Sportylady Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Alkohol er jo gift, så det er jo ikke sunt. MEN man ska da leve og? En cider hver helg burde du kunne unne deg. 5 Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Alkohol er jo gift, så det er jo ikke sunt. MEN man ska da leve og? En cider hver helg burde du kunne unne deg. Det er sant . Jeg har vært avholdsmenneske i alle år. Men kjenner at en cider eller et/ to glass vin virker avslappende og herlig etter en travel uke. Jeg kommer nok til å ta meg et glass eller to eller en cider hver helg nå. Men skal ikke bli alkoholiker. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Joda alkohol er sunt i små mengder http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-forebyggende-helse/2014/06/en-ol-eller-om-dagen-er-sunt Du finner mye om saken på Internet Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 ifølge illustrert vitenskap gir alkohol deg kreft Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Ja, sikker noen som sier det motsatte at det ikke er sunt, men husk link så vi kan lese hva de skriver Jeg bare postet den første jeg fant ved å søke på : alkohol sunt. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det meste kan fremstilles som usunt i varierende grad dersom man går utenfor det som iblant kalles "terapeutisk dose". Selv vann kan være farlig i overdrevne doser. Et glass til middagen kan være ok og i visse tilfeller ha en ønskelig effekt på regulering av fett-opptak fra maten. Vin kan ha en positiv effekt på hjertet, ikke utelukkende pga. alkoholinnholdet men andre ting man finner i vinen. Alkohol i små mengder til visse tider kan bidra til å justere opplevelsen av stress og andre ting som har sine egne negative effekter på helsen. Men flatfylla er usunn. Så det skiller mellom hvor mye og hvor ofte, hvorvidt det er farlig eller ikke. Forøvrig har jeg selv ikke smakt alkohol på ca. 10 år. Ikke fordi jeg besluttet å bli avholds, og jeg er slett ikke noen aktivist. Det bare interesserer meg ikke nok til å "drikke". Det er helt ok å ikke drikke alkohol, hvis man liker det sånn. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Alkohol er uansett ikke så sunt at det er verdt å drikke for helsens skyld hvis du ikke liker det. Men tar du deg et glass en gang i blant er det ikke noe å bekymre seg for. Siste ramaskriket om kreft handlet om forbruk langt over anbefalt nivå. Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Det meste kan fremstilles som usunt i varierende grad dersom man går utenfor det som iblant kalles "terapeutisk dose". Selv vann kan være farlig i overdrevne doser. Et glass til middagen kan være ok og i visse tilfeller ha en ønskelig effekt på regulering av fett-opptak fra maten. Vin kan ha en positiv effekt på hjertet, ikke utelukkende pga. alkoholinnholdet men andre ting man finner i vinen. Alkohol i små mengder til visse tider kan bidra til å justere opplevelsen av stress og andre ting som har sine egne negative effekter på helsen. Men flatfylla er usunn. Så det skiller mellom hvor mye og hvor ofte, hvorvidt det er farlig eller ikke. Forøvrig har jeg selv ikke smakt alkohol på ca. 10 år. Ikke fordi jeg besluttet å bli avholds, og jeg er slett ikke noen aktivist. Det bare interesserer meg ikke nok til å "drikke". Det er helt ok å ikke drikke alkohol, hvis man liker det sånn. Jeg besluttet ikke å være avholds, men jeg har aldri vært interessert i å drikke alkohol. Men jeg kjente at i sommer så føltes det veldig herlig å drikke en øl / et glass vin i den kokende varmen på ferien. Jeg merker at jeg blir fort påvirket tror jeg. For jeg kjente at jeg ble veldig avslappet i hele kroppen. Men det var deilig å kjenne at musklaturen ble avslappet. Er litt plaget med muskelknuter i rygg, og nakke. Kan sikkert hjelpe for noen helseplager. Jeg følte at jeg ble mer avslappet i forhold til å være meg selv og en viss "vegg" forsvinner. Men å bli alkoholiker er ikke tingen. Så lurt å være måteholden. Det er nok den rusende effekten som jeg merket som alkoholikerne liker for å si det sånn. Endret 31. juli 2016 av Sportylady Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Joda alkohol er sunt i små mengder http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-forebyggende-helse/2014/06/en-ol-eller-om-dagen-er-sunt Du finner mye om saken på Internet Det er delte meiningar om akkurat det der. https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/26/moderat-alkoholinntak-overdrevne-fordeler/ Dersom noe høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis også det. Helsepersonell bør avfeie forestillinger om at litt alkohol er bra for hjerte- og karsykdom. Ta imot helseråd fra helsemyndighetene, ikke fra alkoholindustrien. Alkoholindustrien bør slutte å villede om forskningen på alkohol og helse. Det går igjen i fleire nyare artiklar at ein ikkje bør drikke alkohol for helsa si skuld. Endret 31. juli 2016 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Joda alkohol er sunt i små mengder http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-forebyggende-helse/2014/06/en-ol-eller-om-dagen-er-sunt Du finner mye om saken på Internet Det er delte meiningar om akkurat det der. https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/26/moderat-alkoholinntak-overdrevne-fordeler/ Dersom noe høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis også det. Helsepersonell bør avfeie forestillinger om at litt alkohol er bra for hjerte- og karsykdom. Ta imot helseråd fra helsemyndighetene, ikke fra alkoholindustrien. Alkoholindustrien bør slutte å villede om forskningen på alkohol og helse. Det går igjen i fleire nyare artiklar at ein ikkje bør drikke alkohol for helsa si skuld. Ja, det er det som er galt når man begynner å føle seg friskere av å drikke alkohol . Jeg begrenser meg, men jeg har vel blitt glad i å ta en cider etter jobben på en fredag og lørdagskveld. Men forstår hvilke fare det blir om man blir for glad i hva man oppnår i rusen. Jeg oppnådde bedre musklatur osv. Men musklaturen bør nok trenes opp på en annen måte . Var en bekjent som fortalte meg at et glass rødvin var sunnere enn en treningsøkt men den tror jeg egentlig ikke på!. Tenker på danskene. Har lest at en del av dem inntar mer alkohol til dagen enn hva vi gjør, men de begrenser bruken. Endret 31. juli 2016 av Sportylady Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! 2 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det meste kan fremstilles som usunt i varierende grad dersom man går utenfor det som iblant kalles "terapeutisk dose". Selv vann kan være farlig i overdrevne doser. Et glass til middagen kan være ok og i visse tilfeller ha en ønskelig effekt på regulering av fett-opptak fra maten. Vin kan ha en positiv effekt på hjertet, ikke utelukkende pga. alkoholinnholdet men andre ting man finner i vinen. Alkohol i små mengder til visse tider kan bidra til å justere opplevelsen av stress og andre ting som har sine egne negative effekter på helsen. Men flatfylla er usunn. Så det skiller mellom hvor mye og hvor ofte, hvorvidt det er farlig eller ikke. Forøvrig har jeg selv ikke smakt alkohol på ca. 10 år. Ikke fordi jeg besluttet å bli avholds, og jeg er slett ikke noen aktivist. Det bare interesserer meg ikke nok til å "drikke". Det er helt ok å ikke drikke alkohol, hvis man liker det sånn. Jeg besluttet ikke å være avholds, men jeg har aldri vært interessert i å drikke alkohol. Men jeg kjente at i sommer så føltes det veldig herlig å drikke en øl / et glass vin i den kokende varmen på ferien. Jeg merker at jeg blir fort påvirket tror jeg. For jeg kjente at jeg ble veldig avslappet i hele kroppen. Men det var deilig å kjenne at musklaturen ble avslappet. Er litt plaget med muskelknuter i rygg, og nakke. Kan sikkert hjelpe for noen helseplager. Jeg følte at jeg ble mer avslappet i forhold til å være meg selv og en viss "vegg" forsvinner. Men å bli alkoholiker er ikke tingen. Så lurt å være måteholden. Det er nok den rusende effekten som jeg merket som alkoholikerne liker for å si det sånn. Jeg mente ikke å indikere noe om andres grunn for ikke å drikke, dette var kun litt om min egen erfaring. 1 Lenke til kommentar
Sportylady Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! Smart kommentar. Man kan ha et bra liv uten alkohol. Leser på nettet at det er når man drikker man føler en slags rus, og herlighet med at man mister sperrer som er deilig å miste, samt at man føler seg veldig avslappet. Men når man slutter å drikke så får man negative og uheldige virkninger. Nå har jeg ikke drukket mye når jeg har drukket. Kun en boks pærecider med 0,47 prosent alkohol. Men jeg kjente meg ganske påvirket og det var skremmende på sett og vis med tanke på at det virket så lite. Mulig fordi jeg drakk den ganske kjappt. Hellte den i meg. Dersom det blir mer alkohol nå så blir det neste helg. Men er enig med deg at livet kan sikkert være bedre uten. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Endret 31. juli 2016 av Zork 1 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Alkohol er mye farligere en du tror, det skal ikke mye til for å få skader. Tenk på all fylla og alle ungene som lider under foreldrenes alkoholkonsum. Å glorifisere alkohol er langt bak mål. Jeg har følt på kroppen hva alkohol kan føre til. Stort sett bare elendighet. Hvorfor må folk drikke? Eier de ikke ryggrad? Jeg har levd i alkoholhelvete i 30 år, og har masse erfaring. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Joda alkohol er sunt i små mengder http://forskning.no/alkohol-og-narkotika-forebyggende-helse/2014/06/en-ol-eller-om-dagen-er-sunt Du finner mye om saken på Internet Det er delte meiningar om akkurat det der. https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/26/moderat-alkoholinntak-overdrevne-fordeler/ Dersom noe høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis også det. Helsepersonell bør avfeie forestillinger om at litt alkohol er bra for hjerte- og karsykdom. Ta imot helseråd fra helsemyndighetene, ikke fra alkoholindustrien. Alkoholindustrien bør slutte å villede om forskningen på alkohol og helse. Det går igjen i fleire nyare artiklar at ein ikkje bør drikke alkohol for helsa si skuld. Jepp. Si meg hvilken forskning som ikke har det. Like mange menger som det er personer på denne planeten. Egg var usunt, så er ikke rått kjøtt bra(halv stekt), så kan ikke en humle fly osv. Så hva skal vi tro? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Nå finnes det vel knapt noe som en eller annen forsker ikke har funnet ut at kan gi kreft - mye av nøkkelen til et godt og passe bekymringsfritt liv er å fullstendig ignorere alle disse tabloidiseringene av ymse forsker-resultater. Når Dagbladet kjører sine ukentlige "dette gir deg kreft/hjertestans/hjerneslag!!!"-artikler, så er det bare å la være å klikke inn. Det finnes ingenting av verdi i slike artikler. Tvert om, så er den konstante frykten/uroen mange går rundt med fordi "ingenting" er trygt her i samfunnet langt verre i det lange løp. Alkohol er, som det meste annet, helt greit så lenge det nytes i fornuftige mengder. Enkelte har lett for å slite med å styre seg når det gjelder sånt, men de mengdene som du beskriver er helt harmløse, både på kort og lang sikt. Altfor mye god vin til at man skal nekte seg det om man liker sånt - noen glass vin en fredag- og lørdagskveld er det ingen fare med Alkohol er mye farligere en du tror, det skal ikke mye til for å få skader. Tenk på all fylla og alle ungene som lider under foreldrenes alkoholkonsum. Å glorifisere alkohol er langt bak mål. Jeg har følt på kroppen hva alkohol kan føre til. Stort sett bare elendighet. Hvorfor må folk drikke? Eier de ikke ryggrad? Jeg har levd i alkoholhelvete i 30 år, og har masse erfaring. Fylla? Litt skader ikke. Har ikke opplevd det du har opplevd, men jeg tar en øl eller ett glass vin når jeg har lyst på. Nå må jeg si de fleste i min familie er kristne, smaker litt ja, men ikke mere enn det Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! Eller i stede for to ekstreme(drikke hardt eller aldri drikke) kan man drikke med måte. I stede for p styrte vodka eller drikke pisse pils. Kan man drikke EN kvalitets øl en gang i blant, eller en god whisky nå og da. Eller rødvin til en biff noen ganger. Man skal drikke for å nyte kvaliteten og smaken. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Har alltid vært et avholdsmenneske helt til nå. I sommer var jeg på ferie i Italia. Det var så kokende varmt der nede at jeg faktisk fikk lyst å drikke både kald øl og Italias fantastiske gode rødvin. Jeg følte meg utrolig avslappet og det ga en velfølelse å drikke ett eller to glass. Men drakk ikke mer. Håper det er sunt å drikke det. For nå drikker jeg plutselig en pærecider hver helg. Noen som har hørt disse frem og tilbake artiklene der det plutselig står at et glass alkohol er sunt for blodårene, for så at det sto forleden at det kunne lettere gi kreft i indre organer? Alkohol er ikke sunt og bør bannlyses. Jeg drakk hardt i over 30 år , men har nå vært avholdsmann i 12 år. Livet er så mye bedre uten. Alkohol er gift. Og det fører til mye elendighet. Styr unna!! Eller i stede for to ekstreme(drikke hardt eller aldri drikke) kan man drikke med måte. I stede for p styrte vodka eller drikke pisse pils. Kan man drikke EN kvalitets øl en gang i blant, eller en god whisky nå og da. Eller rødvin til en biff noen ganger. Man skal drikke for å nyte kvaliteten og smaken. Men det er det ikke alle som greier, desverre. Så avhold er det beste. Det er min erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå