Redaksjonen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Mener elbiler er like ille for luftkvaliteten som fossilbiler 1 Lenke til kommentar
Ratinora Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Fossilbiler forbrenner bensin eller diesel som skaper dårlig luft, men elbiler tar strøm, og 99% av all strøm i Norge kommer fra vannkraftverk som ikke forurenser. Min bil (BMW i3) har god kvalitet og er lagd av resirkulerte materialer, men det er litt gøy når biler lager litt lyd og lukter litt bensin/diesel. 6 Lenke til kommentar
Ratinora Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Men det som står i den artikkelen er noe som er bra for oss, for da kan vi produsere elbiler som ikke virvler opp støv, men støv ødlegger ikke for atmosfæren (klimaendringer) det er bare små sandkorn vi puster inn 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg vet om et par steder disse morsomme karene her kan få lov å stå et par timer hver dag, i rushtrafikken, vinteren gjennom. Og så kan vi spørre dem etterpå om vi skal bytte ut alle bilene med elbiler til neste gang de skal stå der. Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Vekt på Leaf er også ca 1400 kg, omtrent som en tilsvarende størrelse fossilbil. Husk at de verken har en tung motor eller drivstofftank, som kan "brukes" til vekt på det elektriske systemet og batteri. Plugin Hybrider har dessverre dobbelt opp, de veier derfor ekstremt mye, og der er nok en del av argumentene gyldige. Tesla brukt til småkjøring likeså. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg J6FYI2V2 Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg vil påstå at EL biler har mindre bremsestøv enn biler med forbrenningsmotor, fordi det meste av bremsingen foregår via regenerering av strøm. 12 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Dette er da ikke noe nytt? Ingeniører har snakket om dette i årevis 3 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg vil påstå at EL biler har mindre bremsestøv enn biler med forbrenningsmotor, fordi det meste av bremsingen foregår via regenerering av strøm. Bremsestøv fra veien eller fra bremseskivene? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2016 Siden de har kommet frem til at elbiler i snitt er 24 prosent tyngre enn tilsvarende modell med forbrenningsmotor, har de i hypotesen antatt at det er 24 prosent mer oppvirvling av veistøv. Forfatterne peker på ett studie som tar for seg dette (Simons 2013), og påpeker selv at det foreligger svært lite forskning som kobler kjøretøyvekt mot partikkelutslipp som ikke stammer fra forbrenning. Så det hele er en antagelse? Godt jobbet... 15 Lenke til kommentar
Populært innlegg tommyb Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2016 Metaforskning er i ferd med å ta over for original forskning - det eneste denne saken viser er at man trenger å begynne med målinger. 14 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har forskerne stått å sett på hvor mye svart forurensende eksos som kommer ut av en dieseldrevet bil når den tråkker gassen i bunn etter hvert lyskryss og rundkjøring den kommer ut av? Disse forskerne må slutte å løpe ærend for oljenæringen og dens higen etter å prøve å beholde den snart utdøende fossilbrensel-motoren som ingen er tjent med i fremtiden og som står for enorme klimagassutslipp. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Xaphoon Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2016 "Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi" Jaha... 15 Lenke til kommentar
Tore R Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Denne "forskningen" egner seg for Ig Nobelpris: https://no.wikipedia.org/wiki/Ig_Nobelprisen 6 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har forskerne stått å sett på hvor mye svart forurensende eksos som kommer ut av en dieseldrevet bil når den tråkker gassen i bunn etter hvert lyskryss og rundkjøring den kommer ut av? Disse forskerne må slutte å løpe ærend for oljenæringen og dens higen etter å prøve å beholde den snart utdøende fossilbrensel-motoren som ingen er tjent med i fremtiden og som står for enorme klimagassutslipp. Forskere baserer heldigvis ikke arbeidet sitt på en subjektiv vurdering av om røyken ser ille ut eller ikke.... AtW 2 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) OK. Idiotisk... Elbiler blir lettere og lettere. BMW i3 veier f.eks. bare 1195 kg, og fikk nettopp 50 % lengre rekkevidde med bare 45 kg vektøkning.Ellers er de fleste elbiler ganske lette. Dette invaliderer hele poenget... Endret 21. mai 2016 av AdNauseam 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 OK. Idiotisk studie... Elbiler blir lettere og lettere. BMW i3 veier f.eks. bare 1195 kg, og fikk nettopp 50 % lengre rekkevidde med bare 45 kg vektøkning. Ellers er de fleste elbiler ganske lette. Er de? Mitt inntrykk er at de fleste elbiler er ganske tunge, har du noe data på det? AtW 3 Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Høres litt ut som når tobakksindustrien bestilte forskning hvor ønsket resultat måtte finnes. Disse er jo også heeeelt uavhengige... "Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi." 8 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har forskerne stått å sett på hvor mye svart forurensende eksos som kommer ut av en dieseldrevet bil når den tråkker gassen i bunn etter hvert lyskryss og rundkjøring den kommer ut av? Disse forskerne må slutte å løpe ærend for oljenæringen og dens higen etter å prøve å beholde den snart utdøende fossilbrensel-motoren som ingen er tjent med i fremtiden og som står for enorme klimagassutslipp. Forskere baserer heldigvis ikke arbeidet sitt på en subjektiv vurdering av om røyken ser ille ut eller ikke.... AtW "Forskere"... Med hvilken agenda...? "Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi" 7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har forskerne stått å sett på hvor mye svart forurensende eksos som kommer ut av en dieseldrevet bil når den tråkker gassen i bunn etter hvert lyskryss og rundkjøring den kommer ut av? Disse forskerne må slutte å løpe ærend for oljenæringen og dens higen etter å prøve å beholde den snart utdøende fossilbrensel-motoren som ingen er tjent med i fremtiden og som står for enorme klimagassutslipp. Forskere baserer heldigvis ikke arbeidet sitt på en subjektiv vurdering av om røyken ser ille ut eller ikke.... AtW "Forskere"... Med hvilken agenda...?"Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi" Uansett om du kaller de som har skrevet rapporten forskere eller ikke, så er mitt utsagn 100% relevant. AtW 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har forskerne stått å sett på hvor mye svart forurensende eksos som kommer ut av en dieseldrevet bil når den tråkker gassen i bunn etter hvert lyskryss og rundkjøring den kommer ut av? Disse forskerne må slutte å løpe ærend for oljenæringen og dens higen etter å prøve å beholde den snart utdøende fossilbrensel-motoren som ingen er tjent med i fremtiden og som står for enorme klimagassutslipp. Forskere baserer heldigvis ikke arbeidet sitt på en subjektiv vurdering av om røyken ser ille ut eller ikke.... AtW "Forskere"... Med hvilken agenda...?"Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi" Uansett om du kaller de som har skrevet rapporten forskere eller ikke, så er mitt utsagn 100% relevant. AtW Ja, hvis du sikter til forskere som driver med forskning. Ikke "forskere" som driver med synsing. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå