Gå til innhold

Hvordan "gi bud direkte til selger"?

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på boligjakt i Oslo og ser mange leiligheter blir solgt før visninger med bud direkte til selger. Hvordan fungerer dette? Er klar over at folk drar på privatvisninger, men hvordan går man da frem med å gi budet? Går det likevel via megler, eller spytter man bare ut ett tall på visningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke direkte til selger? Må ikke alle bud vis megler stå til kl 12 budrunde dagen?

Regelen om at budet må stå til klokka 12 dagen etter visning gjelder kun når det er annonsert visning.

Dersom det ikkje er planlagt visning på boligen så kan du velge akseptfrist sjølv, men fortrinnsvis med lang nok betenkningstid til at budet kan formidlast, vurderast og besvarast innanfor tidsfristen.

For å gi bud direkte til selgaren så er det så enkelt som det høyres ut, ring eller skriv til selgaren der du oppgir kva du vil by, samt akseptfrist og eventuelle forbehold.

Det er ingen formelle krav til korleis eit privatbud skal gis og besvarast, men dei fleste selgarar vil ha budet skriftlig og bekrefta før dei tek stilling til det.

Dette for å unngå å ha inngått avtale med ein kjøpar som i etterkant nekter for den muntlige avtalen, ikkje har har pengane til betale eller liknande utfordringar med å sluttføre salget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke direkte til selger? Må ikke alle bud vis megler stå til kl 12 budrunde dagen?

Regelen om at budet må stå til klokka 12 dagen etter visning gjelder kun når det er annonsert visning.

Dersom det ikkje er planlagt visning på boligen så kan du velge akseptfrist sjølv, men fortrinnsvis med lang nok betenkningstid til at budet kan formidlast, vurderast og besvarast innanfor tidsfristen.

For å gi bud direkte til selgaren så er det så enkelt som det høyres ut, ring eller skriv til selgaren der du oppgir kva du vil by, samt akseptfrist og eventuelle forbehold.

Det er ingen formelle krav til korleis eit privatbud skal gis og besvarast, men dei fleste selgarar vil ha budet skriftlig og bekrefta før dei tek stilling til det.

Dette for å unngå å ha inngått avtale med ein kjøpar som i etterkant nekter for den muntlige avtalen, ikkje har har pengane til betale eller liknande utfordringar med å sluttføre salget.

Hva med når det er annonsert visning, men jeg har privatvisning før disse er? 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Hva med når det er annonsert visning, men jeg har privatvisning før disse er? 

Så lenge du går utanom meklar så kan du i utgangspunktet gi privatbud utan å tenke på denne regelen.

Men meklaren må forholde seg til forskrift om eiendomsmegling:

§ 6-3.Oppdragstakers plikter ved budgivning

(3) I forbrukerforhold skal oppdragstaker ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag.

Meklaren har med andre ord ikkje lov å vidareformidle bud som har kortare tidsfrist dersom meklaren har annonsert visning.

Så sjølv om det ikkje er ulovleg for deg å ta direkte kontakt med selgaren for å gi eit bud, så vil vell selgaren normalt sett være låst i ein avtale med meklaren om korleis salget skal gå føre seg.

Lenke til kommentar

I samme paragraf kan man lese:

Oppdragstaker skal oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgivere, men henvise til oppdragstaker.

Siden dette er ufravikelig, så antar jeg at jeg at en avtale med megleren som ikke gir selger anledning til å akseptere et slik bud, vil være ugyldig.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg solgte nylig boligen min før visning. Jeg bruke DNB Eiendom.

Jeg og megler hadde allerede avtalt, og offentlig annonsert en visning.

Før denne visningen hadde vi en privatvisning, og jeg fikk inn et privat bud fra hun som var på privatvisningen(Hun ringte meg og kom med bud muntlig).

Jeg ba henne gå gjennom megler.

Megler ringte meg, og forklarte meg at han ikke har lov til å megle eller ta imot bud før annonsert visning, men at man kan jobbe rundt dette.
Det skjer på følgende måte:
- Kjøper sender skriftlig bud til meg direkte,helst da med et skriftlig utfylt budskjema(megler bør kunne være behjelpelig med dette), som selger tar bilde av og sender som MMS til meg personlig)

- Jeg aksepterer budet, med forbehold om finansiering(svarer skriftlig på sms tilbake), og sender så kopi av dette til megler, som så på lovelig vis er "inne i gamet" igjen, og ting går som normalt etter dette

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grattis. Er vel ikke så vanskelig å få kjøpt noe i disse tider, så lenge du har penger til det.

DnB er jeg ikke så imponert av, men det kan ha vært den ene megleren. Husker noen i nabolaget som solgte, var dessverre venn med megler disse selgerne også. Også gjorde megleren omtrent "null" kunne det virke som. Til slutt så hadde selger ordnet salget på egenhånd, pga. lite dyktig megler / vanskelig eiendomslokasjon å selge, noe sånn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...