Gå til innhold

Bjerknez' lille PC blogg

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Denne tråden er nok ikke like interessant for alle og er i utgangspunktet ment laget som en liten "blogg" eller "logg". Grunnen til at jeg laget denne tråden er rett og slett for å samle alle erfaringene mine rundt den siste invisteringen jeg har gjort på pc fronten samt komme med evt. spørsmål etc. rundt dette.

--------------------------------

Min første invistering på datafronten ble naturligvis ny pc, og da gikk jeg for dette oppsettet fra Komplett:

Komplett Gamer Xtreme i70

Speedlink tastatur
kablet, nordisk, utbyttbare røde spilltaster, membran spilltastatur, Varenr: 858655

SpeedLink Aklys Gaming Mus
kablet, 5 knapper, 2000 dpi, led belysning, 3 dpi nivå, optisk spillmus, rød, Varenr: 858656

Corsair Carbide Quiet 600Q Full Tower
Vifter: 2x140/120mm front, 1x140mm bak, EATX,ATX,mATX,mITX, Varenr: 863353
Corsair CX750M, 750W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex, Varenr: 891230

Akasa AK-959CU Komplett Edition
CPU Cooler, LGA 1150/1155/1156, 115W, PWM, Varenr: 878490

Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor
Socket-LGA1151, Quad Core 4.0GHz, 8MB, 91W, 14nm, Boxed, uten kjøler, Varenr: 850037

Cooler Master Seidon 120V v2 CPU Kjøler
120mm Radiator, 775/115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2, 16.5~75 CFM, Varenr: 822822

ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
Hovedkort, ATX,Z170,DDR4,3xPCIe-x16,SLI/CFX, SupremeFX, GameFirst III, Varenr: 850567

HyperX Fury DDR4 2133MHz 32GB
4x8GB 2133MHz (PC4-17000) DDR4 CL14, Sort, Varenr: 887222

MSI GeForce GTX 1080 Aero OC
Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, DL-DVI-D, 3xDP, Pascal, Varenr: 892369

Samsung PM951 512GB PCIe SSD
M.2 PCIe, opp til 1050/560MB/s, kun for pc-prod, Varenr: 887871

Seagate Barracuda 2TB 3.5"
SATA 6GB/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, kun for pc-prod, Varenr: 825195

MS COA Win 10 Home Nordic
For Komplett PC only - HED license, Varenr: 850639

Razer Goliathus Mobile Komplett Edition
medium, glatt og sømløs overflate, god glid, myk gaming musematte, Varenr: 890238

-------------------

Jeg har også bestillt meg nytt mekanisk tastatur samt mus fra Gamezone. Jeg gikk for følgende:

- Corsair K95 RGB tastatur

- Corsair M65 Vanegance mus

Corsair12.jpg

Corsair11.jpg

Jeg fant også ut at høytalerene mine trengte en oppgradering, så mine gamle stereo "pling plong" høytalere ble kassert og da bestilte jeg meg Logitech Z906 som erstatter.

JL081a_1.png

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC'en er på vei til meg i skrivende stund og forventes levert førstkommende tirsdag i følge Post Nord sine beregninger. Så denne kommer jeg tilbake til...

Logitech høytalerene er også bestilt og skal hentes i løpet av neste uke, så disse må jeg også komme tilbake til. Det skal sies at jeg har hatt den forrige modellen av disse for noen år siden (Logitech Z5500) men disse ble solgt grunnet plassmangel. Makan til trøkk og spillopplevelse tror jeg ikke man får for drøye 2.000,-! Gleder meg til å prøve de nye....

Tastaturet og musen har jeg dog fått og førsteintrykket der var bare helt hinnsides positivt. Det skjal sies at jeg ikke har vert bortskjemt på tastaturfronten tidligere, men et tastatur utelukkende av aluminium og en vekt som tilsier skikkelig kvalitet er noe som gjør mitt hjerte varmt...

De bakbelyste tastene som kan justeres individielt via driveren er skikkelig snasne. Joda.. det er nok bare en gimmick man fort blir lei, men å sette forskjellige farger på forskjellige knapper synes jeg er greit da man lettere kan skille dem ved evt. spilling etc. En artig greie tross alt, selv om den kanskje ikke er voldsomt nødvendig.

Musen ble jeg også overrasket over. Denne er også utelukkende av aluminium og den fungerer utmerket. Veldig fornøy med denne også så langt. At man kan få så mye mus for 500 spenn er meg en gåte. Jeg hadde en Razer Mamba før denne og denne føltes bare kjip ut i forhold med tanke på byggekvalitet. 

Så... er det i det hele tatt noen downsides med tastaturet og musen?

Tja... driveren kunne kanskje vert litt enklere og bruke. Ikke direkte vanskelig for en som er litt nerd og som vil sette seg inn i det, men for en fersking som bare vil ha et kult tastatur grunnet lysene så tror jeg i følge Youtube videoer at Razer og Logitech har enklere tilnærming der i driveren.

Man kan rett og slett nærmest gjøre hva man vil med tastaturet gjennom driveren. Helt fantastisk!

Musen ligger også godt i hånden og driveren her er en del enklere. Man justerer DPI instillingene etc. og lar den være. Men man kan så klart også her legge inn egne tastevalg etc. Så jeg har intet negativ å si om musen så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hva er grunnen til at du valgte å kjøpe ferdigbygd i stedet for å bygge selv? Spør du meg er jo det halve moroa. Du hadde jo spart deg for dobbelt opp av tastatur, mus og cpu-kjøler også.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du valgte å kjøpe ferdigbygd i stedet for å bygge selv? Spør du meg er jo det halve moroa. Du hadde jo spart deg for dobbelt opp av tastatur, mus og cpu-kjøler også.

Helt enig, men hva med å ta noe bilder i kabinettet?

Hadde vært morro for oss som bygger selv, å se hvordan komplett gjør det.

Om maskinen ser ut som et garnøste på innsiden.

Slik bør en pc ikke se ut på innsiden. Med mindre man er lat.

PC_-_Inside_(OUT-OF-DATE)_(201486496).jp

Lenke til kommentar

Nja... vi er nok litt forskjellige der. Jeg er nok ikke sååå geek at jeg synes selvbygg er morroa. Jeg startet heller ikek denne tråden med å "skryte" av noe som er bygget på egen hånd. Bare en slags "blogg" eller "logg" (velg det som passer best) der jeg forteller om mine erfaringer rundt kjøpet nevnt i post 1.

Helt enig, men hva med å ta noe bilder i kabinettet?

Hadde vært morro for oss som bygger selv, å se hvordan komplett gjør det.

Om maskinen ser ut som et garnøste på innsiden.

Slik bør en pc ikke se ut på innsiden. Med mindre man er lat.

PC_-_Inside_(OUT-OF-DATE)_(201486496).jp

Bilder av maskineriet kommer så fort jeg får pc'en i hus. Er jeg heldig får jeg den i dag, men mest sannsynlig blir det i morgen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nja... vi er nok litt forskjellige der. Jeg er nok ikke sååå geek at jeg synes selvbygg er morroa. Jeg startet heller ikek denne tråden med å "skryte" av noe som er bygget på egen hånd. Bare en slags "blogg" eller "logg" (velg det som passer best) der jeg forteller om mine erfaringer rundt kjøpet nevnt i post 1.

Det har vel ingenting med å være "såååå geek" å gjøre, du kunne jo spart penger på å ikke kjøpe dobbelt opp med ting og heller brukt dem på f.eks en raskere SSD, men du har helt rett vi er forskjellige.

Skal du klokke eller skal du kjøre stock?

Lenke til kommentar

Får man raskere SSD enn M.2?

Tja... det tastaturet der er vel ikke verdt så mye uansett så det bryr meg ikke så mye.

Blir vel at jeg prøver meg frem litt med klokking, men er ingen racer på dette. Først må jeg få den i hus så får jeg ta det derfra :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Tja... det tastaturet der er vel ikke verdt så mye uansett så det bryr meg ikke så mye.

Blir vel at jeg prøver meg frem litt med klokking, men er ingen racer på dette. Først må jeg få den i hus så får jeg ta det derfra :)

M.2 er en formfaktor. Man får mye raskere SSD-er enn den du har satt opp ja, din er som du ser spesifisert til opp til 1050/560MB/s, en 950PRO for eksempel er spesifisert til opp til 2500/1500 MB/s. Om du ville merket noe forskjell er vel et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

M.2 er en formfaktor. Man får mye raskere SSD-er enn den du har satt opp ja, din er som du ser spesifisert til opp til 1050/560MB/s, en 950PRO for eksempel er spesifisert til opp til 2500/1500 MB/s. Om du ville merket noe forskjell er vel et annet spørsmål.

Okay. Jeg tror jeg forholder meg til det jeg har bestillt. PC'en er som sagt på vei og jeg tviler på at jeg blir skuffet. :) Håper også Logitech Z906 ankommer i dag, men det er lite sannsynlig... 

Lenke til kommentar

Ahh, har hatt mye å gjøre på jobb og ellers så har ikke blitt så mye oppdatering her, men det kommer. 

Men jeg vil gjerne spørre dere om noe for å forsikre meg om at det er normalt eller ikke. 

Jeg har en sånn høyfrekvent konstant lyd fra kabinettet og så vidt jeg har funnet frem til så høres det ut som om denne kommer fra CPU området. Vertfall der jeg hører lyden best. Den er ikke veldig sjenerende egentlig, men jeg sitter bare 50cm. fra kabinettet så den høyfrekvente lyden blir slitsom i lengden. Problemet løses nok med å sette pc'en under pulten så ikke noe krise, men vil bare spørre dere om dette er en "normal" lyd eller om jeg burde undersøke dette nærmere?

Lyden kommer ikk fra noen av viftene. Det er en slags elektronisk lyd. Strømforsyneren skulle i utgangspunktet kanskje vert en rette synderen men det er ikke der lyden er sterkest.

Her kan dere høre lyden. Opptaket ble tatt i går av undertegnede:

https://www.youtube.com/watch?v=TxvqeTolqVY

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...