wampster Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Det ER et tilbud Hva er det du er sur for her egentlig? At du ble "presset" til å kjøpe? I så fall av hvem? At andre kan kjøpe samme produktet til samme lave pris lengre? At tilbudet ikke var bra nok (hvorfor slå til i så fall) ? Man har jo så mye rettigheter og "prismatch" og alt mulig rart så jeg skjønner virkelig ikke hva det er å klage på... Hvis du virkelig mener at dette skaper et kjøpspress kommer du til å slite fremover. Synes alt har vært konstant på tilbud siden 2017 med unntak av et par uker rett etter lansering. Er det fortsatt noen som kjøper ting til fastpris/normalpris? Endret 19. januar 2019 av wampster 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Telia hadde kampanje hvor alle som tegnet abonnement fikk halv pris i 3 måneder (eller noe slikt). De fornyet dette med 1 eller 2 uker. Her må vi ta kontakt med forbrukerrådet asap! 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Telia hadde kampanje hvor alle som tegnet abonnement fikk halv pris i 3 måneder (eller noe slikt). De fornyet dette med 1 eller 2 uker. Her må vi ta kontakt med forbrukerrådet asap! Forbrukertilsynet regner jeg med du hadde ment, om du hadde visst hva du snakker om. Men ja, hvorfor ikke gjøre det? Ring Forbrukertilsynet og spør dem hvorfor slikt er viktig. Kanskje de har tid til å sette deg inn i det, siden du ikke gidder lese linken jeg postet til deres forskrift som forklarer det... Folk i denne tråden ass, stolte av å vise frem hvor lite de vet og forstår... 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 iden du ikke gidder lese linken jeg postet til deres forskrift som forklarer det... Nøyaktig hvor står det at man ikke kan forlenge kampanjer\tilbud? Gjerne quote du som har så god kontroll. Neste er vel at folk blir sure for at bensinprisene forblir på på feks XX kroner over et par dager før den skyter i været igjen. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Problemet er at det skaper kjøpepress! ....nå er den vanlig prisen det samme som tilbudsprisen? Kjøpepress er bare så 2010.....og det positive er at du nå faktisk har 50 dager med ny TV før du leverer den tilbake og får pengene igjen.......så du kan kjøpe en enda bedre TV til fornuftig pris....eller på tilbud ??? 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Dette såkalte "kjøpspresset" høres egentlig bare ut som et annet ord for dårlig selvkontroll, og det kan man vel ikke skylde på noen andre enn seg selv for? 4 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Nøyaktig hvor står det at man ikke kan forlenge kampanjer\tilbud? Gjerne quote du som har så god kontroll. Neste er vel at folk blir sure for at bensinprisene forblir på på feks XX kroner over et par dager før den skyter i været igjen. Hva er dette for noe slags argument? "Slippery slope"? Stråmann? Begge deler? Bensinprisene i Norge er jo så og si aldri på "tilbud", og når en bensinstasjon en sjelden gang setter igang en "priskrig" med tilbud på bensin til en tier for literen, så blir det jo 2 Km med kø utenfor stasjonen. Så hvem i helvete som skulle bli sure for lavere bensinpriser som følge av den vanlige ukentlige "pris konkurransen" utenom "Grønn ungdom" vet ikke jeg... Men OK, vi kan jo flytte tråden over i neste fase med "goalpost moving" og "jammen jeg synes at"... Markedsføringsloven §6: Urimelig handelspraksis er forbudt. En handelspraksis er urimelig dersom den strider mot god forretningsskikk overfor forbrukere og er egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet. Departementet fastsetter i forskrift de formene for handelspraksis som under enhver omstendighet skal anses som urimelige. Forskrift til markedsføringslovens §6: Punkt 7: Feilaktig å hevde at en ytelse vil være tilgjengelig i et svært begrenset tidsrom, eller at den vil være tilgjengelig bare på bestemte vilkår i et svært begrenset tidsrom, for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg. Som sagt: Forbrukertilsynets veiledning ville ha ledet deg til dette. Men det var visst viktigere å mene enn å vite... 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Forskrift til markedsføringslovens §6: Punkt 7: Feilaktig å hevde at en ytelse vil være tilgjengelig i et svært begrenset tidsrom, eller at den vil være tilgjengelig bare på bestemte vilkår i et svært begrenset tidsrom, for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg. Som sagt: Forbrukertilsynets veiledning ville ha ledet deg til dette. Men det var visst viktigere å mene enn å vite... Ingen av dagens kampanjer/tilbud fra Elektronikk-kjedene rammes av "Punkt 7" 3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 Ingen av dagens kampanjer/tilbud fra Elektronikk-kjedene rammes av "Punkt 7" Jeg burde kanskje uthevet setningen etter komma i stedet. Men saken er uansett at TS kom med et eksempel som forbrukermyndighetene i Norge tidligere har spesifikt pekt ut som ulovlig. Altså å indikere at et salg ender på en bestemt dato, og så fortsette salget utover den datoen, eller unnlate å oppjustere prisen igjen etter det som da måtte blitt kalt "salget". Teksten i punkt 7 er det som jeg mener kommer nærmest å kunne tolkes slik forbruker myndigheten altså tidligere har uttalt at det skal tolkes. Men om du finner en del der det kommer enda tydeligere frem, så del gjerne... 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Siden når ble en/flere uker et "svært begrenset tidsrom"? Evt hva er definisjonen på "svært begrenset tidsrom"? Uansett. ALLE store kjeder har pdd. åpent kjøp... Hva er problemet? Kommer du hjem og angrer har du F meg 30-100 dagers returrett... Må da virkelig finnes bedre ting å være irritert/skuffet/sint over? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Jah, så var vi inne i "Jammen jeg synes at" delen av tråden, ispedd litt kverulering... Dere ser ikke problemet, altså er det ikke noe problem, for noen, altså må dere gjøre narr av TS... Hva med å sette dere inn i saken først? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 (endret) Ah, så fordi vi ikke er enige så har vi derfor ikke satt oss inn i saken. Snakk om å ha monopol på meninger. Trådstarter har fortsatt ikke gitt et godt argument på HVORFOR dette er et problem for alle, annet enn at han synes det skaper et kjøpspress. At kjøpspress er et problem for trådstarter er greit, men man må ikke forvente enighet blant alle andre fordi. Endret 22. januar 2019 av Tåkefyrste 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Ingen i denne tråden (utenom meg) har referert til aktuell norsk lovgivning, eller praksis. Og i stedet for å forklare hvorfor dere er uenige med norsk lov, så forlanger dere av TS, at han skal forklare hvorfor han er enig med norsk lov. Konsekvensen av Elkjøps praksis her (vel forutsatt at TS sin opplevelse er korrekt) er mer dypt rekkende enn noen i denne tråden ser ut til å forstå, eller en gang har forsøkt å forstå, da det ikke er kommentert med et eneste ord. Så ja; jeg synes det er en rimelig trygg påstand: Dere har ikke satt dere inn i saken. Hadde dere gjort det, så ville dere nødvendigvis diskutert ut fra gjeldende norsk lov og praksis, i stedet for den første meningen dere klarte å hale ut av... Men OK, jeg har dritt meg ut litt jeg også. TS var jo tross alt så dum å spørre folk etter deres meninger... Uten å spesifisere at det burde være informerte meninger, med rot i norsk regelverk. Kanskje var TS så "dum" å anta at praksisen til Elkjøp faktisk er lovlig, siden de jo driver med det? (igjen, forutsatt at TS sin opplevelse er korrekt) Når jeg leste første post til TS, der han til slutt spør: "Er dette egentlig ok?". Så, siden jeg visste jeg at i henhold til norsk lov, så er praksisen per definisjon ikke "OK". Så mener jeg han har fasiten der. Videre diskusjon burde strengt tatt være: "Hvorfor er norsk lov utformet slik?". Eller rettere sagt: "Hva ville konsekvensen vært, om norsk lov reflekterte våre meninger?"... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Ingenting i norsk lov som sier at det ikke er lov å forlenge et tilbud med en uke. Kanskje de opplever dårlig salg på tilbudet, og det er derfor de velger å fortsette med det. Man ser jo dette konstant på black week/black friday. Supertilbud på første dagen i black week returnerer på black friday. Om dette hadde vært ulovlig så hadde det garantert blitt slått ned på tidligere. En handelspraksis er urimelig dersom den strider mot god forretningsskikk overfor forbrukere og er egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet. Om vi skulle følge det du postet tidligere bokstavelig så ville jo alle form for tilbud vært ulovlige. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Når jeg leste første post til TS, der han til slutt spør: "Er dette egentlig ok?". Så, siden jeg visste jeg at i henhold til norsk lov, så er praksisen per definisjon ikke "OK". Så mener jeg han har fasiten der. Videre diskusjon burde strengt tatt være: "Hvorfor er norsk lov utformet slik?". Eller rettere sagt: "Hva ville konsekvensen vært, om norsk lov reflekterte våre meninger?"... Hvor i henhold til norsk lov? Jeg personlig skjønner ikke at dette er "svært begreset tidsrom". Det er mulig at det er nevnt i norsk lov hva "svært begrenset tidsrom" er, men er det ikke det vil det (etter min mening) da være snakk om enten timestilbud eller dagstilbud. Det går frem av OP at det er enten en uke eller kanskje til og med flere. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Som Tåkefyrste påpeker, så skjer jo dette hvert år med samtlige butikker under store salgsdager som Blackfriday. Lenke til kommentar
AlecNess Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 Tok å spurte Elkjøp om det her, fikk svar... Er helt greit at dere ikke syntes det er ett problem. Personlig syntes jeg det ikke er greit å holde på slik, men det er min mening. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Så Elkjøp har sjekket opp i det, og konkludert med at de følger loven? Da er det jo som de fleste i denne tråden trodde da. Om det er "moralsk" riktig er en annen sak. Dersom man kjøper varer i butikker fordi man tror man gjør en god deal så må man nesten tro om igjen. Butikker gjør det de kan for å tjene så mye som mulig på deg. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Så Elkjøp har sjekket opp i det, og konkludert med at de følger loven? Da er det jo som de fleste i denne tråden trodde da. Det er det selvsagt ikke. Men dette er grunnen til at jeg ikke gadd diskutere i denne tråden; ingen av dere gadd å sette dere inn i saken. Og jeg har ingen interesse av å diskutere mot folks u-informerte meninger i en sak der loven er klar. Og ihvertfall ikke når disse meningene ikke eier fundament i problemstillingen. Jeg har linket til forbrukertilsynets veiledning for den aktuelle lovgivningen. Og om man kikker på fotnotene der, ville man sett mange eksempler der Elkjøp og Lefdal (Begge eid av Dixons) har fått bøter for brudd på markedsføringsloven, som de så (Elkjøp/Lefda) har klagd inn for markedsrådet, men fått avslag der. Slike eksempler inkluderer bruken av ordet "Augustsjokk!" i kampanje avis, uten å kunne dokumentere at prisene i kampanje avisen faktisk var billigere enn normal utsalgs pris. Et av flere eksempler på at forbrukertilsynet har en nødvendig funksjon. Og også at Elkjøp/Lefdal "konkluderer med at de følger loven" også når de faktisk ikke en gang er i nærheten... 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Hvor i henhold til norsk lov? Jeg personlig skjønner ikke at dette er "svært begreset tidsrom". Det er mulig at det er nevnt i norsk lov hva "svært begrenset tidsrom" er, men er det ikke det vil det (etter min mening) da være snakk om enten timestilbud eller dagstilbud. Det går frem av OP at det er enten en uke eller kanskje til og med flere. Jeg har linket til forbrukertilsynets veiledning for den aktuelle lovgivningen. Og om man kikker på fotnotene der, ville man sett mange eksempler der Elkjøp og Lefdal (Begge eid av Dixons) har fått bøter for brudd på markedsføringsloven, som de så (Elkjøp/Lefda) har klagd inn for markedsrådet, men fått avslag der. Slike eksempler inkluderer bruken av ordet "Augustsjokk!" i kampanje avis, uten å kunne dokumentere at prisene i kampanje avisen faktisk var billigere enn normal utsalgs pris. Et av flere eksempler på at forbrukertilsynet har en nødvendig funksjon. Og også at Elkjøp/Lefdal "konkluderer med at de følger loven" også når de faktisk ikke en gang er i nærheten... For det første. Prisen på dette tilbudet var kraftig satt ned fra tidligere pris (noen linket en prisguide/prisjakt graf). For det andre. Hva i loven er det de har brutt? Som du sa tidligere var det noe med tidsaspektet "svært begrenset tidsrom". Hva er "svært begrenset tidsrom" definert som i norsk lov? Tviler sterkt på at det er et tilbud som varer over flere uker.. I så fall skjønner jeg virkelig ikke hva de har brutt loven på her.. Og jeg skjønner virkelig ikke problemet her. Mener personen at han har gjort en dårlig deal (selv om den er lovlig) er det da bare å levere tilbake varen? Utrolig hva man noen kaller "problemer" i dagens samfunn. Endret 25. januar 2019 av wampster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå