LMH1 Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 slik jeg forstår det er hvis Nkom og forbrukerombudet blander seg, og gjør det ulovlig å selge 1 TB data til ubegrenset fordi det ikke er ubegrenset hvis kundene vil teste grensene. Det er ikke ulovlig å tilby det, men er ulovlig å lyve eller gi falsk intrykk av et produkt. Blir som å selge gull som sølv og si det er like bra. Lenke til kommentar
holabaloo Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 samferdselsdepartementet går inn for større konkurranse og bygging av nytt mobilnett :(kap.2 dagsnytt atten) https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56071918/19-07-2018#t=19m23s 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Hvis du regner ICE som et mobilnett <spydig> har vi tre nett i Norge. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) Men icenet er ikke direkte konkurent mener jeg. Blir som å sammenligne rema 1000 med Coop og holdbart.no Vil heller si chilimobil er større konkurent til telenor og telia. Er vel bra med konkuranse, men blir feil å invistere i 3g\4g nå som 5g snart kommer. Det angående dekning er jeg enig man får 3g dekning nesten overalt. Men 4g dekning er litt dårlig uten for store byer ofte. Endret 20. juli 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
holabaloo Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 (endret) forbrukertilsynet kommer med nye rettninglinjer for ekomtjenester : punkt 4 som er viktig for oss brukere her : 4. Bransjespesifikke eksempler på krav til markedsføring av ekomtjenester4.1 Mobiltjenester4.1.1 «Fri bruk»Påstanden «fri bruk» brukes ofte i markedsføring av mobilabonnement og kan knytte seg til både antall inkluderte ringeminutter, SMS og MMS, samt til bruk av mobildata. Forbrukertilsynet er av den oppfatning at påstanden «fri bruk» for ikke å være villedende, kun kan brukes i markedsføring der antallet ringeminutter, SMS og MMS er satt så høyt at de fleste forbrukere ikke bruker det opp, og dermed ikke må betale mer enn fastpris. Når det gjelder mobildata, kan begrepet «fri bruk» i markedsføring anses som villedende dersom bruk av data faktisk ikke er ubegrenset. Det samme vil gjelde dersom det er begrensninger i hastighet etter at en viss mengde data er brukt opp hele veiledningen her :https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukertilsynets-veiledning-om-markedsforing-av-ekomtjenester veiledning for tilbydere av mobil, -internett og tv-tjenester. Veiledningen tar utgangspunkt i kravene etter markedsførings –og angrerettloven. Det redegjøres blant annet for praksis rundt bruk av gratis-påstander, billigst-påstander, og bruk av tester og sammenlignende reklame. – Veiledningen skal gjøre det enklere for tilbyderne å holde seg innenfor loven når de markedsfører sine produkter. Mobilselskapene har frist til 3. september med å innrette seg og legge frem endringer. https://www.forbrukertilsynet.no/14-mobiltilbydere-ma-forbedre-markedsforingen Endret 20. juli 2018 av holabaloo 1 Lenke til kommentar
holabaloo Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 ser ut til at de er i ferd med å rette opp startproblemene sine nå og en ny app for min side skal være klar i utgangen av august...... " Hei kjære alle sammen! TAKK for tålmodigheten de siste par månedene. Det er ingen hemmelighet at fri data-kampanjen gikk over all forventning hos oss og at vi har slitt med å besvare henvendelsene deres i det tempoet vi ønsker. Det BEKLAGER vi selvfølgelig på det sterkeste, slik skal det absolutt ikke være. Vi har den siste tiden økt bemanningen på kundesenteret vårt og ser nå at vi nærmer oss å kunne hjelpe dere i det tempoet og med den kvaliteten vi ønsker. De siste dagene har de fleste som har ringt inn til oss kommet rett igjennom uten