Gå til innhold

Tips til serverkomponenter og programvare

Anbefalte innlegg

Jeg kan fortelle litt om min server også da, den det er bilde av over.

Hovedkort: MSI 970A-G43

CPU: AMD FX-8320 (med 8000 i passmark)

RAM: 32Gb forholdsvis billig

Kontrollere: LSI 9220-8i

PSU: 700W

Harddisker:

- 1x Samsung EVO 830 120GB for windows 7 + programmer

- 1x Samsung EVO 850 250GB for andre filer + Plex database og mellomlager

- 15x WD Green/red 4TB til lagring

Kjører Windows 7 og dette er primært Plex server. en tar også backup av bilder fra telefonen min, deler flydata med flightradar24, kjører sickbeard, PlexPy og den kjører uTorrent for nedlastning konstant.

Pc'en står i en bod i kjelleren.

Kabinettet har jeg modifisert for å få plass til 3 stykk harddisk-rack med hver plass til 5x 3,5" harddisker. SSD'ene har jeg klistret med dobbelsidig tape rundt PSU  :dremel:

Disse rackene er kjøpt på ebay, og skrudd sammen og så skrudd i bunnen av kabinettet. Det er da plass til 15 disker, pluss en på toppen. Slik kan jeg utnytte alle portene på de to kontrollerene.

Dette er ikke noe spesiell server hardware noe av det, og kjører Win7 pro bare. Funker helt fint. Pleier å reboote en gang i blant for å få oppdateringer for windows, men den har stått i 42 dager uten stopp en gang. Akkurat nå er opptiden 22 dager.

Av software så kjører jeg Stabebit Drivepool og Stablebit Scanner.

Drivepool gjør alle diskene mine til én disk i windows (som da er på 54,5TB). Programmet fordeler også filer mellom de fysiske diskene etter regler som jeg selv setter opp. Man kan også sette opp duplisering av filer eller mapper, som softwaren da kopierer inn på x antall fysiske disker. Dette er helt transparent.

Scanner leser av SMART og sender meg mail hvis noe skjer med en av diskene. Den sjekker også overflaten på diskene for feil en gang i måneden.

Hvis det er noe feil med en disk, så vil Scanner si ifra til Drivepool, og den vil begynne å evakuere filer fra den disken med feil over på de andre friske diskene. Det er også enkelt å bytte ut en disk, for trykker du på Drivepool at du fjerner en disk, så vil den evakuere ut alle filer før den frigis.

Alle filene ligger lesbare på de fysiske diskene, så jeg kan navigerer meg inn på hver enkelt disk og finne ut akkurat hvilke filer som ligger der. Det brukes NTFS. Så jeg kan nappe ut en disk, sette den i en annen PC og lese ut alle filer fra disken som normalt. Filer blir ikke delt opp. Man kan også flytte hele poolet over i annen PC med samme software, og få opp hele poolet intakt (eller deler av det hvis man bare flytter noen disker).

På Plex, som er den store konsumenten av CPU-kraft hos meg, så har jeg 28 forskjellige brukere (venner). Har hatt 10 streams samtidig, der 8 var transcodinger. Selvfølgelig går da CPU på 100%. Sjeldent jeg får klager på at ting hakker hos folk, da er det som regel fordi de spiller av over WiFi hjemme hos seg selv, og det stopper for å buffre.

Her er noen bilder:

Z203U0tu.jpeg  UE9IQU9Z.jpeg

dkUweW5Q.jpeg  UWVSWEJt.jpeg  d2hrZUhY.jpeg

Poenget mitt er at du trenger ikke dishe ut en haug med penger på spesiell hardware for å få noe som fungerer veldig bra.

Linker:

Harddisk rack: http://www.ebay.com/itm/5-layer-PC-Cage-Tray-Caddy-Rack-for-5-3-5-SATA-SAS-HDD-Hard-Drive-3x-5-25-size-/381606190591?hash=item58d9805dff:g:iOoAAOSwgkRVU7fs

Stablebit software: https://stablebit.com/

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...