Gabri3L Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 "dere som er slik imot innvandring"? Høres jo nesten ut som du kaller noen rasister her? Da har du i såfall bevist at temaet som tas opp i tråden her er realitet. Er man det minste kritisk til innvandring så er man rasist mens innvandrere kan si og gjøre hva de vil mot etnisk norske uten at det blir kalt rasisme. "Høres jo nesten ut som du kaller noen rasister her?" Høres jo nesten ut som om du er veldig glad i vafler. Da vil jeg anbefale deg å putte litt rømme i røra.. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Så når folk i Asia er rasistiske, hvordan fungerer det? Fordi det er masse rasister i Asia. Japanerne stod ikke tilbake for nazistene de. Du kan lett oppleve rasisme mot alle som ikke kommer fra det landet i Asia. I Sør-Amerika kan du lett finne rasisme mot hvite/folk som ser for spanske ut. Men jeg skjønner folk her er mest opptatt av å fremstille seg selv som offer, og egentlig ikke bryr seg om hva som skjer andre steder i verden. Grunnen til at det snakkes lite om rasisme mot hvite her er fordi det er mye sjeldnere enn motsatt. Det står langt ifra mye om rasisme mot andre ikke-hvite heller akkurat. De opplever det veldig ofte. Men virker som om folk her inne har satt seg mål om å ha konkurranse om hvem som er det største offeret heller enn å prøve å gjøre noe med rasisme. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Omvendt rasisme eksisterer ikke. Kun rasisme, og det går begge veier. Omvendt rasisme om noe, er vel det motsatte av rasisme, altså aksept eller toleranse? Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Omvendt rasisme eksisterer ikke. Kun rasisme, og det går begge veier.Omvendt rasisme om noe, er vel det motsatte av rasisme, altså aksept eller toleranse?Var en grunn til at jeg brukte anførselstegn da jeg skrev omvendt rasisme. Burde ikke være noe som heter det. Bare rasisme. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Så når folk i Asia er rasistiske, hvordan fungerer det? Fordi det er masse rasister i Asia. Japanerne stod ikke tilbake for nazistene de. Du kan lett oppleve rasisme mot alle som ikke kommer fra det landet i Asia. I Sør-Amerika kan du lett finne rasisme mot hvite/folk som ser for spanske ut. Men jeg skjønner folk her er mest opptatt av å fremstille seg selv som offer, og egentlig ikke bryr seg om hva som skjer andre steder i verden. Grunnen til at det snakkes lite om rasisme mot hvite her er fordi det er mye sjeldnere enn motsatt. Det står langt ifra mye om rasisme mot andre ikke-hvite heller akkurat. De opplever det veldig ofte. Men virker som om folk her inne har satt seg mål om å ha konkurranse om hvem som er det største offeret heller enn å prøve å gjøre noe med rasisme. Det er jo akkurat offer noen av våre nye landsmenn spiller så fort de får motgang. Det å trekke frem rasismekortet hver gang man ikke får det som man vil er å spille offer. Mens vi som ikke har minoritetsbakgrunn må tåle alt. Det er det denne tråden handler om. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Det er jo akkurat offer noen av våre nye landsmenn spiller så fort de får motgang. Det å trekke frem rasismekortet hver gang man ikke får det som man vil er å spille offer. Mens vi som ikke har minoritetsbakgrunn må tåle alt. Det er det denne tråden handler om. Så det er urettferdig at kun innvandrere får trekke rasismekortet? Også hvite nordmenn bør få trekke rasismekort og spille offer? Det er det tråden handler om altså. Høres ut som det jeg først beskrev for meg da men. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Men jeg skjønner folk her er mest opptatt av å fremstille seg selv som offer, og egentlig ikke bryr seg om hva som skjer andre steder i verden. Grunnen til at det snakkes lite om rasisme mot hvite her er fordi det er mye sjeldnere enn motsatt. Bare det utssagnet viser hvor lite kunnskaper om hvordan det faktisk er ute i verden. Tips: reis litt, lær deg de lokale språkene og omgoi deg med befolkningene der så får du et annet innblikk i virkeligheten enn den som taboidmediene lar deg tro er virkeligheten. Faktisk er vestlige land de minst rasistiske i verden. Du spør hvordan rasisme i Asia er. Reis ditt, lær deg litt om landene og du vil forstå. At det stort sett er hvote som er rasister er et eksempel på ignoranse og kunnskapsløshet om dette. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Bare det utssagnet viser hvor lite kunnskaper om hvordan det faktisk er ute i verden. Tips: reis litt, lær deg de lokale språkene og omgoi deg med befolkningene der så får du et annet innblikk i virkeligheten enn den som taboidmediene lar deg tro er virkeligheten. Faktisk er vestlige land de minst rasistiske i verden. Du spør hvordan rasisme i Asia er. Reis ditt, lær deg litt om landene og du vil forstå. At det stort sett er hvote som er rasister er et eksempel på ignoranse og kunnskapsløshet om dette. ? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803186&p=24304612 Ser du hva jeg skrev? Jeg skrev at det finnes masse rasisme alle steder i verden. Så det at bare hvite kan være rasister er idiotisk, siden det finnes flere ikke-hvite rasister enn hvite, fordi det generelt er en høyere andel av dem. Jeg har ellers bodd i Asia i 1 år og lært med lokale språket, var veldig gøy, men ellers takk for tipset Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Det er jo akkurat offer noen av våre nye landsmenn spiller så fort de får motgang. Det å trekke frem rasismekortet hver gang man ikke får det som man vil er å spille offer. Mens vi som ikke har minoritetsbakgrunn må tåle alt. Det er det denne tråden handler om. Så det er urettferdig at kun innvandrere får trekke rasismekortet? Også hvite nordmenn bør få trekke rasismekort og spille offer? Det er det tråden handler om altså. Høres ut som det jeg først beskrev for meg da men. Nå tror jeg du er mer interessert i å provosere enn å være saklig. Ikke bland deg inn i diskusjoner du hverken har erfaring eller kunnskap om. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Rasisme brukes da i alle retninger blant alle hudfarger, så det er ikke noe å grine over. 1 Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Rasisme blir det når de som er majoritet går til angrep på og hakker løs på minoriteten. Enten det går ut over mennesker med mørk hud eller mot hvite folk i visse deler av Oslo. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Nå tror jeg du er mer interessert i å provosere enn å være saklig. Ikke bland deg inn i diskusjoner du hverken har erfaring eller kunnskap om. Jeg synes ikke det du skriver er provoserende, jeg synes det er lite konstruktivt. Heller enn at hvite skal kunne trekke rasisme kort, er det ikke bedre om ingen gjør det? Hvorfor er det så viktig at alle skal være offer, og hvorfor krangle om hvem som er det største offeret? Det gir ingen endring, ingen fremgang. Fokuset bør være på problemet, løse det. Ikke at alle skal finne ut at de offer, og konkurrere om hvem som har det verst. 1 Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Nå tror jeg du er mer interessert i å provosere enn å være saklig. Ikke bland deg inn i diskusjoner du hverken har erfaring eller kunnskap om. Jeg synes ikke det du skriver er provoserende, jeg synes det er lite konstruktivt. Heller enn at hvite skal kunne trekke rasisme kort, er det ikke bedre om ingen gjør det? Hvorfor er det så viktig at alle skal være offer, og hvorfor krangle om hvem som er det største offeret? Det gir ingen endring, ingen fremgang. Fokuset bør være på problemet, løse det. Ikke at alle skal finne ut at de offer, og konkurrere om hvem som har det verst. Hvordan skal man kunne løse et problem hvis ingen setter fokus på at problemet eksisterer? Skjønner ikke hvor du får dette offer fokuset ditt ifra?? Ingen som nevnte noe om offer før deg. Rasisme er da virkelig en sak å kjempe i mot. At det er rasisme mot innvandrere er allerede en kjent sak. Men at det går andre veien mange steder er ikke like kjent. Skjønner ikke hva som er galt med å ta opp det. Hvis innvandrere går målbevisst mot etniske nordmenn for å mobbe dem, rane dem, utøve vold mot dem, trakassere dem osv blir det ikke sett på som rasisme en gang. Grunnen til at jeg nevnte rasismekortet var fordi du kom dette offer pratet ditt. Det var ikke noe jeg mente at vi nordmenn skal gjøre. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Bare det utssagnet viser hvor lite kunnskaper om hvordan det faktisk er ute i verden. Tips: reis litt, lær deg de lokale språkene og omgoi deg med befolkningene der så får du et annet innblikk i virkeligheten enn den som taboidmediene lar deg tro er virkeligheten. Faktisk er vestlige land de minst rasistiske i verden. Du spør hvordan rasisme i Asia er. Reis ditt, lær deg litt om landene og du vil forstå. At det stort sett er hvote som er rasister er et eksempel på ignoranse og kunnskapsløshet om dette. ? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1803186&p=24304612 Ser du hva jeg skrev? Jeg skrev at det finnes masse rasisme alle steder i verden. Så det at bare hvite kan være rasister er idiotisk, siden det finnes flere ikke-hvite rasister enn hvite, fordi det generelt er en høyere andel av dem. Jeg har ellers bodd i Asia i 1 år og lært med lokale språket, var veldig gøy, men ellers takk for tipset Jeg har bodd i Asia i fire år (Og bor her fremdeles). Vil påstå at folk her er mye mindre rasistiske enn nordmenm, men så har de også vært mye mer eksponert for innvandrere. Jo mer erfaring du har med folk fra andre kulturer, desto mer tolerant er man. Det er min (anekdotiske) erfaring. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Hvordan skal man kunne løse et problem hvis ingen setter fokus på at problemet eksisterer? Skjønner ikke hvor du får dette offer fokuset ditt ifra?? Ingen som nevnte noe om offer før deg. Rasisme er da virkelig en sak å kjempe i mot. At det er rasisme mot innvandrere er allerede en kjent sak. Men at det går andre veien mange steder er ikke like kjent. Skjønner ikke hva som er galt med å ta opp det. Hvis innvandrere går målbevisst mot etniske nordmenn for å mobbe dem, rane dem, utøve vold mot dem, trakassere dem osv blir det ikke sett på som rasisme en gang. Grunnen til at jeg nevnte rasismekortet var fordi du kom dette offer pratet ditt. Det var ikke noe jeg mente at vi nordmenn skal gjøre. Finnes det noe sted i Norge som kommer i nærheten av Oslo øst med oppmerksomhet rundt kriminelle innvandrere? NRK har laget serier om det og alt. Hva mener du med at folk ikke vet problemet eksisterer? Oslo øst er fokuspunkt nr 1 i Norge for rasisme, kriminalitet, multikulturalisme, raseskille. Men du vet og det finnes områder utenfor Oslo? Hva som skjer i Oslo øst gjør det ikke til et riksdekkende problem. Stort sett settes ikke fokus på rasisme mot hvite, da problemet er langt mindre, spesielt utenfor Oslo. Og alle systemer og samfunn er ikke rasistiske. Det er bare enkeltpersoner. OG det er det som er største problemet med rasisme. Når du har større vanskeligheter med å få jobb, få lån, med å bli trodd ol. Det er ikke bare personer som er slemme mot deg, men et system som gjør det vanskeligere for deg. Folk skal være likestilt uavhengig av hudfarge i samfunnet. Og ja det føles ut som du stiller deg i mer av en offerrolle her når du stiller et spørsmål som "Hvorfor brukes ordet rasisme bare en vei?" Fordi det gjør ikke det. Så det er nærmest sånn at du føler deg og utsatt for rasisme , men du får ikke snakke om det da du mener folk ikke anser det som rasisme om det er mot hvite. Men jeg tror ikke det finnes noen som kan forsvare at de mener det er bare rasisme om det er hvite som gjør det. Selv om det er folk som snakker som det. Så for meg fremstår det som om du tar opp et ikke-problem her, da det er en selvfølge at rasisme går alle veier. Og du kan jo se andre her som snakker om at de føler seg marginaliserte som hvite og "landet blir invadert og overtatt". Lenke til kommentar
Besse Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Heisann, om jeg får lov å bidra med et utenlandsk syn så skal jeg gjerne tilføye et tysk perspektiv om rasisme. Som dere kanskje vet har vi for tiden knepen 20 millioner mennesker i Tyskland som enten selv er utenlandske eller som har minst en utenlandsk forelder. Ikke medregnet i dette tallet er de tyrkerne (eller andre landsmenn) som lever i Tyskland i tredje generasjon (men som flest ikke på langt nær klarer å uttale seg på et skikkelig tysk. Alt i alt finnes det ifølge offentlige tall tre millioner tyrkere i Tyskland.) Siden tall fra det offentlige i Tyskland pleier å være grovt manipulert og siden der lever mange utlendinger og flyktninger ulovlig i Tyskland kan man gå ut fra at omtrent hver tredje person i Tyskland ikke er av tysk herkomst. 2015 åpnet en uansvarlig forbundskansler lovstridig grensene for flyktningene verden over og vi tyskere ble overskyllet med en bølge på (ifølge statlige tall) omtrent EN hel million flyktninger fra alle steder, herunder mange fra India, Pakistan, Afghanistan, Nordafrika og mange, mange andre steder i huttaheiti eller som han Trump ville kanskje kalt det for: dritthuller. Disse folkene har i løpet av bare to år kostet så mye som omtrent 50 milliarder. Nei, ikke Kroner - Euro. Og de kommer til å koste den tyske skatteyteren mange, mange flere hundre milliarder i løpet av de neste tiårene. For de aller fleste av dem kommer aldri til å dra hjem igjen. Dette vet vi fra erfaringene med tyrkerne og mange andre utlendinger som aldri var tenkt å bosette seg for godt i Tyskland, men som gjorde det likevel. Som dere kanskje også vet er flyktningene temmelig "uvelkommen" blant tyskere flest (for å si det mildt). Flere hundre asylmottak har det blitt satt fyr på bare i året 2016. ( https://www.welt.de/politik/deutschland/article170354347/Noch-immer-gibt-es-fast-taeglich-einen-Anschlag-auf-Asylheime.html ) I 2017 er tallet gått ned litt - sikkert også pga at det "bare" kom ytterlige 200.000 flyktninger pluss et ukjent eller i hvert ikke offentliggjort tall på "etterfølgere" dvs utenlandske folk som fikk lov å slå følge med de delene av familiene sine som allerede hadde klart å snike seg inn i Tyskland. Som jeg ser det (og veldig mange) er de aller fleste flyktningene neppe stakkarer med avmagrede kropper helt til skjelettet men velnærte, sunne, kraftige unge menn som overraskende nok er vant med bruken av mobilen. Bare et mindretall av dem stammer fra krigsherjede områder som Syria - skjønt veldig mange ankommer Tyskland uten pass (som de veldig ofte kaster i Tysklands naboland som Østerrike) og omsider fjusker om herkomsten sin. Nå har det seg slik at man især i Tyskland må passe seg med å stå frem med ethvert bidige kritiske utsagn om utlendinger grunnet ting som har skjedd en eller annen gang for lenge siden. Noe som til de grader blir misbrukt ved å undertrykke en offentlig diskusjon om man - dvs. folket - egentlig vil ha de dere utlendingene som for det meste ikke engang kan skrive sitt eget språk enn si et språk med latinske bokstaver og som kommer fra et helt og holdent uønsket religiøs miljø. Som den vanlige Nordmann ikke vet, lever veldig mange tyskere i økonomisk ekstremt trange, for ikke å si svært fattigslige kår. Medianlønningen ligger ved 2.000 Euro, dvs 20.000 NK per måned - før skattetrekk og sosialavgift, altså mellom 1.300 og 1.500 Euro etter skatt alt ettersom hvilken skatteklasse man hører til. Medianlønningen betegner den lønningen som er den høyeste blant halvparten med de laveste arbeidsinntektene. Noe som for såvidt er samme verdien som den laveste inntekten blant halvparten med de høyeste lønningene. En medianlønningen på 20.000 NOK før skatt betyr altså at halvparten av tyskerne har en lønning som i det høyeste kan nå opp til 20.000 NOK per måned, men som for det meste er atskillig lavere.Samtidig er det ikke uvanlig at en mindre til mellomstor, helt alminnelig - og dette betyr i Tyskland snarere karrig-sjuskete-tarvelig - leilighet i en av storbyene koster omtrentlig 1.000 Euro i husleie. Og dette betyr at selv de folkene med de høyeste fortjenestene i den såkalte "sosial svake" halvparten av befolkningen ofte ikke greier seg med lønningen - trass i at de arbeider i heltid. De har behov for å på sosialen og å få tilleggspenger som såkalte "Aufstockere" (noe som betyr at lønningen blir "forhøyet" av staten siden arbeidsgiveren nekter å betale en tilstrekkelig høy lønning). Dessuten har vi Tyskland ifølge offentlige tall knepen 3 millioner arbeidsledige. Alle vet at dette tallet er grovt manipulert og at måten å beregne arbeidsledigheten med har blitt forandret fra regjeringens side hele 17 ganger (!) i løpet av 20 år hvorav forandringen i 15 tilfeller førte til en "forminsking" av arbeidsledigheten. Det ekte tallet ligger mellom fire og fem millioner, kanskje også enda høyere. Alt i alt går seks millioner tyskere på sosialen akkurat nå og nesten 15 millioner tyskere har gått på sosialen i løpet av de siste 10 årene ( http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/massenphaenomen-hartz-iv-14-5-millionen-menschen-leben-von-hartz-iv/14788738.html ). Siden sosialtrygden i Tyskland har blitt skjært ned noe helt vannvittig av den antisosiale forbundskansleren Gerhard Schröder og siden den derfor for mange ikke er tilstrekkelig til å overleve, har det blitt innrettet såkalte "Tafel"-er av private initiativtakere, altså privat veldedighet, som forsørger de fattige med mat (mat som for eksempel har gått ut av dato og ikke kan selges mer, men som fortsatt ansees å være i orden). I dag er mellom 1,5 millioner og 2 millioner tyskere avhengige av å livnære seg ved hjelp av denne private veldedigheten i tillegg til å få statlige støttepenger. For å avrunde bildet må det tilføyes at mange ytterlige millioner tyskere bare får minstelønningen som ligger ved latterlige 9 Euro per time, mange flere millioner arbeider som uekte entreprenører (som er avhengige av bare en oppdragsgiver som betaler drittdårlig eller som simpelthen holder på med en eller annen ulønnsom virksomhet). Annen hver ny arbeidskontrakt som blir utstedt i dag i Tyskland er tidsbegrenset og mange, mange millioner tyskere har god grunn til å tro at dere arbeidsplass kommer til å falle bort i løpet av noen få år, derav mange millioner skjulte arbeidsledige som holder på med en eller annen såkalt "bullshit-jobb". Hvorfor forteller jeg alt dette her? For det ene fordi det kanskje er interessant også for dere. For selv om dere sannsynligvis ikke tror dette med tanke på dagens Norge så snakker jeg faktisk også om Norges fremtid. For det som har skjedd i Tyskland takket være asosiale og korrupte politikere i de siste ti til tyve årene har skjedd i USA for lenge siden og det er faktisk en utvikling verden over. Fattigdommen - som for første gang siden 60 år er på strak fremmarsj i Tyskland - skyldes aldeles ikke en generell økonomisk nedgang i hele Tyskland. Tvert i mot har rikdommen per saldo øket noe helt voldsomt i Tyskland i de siste tiårene. Det er disse tallene om stigende velferd og rikdom en vanlig Nordmann sannsynligvis har i bakhodet når det gjelder Tyskland. For det er disse tallene som fortrinnsvis blir presentert i mediene i sammenheng med Tyskland - uten å henvise på det faktum at Tyskland hører med de land i verden med den mest ujevne og ekstrem ujevne fordelingen av formue og velstand blant innbyggerne.Mens den ene halvparten av befolkningen lever i fattigdom, lever omtrent et prosent i sus og dus. Jeg kjenner også til dette miljøet: folk som lettvint uten å blunke med så mye som et øye kan yte seg å gå en uke heliskiing hvert bidige år til en pris for 40.000 Euro (dette er betydelig mer enn en vanlig sykesøster