Gå til innhold

Trenger hjelp til å installere VMPlayer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste (IMHO) er at du får hjelp til selvhjelp. Dvs. du bør beskrive ditt problem mer inngående, og hvis du står fast poste feilmeldinger og output. I tillegg er det lurt å sjekke ut forumene til vmware da det ofte står mye bra der.Jeg regner med at du har kjørt installasjonsscriptet (et perl-script) og ting begynner å feile litt allerede der.

Det er f.eks. stor sjans at du må legge inn noen pakker i din distro for at ting må fungere. Det måtte jeg i Debian.

Lenke til kommentar
I tillegg er det lurt å sjekke ut forumene til vmware da det ofte står mye bra der.

5946047[/snapback]

Jeg har vært innom VMWare sine nettsider og brukerforum. Det jeg finner der handler stort sett om linux-distroer som ikke er støttet i programmet og hvordan du selv skal compilere programmet. For meg som er virkelig GRØNN mtp Linux står det ingenting om hvordan jeg skal kjøre perl-scriptet feks. Ikke i selve programmet heller. Finner kun brukerlisensen.

Jeg regner med at du har kjørt installasjonsscriptet (et perl-script) og ting begynner å feile litt allerede der.

Jeg kopierte filen vmware-install.pl til terminalen (regner med at dette er perl-scriptet). Jeg skjønte etter hvert at det må noe mer til for å kjøre det riktig. Jeg vet bare ikke hva. Så det jeg ber om er rett og slett de første stegene for å komme i gang. Det er her jeg ikke har snøring (Ikke lengre frem i prosessen heller men det tar vi da.. :) )

Lenke til kommentar

Nå har jeg skjønt noe mer.

Jeg logget meg inn som root og kjørte perl-scriptet fra riktig plassering.

Første spørsmål jeg får da er : In which directory do you want to install the binary files?

Og da begynner problemene.. ;) Har det noen betydning i hvilken mappe jeg skal installere den? Hva skal jeg velge?

Lenke til kommentar

sleng dem i /usr/local/wmwareplayer eller noe.

Kort intro i mapper i unix:

bin <- kjørbare programmer

sbin <- ditto, for systemvedlikehold. Somregel ikke "aktivert" for vanlige brukere, bare for root

lib <- ting programmer trenger for å kjøre. tilsvarer dll'er på windows.

share <- Ikoner og sånnt. Ting som ikke er avhengig av hvilken prosessortype du har. Dokumentasjon

etc <- Konfigurasjonsfiler

Disse finner du i tre steder - på rota (/), under /usr, og i /usr/local. Rota og /usr holder du deg langt unna - dette bør systemet passe på selv. /usr/local er et finfint sted å herje rundt i. Bruk denne psm. som "programfiler" i windows - sleng programmmappene hit. F.eks. har jeg /usr/local/matlab, og for å starte matlab skriver jeg da bare "matlab". Dette er en symlink eller et script eller noe sånnt som matlab sitt installasjonsprogram slang opp i /usr/local/bin for meg, som linker til /usr/local/matlab/bin/matlab.

I tillegg har du /opt, men denne er i praksis ikke lenger i bruk lenger.

Lenke til kommentar
sleng dem i /usr/local/wmwareplayer eller noe.

Kort intro i mapper i unix:

bin      <- kjørbare programmer

sbin    <- ditto, for systemvedlikehold. Somregel ikke "aktivert" for vanlige brukere, bare for root

lib      <- ting programmer trenger for å kjøre. tilsvarer dll'er på windows.

share <- Ikoner og sånnt. Ting som ikke er avhengig av hvilken prosessortype du har. Dokumentasjon

etc    <- Konfigurasjonsfiler

Disse finner du i tre steder - på rota (/), under /usr, og i /usr/local. Rota og /usr holder du deg langt unna - dette bør systemet passe på selv. /usr/local er et finfint sted å herje rundt i. Bruk denne psm. som "programfiler" i windows - sleng programmmappene hit. F.eks. har jeg /usr/local/matlab, og for å starte matlab skriver jeg da bare "matlab". Dette er en symlink eller et script eller noe sånnt som matlab sitt installasjonsprogram slang opp i /usr/local/bin for meg, som linker til /usr/local/matlab/bin/matlab.

I tillegg har du /opt, men denne er i praksis ikke lenger i bruk lenger.

5949268[/snapback]

Tusen, tusen takk for meget oppklarende svar! :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...