Gå til innhold

Apple selger færre Macer enn på mange år

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så rart. En mac er en dårlig pc i en pen innpakning til en pris som ikke ligner grisen. Du betaler 95 % for Apple-logoen og det at designet ser ok ut på skrivebordet.

For prisen av 1 mac som er en avansert skrivemaskin for word... kan man bygge 3 superpc kraftige nok for VR-briller. Innmaten i en Mac tilsvarer 5-6,000 krs pc'ene. I tillegg er det noe herk å ikke kunne endre på noe og man må følge Apples systemer. Kundene blir rundlurt på en hype.

Men det er god PR fra Apple, det skal de ha. I gamle dager var Apple for døllinger, sære forfattere. I dag skal alle jenter ha Apple fordi det har glamfaktor.

Meh de påstandene der er da tilbakevist mange nok ganger, sammenligne specs på tilsvarende maskiner fra forskjellige leverandører. Ta enn 9k kr maskin fra asus og sammenligne med mba eller noe så er det temmelig likt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne desillusjonen er det altså tilsynelatende svært mange Apple eiere som ikke vil av med.

Jaja, du får nå tro hva du vil. Jeg aner ikke hvor mye erfaring du har med produkter fra Apple. Snakker vi flere år?

Min datahverdag ble betydelig bedre etter over 20 år med Microsoft, og et par år med Android, etter at jeg byttet til Apple. Bedrifter som bytter fra Microsoft til Apple sparer også til dels betydelig beløp.

Så får man heller være så desillusjonert som bare det, så lenge produktene fungerer bedre...det kan jeg leve med...:)

Jeg forstår ikke gnagingen fra disse android fanboysene, de sitter tross alt på sin android telefon som er ett OS startet av tidligere apple folk, gamer på OpenGL bibliotek delvis utviklet av Apple og surfer på chrome som er webkit også delvis utviklet av apple. På toppen av det hele er det mange flere biblioteker i Android som er delt i unix-universet som alt fra android, til ubuntu, redhat og whatnot deler med bsd og deretter apple. Verden er mye mindre enn hva gutta boys har fått med seg. Jeg har dog klart å få en android-fanatiker (som er android-utvikler) til å spise en bøtte kameler da han ikke visste at mac=unix.

Lenke til kommentar

Denne desillusjonen er det altså tilsynelatende svært mange Apple eiere som ikke vil av med.

Jaja, du får nå tro hva du vil. Jeg aner ikke hvor mye erfaring du har med produkter fra Apple. Snakker vi flere år?

Min datahverdag ble betydelig bedre etter over 20 år med Microsoft, og et par år med Android, etter at jeg byttet til Apple. Bedrifter som bytter fra Microsoft til Apple sparer også til dels betydelig beløp.

Så får man heller være så desillusjonert som bare det, så lenge produktene fungerer bedre...det kan jeg leve med... :)

Jeg forstår ikke gnagingen fra disse android fanboysene, de sitter tross alt på sin android telefon som er ett OS startet av tidligere apple folk, gamer på OpenGL bibliotek delvis utviklet av Apple og surfer på chrome som er webkit også delvis utviklet av apple. På toppen av det hele er det mange flere biblioteker i Android som er delt i unix-universet som alt fra android, til ubuntu, redhat og whatnot deler med bsd og deretter apple. Verden er mye mindre enn hva gutta boys har fått med seg. Jeg har dog klart å få en android-fanatiker (som er android-utvikler) til å spise en bøtte kameler da han ikke visste at mac=unix.

Min første "nylige" erfaring med Apple (regner ikke med for 20+ år siden) var iPhone 3GS. En av de beste telefonene jeg har hatt. Og når Telenor ringte meg og spurte om jeg ville ha firer'en for en tusenlapp om jeg bare beholdt abonnementet mitt. Så var jeg ikke vanskelig å be. Og jeg var svært fornøyd med den også. 4'ern solgte jeg (mens den enda var verdt noe) for å kjøpe 5'ern senere. Bare det kom ikke noen femmer, det kom 4S i stedet. En håpløs "oppgradering" jeg holdt meg langt unna. Så fortsatte Apple å skuffe med både 5 og 5S, og innen iPhone 6 var på markedet (som jeg kunne vurdert) hadde ikke Android bare tatt igjen IOS, men rett og slett fullstendig parkert det. IOS er nå et antikvert OS når det kommer til bruker interface. Jeg har likevel vært litt "trofast" mot iPad, med både 3'ern, og Air, og nå Air 2. Men IOS er rett og slett nesten smertefullt å bruke i forhold til selv Android 5.0. Så Air 2 har blitt dedikert "dass nettbrett". Ellers foretrekker jeg med stor margin det merkbart tregere Samsung note 10.1 2014 Ed.

