Inge Rognmo Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Når folk ikke blinker, så bare kjører jeg - bevisst. Det handler om kommunikasjon og de sier da at de ikke skal til venstre, og at jeg kan kjøre. Kjører de til venstre lyger de, og ødelegger flyten i trafikken. Det de sier når de ikke blinker til venstre, og heller ikke til høyre, er at de skal videre i kjørefeltet de ligger i, som altså går i ring; teoretisk sett ubegrenset antall runder. Fravær av høyreblinking sender altså det samme signalet som venstreblinking. Så har du naturligvis problemet med de som ikke blinker når de skal ut heller, så man aldri kan være sikker på hva en "ikke-blinker" kommer til å gjøre. Men kolliderer du med en som følger rundkjøringa uten å blinke, så blir det du som får skylden. Kjører du inn i ytre felt, samtidig som "ikke-blinkeren" skal krysse det for å svinge ut (til sin venstre-arm), så blir det hans skyld, fordi han skiftet fra indre til ytre felt uten å gi tegn. Endret 28. juni 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Ta en titt på denne, situasjon 3. Det morsomme er at det er den eneste fasit-svaret som er rett. Ennå morsommere er tegningen og forklaringen til hvorfor. Kan noen fortelle meg hvorfor de har endret mening? Kan ikke huske jeg hørte noe om venstreblinking i rundkjøring før etter år 2000 en gang. Fordi verden går fremover. Man trodde også jordkloden var flat før. Det er rett og slett slik at det er slik blinklys skal brukes - til å veilede, og man har omsider (meg inkludert) sett at blinking inn(i mange tilfeller) letter trafikkavviklingen og er til god nytte for medtrafikanter. Endret 28. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Kan noen fortelle meg hvorfor de har endret mening? Kan ikke huske jeg hørte noe om venstreblinking i rundkjøring før etter år 2000 en gang. Fordi verden går fremover. Man trodde også jordkloden var flat før. Det er rett og slett slik at det er slik blinklys skal brukes - til å veilede, og man har omsider (meg inkludert) sett at blinking inn(i mange tilfeller) letter trafikkavviklingen og er til god nytte for medtrafikanter. Jaja, i mine øyene er det svært merkelig at man på få år tolker samme regel helt annerledes. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Det er så enkelt som at man tidligere tenkte at man uansett måtte inn i rundkjøring og alle skjønner det. Nå derimot ser man at ved å si ifra hvor i rundkjøringen man vil, så sier det langt mer til andre trafikanter. Det er ikke reglene som er endret, men bevisstheten på veiledning også er nyttig inn i rundkjøring. Personlig mener jeg det er påbudt ihht reglene og alltid har vært det, men ikke alle er enige. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Det er så enkelt som at man tidligere tenkte at man uansett måtte inn i rundkjøring og alle skjønner det. Nå derimot ser man at ved å si ifra hvor i rundkjøringen man vil, så sier det langt mer til andre trafikanter. Det er ikke reglene som er endret, men bevisstheten på veiledning også er nyttig inn i rundkjøring. Personlig mener jeg det er påbudt ihht reglene og alltid har vært det, men ikke alle er enige. Som du sikkert har skjønt er jeg uenig med deg. Jeg vil faktisk si at det i en stor rundkjøring er forbudt. Selv kjørelærere jeg har snakket med mener det er unødvendig i en stor rundkjøring. Er det unødvendig, er det også forbudt. Paragraf 14 første ledd. "Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt." Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Selvfølgelig bør det være utifra hva som er hensiktsmessig eller ei. I stor rundkjøring er det ikke unødvendig - man kan ha mindre nytte, enig i det, men fortsatt er det til veiledning for andre til en viss grad. Edit2: Følger man tankegangen din, så er det også forbudt der det er påbudt å svinge til høyre/venstre i kryss på enkelte felt ... noe som naturligvis ikke er forbudt. Det er til en viss grad veiledning for medtrafikanter Men det er mange små rundkjøringer - også de som bare har ett felt. Så spør jeg deg - vil du gifte deg med ..... Neida, spørsmålet er: Du kommer til et vanlig kryss - kryssende vei har forkjørsrett. Du skal til høyre. Det er mange biler fra venstre. Ser du nytteverdien i hvis de som kommer derfra blinker til venstre hvis de skal inn til vei rett framfor deg? Edit: Samt; er det påbudt for de å bruke blinklys der? Endret 28. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Som du sikkert har skjønt er jeg uenig med deg. Jeg vil faktisk si at det i en stor rundkjøring er forbudt. Selv kjørelærere jeg har snakket med mener det er unødvendig i en stor rundkjøring. Er det unødvendig, er det også forbudt. Paragraf 14 første ledd. "Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt." Synes jeg har hørt prat om store rundkjøringer før. F.eks. på størrelse med Sinsenkrysset, der man ikke ser kjøretøy som kommer fra motsatt retning. Men de aller fleste rundkjøringer er såpass små av størrelse at man ser kjøretøy fra motgående retning før de kommer inn i rundkjøringen som man selv er på vei inn i. Da er det veldig nyttig å vite om det kjøretøyet skal til venstre eller ikke. Skjønner du hvorfor? Eller trenger du enda en forklaring? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Da er det veldig nyttig å vite om det kjøretøyet skal til venstre eller ikke. Skjønner du hvorfor? Eller trenger du enda en forklaring? Noe ingen har nevnt (det jeg har fått med meg) Er at det også er greit for de bak å vite det, for da vet de at de kommer til å senke fart og tilpasser kjøring etter det. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Selvfølgelig bør det være utifra hva som er hensiktsmessig eller ei. I stor rundkjøring er det ikke unødvendig - man kan ha mindre nytte, enig i det, men fortsatt er det til veiledning for andre til en viss grad. Men det er mange små rundkjøringer - også de som bare har ett felt. Så spør jeg deg - vil du gifte deg med ..... Neida, spørsmålet er: Du kommer til et vanlig kryss - kryssende vei har forkjørsrett. Du skal til høyre. Det er mange biler fra venstre. Ser du nytteverdien i hvis de som kommer derfra blinker til venstre hvis de skal inn til vei rett framfor deg? Edit: Samt; er det påbudt for de å bruke blinklys der? Ja på begge dine spørsmål. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Ja på begge dine spørsmål. Jepp, enig. Så legger man en liten runding i midten der. Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Da er det veldig nyttig å vite om det kjøretøyet skal til venstre eller ikke. Skjønner du hvorfor? Eller trenger du enda en forklaring? Siden du er så godt i gang så forklar en gang til du. Svar samtidig på innlegg #197. Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hvordan andre trafikanter skal skjønne at venstreblinkingen fra høyre felt er for å skifte felt til venstre (som er mest logisk å tro), eller svinge ut 3 avkjørsel. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Siden du er så godt i gang så forklar en gang til du. Svar samtidig på innlegg ... Fortsatt enig? Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Når folk ikke blinker, så bare kjører jeg - bevisst. Det handler om kommunikasjon og de sier da at de ikke skal til venstre, og at jeg kan kjøre. Kjører de til venstre lyger de, og ødelegger flyten i trafikken. Det de sier når de ikke blinker til venstre, og heller ikke til høyre, er at de skal videre i kjørefeltet de ligger i, som altså går i ring; teoretisk sett ubegrenset antall runder. Fravær av høyreblinking sender altså det samme signalet som venstreblinking. Så har du naturligvis problemet med de som ikke blinker når de skal ut heller, så man aldri kan være sikker på hva en "ikke-blinker" kommer til å gjøre. Men kolliderer du med en som følger rundkjøringa uten å blinke, så blir det du som får skylden. Kjører du inn i ytre felt, samtidig som "ikke-blinkeren" skal krysse det for å svinge ut (til sin venstre-arm), så blir det hans skyld, fordi han skiftet fra indre til ytre felt uten å gi tegn. Jeg er ikke uenig, men hvor mange har en slik forståelse av rundkjøringer? Jeg tror aldri jeg har møtt noen som tenker på rundkjøringer på den måten. De fleste anser en rundkjøring for å være et kryss med en ring i midten man må kjøre rundt. Samtidig er det jo også svært vanskelig å se at noen som skal ut av en rundkjøring blinker mot høyre, når en selv står på venstre side av rundkjøringen i forhold til den andre bilen. En slik forståelse, som nevnt ovenfor, vil jo faktisk forandre alt ved rundkjøringen, og mtp. mangelen på blinking(eller oppdage blinkingen) vil det også føre til mye mindre trafikkflyt da man alltid må anta at de som er inne i rundkjøringen skal dit vi vil kjøre, og at vi dermed har vikeplikt for dem. Svært mange rundkjøringer mangler skikkelig skilting og merking av felt, er uoversiktlige og ligger "unaturlig" til. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Siden du er så godt i gang så forklar en gang til du. Svar samtidig på innlegg #197. Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hvordan andre trafikanter skal skjønne at venstreblinkingen fra høyre felt er for å skifte felt til venstre (som er mest logisk å tro), eller svinge ut 3 avkjørsel. Siden du åpenbart må ha det inn med teskje: De aller fleste rundkjøringer er av en slik størrelse at man ser motgående trafikk på andre siden av rundkjøringen. Man er selv på vei mot rundkjøringen, og ser et kjøretøy fra andre siden av rundkjøringen, og som er nærmere. Dette kjøretøyet skal til sin venstre, og vil da ha en kjørebane som vil krysse egen kjørebane. Grovt sett har man vikeplikt for kjøretøy som allerede er i rundkjøringen, hvilket tilsier at man må stoppe. Men dette kjøretøyet gir tegn til å skulle til venstre. Hva kan man da? Jo, man avpasser farten slik at man overholder vikeplikten overfor kjøretøyet i rundkjøringen, men kan fortsette uten brå bevegelser, som stans, at det går i rykk og napp. Som KarpeSkrotum nevnte, når man avpasser farten vil det også forplante seg bakover, hvis det er kjøretøy bak. På den måten får man mer flyt, en mer effektiv trafikkavvikling, og det gagner alle parter. Det sparer tid og penger. Og hva skjer så med manglende blink? Jo, det motsatte. Dette er noe særlig oss på to hjul er veldig bevisste på. Samtidig som at vi må være årvåkne i trafikken til enhver tid. For å ta innlegg 197, så er det en veldig god forklaring på dette, som også går veldig klart frem av videoen. Jeg fikk det med meg første gangen. Åpenbart at du ikke gjorde det. Det er nemlig to felt inn mot den aktuelle rundkjøringen som er skiltet til venstre, den retningen sjåføren i videoen var på vei mot, og da kan man velge. Så du ikke skiltingen? I så fall, blikket opp og frem. I dette tilfellet lå det allerede et kjøretøy i venstre felt, og siden høyre felt også var skiltet mot venstre valgte sjåføren av hensyn til best mulig trafikkavvikling å forbli i dette feltet. Da blir det riktig å blinke til venstre før selve rundkjøringen, som også ble gjort. Igjen, for å signalisere overfor trafikanter på vei inn mot rundkjøringen som da vil ha vikeplikt, og da kan avpasse farten som forklart i avsnittet over. Man skifter til høyreblink rett før man skal ut av rundkjøringen. Skjønte du det nå? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Prøv å kjøre i trafikken på to hjul, så vil du ganske snart skjønne hva jeg mener. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hvordan andre trafikanter skal skjønne at venstreblinkingen fra høyre felt er for å skifte felt til venstre (som er mest logisk å tro), eller svinge ut 3 avkjørsel. Helt klart ett utfordrende spørsmål med tanke på at det ikke er egne regler for rundkjøring. Det er egentlig en utfordring jeg ser kan være en fordel å hatt egne regler for. Men; Trenger de egentlig å skjønne det? De vet de skal svinge til venstre. Ligger man selv i innerfelt, så ser man jo at de skal svinge og de har uansett vikeplikt hvis de skal skifte felt. Så man vet de svinger til neste avkjørsel(i alle fall) og man må selv vike for de hvis man skal ut der, pga vikeplikt ved feltskifte. Hva da med venstresvingen her .... blinke til venstre hvis du ligger i midtfilen? Endret 28. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Siden du er så godt i gang så forklar en gang til du. Svar samtidig på innlegg #197. Jeg er nemlig litt nysgjerrig på hvordan andre trafikanter skal skjønne at venstreblinkingen fra høyre felt er for å skifte felt til venstre (som er mest logisk å tro), eller svinge ut 3 avkjørsel. For å ta innlegg 197, så er det en veldig god forklaring på dette, som også går veldig klart frem av videoen. Jeg fikk det med meg første gangen. Åpenbart at du ikke gjorde det. Det er nemlig to felt inn mot den aktuelle rundkjøringen som er skiltet til venstre, den retningen sjåføren i videoen var på vei mot, og da kan man velge. Så du ikke skiltingen? I så fall, blikket opp og frem. I dette tilfellet lå det allerede et kjøretøy i venstre felt, og siden høyre felt også var skiltet mot venstre valgte sjåføren av hensyn til best mulig trafikkavvikling å forbli i dette feltet. Da blir det riktig å blinke til venstre før selve rundkjøringen, som også ble gjort. Igjen, for å signalisere overfor trafikanter på vei inn mot rundkjøringen som da vil ha vikeplikt, og da kan avpasse farten som forklart i avsnittet over. Man skifter til høyreblink rett før man skal ut av rundkjøringen. Skjønte du det nå? Det var et langt svar, men du svarte jo ikke på spørsmålet. Og ja, jeg så skiltene over veibanen første gang jeg så videoen. Om så møtende trafikk er lokalkjente og vet om denne litt uvanlige skiltingen, kan de ikke vite om venstreblinkingen er for å skifte felt eller noe annet. Etter trafikkreglene skal man blinke når man skifter felt, og IKKE blinke om man bare fortsetter videre i samme felt. Det mest sannsynlige er derfor at de tror at vedkommende skal skifte felt. Det kan være uheldig. Leste du ikke Geir Morten Hagens kommentar i artikkelen? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 (endret) Det var et langt svar, men du svarte jo ikke på spørsmålet. Gjør du? - hvorfor ikke mon tro ... Det vil vel også gi deg mer svar på hva du spør om og påstår. 2(to) enkle spørsmål Endret 28. juni 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
NickNack Skrevet 28. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2016 Det var et langt svar, men du svarte jo ikke på spørsmålet. Gjør du? - hvorfor ikke mon tro ... Det vil vel også gi deg mer svar på hva du spør om og påstår. 2(to) enkle spørsmål Av en enkel grunn, det har gått i ett her i hele kveld. Både her på forumet, har hatt folk på besøk og unger som må kjøres på trening m.m. Går litt surr her nå, hvilke 2 spørsmål er det du vil ha svar på? Nå er det natta for meg, får evt. svare på det i morgen. God natt! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juni 2016 Del Skrevet 28. juni 2016 Hvis man skal til venstre i den rundkjøringen, og man allerede ligger i et felt der det er skiltet til venstre, skal man ikke behøve å skifte felt, da man etter skiltingen allerede ligger i riktig kjørefelt ift. den retningen man skal. Så problemstillingen din blir helt uvesentlig. Og hvis man ikke skulle være lokalkjent, ja, da hører det med at man må være ekstra oppmerksom på nettopp skiltingen. Er man ikke det, er man en dårlig sjåfør, de er det mange av. Et annet eksempel er den gamle trafikkmaskinen i Bjørvika som nå er revet. Denne var en stor rundkjøring. Kom man vestfra og skulle kjøre mot venstre skulle man ligge i høyre felt i rundkjøringen, etter skiltingen. Venstre felt var forbeholdt de som skulle helt rundt, altså motsatt retning. Men jeg så mange tullinger som skulle til venstre, men som lå i feil felt. Og så, i siste liten, vrengte de over i mitt kjørefelt. Ganske farlig, og det viser bare hvor mange dårlige sjåfører som finnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå