/96 kHz (noen også 192kHz) 7111947[/snapback] Ingen lydkort spiller inn på 32bit enda, 24 er max. Endel programmer har en internal audioengine på 32bit, men lyden man tar opp er fortsatt 24bit. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Fra Fakta om lyd For å finne øverste frekvens som kan gjengis, tart man samplings frekvensen og deler på 2 Da gir samplig på 44,1 kHz en teoretisk øvre grense på 22kHz Dette gjelder vel bare ved sinus-signal? Skal man gjengi et hvilket som helst signal må man vel opp i 9 ganger samplefrekvensen. Jeg prøvde å generere et firkant-signal på 22050kHz med en 44100-samplefrekvens og resultatet ble et trekant-signal. (Sonic Sound Forge) 7112362[/snapback] Nei, det er feil. En trekant eller firkant kan bygges opp av summen av uendelig mange sinuser ved harmoniske intervaller. For å få en "perfekt" firkant selv ved 100Hz så må man altså ha med sinuser ved f.eks gigahertz-området. Digitale systemer kan ikke gjengi kurveformer med uendelig båndbredde. I stedet må man båndbreddebegrense dem (sette inn et lavpassfilter) slik at man får en "glattere" kurve som lar seg gjengi. Så når du generer en firkant ved 22.05kHz så har du bare et sample pr halv-bølge i fundamental-frekvensen (22.05kHz). Dette tilsvarer den laveste sinusen som trenges for å bygge opp en firkant ved nevnte frekvens. Siden digitale systemer ikke kan gjengi høyere frekvenser så vil du sannsynligvis ende opp med nevnte sinus på utgangen av en D/A konverter. Forskjellige lyd-editorer presenterer samples på forskjellige måter. Det er godt mulig at SoundForge drar en linje fra sample til sample (interpolerer) i den grafiske editoren men dette har ingenting med hva som faktisk vil bli sendt ut av lydkortet. mvh Knut Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Poenget mitt var at 44100Hz ikke er nok til å gjengi alle mulige signaler opp til 22050Hz. Jeg vet også at man ikke får en "perfekt" firkant ved 9 ganger grunnfrekvensen, men jeg mener å huske at vi lærte på skolen at 9 ganger grunnfrekvensen var ganske nære. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå