Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

... Men vi sies altså å være på skrå og bli "klebet" til underlaget uten at vi merker det, ved hjelp av en eller annen mystisk kraft. 

Nei, det er ingen av "oss" som er i nærheten av å hevde noe sånt. Det er kun dine fantasier som frambringer slike slike stråmenn. Og det er ingen forklaringer fra virkeligheten som ser ut til å nå fram. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan vi egentlig se sola, når den er så utrolig langt ute i verdensrommet? Selv om sola sies å være stor, kan vi virkelig se hvor langt som helst, uten noen hjelpemidler?

Oppe i veien her jeg bor har vi utsikt i flere mil. Blant annet til masten på Rundemannen, nesten en mil borte. Det er så langt at selve masten knapt er synlig i dagslys herfra , men lyset fra lykten på toppen av den som skal advare fly ser jeg lett om natten. Samme med gatelyktene på stien herfra opp mot Nubben, hvis jeg står under en av dem ser jeg at de bare er kraftige nok til å lyse opp bakken i kanskje 30 meters omkrets, men allikevel: Nede fra veien kan jeg tydelig se dem lyse på noen kilometers avstand, når det er helt mørkt rundt dem.

Eller hvis jeg står på verandaen og ser over mot Minde: Jeg kan se at folk har på på lys (kanskje en vanlig 40 watts lyspære) i et vindu 2,5 km borte. Det er altfor langt unna til at jeg kan se lampen eller pæren i dagslys, men lyset fra den når fram til meg allikevel i mørket.

Det er det samme med billykter, de lyser opp veien foran bilen bare et stykke, men du kan se dem på en møtende bil på lang avstand når det er mørkt på veien.

Eller ta sankthans-bålet på hytta om sommeren: Jeg må stå rett ved det for å se selve bålet, altså greinene og alt det som brenner. Men jeg kan allikevel se bålene på andre siden av innsjøen, fordi lyset fra dem når meg.

Sånn er det med sola også: Vi ser ikke selve sola, vi ser (litt av) lyset fra den. Og lyset går langt det, fordi det ikke trenger noe medium å bevege seg i. Tvert om: Det er først når det treffer noe at det blir bremset. I vakuum går det uendelig. Så da spiller det ikke noen rolle hvor langt unna solen er, annet enn for hvor stor andel av solstrålene som treffer oss, og hvor stor den ser ut for oss. Det er først når sollyset treffer atmosfæren at det begynner å bremses, akkurat som alt annet lys på jorden. Heldigvis bremser det ikke mer enn at vi slipper å leve i mørke. 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du bilde av en korridor med en sol i enden, eller noe som kan tilsvare en sol i størrelse og virkning?

Frode: Uansett om en tror på Bibelen eller ikke, burde det være i ens interesse å ha et sant bilde av vår verden. Og det mener du sikkert også. Men vi sies altså å være på skrå og bli "klebet" til underlaget uten at vi merker det, ved hjelp av en eller annen mystisk kraft. 

Hvordan kan vi egentlig se sola, når den er så utrolig langt ute i verdensrommet? Selv om sola sies å være stor, kan vi virkelig se hvor langt som helst, uten noen hjelpemidler?

Det er mer forklarlig om disse objektene er dekorasjoner i et "tapet" som er over oss. 

Her kunne jeg begynt å legge ut om gravitasjon, referanserammer og elektromagnetiske bølger. Dette ville selvsagt ha vert helt bortkastet da slike ting er uvesentlig i ditt livssyn. Det du skriver her viser tydelig at du for en hver pris bortforklarer alle gode bevis for at jorden er rund, og tviholder på dårlige og ulogiske argumenter for at jorden er flat. For oss andre ser et slik innlegg rart ut. På den andre side så er dette forumet for religion og filosofi, og ikke naturvitenskap.

Det har ofte vert nevnt i denne tråden at vi burde sende en flatjording til ISS. Denne tanken er faktisk veldig spennende. Hvis vi tenker oss at vi sender deg Budeia på tur opp i rommet er det to ting som kan skje. Enten så går det ikke fordi jorden er flat og du hadde rett, eller så havner du i bane rundt planeten vår.

Hvilket av disse scenarioene hadde overasket deg mest hvis det var riktig?

Hvordan hadde du reagert hvis du så med egne øyne at jorda er rund (krise)?

Hvorfor bør det være i ens interesse å ha et sant bilde av verden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

En bergenser som frivillig står fram som en bergenser?! 

Javel, dere får fortsette å livnære dere på drømmer om ekspansjon på Månen og Mars, og på at det er mulig for vanlige folk å gå i bane rundt jorda. 

Og på at sola og båtene forsvinner rundt ei kule. 

Det bør være et hint at speilbildet på vannet er helt flatt og linjerett, og går sterkt oppover. Men dere om det...

Lenke til kommentar

Det bør være et hint at speilbildet på vannet er helt flatt og linjerett, og går sterkt oppover.

Hvis jeg plasserer et speil på gulvet, slik at det reflekterer en vegg, og henger en plakat opp ned på veggen bak speilet.

Vil du si at speilbildet som viser plakaten går sterkt oppover?

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ofte vert nevnt i denne tråden at vi burde sende en flatjording til ISS. Denne tanken er faktisk veldig spennende. Hvis vi tenker oss at vi sender deg Budeia på tur opp i rommet er det to ting som kan skje. Enten så går det ikke fordi jorden er flat og du hadde rett, eller så havner du i bane rundt planeten vår.

Hvilket av disse scenarioene hadde overasket deg mest hvis det var riktig?

Hvordan hadde du reagert hvis du så med egne øyne at jorda er rund (krise)?

Hvorfor bør det være i ens interesse å ha et sant bilde av verden?

Svaret her er vel åpenbart, h*n ville fortsatt ikke trodd på sine egne øyne men holdt fast på at jorden var flat og funnet på ett eller annet som ga svaret h*n var ute etter.

Som nevnt tidligere, for FE-folka handler det ikke om hva man kan se eller ikke med egne øyne. Heller ikke hva som kan bevises og teste eller ikke.

Det er kun om hvordan jorden er flat, alle tester uasett utfall vil de konkludere med at jorden er flat.

Man ser jo bilder her der det helt åpenbart og godt synlig kurve på horisonten, med utspillet "hvorfor er denne horisonten helt rett".

• Liker 1
Lenke til kommentar

En bergenser som frivillig står fram som en bergenser?! 

Javel, dere får fortsette å livnære dere på drømmer om ekspansjon på Månen og Mars, og på at det er mulig for vanlige folk å gå i bane rundt jorda. 

Og på at sola og båtene forsvinner rundt ei kule.

Når USA satte, for alvor, igang med romprogrammet brukte de inntil circa 0.75% av Brutto Nasjonal Produkt (BNP) (kilde). Hadde USA i dag hatt samme ambisjon i dag så ville de brukt grovt regnet 145.5 milliarder USD (kilde USA GDP). Grovt 1,500 milliarder Nok / et statsbudsjett sånn cirka. Det er alvorlig mye penger. I dag bruker USA mellom 0.1 og 0.15% av BNP. Fortsatt en del penger og mer er også gjemt i Pentagons militære romfartseventyr.

Med så store penger på budsjettet (over tid (0.75%)) vil det være gjennomførbart å opprette "kolonier" på f.eks Mars. Det er i stor grad et spørsmål om penger: som så mye annet. Hadde det vært gjennomført som et sammarbeidsprosjekt med europa og kina kunne en enkelt doble eller tredoble budsjettet for en slik ferd (som funksjon av GDP). Det er i grunn mangel på penger eller ambisjoner som legger føringene. Det står ikke på teknologiske utfordringer, selv om de kan være store nok.

Rent teknologisk var måneferdene på 60 tallet langt mer utenfor den teknologiske referanserammen/komfortsonen enn en ferd til Mars vil være i dag. En rombase på Månen vil i dag være trivielt sammenlignet med det de oppnådde på 60 og 70tallet. Til syvende og sist handler det om hvor mye penger vi er villig til å bruke, og kanskje viktigst hvor stor risiko vi er villig å utsette de som melder seg for en slik ferd.

Nytteverdien for en slike ferder, utover det å "redde menneskearten" kan også diskuteres så lenge vi er begrenset til å reise i en hastighet som er en brøk av lysets hastighet. Det er ikke så lett å ringe etter veihjelp når en har havarert på Mars...

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen av "oss" som er i nærheten av å hevde noe sånt. Det er kun dine fantasier som frambringer slike slike stråmenn. Og det er ingen forklaringer fra virkeligheten som ser ut til å nå fram. 

Er det ikke en smule provoserende å markedsføre i det vide og det brede(!) at vi bor på ei kule, men så gjør vi det plutselig ikke likevel?

Hvis jeg plasserer et speil på gulvet, slik at det reflekterer en vegg, og henger en plakat opp ned på veggen bak speilet.

Vil du si at speilbildet som viser plakaten går sterkt oppover?

Eh.. Plakaten vil da se ut til å henge rett vei i speilet. Eller ikke...  Men hva mener De ellers...?

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Svaret her er vel åpenbart, h*n ville fortsatt ikke trodd på sine egne øyne men holdt fast på at jorden var flat og funnet på ett eller annet som ga svaret h*n var ute etter.

Som nevnt tidligere, for FE-folka handler det ikke om hva man kan se eller ikke med egne øyne. Heller ikke hva som kan bevises og teste eller ikke.

Det er kun om hvordan jorden er flat, alle tester uasett utfall vil de konkludere med at jorden er flat.

Man ser jo bilder her der det helt åpenbart og godt synlig kurve på horisonten, med utspillet "hvorfor er denne horisonten helt rett".

Det er riktig det du sier, men Budeia sitt svar hadde trolig vert mer spennende filosofisk og psykologisk. Jeg er verken filosof eller psykolog, men det er interessant å sette seg inn i hvordan en som henne opplever verden. Det er vanskelig å ha dialog med noen om du ikke kan sette deg inn i deres sted mentalt. Diskusjonen blir to helt forskjellige ting alt etter hvilken side du er på 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ikke særlig redelig overfor meg, at dere allerede gosser dere over hvor sprø jeg ville virket på ISS. Eller på Månen. 

På den annen side kan en tenke seg hvor lost dere vil være på den andre siden, når dere har brukt så mye tid på å argumentere mot flatt vann. 

Lenke til kommentar

Er det ikke en smule provoserende å markedsføre i det vide og det brede(!) at vi bor på ei kule, men så gjør vi det plutselig ikke likevel?

Er vel ikke særlig redelig overfor meg, at dere allerede gosser dere over hvor sprø jeg ville virket på ISS. Eller på Månen. 

På den annen side kan en tenke seg hvor lost dere vil være på den andre siden, når dere har brukt så mye tid på å argumentere mot flatt vann. 

Der var den. Bra. Noe å si om innholdet i det jeg skriver ellers?

Edit: sier vi gosser i Sandnes?

Så dum er du faktisk ikke at du slipper unna med denne. Du snakket om klebe, bo på skråplan, mystisk kraft. Skjerp deg for Faen!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Der var den. Bra. Noe å si om innholdet i det jeg skriver ellers?

Edit: sier vi gosser i Sandnes?

Generelt virker du som en veldig overbevist balltroende. I likhet med mange her. 

Bruker av og til ord fra andre dialekter. 

Så dum er du faktisk ikke at du slipper unna med denne. Du snakket om klebe, bo på skråplan, mystisk kraft. Skjerp deg for Faen!

Mulig at Frode har marsjert ut i sinne, eller noe. Men det å bo på alle sider av ei kule medfører da visse utfordringer?

Lenke til kommentar

Du skrev at refleksjonen i havet går sterkt oppover.

Vil refleksjonen i et speil på bakken også gå sterkt oppover?

Ser ikke helt sammenhengen... Når en står på stranda og ser på solnedgangen, ser det ut som havet går oppover, og det ser ut som båter på vei utover beveger seg sakte oppover mot horisonten. Og ofte er det en synlig linje av sollys helt fra sola, og like inn til stranda. 

Lenke til kommentar

Mulig at Frode har marsjert ut i sinne, eller noe. Men det å bo på alle sider av ei kule medfører da visse utfordringer?

Så dette er det du har å komme med. Så trist. Dine argumenter og svar på mine spørsmål, er i bestefall dårlige og mangelfulle. Det samme kan sies om din selvinnsikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt sammenhengen... Når en står på stranda og ser på solnedgangen, ser det ut som havet går oppover, og det ser ut som båter på vei utover beveger seg sakte oppover mot horisonten. Og ofte er det en synlig linje av sollys helt fra sola, og like inn til stranda.

Slik som dette?

reflection2.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så et veldig langt gulv vil også det se ut som det går oppover?

Bare så jeg forstår det riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

På side 776 linket jeg til dette bildet. Og du klarer å linke til et bilde som ikke har noen linje i vannet?

Som sagt, selv i ganske små rom ser vi liksom tendenser til at gulvet går oppover og taket går nedover. Det ser jeg allerede her jeg sitter nå, om jeg snur hodet til venstre. 

Å nekte å forholde seg til at det har konsekvenser å bo på ei kule, ja, jeg mangler ord. Da jeg var liten sa naboene at hvis en graver dypt nok, så kommer en til Kina. Så jeg tror disse naboene egentlig var flatjordere, for de syntes det der var veldig komisk. 

IMG_1526.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...