Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Oppleves det noen forskjell i samtalekvalitet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. november 2017 Del Skrevet 21. november 2017 Vanskelig å si. Jeg sitter på kundestøtte store deler av dagen. Jeg har mobil og de aller fleste som ringer inn bruker mobil. Jeg opplever store forskjeller i talekvalitet, men hva som skyldes nett og hva som skyldes dialekt er umulig å si, når jeg ikke vet hvilken kodek, nett og telefon innringeren har. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Tror det vil være avhengig av signalstyrke hvem som ringer hvem. HD-Voice over 3G og 4G-Tale benytter samme lydkodec (AMR-WB) og har derfor samme talekvalitet. Det betyr at dersom en ringer fra en 3G telefon til en 4G telefon i samme nettverk (Telenor-Telenor eller Telia-Telia/ICE/OneCall) så er det ingen transkoding (omkoding) av lyden og talen skal være veldig bra. Telenor har også innført AMR-WB (HD-Voice) i 2G (GSM) og har derfor også god tale mellom GSM og 3G/4G dersom kvaliteten på GSM signalet er god nok. Telia har ikke HD-Voice i 2G men bruker AMR-NB så dersom du ringer fra en 2G telefon til 3G/4G så vil AMR-NB benyttes i alle telefoner i et Telia nettverk. Men dersom du ringer mellom operatørene (mellom Telenor og Telia/ICE/OneCall) eller til en fasttelefon (også IP-basert fasttelefon) så vil tale bli transkodet via PCM (G.711 lydkodek). Telia og Telenor har ikke "HD-Voice" når en ringer mellom nettverkene (ingen IP-basert samtrafikk). AMR-NB håndterer håndterer frekvenser fra 200 til 3400 Hz mens AMW-WB går helt opp til 7400 Hz noe som mer naturlig lyd på talen. PCM/G.711 (brukt i fastnettet og de-facto lydformat som alle operatører må ha mulighet for å benytte når de samhandler taletrafikk) håndterer frekvenser fra 300 til 3400 Hz. Det skal ikke være enkelt Internt i Telenornett - mellom alle nett: HD-Voice hvis kvalitet er god nok. Ingen transkoding mellom 2G/3G/4G Internt i Telianett (inkl. ICE og OneCall) - mellom 3G/4G nett: HD-Voice hvis kvalitet er god nok. Ingen transkoding mellom 3G/4G - hvis 2G: Ikke HD-Voice men fortsatt ingen transkoding Fra Telenor til Telia, fasttelefon eller utland: Lyden blir transkodet til PCM kvalitet Fra Telia fra Telenor, fasttelefon eller utland: Lyden blir transkodet til PCM kvalitet Fra fastelefon til Telia eller Telenor: Lyden blir transkodet til PCM kvalitet Oppsummert: Lyd er ikke lyd ..... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Språk spiller også en rolle: Trøndere mumler, vanskelige å forstå Vestlendinger er tydelige, men pga skarring og høyfrekvent støy blir du sliten av å høre på. AMR-NB bør være standard på Vestlandet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Språk spiller også en rolle: Trøndere mumler, vanskelige å forstå Vestlendinger er tydelige, men pga skarring og høyfrekvent støy blir du sliten av å høre på. AMR-NB bør være standard på Vestlandet. Humrer Så det å trakte etter en telefon som støtter 4G-tale er jo ingen vits, om man ikke har problemer med 2G/3G-dekning. Wifi-tale vil vel uansett ikke slå inn så lenge man har en eller annen form for dekning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Seriøst: jeg tilbringer mye tid i telefonen, og har en del erfaring. Jeg setter enorm pris på Øystein Hs innlegg og leser dem fra perm til perm, men jeg jobbet i Decibel HiFi på åttitallet og lærte fort at teknikk ikke betyr alt når det kommer til lydkvaltet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Ja, Øystein sine innlegg er svært nyttige og jeg setter også stor pris på dem. Min erfaring er også at mikrofonkvalitet/høytaler og hvordan man snakker og holder telefonen har vel så mye å si. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Samtaler startet fra en telefon med 4G og wifi tale går iallfall raskt når disse benyttes. Wifi tale f.eks starter på flekken, ikke opp til 10 sekunder ventetid som man må lide med 2G og 3G. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Telenor har også innført AMR-WB (HD-Voice) i 2G (GSM) og har derfor også god tale mellom GSM og 3G/4G dersom kvaliteten på GSM signalet er god nok. Telia har ikke HD-Voice i 2G men bruker AMR-NB så dersom du ringer fra en 2G telefon til 3G/4G så vil AMR-NB benyttes i alle telefoner i et Telia nettverk. Internt i Telianett (inkl. ICE og OneCall) - mellom 3G/4G nett: HD-Voice hvis kvalitet er god nok. Ingen transkoding mellom 3G/4G - hvis 2G: Ikke HD-Voice men fortsatt ingen transkoding En liten oppdatering av denne informasjonen: * Telia slo på AMR-WB i 2G for en tid siden. * Telia IMS til IMS anrop går i 23.85 kbit/s, i motsetning til 12.65 kbit/s som Telenor hittil har brukt. Så: Internt i Telia-nett: - mellom 2G/3G/4G nett: 12.65 kbit/s AMR-WB hvis kvaliteten er god nok, ingen transkoding mellom 2G/3G/4G - mellom to IMS-registrerte telefoner*: 23.85 kbit/s AMR-WB - opplevd samtalekvalitet avhenger av signalstyrke, omgivelser, mikrofonkvalitet, høyttalerkvalitet, mental tilstand, kodeker, bitrates osv., men forskjellen mellom PCM og WB-AMR er kjempestor. * easter egg på noen modeller for de som graver Endret 22. november 2017 av mandela 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Så det å trakte etter en telefon som støtter 4G-tale er jo ingen vits, om man ikke har problemer med 2G/3G-dekning. Wifi-tale vil vel uansett ikke slå inn så lenge man har en eller annen form for dekning. Det avhenger av telefon og operatør, med Telenor kan du velge å prioritere Wi-Fi på Samsung telefoner i alle fall, det betyr at du kan være registrert på vowifi til tross for god 4G-dekning. Volte har handlet lite om samtalekvalitet så langt, det er dekning, opplevd kvalitet på tilkoblingen og hvordan telefonen oppfører seg under samtaler som har utgjort den store forskjellen, etter min egen erfaring. Jeg ville aldri ha funnet på å kjøpe en telefon som ikke støtter volte i begge de norsk nettene i dag for å si det sånn, med mindre man foretrekker feature phones, der har man foreløpig ingen valg, en Nokia 3310 re-release med volte hadde vært tøft! Endret 22. november 2017 av mandela Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 En liten oppdatering av denne informasjonen: * Telia slo på AMR-WB i 2G for en tid siden. * Telia IMS til IMS anrop går i 23.85 kbit/s, i motsetning til 12.65 kbit/s som Telenor hittil har brukt. Så: Internt i Telia-nett: - mellom 2G/3G/4G nett: 12.65 kbit/s AMR-WB hvis kvaliteten er god nok, ingen transkoding mellom 2G/3G/4G - mellom to IMS-registrerte telefoner*: 23.85 kbit/s AMR-WB - opplevd samtalekvalitet avhenger av signalstyrke, omgivelser, mikrofonkvalitet, høyttalerkvalitet, mental tilstand, kodeker, bitrates osv., men forskjellen mellom PCM og WB-AMR er kjempestor. * easter egg på noen modeller for de som graver Hei. Takk for oppdatering men har du fått verifisert at Telia har aktivert AMR-WB i 2G nettverket ? Jeg sjekket dette med Telia i oktober i år og fikk da følgende tilbakemelding fra teknisk avdeling. HD-Voice er kun tilgjengelig på 3G og 4G nettverket fremdeles men det er gjort forbedring i lydkvaliteten på 2G uten at dette kan betegnes som HD-Voice. Det er ikke planer om at HD-voice blir tilgjengelig for 2G nettverket med det første. Ikke noe ville vært bedre om de hadde AMR-WB i 2G i tillegg til 3G/4G. Var ikke klar over at de kjørte "den beste" HD-Voice" (AMR-WB) kodeken i 4G nettverket, det er jo bra. Når du skriver "IMS-registrerte telefoner" går jeg ut fra du mener mellom 2 telefoner som begge kjører VoLTE (4G-tale) og har støtte for denne kodeken ? Vil ellers slutte meg til tidligere innlegg om at kvalitet på mikrofon og høyttalere/headset betyr veldig mye. Prinsippet om at shit-on -> shit-out gjelder absolutt her. Lydkoding kan ikke gjøre "gull av gråstein" (for å bruke et gammel uttrykk). Lenke til kommentar
mandela Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Med "IMS-registrerte telefoner" mener jeg telefoner som er tilkoblet Telia via volte eller vowifi. Alle IMS-klare telefoner støtter AMR-WB (påstand), de færreste støtter dog EVS, den "nye" LTE-kodeken som er på trappene. Sist jeg sjekket ble det brukt AMR-WB i 2G, kan jo tenkes at samtalekvaliteten heves i 2G som en del av forberedelsene på refarming av 3G frekvenser til LTE, for 3G skal ut først? De nevner 2G under Dekning > HD-voice i denne FAQ-en: https://telia.no/dekning/faq Endret 23. november 2017 av mandela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Ryktet på byen er at 3G skal fases ut først, men Telenor bygger faktisk nye baser der 3G er valgt som fallback, ikke 2G. Sannheten er nok at 3G og 4G vil leve sammen på 2100 båndet og 2G/3G/4G vil dele et (trangt) 900 bånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Dette med manglende HD voice mellom Telia og Telenor irriterer meg grenseløst. Apropos grenser, er det tilsvarende problemer i andre europeiske land, eller er det bare her på berget? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 Dette med manglende HD voice mellom Telia og Telenor irriterer meg grenseløst. Apropos grenser, er det tilsvarende problemer i andre europeiske land, eller er det bare her på berget? Kan ikke si meg mer enig. Det er helt idiotisk at Telia og Telenor ikke har konfigurert opp IP basert samhandling slik at HD-Voice mellom Telia og Telenor fungerer. Det er nesten så konkurransetilsynet og/eller forbrukerrådet burde sett på det fordi det påvirker valg av operatør. Det er ikke lett å finne ut status i andre land men jeg fikk i alle fall frem dette. UK: EE til/fra Vodafone og O2 (Kan type på at alle operatører i UK har HD-Voice i mellom seg) Sverige: HD-Voice mellom Tele2 og Comviq Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 (endret) "Comviq är ett varumärke för Tele2:s mobiltelefoni." https://sv.wikipedia.org/wiki/Comviq Men ja, helt utrolig at AMR-WB ikke er mulig mellom to norske operatører i dag. Lurer på om dette kommer før eller etter at volte-roaming er på plass... Endret 26. november 2017 av mandela Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 26. november 2017 Del Skrevet 26. november 2017 "Comviq är ett varumärke för Tele2:s mobiltelefoni." https://sv.wikipedia.org/wiki/Comviq Slik går det når tar research uten god nok QA. Men da er det kanskje bare i England de har fått på plass HD-Voice på tvers av operatørene da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå