Gå til innhold

Teslas elbiler dominerer i forbrukstest mot Audi E-tron og Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man faktisk skal mene noe om artikkelen så er det jo ikke overraskende at Tesla leder på forbruk og rekkevidde.

 

Forspranget er enormt på elbilteknologi og selvkjøring.

 

Autosteer er nå så bra at man kan jo faktisk begynne å tro på selvkjørende biler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Moderatormelding

La oss holde oss til emnet artikelen handler om som er det at tesla har et overtak på konkurentene når det kommer til forbruk, Teslas økonomiske situasjon og selskapsstruktur hører ikke hjemme under denne artikkelen, da det ikke er det den dreier seg om. Videre diskusjon rundt dette og annen off topic topic vil bli fjernet uten forvarsel.

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Teknisk ligger Tesla langt foran når det kommer til elbiler - ingen overraskelse der. Tror forøvrig Tesla også vinner på største panelgaps,minst lakk og størst servicekø blant elbilene også. Elbil er også bil med alt det innebærer,og på enkelte områder har Tesla en lang vei å gå ennå. Ensidig fokus på rekkevidde begynner å bli tullete mhp elbiler på samme måte som forbruk er for fossiler. Vi er over det stadiet nå og i 2020 vil nok fokuset være mer på totalpakken

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ?
At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ?

 

I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk.

 

Selvsagt vil en bil med 100KWh batteri komme lenger enn en bil med 64KWh.
Hva blir neste test ? Se hvem som kommer lengst av en bil med 30l tank mot en med 100liters tank ?
Det er fullt mulig å teste Teslaer med mindre batteripakker, Både 60KWh til Model 3 og 75KWh på S og X.
Skal man se på kilometer i investerte penger kan man glatt kjøpe 2 Kona for prisen av en Tesla med 100KWh batteri. Og da vinner plutselig Kona overlegent. Parker en Kona 430 Km hjemmefra og ha den parkert der. Man har råd fortsatt nesten 150 000 kroner til forsikring og parkeringsavgift opp til prisen av en Model S. Plutselig har man over 800km rekkevidde med konene.

 

En mer interessant test av el-biler ville vært å sette opp de som ligger i omtrent samme prisklasse, og sett hvem som kom lengst da.
Ta en test med Kona, e-Niro, e-Soul, Leaf3, Ampere-e, Model 3 Standard og en ID.3.
7 biler til omtrent samme pris ( 336-400 000).
Det ville gitt ett mye bedre sammenlignbart grunnlag.
Og kjør testen i Norge, med norske fartsgrenser så vi får ett mer reelt resultat. Jeg ligger sjelden i 130-150km/t

 

Utfordring sendt.

 

Dette er jo ikke en selvfølge. Kona går jo lengre enn E-tron som har 95kwh batteri. Dessuten hjelper ikke en kona om du skal ha med kona, tre barn og svigerforeldre. Da må man faktisk ha to kona (koner, konas?) for å få samme jobb gjort som en S og X kan.
Nå var det også et tysk firma som gjorde testen så litt rart om de skulle dra til Norge for å få gjort den..

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Imponert over forbruket til Model 3 i motorveihastighet (130 km/t). Det er det samme min mye mindre i3 bruker i 110 km/t (gjennomsnittfart) nå som det er rundt 10 grader på morgenen.

 

Like imponert over rekkevidden til Model S. Med bensinbilen min pleier jeg å fylle hver 500 km på tur nedover Europa (i underkant av kvart tank igjen). Er ikke mye en må ofre hvis man stopper etter 450 km for å lade. Det er allikevel lenge bak rattet i 130 km/t.

 

Bare synd Tesla suger så hesteballe på kvalitet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hastighetene her gjør jo testen temmelig verdiløs i Norge

 

Så dere testet teslas 100kwh batteri mot feks.konas 64 kwh batteri og skryter av at tesla vinner? Wow, større batteri betyr lengre rekkevidde, er det mulig ( sarkasme ). For en ubrukelig test rett og slett. Test biler med samme batteri størrelsene ellers er dette bare tull.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men veldig interessant for E-trons hjemmemarked. Nå få tyskerne faktisk se hvor håpløst langt bak de er på elbilteknologi. Ta med ny model S/X går 10% lengre enn de som ble testet og se på Superladenettverket til Tesla i Tyskland og Europa forøvrig...Da skal man være ganske lojal for å kjøpe tysk elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hva skulle denne testen bevise ? At bilene med størst batteri kommer lengst ?

At hvis du betaler dobbelt så mye for en bil, så får du mer bil for pengene ?

 

I mine øyne en fullstendig nyttesløs test, med unntak at man ser at Audi fortsatt har endel jobb å gjøre med tanke på forbruk.

Testen viser vel intet annet enn at Tesla modellene har et lavere forbruk enn konkurente ooppgitt i kWt perr 100 km med gjennomsnittshastigheter oppgitt til 115 og 130 km/t . Det vises frem tall for faktisk forbruk som er interessant ikke bare rekkevidde som er uinteressant i denne sammenhengen.

Nei, testene viser at 1, den billigste Teslamodellen har ett lavere forbruk. Tallene viser klart at de andre Teslaene har ett høyere forbruk enn Kona selv om de har lengere rekkevidde pga ett batteri som er mye større.

Forskjellen på Model 3 og Kona er 0,6KWh i 130 og 0,8KWh i 150.

Om man skal tenke veldig enkelt og anta at forskjellen i forbruk fortsetter å endre seg med 0,2 KWh per 20Km/t vil forskjellen i 170 være på 1KWh og i 190 1,2KWh. Men ser man andre veien vil en hastighet på 110 kun utgjøre 0,4 KWh. Videre vil 70 Km/t gi samme forbruk. Jeg har lite tro på at tallet er statisk. Derav mitt poeng. Hva med en test i litt mer normale hastigheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, testene viser at 1, den billigste Teslamodellen har ett lavere forbruk. Tallene viser klart at de andre Teslaene har ett høyere forbruk enn Kona selv om de har lengere rekkevidde pga ett batteri som er mye større.

Forskjellen på Model 3 og Kona er 0,6KWh i 130 og 0,8KWh i 150.

Om man skal tenke veldig enkelt og anta at forskjellen i forbruk fortsetter å endre seg med 0,2 KWh per 20Km/t vil forskjellen i 170 være på 1KWh og i 190 1,2KWh. Men ser man andre veien vil en hastighet på 110 kun utgjøre 0,4 KWh. Videre vil 70 Km/t gi samme forbruk. Jeg har lite tro på at tallet er statisk. Derav mitt poeng. Hva med en test i litt mer normale hastigheter.

Nå er jo ikke Kona konkurent med hverken model s eller model x, det er langt større, tyngre og dyrere biler. Nærmeste konkurenten er model 3, som ut ifra tall til denne testen er mer effektiv. Men testen er jo det den er, den viser at tesla er best på forbruk innenfor de parameterenne som er gitt, men Hyundai er jo og svært flinke på dette med effektivitet, det viser de jo både med kona og Ioniq.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...