har i lønning per år - før skatt og avdrag). Dette er folk som for eksempel har arvet bedrifter med en omsats på mange 100 millioner Euro per år eller som har arvet dusinvis med leiligheter. Men primært beretter jeg ikke om dette for å beskrive Norges fremtid men for å forklare at vi allerede lever i en tid der en annen form for rasisme har etablert seg - noe som jeg ville ha kalt for sosial-rasisme. Her er det ikke snakk om rasisme grunnet hudfarge eller nasjonalitet, men familiær herkomst, "kvalifikasjon" og "suksess" - eller for å si det på god norsk: formue. For lengst ser en internasjonal selverklært elite ned med kynisme og forakt til den alminnelige mann på gaten. Et godt eksempel for dette menneskeforaktende syn på de vanlige finnes i et utsagn av den franske premierministeren Macron. For noen måneder siden ytret han ved anledning av innvielsen av et område for start-up-gründere en setning som denne: "Her møter man både folk som er suksessfulle og folk som er intet." ( https://www.google.de/search?source=hp&ei=XfaBWt_hHsuqsQHjzpnIBA&q=macron+%22ceux+qui+sont+rien%22&oq=macron+%22ceux+qui+sont+rien%22&gs_l=psy-ab.3...1214.16132.0.16542.27.20.0.0.0.0.367.367.3-1.1.0....0...1c.1.64.psy-ab..26.1.360...0j0i131k1.0.f1Tl2GGnwms ). Hva har denne sosial-rasismen å gjøre med trådåpnerens spørsmål om det også finnes en omvendt rasisme? Svaret er enkelt. En kan lett forestille seg hva som kommer til å skje når veldig store deler av samfunnet lever i fattigdom og elendighet mens det samtidig importeres millioner av utlendinger som lever på samme nivået (eller kanskje til og med bedre) enn den innfødte befolkingen. Akkurat dette skjer i Tyskland for tiden. Det forvolder hat og illsinne. Dessverre retter denne haten seg mot innvandrerne og ikke mot (de mest tyske, men også "internasjonale") landsmennene som tjener seg styrtrike på utgiftene på flykningenes vegne. Og denne "ekte" rasismen skaper som gjengjeld selvsagt en motsatt rasisme. Rase-rasisme virker sånn sett som et naturlig svar på sosial-rasisme eller for å kalle det ved dets mer gjengse betegnelse: uhemmet kapitalisme. Tysker - Unnskyld for mitt dårlige norsk - Endret 12. februar 2018 av Besse 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Jeg har bodd i Asia i fire år (Og bor her fremdeles). Vil påstå at folk her er mye mindre rasistiske enn nordmenm, men så har de også vært mye mer eksponert for innvandrere. Jo mer erfaring du har med folk fra andre kulturer, desto mer tolerant er man. Det er min (anekdotiske) erfaring. Jeg kan ikke si jeg har vært i miljøer som er representative nok til å kunne si om det er mer/mindre enn Norge. Du har jo og land som Singapore som har ingen innfødte sånn sett. Bare folk fra masse land rundt, og de har pass som er dobbel så tykke som vanlige fordi de reiser rundt til naboland så ofte. Jeg ville og sagt at rasisme der er noe forskjellig, i forhold til hva som er motivasjonen for det, hvordan reaksjonene er ol. Spesielt med tanke på nasjonalisme som er veldig sterkt der som kan bli rimelig ille. Selv om dette ikke alltid trenger å være rasisme. Eksempelvis fastlands Kina og øyen Taiwan som det heter på politisk korrekt. Det er og stor generasjonsforskjell i Asia. Eldre er ofte veldig konservative, mens unge er veldig ulike sine foreldre i tankesett. Jeg vil og si at det virker som det definitivt forskjell på folk jeg møtte som hadde bodd i utland eller hatt mye kontakt med utlendinger, så enig der. Det var langt mellom Brexit og Trump velgere også for å si det slik Men personlig så opplevde jeg ikke noen problemer med dette. Snarere tvert imot, jeg ble vanligvis behandlet bedre. Men det har og mye med hvordan du oppfører deg, og å lære seg språk er et stort pluss. Og Europeere er ikke akkurat gruppen det diskrimineres mest mot heller akkurat. Pluss ingen kan hate deg for landet du kommer fra, om ingen vet noe om landet du kommer fra Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Hvordan skal man kunne løse et problem hvis ingen setter fokus på at problemet eksisterer? Skjønner ikke hvor du får dette offer fokuset ditt ifra?? Ingen som nevnte noe om offer før deg. Rasisme er da virkelig en sak å kjempe i mot. At det er rasisme mot innvandrere er allerede en kjent sak. Men at det går andre veien mange steder er ikke like kjent. Skjønner ikke hva som er galt med å ta opp det. Hvis innvandrere går målbevisst mot etniske nordmenn for å mobbe dem, rane dem, utøve vold mot dem, trakassere dem osv blir det ikke sett på som rasisme en gang. Grunnen til at jeg nevnte rasismekortet var fordi du kom dette offer pratet ditt. Det var ikke noe jeg mente at vi nordmenn skal gjøre. Finnes det noe sted i Norge som kommer i nærheten av Oslo øst med oppmerksomhet rundt kriminelle innvandrere? NRK har laget serier om det og alt. Hva mener du med at folk ikke vet problemet eksisterer? Oslo øst er fokuspunkt nr 1 i Norge for rasisme, kriminalitet, multikulturalisme, raseskille. Men du vet og det finnes områder utenfor Oslo? Hva som skjer i Oslo øst gjør det ikke til et riksdekkende problem. Stort sett settes ikke fokus på rasisme mot hvite, da problemet er langt mindre, spesielt utenfor Oslo. Og alle systemer og samfunn er ikke rasistiske. Det er bare enkeltpersoner. OG det er det som er største problemet med rasisme. Når du har større vanskeligheter med å få jobb, få lån, med å bli trodd ol. Det er ikke bare personer som er slemme mot deg, men et system som gjør det vanskeligere for deg. Folk skal være likestilt uavhengig av hudfarge i samfunnet. Og ja det føles ut som du stiller deg i mer av en offerrolle her når du stiller et spørsmål som "Hvorfor brukes ordet rasisme bare en vei?" Fordi det gjør ikke det. Så det er nærmest sånn at du føler deg og utsatt for rasisme , men du får ikke snakke om det da du mener folk ikke anser det som rasisme om det er mot hvite. Men jeg tror ikke det finnes noen som kan forsvare at de mener det er bare rasisme om det er hvite som gjør det. Selv om det er folk som snakker som det. Så for meg fremstår det som om du tar opp et ikke-problem her, da det er en selvfølge at rasisme går alle veier. Og du kan jo se andre her som snakker om at de føler seg marginaliserte som hvite og "landet blir invadert og overtatt". så problemer må være landsdekkende før man gjør noe med dem? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 så problemer må være landsdekkende før man gjør noe med dem? Nei, regjeringen innførte nye boligtiltak med spesialregler for Oslo. Men jeg ser ikke noe sted at du påpeker at dett er et problem i Oslo, snarere at det er et problem i samfunnet at rasisme mot hvite ikke klassifiseres som det etter din mening. Og at det ikke settes fokus på disse problemene i Oslo øst. Som tom har fått egen NRK serie som setter fokus på disse problemene og er på riksdekkende nyheter hele tiden. Poenget er at om problemene er lokale så er det en helt annen måte å fikse dem på om det er riksdekkende (problem med samfunnet). Da vil det være innbyggere i Oslo, Oslo kommune, Oslo politi osv. Lenke til kommentar
keelling Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 I de fleste sitt hode betyr rasisme at mennesker som er lyse i huden og har vestlig bakgrunn diskriminerer mørkere mennesker med en annen kultur. Hvorfor brukes ikke ordet andre veien når det er så mye diskriminering og hat begge veier. Jeg som er fra østkanten av Oslo har faktisk sett og opplevd mere "omvendt rasisme" enn "vanlig rasisme". Men det var aldri noe tema på skolen osv. Vi som var etnisk norske måtte bare finne oss i at vi var de underdanige og måtte tåle det meste. Sånn føler jeg at det er generelt i den store verden også. Jeg synes det er på tide å fokusere på "omvendt rasisme" også. Sånn jeg ser det , det kommer fra definisjonsmaktens misbruk av begreper. Diskriminering ala Machiavelli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå