TwiiK Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Ønskelisten er slettet fordi produktene er bestilt. Se mitt siste innlegg for hva jeg kjøpte, hvorfor og fra hvor. I tillegg til det overnevnte har jeg et GTX 1080 Ti skjermkort fra før som jeg kjøpte for litt siden. Dette startet som en oppgradering, men så innså jeg at jeg like gjerne kan kjøpe alt nytt slik at jeg kan bygge den nye pcen sidestilt med min gamle så slipper jeg å formatere osv. som jeg setter stor pris på. RAM Men ram sliter jeg veldig med og jeg sitter her med en haug med spørsmål. Rammen som ligger i ønskelisten der er egentlig bare en placeholder basert på det jeg tror jeg vil ha. Jeg tror jeg vil ha 2x16gb 4000mhz ram basert på det jeg har lest rundt omkring, men jeg vet ikke helt hvorfor og det virker som dette er tilnærmet umulig å få tak i. Nå har Coffee Lake cpu-en endelig kommet på lager og jeg vil bestille pc-en først som sist og rammen jeg har valgt og ingen tilsvarende ram er på lager hos komplett eller nesten noen andre pc-leverandører fra det jeg kan se. Noen av spørsmålene mine er: Jeg har sett tester hvor de viser til store ytelsesforbedringer med ram rundt 4000mhz kontra ram på 2666mhz, men det står på Coffee Lake at den kun støtter 2666mhz, hva er greia her? Det står på hovedkortet mitt at det støtter 4000mhz ram, er dette maks? Hva skjer om jeg kjøper 4000mhz og så overclocker? Går ting skeis? Hva er dual channel og quad channel og har dette noe med 2 eller 4 brikker å gjøre eller er det helt separat? Hvorfor selges ram i pakker med 2 eller 4 brikker? Kan man ikke bare kjøpe 2 av en pakke med 2 ram? F.eks om jeg velger total størrelse 32GB på komplett så får jeg opp helt andre brikker enn om jeg velger 16GB og jeg ville tro jeg bare kunne kjøpt 2 av en 16GB pakke så endte jeg uansett opp med 32GB? Gimper jeg oppsettet mitt om jeg kjøper ram som er 3200mhz kontra 4000mhz? Jeg ser det er mye av det på lager rundt omkring, men prisen er tilnærmet helt lik så det virker unødvendig når jeg egentlig ønsker å kjøpe noe av det beste som er i alle ledd her nå. Hva med 3600mhz? Ønsket om 4000mhz er mest fordi det er et fint rundt tall og fordi det sto på hovedkortet. Men hovedspørsmålet mitt er forsåvidt om noen kan anbefale meg bra, kompatibel ram her og nå som er på lager som jeg kan bestille i dag med resten av tingene i listen over slik at jeg får den nye pcen min asap. Den kan være på lager i uansett norsk nettbutikk. Jeg må uansett kjøpe hovedkort og potensielt PSU fra en annen nettbutikk ser jeg. Det suger å spille Battlegrounds med 40fps med en 1080 Ti fordi cpu-en er så gammel. Jeg bryr meg ingenting om RGB og slikt. Jeg har lest litt rundt og det virker som rammen ikke kan være høyere enn 32mm med den CPU-vifta jeg har valgt. Det er vel den eneste harde begrensningen jeg har såvidt jeg kan se. Jeg vet jeg vil ha 32GB fordi jeg har 24 i dag og mye av det jeg gjør på pcen bruker veldig mye ram. PSU Ang. PSU-valget så ønsker jeg en pc som er så stille som mulig og basert på det jeg har lest av tester så virket det der som et bra merke og størrelse for å nå det målet. Jeg ser for meg 750W er mye mer enn jeg trenger i denne pcen, men håpet er at med en litt romslig PSU så trenger PSU-en nesten ikke bruke vifta når pcen er idle slik at den nesten blir lydløs eller så godt som. Skjermkortet mitt er nesten lydløst fra før av i idle og jeg regner med cpu-vifta vil være det også. I pcen jeg har i dag er det kun PSU og mekaniske harddisker som lager irriterende støy. Og til slutt Er det noe jeg har glemt av i ønskelisten over? Det står at kjølepasta følger med viften og skjermkort har jeg som sagt fra før. Edit: Jeg har bestilt produktene nå. Se mitt siste innlegg for hva jeg kjøpte, hvorfor og fra hvor. Endret 3. november 2017 av TwiiK Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Jeg har blitt bittelitt klokere på ram nå tror jeg. 2666mhz er det som er native for coffee lake hvor det var 2400 for kaby og 2133 for skylake såvidt jeg forstår. Ikke helt sikker på hva dette betyr i praksis, men det får være. Det er i alle fall noe som forklarer det tilsynelatende random tallet. Og så har ram tilsynelatende blir ekstremt sjeldent og dyrt de siste årene som forklarer hvorfor bare 10% av rambrikkene er på lager i norske nettbutikker og hvorfor alt er så sinnsykt dyrt. Men jeg blir ikke klok på hvilken hastighet som er god nok for meg. Jeg bryr meg ikke om <1% ytelse, men om det er oppunder 10% så kjøper jeg ikke tregere ram bare for å spare noen kroner. Her har jeg funnet noen tester som viser helt forskjellige resultater der. Den første får det til å virke som at ram nesten ikke betyr noen verdens ting: https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffee_Lake_Memory_Performance_Benchmark_Analysis/9.html Mens den andre viser forholdsvis store ytelsesforbedringer nesten helt opp til 4000mhz: https://www.techspot.com/article/1171-ddr4-4000-mhz-performance/page3.html Så ser jeg folk skrive at dersom man f.eks går for 3200mhz-brikker så må man passe på at man kjøper CL14-brikker da disse er laget av Samsung og ikke et eller annet høkkertfirma, men det vet jeg ikke om er sant eller ikke. Men at brikkene er lavere latency burde vel uansett indikere at de er bedre? Endret 3. november 2017 av TwiiK Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) 2666 Mhz DDR4 er max som er offesiellt støttet for Coffe Lake av Intel, men det er fordi de følger Jedec standarden, og fordi at den hastigheten skal funke uansett. Ikke noe vi PC byggere trenger å bry oss om siden vi velger komponenter vi vet takler mer. Du trenger ikke 4000 Mhz brikker. Sweetspot'n ligger på rundt 3600 Mhz CL15. Ønsker du ikke å betale for mye, så er 3200 Mhz CL14 bra nok. Med den Noctua kjøleren, så tror jeg ikke de 3200 CL14 brikkene til G.Skill vil passe for dem er såpass høye. Corsair sine LPX vil garantert passe, men dem får du "bare" med CL16 timings. Du kan kompansere ved å velge de 4000 Mhz Corsair brikkene da. Men jo raskere RAM brikker, jo større sjangs er det for at du må manuellt stille på VCCSA volt i BIOS. Auto da er ikke lurt. Velger du en Kraken X62 AIO vannkjøler, så kan du kjøpe akkurat de RAM brikkene du vil ha da. Noctua D15 er kjempe bra, men tar mye plass. Kan heller anbefale deg D15S versonen isteden. Eller gå ned til Noctua U12S. U12S skal holde så sant du ikke skal overklokke (manuellt eller bruke Multicore Enhancement greia til Asus). Angående dual vs quad channel, så har 8700K en minnekontroller som kjører RAM i 2 kanaler, ergo dual channel. X299 har quad - 4 minne kanaler. Med 8700K må du da ha minst 2 like RAM brikker, men du kan kjøre med 2 stk også. På X299 så må du kjøre med minst 4 brikker for å kjøre i quad channel (eller 8 brikker). Skal du ha 32GB RAM kan du da velge mellom å ha 2x16GB eller 4x8GB brikker. De raskeste brikkene er som regel i 4x8. Hvis du ikke trenger en DVD/Bluray spiller/brenner, så kan du bytte kabinettet til et Fractal Define S istreden. Der kan du ha 3 vifter i front. Angående PSU, så får man det man betaler for. Skal du ha skikkelig kvalitet velger du en Seasonic Prime Titanium 850W PSU. Men EVGA SuperNova G3 750W er bra den også, og mye billigere. Endret 3. november 2017 av Betroz 1 Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 Takker for svar. Ang. PSU så vurderte jeg den Seasonicen, men Komplett hadde den ikke på lager, men nå ser det ut som jeg uansett må handle fra en annen nettbutikk så da kan det være jeg går for den likevel. Jeg trenger ikke noen optiske enheter og muligens ikke harddisker heller så godt tips med kabinettet. Jeg valgte egentlig kun det jeg valgte basert på antall stjerner, antall på lager og antall "klistremerker" (review-badges) det hadde i produktbeskrivelsen på Komplett da det er de 3 tingene jeg har bestemt er et kvalitetsstempel når det gjelder datakomponenter. Men jeg ser nå at det var noen brukeranmeldelser ang. støy som skremte meg vekk fra S-versjonen så jeg er litt skeptisk selv om jeg ser på Youtube nå at kabinettene mer eller mindre er like. Jeg skal bestemme meg og bestille dette innen søndag ser jeg for meg da jeg ikke tjener noen leveringsdager på å bestille det tidligere. Mest sannsynlig ser det ut som jeg kommer til å bestille fra Komplett og Proshop da Proshop har mye mer ram enn Komplett på lager samt at de har hovedkortet og både Corsair og Seasonic PSU-en på lager. Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Lagerantallet på cpu-en på Komplett sank så raskt at jeg turte ikke vente. Jeg har bestilt tingene nå. Endte opp med å handle fra 3 ulike butikker for å få tak i det jeg ønsket. Fra Komplett: - Intel Core i7-8700K Prosessor - Noctua NH-D15S CPU Kjøler (såvidt jeg kunne se har denne nesten samme ytelse med 1 vifte som D15 har med 2 og jeg kan uansett bare kjøpe til en vifte til om behovet melder seg) - Fractal Design Define R5 Sort (jeg valgte likevel denne over S-versjonen fordi det virket som folk mente denne var stillere enn S-versjonen. Vurderte også hvit, men tenkte det ville bli tacky og for synlig ) - Samsung 960 PRO 512GB M.2 PCIe SSD - Microsoft Windows 10 Home Fra Proshop: - ASUS ROG Strix Z370-E Gaming - Seasonic Prime Titanium 750 (jeg har allerede en gammel HX750 fra Corsair som er hovedkilden til støy i pcen jeg har for øyeblikket så jeg var skreptisk til å kjøpe en ny en selv om folk sier HX750i skal være stille) Fra Multicom: - Ripjaws V 2x16GB 3200MHz CL14 (jeg valgte denne fordi det virket som den beste beste rammen som er på lager nå, uansett nettbutikk. Jeg kunne valgt 4x8GB TridentZ RGB isteden, men de hadde samme specs og kostet nesten 1000kr mer så det virket som bortkastede penger. Og det var ingen CL15 eller engang CL16 3600MHz brikker til salgs, og såvidt jeg har forstått så er 3200Mhz CL14 potensielt raskere enn 3600Mhz CL16) Tusen takk for hjelpen, Betroz. Endret noen valg basert på din tilbakemelding som du ser. Endret 3. november 2017 av TwiiK Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Gratulerer da Jeg har selv et Fractal R5 kabinett til en av mine maskiner. Jeg har satt det opp slik at jeg har 2 vifter i front som suger kald luft inn, en vifte i bunn som gjør det samme, og en vifte helt bak som drar den varme lufta ut. På denne måten er det mer luft inn enn ut, positivt trykk altså. Du kan jo se selv først hvilke temps du får. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå