Gå til innhold

Elon Musk i Norge for å følge opp servicesituasjonen til Tesla


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min 14 år gamle Suzuki slår hvilken som helst Tesla på samtlige målbare kvaliteter relatert til ytelse. GSX-R R1000 K5.

Skal nok slite med å slå Model 3 Performance på diverse baner. Tror også Model 3 og Model S gjør det bedre på skidpad. Det er nok flere ting man kan grave fram av målbare kvaliteter relatert til ytelse.

 

Og så ville jeg bare glemt å forsøke på å slå prototypen til 2020 Roadster på noe som helst. 0-100 km/t, 100-200 km/t, 200-300 km/t, 300-400 km/t, kvartmil, åttendedelsmil, banekjøring, osv - bare glem det. Det er riktignok ikke en serieprodusert bil, ennå, men det er en Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal nok slite med å slå Model 3 Performance på diverse baner. Tror også Model 3 og Model S gjør det bedre på skidpad. Det er nok flere ting man kan grave fram av målbare kvaliteter relatert til ytelse.

 

Og så ville jeg bare glemt å forsøke på å slå prototypen til 2020 Roadster på noe som helst. 0-100 km/t, 100-200 km/t, 200-300 km/t, 300-400 km/t, kvartmil, åttendedelsmil, banekjøring, osv - bare glem det. Det er riktignok ikke en serieprodusert bil, ennå, men det er en Tesla.

At Musken skryter litt mer en han leverer har blitt et mønster. Jeg tror det ikke før jeg ser det. Og om jeg ser det så får jeg bare kjøpe Kawasaki Ninja H2R. Da har jeg nok 14 nye år som raskest-av-alt-jeg-noensinne-møter.

(Jeg har ikke møtt en Ninja H2R enda, men når jeg gjør, så kjøper jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette fokuset på akselerasjon er noe stort tull slik jeg ser det. Til vanlig og daglig kjøring oppleves 9-9,5 s eller litt raskere fra 0-100 Km/t som veldig kjapt. Noe mer trenger man ikke, selv om mer er gjerne artig de første gangene. Det glir fort over.

 

Det som derimot betyr langt mer er hvordan bilen ligger på veien og kjørefølelsen i svingete veier osv. Og her synes jeg ikke Tesla har levert noe som er spesielt bra til dags dato, men har ikke prøvekjørt Model 3 enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette fokuset på akselerasjon er noe stort tull slik jeg ser det. Til vanlig og daglig kjøring oppleves 9-9,5 s eller litt raskere fra 0-100 Km/t som veldig kjapt. Noe mer trenger man ikke, selv om mer er gjerne artig de første gangene. Det glir fort over.

 

Det som derimot betyr langt mer er hvordan bilen ligger på veien og kjørefølelsen i svingete veier osv. Og her synes jeg ikke Tesla har levert noe som er spesielt bra til dags dato, men har ikke prøvekjørt Model 3 enda.

Du har helt rett. 0-100 fokuset skyldes at det er det eneste bilen kan (mod s). Som sportsbil eller racerbil er den for tung og for lav toppfart. Som grand tourer er fjæringen for hard. Som suv er den for lav, som bybil er den for stor.

Den er bare en allrounder, som ikke er god til allroundbruk fordi allroundkvaliteter som sittehøyde, fjæring/komfort og bakkeklaring ble ofret i et forsøk på å gjøre den sportslig. Noe den ikke er god til heller fordi den er for stor og tung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, om du ikke forstod det, så er det en motorsykkel. Og han har forsåvidt rett. :p

 

Dog, ikke helt sammenlignbart. ^^

 

Har eid to R-sykler selv, en 01 ZX6-R og en 14 Ducati 899 Panigale. Hvorfor du ønsker å sammenligne den gamle Suzukien din med en Tesla er meg en gåte. Dette to vidt forskjellige produkter, kunne like gjerne sammenlignet det med en båt. Men anbefaler deg å teste ut en Model 3P, så tipper jeg du kommer til å dra på smilebåndet selv. Som sagt, min forrige bil var en E92 M3 (V8) og jeg må innrømme at Model 3P er kjappere, nesten like god vei holdning og faktisk morsommere (ja) å kjøre. Så før du fortsetter, så ta deg en prøvetur

 

EDIT: feilsiterte her, dette var ment for Bippe. Og nei, du svarer ikke konkret her, du kan jo fortelle hvilke målbare kvaliteter denne har over en Model 3?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

At Musken skryter litt mer en han leverer har blitt et mønster. Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Prototypen er ekte nok, den. Du kan se på reaksjonen til Brooks fra DragTimes: https://youtu.be/izhYXO9wKz0?t=187

 

Han eier blant annet en Model S P100DL og en Lamborghini Huracan.

 

Og om jeg ser det så får jeg bare kjøpe Kawasaki Ninja H2R. Da har jeg nok 14 nye år som raskest-av-alt-jeg-noensinne-møter.

(Jeg har ikke møtt en Ninja H2R enda, men når jeg gjør, så kjøper jeg).

Er nok ingen sykler som kan måle seg mot 2020 Roadster. I hvert fall ikke med SpaceX pakken!
Lenke til kommentar

Skal nok slite med å slå Model 3 Performance på diverse baner. Tror også Model 3 og Model S gjør det bedre på skidpad. Det er nok flere ting man kan grave fram av målbare kvaliteter relatert til ytelse.

Eh, hva så? Kjører du bilen din mye på bane eller driver drag racing? Hjelper dessuten lite når bilen har svært dårlige sportslige kjøreegenskaper. 

Blir liksom det eneste man kan skryte av bilen og egentlig helt meningsløst til daglig bruk. Gi meg heller en bil som faktisk er morsom å kjøre!

Endret av gamlefar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har helt rett. 0-100 fokuset skyldes at det er det eneste bilen kan (mod s). Som sportsbil eller racerbil er den for tung og for lav toppfart. Som grand tourer er fjæringen for hard. Som suv er den for lav, som bybil er den for stor.

Den er bare en allrounder, som ikke er god til allroundbruk fordi allroundkvaliteter som sittehøyde, fjæring/komfort og bakkeklaring ble ofret i et forsøk på å gjøre den sportslig. Noe den ikke er god til heller fordi den er for stor og tung.

Er forsåvidt enig i at ekstremt rask akselerasjon ikke essensielt. 0-100 km/t på 5 sekunder på min X100D er ikke noe jeg får brukt ekstremt ofte, spesielt nå på vinteren. Man kommer seg veldig langt med 6-7 sekunder på 0-100 km/t. Da er man mer nede på nivået jeg benytter i det daglige.

 

Men en veldig bra ting med Teslaene er at kreftene er tilgjengelig øyeblikkelig. Du må ikke vente på giring eller turbolag eller hva enn. Når enn du ønsker så har du sinnsyke krefter tilgjengelig med et lett trykk på gasspedalen. Ingen fossil drivlinje klarer dette. Det er alt for mye roterende masse, og forsinkelser i å tilføre drivstoff og luft.

 

Model S/X er sportslig orienterte familiebiler, og det gjør de veldig bra. De har aldri vært ment for banekjøring, men det er også de færreste familiebiler som kjøres på bane.

Lenke til kommentar

Eh, hva så? Kjører du bilen din mye på bane eller driver drag racing? Hjelper dessuten lite når bilen har svært dårlige sportslige kjøreegenskaper. 

Blir liksom det eneste man kan skryte av bilen og egentlig helt meningsløst til daglig bruk. Gi meg heller en bil som faktisk er morsom å kjøre!

Det var ikke jeg som begynte å sammenligne motorsykler med Tesla. Jeg bare påpekte at BippeStankelbein tok feil når han påsto at det ikke var ytelsesrelaterte ting Tesla var bedre på.

 

Model X er den morsomste bilen jeg har kjørt - selv på dager der jeg føler meg litt nedtrykt skal det ikke mer til enn en liten kjøretur for å få frem gliset.

 

Kanskje du har kjørt mer morsomme biler - det unner jeg deg. Tesla er ikke best på alt, men de gjør mye bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har eid to R-sykler selv, en 01 ZX6-R og en 14 Ducati 899 Panigale. Hvorfor du ønsker å sammenligne den gamle Suzukien din med en Tesla er meg en gåte. Dette to vidt forskjellige produkter, kunne like gjerne sammenlignet det med en båt. Men anbefaler deg å teste ut en Model 3P, så tipper jeg du kommer til å dra på smilebåndet selv. Som sagt, min forrige bil var en E92 M3 (V8) og jeg må innrømme at Model 3P er kjappere, nesten like god vei holdning og faktisk morsommere (ja) å kjøre. Så før du fortsetter, så ta deg en prøvetur

 

EDIT: feilsiterte her, dette var ment for Bippe. Og nei, du svarer ikke konkret her, du kan jo fortelle hvilke målbare kvaliteter denne har over en Model 3?

Jeg fikk høre samme historie da mod s kom. Jeg prøvde 4 stykker, s 60, s.... ett eller annet større enn 60, p85d og 90d. Jeg valgte en Kia Soul for å snike i bommen med nyttelast, og gixxer for alt annet som betyr noe.

 

Jeg tviler på at model 3 får meg til å velge annerledes.

 

Du vet, presser man Kiaen, eller Teslaen, over lengre tid så blir det fort tomt batteri og lang ventetid.

Gixxern er som Lionel Richie: All night long! All night long!

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Prototypen er ekte nok, den. Du kan se på reaksjonen til Brooks fra DragTimes: https://youtu.be/izhYXO9wKz0?t=187

 

Han eier blant annet en Model S P100DL og en Lamborghini Huracan.

 

Er nok ingen sykler som kan måle seg mot 2020 Roadster. I hvert fall ikke med SpaceX pakken!

Roadster har ikke utenomjordiske dekk, så den er begrenset av friksjon som alle andre kjøretøy uansett hvordan du vrir på det. Det er sykkelen også. Forskjellen er at sykkelen har høyere effekt/vekt ratio, så den lager lengre svartstripe før dekket finner grep.

 

Og det er derfor alle sykler, og alle biler i 1000 hk / tonn segmentet er omtrent like raske alle sammen på 0 - 100. Det er bare dekkene som skiller dem, uansett hva det er slags bil.

 

Forskjellen er 0 - 200 og 0 - 300.... og 0 - 400. Kawasaki og Suzuki kan vise til resultater fra virkeligheten. Du viser til Muolluskisk skryt om en bil som aldri har prestert.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Snip

Nei, men du kan jo kanskje *prøve den* før du bestemmer om den er bra eller ikke

 

.. in other news, det er ingen som er imponert over den snart 15-år gamle sykkelen din. Så ro ned litt ;)

 

Og jeg kjenner argumentene du har for om Model 3 er bra eller ikke er total irrelevante å diskutere. Det er som å klage på en motorsykkel for den ikke har soverom som bobilen har. Det blir for dumt, du diskuterer jo ikke apples vs apples i det heletatt

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Du får lese innlegg 71 i denne tråen så ser du hvem som lyver

Jeg leser innlegg 71 og slår fast at du fortsatt lyver. Jeg registrerer at du prøver å bløffe, og ikke engang siterer det du mener gir deg rett.

 

Så la meg sitere det jeg skriver:

 

"Han minker etterspørsel av elektrisk kraft, ettersom bruk av olje til å drive biler er ekstremt mye mindre effektivt og mer energisløsende enn ren batteridrift."

 

Her står det ingenting om at "innføring av elektriske biler ville medføre lavere belastning i elkraft nettet". Jeg skriver tvert imot om bruken av kraft generelt. Altså at det totale elektrisitetsforbruket går ned.

 

Jeg skriver ingenting om hvorvidt lokal infrastruktur klarer å takle mange elbiler som lader på en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men du kan jo kanskje *prøve deg* før du bestemmer om den er bra eller ikke

 

.. in other news, det er ingen som er imponert over den snart 15-år gamle sykkelen din. Så ro ned litt ;)

Lar du deg ikke imponere av k5, så lar du deg ikke imponere av noe. Hvor ofte er det at der kommer modeller som er så overlegen både konkurrenter og sin egen forgjenger? Og holder tronen så lenge etterpå?

Vi måtte vente helt til S1000rr før noe som helsr kunne konkurrere med k5.

Og hva gjorde bmw når de lagde s1000rr? Jo, de skrudde en gixxer k5 i atomer, og "lot seg inspirere". Og de første generasjonene s1000rr slet veldig med pålitelighet. Så de kunne, på papiret konkurrere med k5 når de virket. I praksis virket de ikke ofte nok til å klare å konkurrere konsistent.

 

Skal vi sammenligne med bilverdenen, så må vi helt tilbake til McLaren F1 for å finne noe som tar tronen like overlegent, og holder den like lenge.

Lar du deg ikke imponere av det, så lar du deg ikke imponere, punktum :)

 

Og dette til en pris som er å anse som bruk-og-kast. Så hvis det hypotetisk sett skulle skje for første gang at noen som helst av dere klarer å leve opp til skrytet dere serverer, om fantasibiler som klarer å slå en K5? Så er det bare å kjøpe ny moped :)

 

-Bippe-

Outrunning everything since 2005

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Har ingen problem med å kjøpe en Tesla hvis de faktisk kan levere varene. Men i dag heller jeg mot en hydrogenbil med ladbart batteri. Eller det motsatte: En elbil med hydrogen som rekkeviddeforlenger. Og da er nok Tesla lite aktuelt da de neppe kommer med dette. I så fall må Musk svelge noen store kameler.

Jeg liker egentlig konseptet rekkeviddeforlengelse, men med det antall hydrogenstasjoner som fins i Norge så ville jeg ikke betalt mange hundrelappene for den funksjonen, ei heller ofret batterikapasitet, bagasjevolum eller andre viktige parametere for å få det. Bensin rekkeviddeforlenger har i hvert fall fyllenettverket på plass så det har mer praktisk verdi, men jeg hadde ikke ofret nevneverdig av andre kvaliteter for å få det. Det måtte blitt et lite Honda-aggregat med god AC-kvalitet eller noe sånt. HVIS det lot seg gjøre å lade under kjøring, med et enkelt tastetrykk eller to. HVIS det kunne plasseres sånn at det ikke går ut over aerodynamikk eller sikkerhet.

 

Jeg kan garantere at Tesla ikke kommer med noe sånt noen sinne. Men straks jeg finner en eller annen europeisk, japansk eller koreansk bil med et sånt system så skal den bli vurdert seriøst. Amcar er egentlig ikke min greie selv om jeg har en.

 

Min 14 år gamle Suzuki slår hvilken som helst Tesla på samtlige målbare kvaliteter relatert til ytelse. GSX-R R1000 K5.

Sånt som bagasjevolum bak og foran, antall seter, mulighet for takstativ, komfortabelt to-soners klimaanlegg, støynivå i kupeen og allergivennlig hepa-filtrert luft?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...