ventetid og meldinger som er sendt via epost og Facebook blir besvart raskere. Det er fortsatt noen dager behandlingstid på epost, så i hastesaker vil vi anbefale at du ringer oss, ventetiden på telefonen bør nå være maks et par minutter. Er det kø har du også muligheten til å velge at vi ringer deg tilbake Dere har allerede gitt oss en del positive tilbakemeldinger på den reduserte ventetiden den siste uka, det setter vi enorm pris på! TAKK Å levere gode kundeopplevelser er utrolig viktig for oss, så vi er utrolig glad for å nå kunne si at vi er i ferd med å gjøre nettopp dette. Tusen takk for konstruktiv feedback, forståelse og positive tilbakemeldinger denne sommeren. Dere er rett og slett fantastisk " . 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Synd jeg ikke kunne fortsette å ha chili mobil. Det gikk for mange tapte samtaler til meg til at jeg kunne beholde dem. Nå håper jeg bare de andre operatørene snart til fornuft og tilbyr større kvoter så lenge... *endret stavefeil* Endret 30. juli 2018 av Kynxx Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Er vel bra med konkuranse, men blir feil å invistere i 3g\4g nå som 5g snart kommer. Det angående dekning er jeg enig man får 3g dekning nesten overalt. Men 4g dekning er litt dårlig uten for store byer ofte. Med denne tankegangen så trenger man vel ikke bygge ut noe ? Det kommer jo alltid noe nytt.... 5G vil bli erstattet av 6G og så har vi samme argumentasjonen en gang til. 5G kommer ikke, på kort sikt, til å bli landsdekkende. Det har både Telenor og Telia uttalt. Det er derfor veldig viktig at 4G bygges ut i stor skala og både Telenor og Telia gjør dette. Begge har som mål at 4G skal dekke det samme som dagens GSM nettverk samtidig som 3G vil kobles ned. Det virker som 3G bygges ned noe hurtigere hos Telenor enn hos Telia. Både Telenor og Telia har opplyst at innen 2018 skal alle deres basestasjoner tilby 4G i tillegg til GSM og det ser ut som de er på god vei til å oppfylle dette. Så da bør ikke 4G dekningen være dårlig utenfor store byer. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Men 4g teknologien blir vel billigere, det er argumentasjon å vente. 3g er ikke verdt å invistere i. vertfall med mindre det koster under halv pris. Lurer på 3 landnett om icenet eller andre får større eget nett vil gjøre med prisene? Kan noen si hvorfor mobildata er dyrt kostnadene er vel en ting men så er vel også bruk. Problemet man får ikke inntekter hvis ting er dyrt. Frekvenser som 1800-2600/2700 er vel dårlig med på fjellet. 5g er vel ikke langt unna godt før 2020. Men 6g vil neppe komme før 2030 eller senere. Endret 30. juli 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 Med denne tankegangen så trenger man vel ikke bygge ut noe ? Det kommer jo alltid noe nytt.... 5G vil bli erstattet av 6G og så har vi samme argumentasjonen en gang til. 5G kommer ikke, på kort sikt, til å bli landsdekkende. Det har både Telenor og Telia uttalt. Det er derfor veldig viktig at 4G bygges ut i stor skala og både Telenor og Telia gjør dette. Begge har som mål at 4G skal dekke det samme som dagens GSM nettverk samtidig som 3G vil kobles ned. Det virker som 3G bygges ned noe hurtigere hos Telenor enn hos Telia. Både Telenor og Telia har opplyst at innen 2018 skal alle deres basestasjoner tilby 4G i tillegg til GSM og det ser ut som de er på god vei til å oppfylle dette. Så da bør ikke 4G dekningen være dårlig utenfor store byer. Jeg blir liksom ikke klok på 3G. 3G900 bygges ned i distriktene, mens det fortsatt bygges 3G2100 i byer og tettbygde strøk. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 (endret) Jeg blir liksom ikke klok på 3G. 3G900 bygges ned i distriktene, mens det fortsatt bygges 3G2100 i byer og tettbygde strøk. Jeg tror at tankegangen er at de ønsker å ta i bruk 900-båndet til 4G. I byene har de mest sannsynlig "foreløpig nok båndbredde" og ønsker ikke å fjerne alle 3G-brukere. Husk at mange telefoner enda ikke støtter VoLTE (4G-tale). I gamle dager (i GSM-only-tidsalder) så innførte de 1800 båndet for å ha tilstrekkelig kapasitet i storbyene. Nå benyttes 1800 båndet utelukkende til 4G og det betyr at for å ha nok kapasitet for brukere som ikke kan benytte VoLTE må de benytte deler av 2100 båndet for 3G. Det betyr at utenfor storbyene vil brukere som ikke kan benytte VoLTE, benytte GSM for tale. Men siden både Telenor og Telia nå støtter HD-Voice over 2G så bør talekvaliteten være tilfredsstillende. Og det er vel her at Telenor og Telia har litt forskjellige strategi (basert på informasjon fra finnsenderen.no og Inside Telecom). Telenor fjerner 3G-900 helt og tar i bruk 4G-900, mens Telia deler 900 og 2100 båndet mellom 3G og 4G inntil videre i alle fall. Husk at selv om en sender i dag benytter 900 og 2100 båndet til både 3G og 4G, så er det bare en konfigurasjonsendring for å bruke hele 900/2100 båndet til 4G. Endret 30. juli 2018 av Øystein H 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Samsung's Galaxy Note 9 Is A 1TB Smartphone Tror chilimobil bør tenke over om det er lurt å tilby fri data eller 1 TB i måneden. Nå som det finnes mobiler som har mulighet å lagre så mye data. Minus 32 GB som går med til android. Jeg vil ikke si det er misbruk å fylle opp en slik mobil uansett. Endret 14. august 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 18. august 2018 Del Skrevet 18. august 2018 Regner med Tek.no lager artikkel så snart NKOM har svart Chili mobil på nettnøytraliteten, men vet vi noe som helst rundt dette ? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. august 2018 Del Skrevet 20. august 2018 Tror nkom vet hvis de forbyr chilimobil fri data vil det kun ende med tilbydet forsvinner. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 22. august 2018 Del Skrevet 22. august 2018 Tror nkom vet hvis de forbyr chilimobil fri data vil det kun ende med tilbydet forsvinner. NKOM burde forbi fri musikk slik som Telenor og Telia har, da det er faktisk brudd på nettnøytraliteten 1 Lenke til kommentar
Golf'ern Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 roer dette seg aldri ned? min side er jaggu meg ubrukelig enda. 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 roer dette seg aldri ned? min side er jaggu meg ubrukelig enda. Da har du mer flaks enn jeg, for jeg kommer ikke inn... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Chilimobil med nye minside? Ganske håpløst de ikke får endret adresse eller etc burde ha kommet lengere siden august. Hvorfor funger ikke mobilappen i det heletatt nå? Lenke til kommentar
manpowre Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 de holder sikkert på å utvikle nye løsninger. lite selskap vettu. Rart ikke NKOM har uttalt seg ang nettnøytralitetsloven. Ser forøvrig at NKOM har invitert operatørene til analyse av konkurransen i mobilmarkedet med uttalelse 2019. https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/nkom-har-p%C3%A5begynt-ny-analyse-av-konkurransen-i-mobilmarkedet Begynner å lure på om de kommer til å avvente med uttalelse til 2019 rundt dette. På den måten unngår Nkom å kverke ett ellers godt tilbud i data/mobil markedet. Det kan jo forøvrig være at NKOM og Chili sine advokater snakker sammen, dunno. Lenke til kommentar
friendsmag Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Ny app kommer i løpet av veka. Chilimobil med nye minside? Ganske håpløst de ikke får endret adresse eller etc burde ha kommet lengere siden august. Hvorfor funger ikke mobilappen i det heletatt nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå