Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen vg1 2018; hvordan forberede? hvilke temaer?


Anbefalte innlegg

Hei

Så jeg (vg1) og søstra mi (10.klasse) har kommet opp i engelsk skriftlig eksamen. VI har 7/9 dager. (Hvis du også har blitt trukket opp, kanskje 10. klasse, er det bare å delta i samtalegruppa.)

 

Det finnes allerede mange tråder for akkurat dette temaet, tenker jeg.

Men fant ikke svaret på mine spørsmål. 

 

Hva er aktuelle temaer jeg burde fordype/forberede meg i?

Noen ideer/forutsetninger for hva som kan komme?

  • American and british history.
  • Colonies and english speaking countries. Hvordan språket spredte seg
  • Human rights

 

Utifra tidligere eksamener:

  • Culture
  • Values
  • Heritage
  • Work experience
  • Social control
  • Eduction's role
  • Make a difference
  • Racial segregation

Felles for alle temaene er jo ting som kan være relevant i samfunnet. Men har dere flere ideer relatert dette?

 

Læreplan: https://www.udir.no/kl06/ENG1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg1-%E2%80%93-studieforberedende-utdanningsprogram-og-vg2---yrkesfaglige-utdanningsprogram

Endret av uheldigjente
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Endelig har jeg funnet et innlegg om forberedelse til engelsk skriftlig eksamen 2018. Her håper jeg vi kan hjelpe hverandre slik som det har blitt gjort de tidligere årene :) I hvert fall, jeg har ingen anelse eller tanke om hva temaet er i år, haha. Men er det noen andre som har idè? Og er det noen som kan anbefale meg noe å øve på før forberedelsesdagen? Går forresten i 10.klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heii, jaa endelig noen som svarer. Håper på det samme  :wee:

 

Jeg har ikke vært trukket opp i Engelsk før, men de retter oppgaven utifra kravene (kjennetegn på måloppnåelse). Så basically, gir lærere og sensorer karakterer på oppgaver ved hjelp av dette arket. 

https://www.udir.no/globalassets/upload/vurdering/kjennetegn/engelsk_kjennetegn_bm.pdf

 

Hadde nylig tentamen i Engelsk og da fikk vi ikke tilbake besvarelsen vår. Kun en kommentar, men på eksamen får man bare karakteren. Så da vet jeg ikke hvor strenge de er på rettinga. Men anbefaler å printe ut, skumme igjen og sjekke om grammatiske feil. Min erfaring fra engelsk i vg1, lærere pirker på de fleste feil: stor forbokstav på navn, religion, dager. En liten tastefeil: ikke mellomrom, glemt bokstav osv. :hm:

Lenke til kommentar

Se på tentamenen din og se på hva det er du må øve på språklig. Grammatikk eller kanskje setningsoppbygning? Strukturen?

Innholdsmessig vet jeg ikke selv. Temaet er uforutsigbart. Kanskje gå gjennom boka di og notater. 

 

Ja, det skal jeg gjøre. For jeg har også fått tilbake tilbakemelding på tentamenen min i engelsk, og det jeg må øve på er grammatikk (eks.: it/there, these/those osv..) og setningsoppbygning. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg kan få retta dette opp. Altså hvordan jeg kan "øve" på dette slik at jeg ikke trenger å tenke på dette mens jeg skriver. 

 

Dette har egt ikke noe med eksamen å gjøre men siden du går i 1 VGS, og jeg i 10.klasse, føler du at lærerne sensorer osv retter på forskjellig ting? Altså hva er det det blir lagt vekt på når de retter, innhold, grammatikk osv?

Lenke til kommentar

 

Se på tentamenen din og se på hva det er du må øve på språklig. Grammatikk eller kanskje setningsoppbygning? Strukturen?

Innholdsmessig vet jeg ikke selv. Temaet er uforutsigbart. Kanskje gå gjennom boka di og notater. 

 

Ja, det skal jeg gjøre. For jeg har også fått tilbake tilbakemelding på tentamenen min i engelsk, og det jeg må øve på er grammatikk (eks.: it/there, these/those osv..) og setningsoppbygning. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg kan få retta dette opp. Altså hvordan jeg kan "øve" på dette slik at jeg ikke trenger å tenke på dette mens jeg skriver. 

 

Dette har egt ikke noe med eksamen å gjøre men siden du går i 1 VGS, og jeg i 10.klasse, føler du at lærerne sensorer osv retter på forskjellig ting? Altså hva er det det blir lagt vekt på når de retter, innhold, grammatikk osv?

 

Det du kan gjøre med grammatikken er å lære basic. Når man bruker hva.

Så er det bare gjøre oppgaver gjeldende dette. 

Setningsoppbygning kommer av seg selv av skriving. Men du kan gjerne lese en bok elns. 

 

Vell, jeg tror ikke sensorer/lærere egt skal rette på forskjellige ting. De ser basically på alt med grammatikk, tegnsetting, struktur og innhold. Men det spørs kanskje hvilken karakter du ligger på og hvilken du satser på. Jeg satser 5 og det som skiller meg fra 5ern er mest innholdsmessig. Man må lsm drøfte mer. Men selvfølgelig har de andre tingene også mye å si.

 

Ja jeg kan be henne lage bruker. Hvis ikke bruker hun bare denne her. 

 

For flere tips, sjekk ut:  http://krisssy.blogg.no/1463670283_slik_nailer_du_engels.html

Lenke til kommentar

 

 

Se på tentamenen din og se på hva det er du må øve på språklig. Grammatikk eller kanskje setningsoppbygning? Strukturen?

Innholdsmessig vet jeg ikke selv. Temaet er uforutsigbart. Kanskje gå gjennom boka di og notater. 

 

Ja, det skal jeg gjøre. For jeg har også fått tilbake tilbakemelding på tentamenen min i engelsk, og det jeg må øve på er grammatikk (eks.: it/there, these/those osv..) og setningsoppbygning. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan jeg kan få retta dette opp. Altså hvordan jeg kan "øve" på dette slik at jeg ikke trenger å tenke på dette mens jeg skriver. 

 

Dette har egt ikke noe med eksamen å gjøre men siden du går i 1 VGS, og jeg i 10.klasse, føler du at lærerne sensorer osv retter på forskjellig ting? Altså hva er det det blir lagt vekt på når de retter, innhold, grammatikk osv?

 

Det du kan gjøre med grammatikken er å lære basic. Når man bruker hva.

Så er det bare gjøre oppgaver gjeldende dette. 

Setningsoppbygning kommer av seg selv av skriving. Men du kan gjerne lese en bok elns. 

 

Vell, jeg tror ikke sensorer/lærere egt skal rette på forskjellige ting. De ser basically på alt med grammatikk, tegnsetting, struktur og innhold. Men det spørs kanskje hvilken karakter du ligger på og hvilken du satser på. Jeg satser 5 og det som skiller meg fra 5ern er mest innholdsmessig. Man må lsm drøfte mer. Men selvfølgelig har de andre tingene også mye å si.

 

Ja jeg kan be henne lage bruker. Hvis ikke bruker hun bare denne her. 

 

For flere tips, sjekk ut:  http://krisssy.blogg.no/1463670283_slik_nailer_du_engels.html

 

 

 

Ja, det skal jeg gjøre! Takk for det! Har du noen tidligere tekster, tentamener osv du kan poste her slik at jeg kanskje kan få litt inspirasjon og et innblikk i en tekst av en som også satser på en femmer? :)

Lenke til kommentar

Tentamen iår oppgave 1B. en person klaget over dataproblem og at han ringte kundesenter, men så skjønte han ikke hva inderne sa elns, så skulle vi skrive et svar:

 

Hi Tim of Lavergne,

In deepest thought, we apologize concerning your unfortunate breakdown and that our customer service could not help your situation.

The problem can be resolved by the agency of the American department. Our company encompasses the whole world all the way to India. Thus, you received a wrong number leading you to the Indian department. Every nation is accommodated to their language in their own nation. If you take in use the number below the page, you will reach the American head office that will further transfer you to a data specialist. He will lead you through instructions in how to restart your computer.

As a supervisor, I could not take this situation at hand myself, therefore, I got in touch with the head office. They commented that the situation in India is being handled immediately. It is still under consideration whether the non-English speakers are sent to course or summarily dismissed from their jobs.

Further again, I am very sorry for how you were treated during these phone calls. I hope that this response came in assistance and it prevents more of such incidents. In any case, please contact us again.

 

Regards,

The Microsoft Customer Service

(002) 968754385

 

Kult, ser nå at jeg må utvide ordforrådet mitt, hehe :I

 

Men det vi kan gjøre felles er å lage en liste over ord/begreper som kan imponere sensoren, og kanskje også om bindeord og idioms osv.. Hva tenker du? For det er noe vi begge kan få bruk for, uansett trinn!  :)

Lenke til kommentar

-  Mangfold

-Migrasjon ( før og nå)

- Demokrati

- Civil right movement

- Black Lives Matter

- Mratin Luther King Jr.

- Krig - Hilke typer krig finnes

- Conflict

- Imperialsime

- Revolusjon

- English Speaking Countries

- Fattigdom og Ulikhet

- Kriminalitet

- Urbefolkning

- Culture

- Wildlife

- Samarbeid

- Apartheid

- Nelson Mandela

- Malala

- Theater 

- Velferdsstaten

- Bærekraftig Utvikling

- Identitet 

- Press blant ungdom- utseende, prestasjoner, seksuell trakassering

- Tilhørighet

- Communication

-  Mangfold

-Migrasjon ( før og nå)

- Demokrati

- Civil right movement

- Black Lives Matter

- Mratin Luther King Jr.

- Krig - Hilke typer krig finnes

- Conflict

- Imperialsime

- Revolusjon

- English Speaking Countries

- Fattigdom og Ulikhet

- Kriminalitet

- Urbefolkning

- Culture

- Wildlife

- Samarbeid

- Apartheid

- Nelson Mandela

- Malala

- Theater 

- Velferdsstaten

- Bærekraftig Utvikling

- Identitet 

- Press blant ungdom- utseende, prestasjoner, seksuell trakassering

- Tilhørighet

- Communication

Endret av Amanaset
Lenke til kommentar

Har noen en liste eller noe av hvilke temaer som har vært hvilket år? Ikke at det har så mye å si, men da kan vi tenke oss at vi ikke får de temaene, eller hva? 

Hei! her er en liste av temaene fra 2015-2017 eksamen:

 

2015: Challanges

2016: Around the World: Exploring some English-speaking Countries

2017: How we connect online and offline

Lenke til kommentar

Og til dere som allerede har hatt eksamen i engelsk skriftlig (10.klasse), hvordan gikk det? Er sensorene "strenge" og retter på hver minste feil?

Fikk først 3, men så klagde jeg og fikk 5. Så det er i hvert fall stor variasjon blant sensorene.

Lenke til kommentar

 

Og til dere som allerede har hatt eksamen i engelsk skriftlig (10.klasse), hvordan gikk det? Er sensorene "strenge" og retter på hver minste feil?

Fikk først 3, men så klagde jeg og fikk 5. Så det er i hvert fall stor variasjon blant sensorene.

 

Kan jeg se på litt av teksten du skrev? Hvis du fortsatt har den. Får oversikt på hvor 5ern skal være.

Lenke til kommentar

 

 

Og til dere som allerede har hatt eksamen i engelsk skriftlig (10.klasse), hvordan gikk det? Er sensorene "strenge" og retter på hver minste feil?

Fikk først 3, men så klagde jeg og fikk 5. Så det er i hvert fall stor variasjon blant sensorene.

 

Kan jeg se på litt av teksten du skrev? Hvis du fortsatt har den. Får oversikt på hvor 5ern skal være.

 

Har den dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...