Det gjør meg ikke til en "Android fanboy". Jeg er en "bruker opplevelses fanboy". Om Apple hadde fortsatt å innovere og levere så hadde jeg fortsatt å bruke deres produkter. Men i motsetning til menighetens medlemmer er altså ikke jeg redd for å peke på keiserens nye klær..

Jeg har også gjort meg noen erfaringer med OSX i senere tid. Jeg lagde meg en "Hackintosh" av en grei liten laptop. Med eple logo klistremerket på lurte jeg min eple spisende fetter (i et par minutter) til å tro det var en ny modell. Han ble litt irritert etterpå, ikke fordi jeg hadde lurt han. Men fordi Apple hadde. Her kom jeg med en laptop som kostet under halvparten av hans ekte Apple maskin, og han merket overhodet ingen forskjell i brukeropplevelsen. Han er data ingeniør og foretrekker fremdeles Apple maskiner. De er lette, pene, har god batteritid, og dekker hans behov. Men ikke en eneste gang så lenge jeg har vært kjent med hans skitne hemmelighet, har han påstått at Apple har overlegen kvalitet eller ytelse.

Det er så enkelt som at det finnes ikke noe grunnlag for å påstå akkurat det. Så det er håpløst optimistisk av dem som gjør det likevel. Å tro at PR maskineriet til Apple ville latt det ligge hvis det var beviselig slik at de leverte overlegen kvalitet? Og å tro at Foxconn lager bedre maskiner for Apple enn sine andre kunder? Sorry Sam, det bunner ut i komponentvalg som er direkte relatert til pris. Og det er fremdeles en betydelig "premium" knyttet til Apple merket. Men i et fallende marked har selv ikke Apple kunnet overdrive for mye. Så prisforskjellen er kanskje ikke så voldsom nå, som den har vært.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke denne gnagingen jeg heller. Tråder om Apple oversvømmes av folk som ikke handler Apple. Eller sånne som Gabri3L som tilsynelatende syns det er kult å lure noen til å tro at noe er Apple for deretter sikkert å flire rått "hø-hø-hø", og dermed tro at han er den smarte.

Jaja...

Lenke til kommentar

Sprøtt. Min erfaring er at disse trådene som regel fylles opp av sekt medlemmer som ikke vet forskjellen på det subjektive "god nok for meg", og det objektive "best kvalitet og ytelse".

Jeg synes personlig det er flott når folk finner seg en datamaskin de er fornøyd med, uansett merke. Og selv om jeg skjønner jeg kan beskyldes for sarkasme når jeg sier jeg ser gode personlige kvaliteter i en type mennesker. Så gjør ikke det det sant. Og jeg kan forsikre om at fetteren min har rygg til å bære å bli lurt i 2 minutter. For meg var det ikke ha-ha morsomt, der lurte jeg ham. Det var nysgjerrig på; vil en Apple bruker tro at en hackintosh er en Apple maskin om den likner?

Når jeg kommer med små "stikk" i tråder som denne, så er det for å se om noen av "sektens" medlemmer blir irritert nok til å avsløre den totale mangelen på selv-ironi som så mange av dem dessverre ser ut til å ha. Det er ikke en gang av skadefryd jeg gjør det (vel ikke hovedsakelig ihvertfall). Det er bare det at det understreker poenget mitt så mye bedre når faktiske "sekt medlemmer" tenner på pluggene, og avslører seg selv, enn om jeg bare påstår at det er noe som pleier å skje. For det er det som er roten til problemet her: Enkelte fanatikere som uten belegg påstår at Apple lager de best ytende datamaskinene med høyest kvalitet.

Om det er noen som enda ikke har forstått det: Når Apple bruker Foxconn til å lage maskiner for seg. Så kan ikke Apple lage bedre maskiner enn det Foxconn er i stand til. Åpenbart! Ikke sant? Men dette betyr også at Apples konkurrenter som også benytte Foxconn har adgang til nøyaktig den samme kvaliteten i byggeprosessen. Når konkurrenter velger å bruke billigere komponenter til enkelte modeller for å betjene markedet av forbrukere som ikke har råd til datamaskiner i Apples prisklasse. Så blir selvfølgelig disse billige maskinene ikke av samme kvalitet. Så at en undersøkelse viser at en produsent som bruker samme underleverandør som Apple i gjennomsnitt lager maskiner som ikke er av like høy kvalitet. Så er det en forventet selvfølgelighet. Så hvorfor lager ikke Apple verdens beste datamaskiner? De har jo nok penger? Det er nok rett og slett fordi det er et fallende marked som de tjener lite på, og derfor setter de det ut til en underleverandør. De beste produsentene har selvfølgelig sin egen fabrikk. Det er rett og slett ikke vanskeligere enn dette. At Apple tilhengere vil tro at det er en slags hemmelig magisk ingrediens i Apple maskiner som bare Apple har tilgang på er den triste ønsketenkningen som bare en sann fanatiker klarer å tro på..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg kommer med små "stikk" i tråder som denne, så er det for å se om noen av "sektens" medlemmer blir irritert nok til å avsløre den totale mangelen på selv-ironi som så mange av dem dessverre ser ut til å ha.

Hvorfor føler du på et behov for å komme med små "stikk"?

Hva er denne "sekten" du henviser til?

Hvis det er noen "sekt" der fanatismen ser ut til å være nesten desperat, så må det være den sekten som hele tiden må komme med disse "stikkene" i så og si hver eneste tråd som handler om Apple. Dere virker nesten hjernevasket når det gjelder Apple og ser ikke ut til å klare å la være å "stikke".

Om det er noen som enda ikke har forstått det: Når Apple bruker Foxconn til å lage maskiner for seg. Så kan ikke Apple lage bedre maskiner enn det Foxconn er i stand til. Åpenbart! Ikke sant?

Nei, ikke sant i det hele tatt. Det er mange produsenter rundt i verden, av mange ulike produkter, som godt kan bruke den samme underleverandøren til å produsere hele, eller deler av, sine produkter. Likevel kan de ende opp med svært forskjellig kvalitet. Gåte til deg: kan du gjette hvorfor?

...bare en sann fanatiker klarer å tro på..

Joda, Gabri3L. Dette stemmer godt om anti-Apple-gjengen.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal sette en stopper for videre persondiskusjon akkurat HER.
Nå har jeg lagt merke til at det er en del deltagere her som ønsker å bidra til en diskusjon, men det er svært mye gjentagelse , for å få orden på situasjonen fremover vil jeg kreve at de som ofte deltar i Apple trådene nå bidrar med lenker til det man diskuterer og unngår tomme meningsytringer som avsporer diskusjonen når man ikke har belegg på det.

edit 2 :

Denne tråden og et par andre Apple tråder vil være derfor under moderering i en periode fremover, derfor :

1 : Følg retningslinjene.
2 : Spesielt unngå personangrep / persondiskusjon.
3 : Vær høflig. Det er lov til å ha forskjellige meninger , men prøv å dokumenter din mening så godt som mulig.
4 : Ikke kommenter denne advarselen, lurer du på noe tar du det på pm.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Når jeg kommer med små "stikk" i tråder som denne, så er det for å se om noen av "sektens" medlemmer blir irritert nok til å avsløre den totale mangelen på selv-ironi som så mange av dem dessverre ser ut til å ha. Det er ikke en gang av skadefryd jeg gjør det (vel ikke hovedsakelig ihvertfall). Det er bare det at det understreker poenget mitt så mye bedre når faktiske "sekt medlemmer" tenner på pluggene, og avslører seg selv, enn om jeg bare påstår at det er noe som pleier å skje. For det er det som er roten til problemet her: Enkelte fanatikere som uten belegg påstår at Apple lager de best ytende datamaskinene med høyest kvalitet.

Det du beskriver her er jo trolling.

Om det er noen som enda ikke har forstått det: Når Apple bruker Foxconn til å lage maskiner for seg. Så kan ikke Apple lage bedre maskiner enn det Foxconn er i stand til. Åpenbart! Ikke sant? Men dette betyr også at Apples konkurrenter som også benytte Foxconn har adgang til nøyaktig den samme kvaliteten i byggeprosessen.

Det blir litt som å påstå at Android-telefoner må være identiske fordi alle bruker Android. Men slik er det ikke. Man kan bruke variasjoner av Android, selv om det er Android som ligger i bunn.

På samme måte kan en og samme leverandør av noe levere ulike varer til ulike kunder. Foxconn kan også produsere produkter av ulik kvalitet til ulike kunder.

Denne artikkelen om Apples kvalitetskrav som var så strenge at Foxconn-ansatte gikk ut i streik er det ingen som har kommentert så langt såvidt jeg kan se:

http://www.wired.co.uk/news/archive/2012-10/08/foxconn-strike

Det er altså i aller høyeste grad mulig at Foxconn leverer ulik kvalitet til ulike kunder. Alt avhenger av hva kunden har spesifisert i bestillingene sine. Og i Apples tilfelle er det tydeligvis ganske så ekstreme krav til kvalitet.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk gidde å lese linkene dine når du ikke gjør det selv en gang? Linken din viser at til og med fabrikk arbeidere i Kina er villige til å gå til streik når det stilles tilnærmet umulige krav til dem. Og hva var det Apple krevde? Bedre kvalitet? Nei, penere finish. Fordi Eple nisser hadde klaget på nesten usynlige riper på deres fabrikk-nye telefoner.

Og bare så det er sagt; missfornøyde fabrikkarbeidere leverer ikke fra seg bedre kvalitet enn tilfredse ansatte. Det er faktisk omvendt. Så linken din er igrunnen med på å motbevise ditt eget ståsted. Det blir nemlig litt som å påstå at en fabrikk åpenbart er for barnekonvensjonen, hvorfor ellers ansetter de 6-åringer? :p

At Foxconn leverer forskjellig kvalitet til forskjellige kunder er jo åpenbart, jeg skrev det selv for kun et par innlegg siden. Og da også med forklaring. Men Foxconn har et øvre tak for hvor god kvalitet de er i stand til å levere. Og å tro at dette kun er tilgjengelig for Apple, eller at dette taket ikke kan være høyere hos produsenter som har sin egen fabrikk med 100% kontroll over egen produksjonsprosess. Vel, da er man over på religion, for det finnes overhodet ingen god grunn til å anta at det er slik.

Om du ikke tror meg, så bare spør noen som har utdannelse på området. Meg for eksempel. Som faktisk har eksamen i TKL fra HiB og Teknologiledelse fra UiB...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønte poenget med artikkelen. Poenget er at ulike kunder kan ha ulike kravsspesifikasjoner for arbeidet som skal gjøres. Men her prøver du deg selvsagt på en stråmann om arbeidere, misnøye og kvalitet. Det var altså ikke det jeg skrev om. Her mistenker jeg at du er ute med trolling igjen - en sabotasjeaksjon for å fjerne fokus fra kjernen i diskusjonen.

Nå ser det likevel ut til at du er enig i at Foxconn kan levere ulik kvalitet til ulike kunder, så da skjønner jeg ikke hva som er problemet.

Det du skrev var jo:

Når Apple bruker Foxconn til å lage maskiner for seg. Så kan ikke Apple lage bedre maskiner enn det Foxconn er i stand til. Åpenbart! Ikke sant? Men dette betyr også at Apples konkurrenter som også benytte Foxconn har adgang til nøyaktig den samme kvaliteten i byggeprosessen.

Litt tidligere skrev du noe som viser at du ikke skjønner hva det handler om:

Da blir det litt som å forvente at egget ditt på frokostbordet, er mye bedre enn egget til alle de andre ved  bordet. Selv om det kommer fra samme høna.

Sammenligningen passer ikke fordi det ikke er snakk om samme høna, men om en gård som har mange høner og leverer til ulike kunder. Noen høner er kanskje burhøner, og de blir til billig-egg på Rema. Andre høner er frittgående og fores opp på økologisk for, og disse blir dyrere egg på Meny. Samme bonde kan altså levere produkter av ulik kvalitet til ulike kunder, avhengig av hva kunden etterspør.

Det var også en reportasje på Matkontrollen på TV2 for noen uker siden der det viste seg at en og samme produsent lager både vanlige dyrere merkevarer til butikker, og billigproduktene som ligger ved siden av. Forskjellen lå i produksjonsprosessen og igjen hva kunden hadde behov for.

Jeg håper du skjønner dette nå, og da håper jeg du også skjønner at Foxconn kan levere ulik kvalitet til ulike kunder. Naturligvis vil høyere kvalitet sannsynligvis bety at det blir dyrere for kunden (mobilprodusenten). Hvis mobilprodusenten betaler mer for å få høyere kvalitet så vil denne produsenten naturligvis få nettopp bedre kvalitet enn en annen mobilprodusent som betaler mindre og har mindre fokus på kvalitet.

Religionen her er det forørvig du som står for som antar at alle kunder bestiller det samme fra Foxconn. Hver kunde har egne krav, og jeg regner med at disse også er hemmelige slik at andre kunder av Foxconn ikke vet om dem.

Det som er poenget med alt dette er at det at to eller flere produsenter benytter seg av Foxconn ikke betyr at alle får samme kvalitet på produktene. Argumentet om at Apple umulig kan ha bedre kvalitet fordi de bruker samme leverandør som enkelte andre mobilprodusenter er altså ikke gyldig.

Lenke til kommentar

Eksempelet med egg fungerer ikke slik du bruker det. Økologiske egg fra frittgående høns er ikke bedre enn andre egg. Noen vil betale ekstra pga miljø og forholdene til kylling for dette. Det blir som å betale ekstra for å få PCen din laget av arbeidere med ekstra gode arbeidsvilkår.

Forskjellen ellers på egg er stort sett størrelse. Firstprice egg er M-L. Prior selger ikke M egg, og de selger opp til XXL om jeg ikke tar feil. Mindre egg har lavere kilopris.

Noen ganger er billigvarer av samme kvalitet som dyrere, andre ikke. I de fleste tilfeller er det uansett samme produsent som lager begge.

Poenget til Gabri3L er jo at Foxconn er et selskap som kan lage maskiner til ulik kvalitet. Det er svært utenkelig at Apple er de eneste som bestiller maskiner til høyeste kvalitet Foxconn leverer. Det er noe alle PC produsenter gjør for deres toppmodeller. De bruker og alle samme komponenter. Derfor blir det unaturlig å anta at Mac har høyere kvalitet enn alt annet. Det blir som å tro at Meny har bedre egg enn alle andre butikker, når de får dem fra Prior, og Prior selger akkurat de samme eggene selv. Meny sine egg er ikke bedre. Selv ikke bedre enn Firstprice egg, men de er større.

Og som jeg vet så foreligger det ingen spesiell informasjon som tilsier at Apple får PCene sine produsert på en spesiell måte som er bedre enn andre. Apple er og kjent for å gå for økonomiske løsninger, og gjør mye for å spare litt penger. Samsung har eksempelvis alltid egenproduserte batterier fra Sør-Korea, mens Apple alltid kjøper dem fra en kinesisk fabrikant. Så poenget er altså, Apple gjør som alle andre, så hvorfor påstår folk at de har så mye bedre kvalitet? Det er bare eplet som skiller dem fra andre på dette punktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønte poenget med artikkelen. Poenget er at ulike kunder kan ha ulike kravsspesifikasjoner for arbeidet som skal gjøres. Men her prøver du deg selvsagt på en stråmann om arbeidere, misnøye og kvalitet. Det var altså ikke det jeg skrev om. Her mistenker jeg at du er ute med trolling igjen - en sabotasjeaksjon for å fjerne fokus fra kjernen i diskusjonen.

Nå ser det likevel ut til at du er enig i at Foxconn kan levere ulik kvalitet til ulike kunder, så da skjønner jeg ikke hva som er problemet.

Det du skrev var jo:

Når Apple bruker Foxconn til å lage maskiner for seg. Så kan ikke Apple lage bedre maskiner enn det Foxconn er i stand til. Åpenbart! Ikke sant? Men dette betyr også at Apples konkurrenter som også benytte Foxconn har adgang til nøyaktig den samme kvaliteten i byggeprosessen.

Litt tidligere skrev du noe som viser at du ikke skjønner hva det handler om:

Da blir det litt som å forvente at egget ditt på frokostbordet, er mye bedre enn egget til alle de andre ved  bordet. Selv om det kommer fra samme høna.

Sammenligningen passer ikke fordi det ikke er snakk om samme høna, men om en gård som har mange høner og leverer til ulike kunder. Noen høner er kanskje burhøner, og de blir til billig-egg på Rema. Andre høner er frittgående og fores opp på økologisk for, og disse blir dyrere egg på Meny. Samme bonde kan altså levere produkter av ulik kvalitet til ulike kunder, avhengig av hva kunden etterspør.

Det var også en reportasje på Matkontrollen på TV2 for noen uker siden der det viste seg at en og samme produsent lager både vanlige dyrere merkevarer til butikker, og billigproduktene som ligger ved siden av. Forskjellen lå i produksjonsprosessen og igjen hva kunden hadde behov for.

Jeg håper du skjønner dette nå, og da håper jeg du også skjønner at Foxconn kan levere ulik kvalitet til ulike kunder. Naturligvis vil høyere kvalitet sannsynligvis bety at det blir dyrere for kunden (mobilprodusenten). Hvis mobilprodusenten betaler mer for å få høyere kvalitet så vil denne produsenten naturligvis få nettopp bedre kvalitet enn en annen mobilprodusent som betaler mindre og har mindre fokus på kvalitet.

Religionen her er det forørvig du som står for som antar at alle kunder bestiller det samme fra Foxconn. Hver kunde har egne krav, og jeg regner med at disse også er hemmelige slik at andre kunder av Foxconn ikke vet om dem.

Det som er poenget med alt dette er at det at to eller flere produsenter benytter seg av Foxconn ikke betyr at alle får samme kvalitet på produktene. Argumentet om at Apple umulig kan ha bedre kvalitet fordi de bruker samme leverandør som enkelte andre mobilprodusenter er altså ikke gyldig.

Beklager, men den som ikke har forstått artikkelen er som jeg viste, åpenbart deg selv. At du forsøker å bruke den til å illustrere noe annet enn hva den faktisk sier er en annen sak. Og som jeg forøvrig allerede har beskrevet i min post #125:

"Når konkurrenter velger å bruke billigere komponenter til enkelte modeller for å betjene markedet av forbrukere som ikke har råd til datamaskiner i Apples prisklasse. Så blir selvfølgelig disse billige maskinene ikke av samme kvalitet. Så at en undersøkelse viser at en produsent som bruker samme underleverandør som Apple i gjennomsnitt lager maskiner som ikke er av like høy kvalitet. Så er det en forventet selvfølgelighet."

At du heller ikke forstår at min sammenlikning med fyren som sitter med frokost bordet og tror han har fått det beste egget på grunn av en liten eple logo sier litt det også. SELVFØLGELIG representerer de andre eggene som kommer fra den samme høna, at konkurrentenes konkurrerende produkter er lagd med de samme kvalitetskrav. Dette bør være åpenbart for de fleste. Men det er klart lettere å vinne over stråmenn, så jeg forstår jo at du ønsker å tåkelegge.

Videre må du gjerne tro at Foxconn hadde hatt mer enn en kunde om de reserverte den beste produksjonsprosessen til bare en kunde. Akkurat som jeg regner med at du selv ville gått inn på "Møbelringen" og betalt det samme for en dårligere sofa enn hva naboen fikk, siden "Møbelringen" har reservert de beste sofaene til de kundene de liker. Eller hadde du hatt litt vett, og heller gått til "Skeidar" der du vet alle får det de betaler for? Om du ikke forstod det, så prøver jeg her med en litt mer hverdagslig ramme å illustrere hva som hadde skjedd om Foxconn lagde bedre maskiner for Apple enn sine andre kunder for den samme prisen: De andre kundene ville gått en annen plass. Men bytt gjerne om på "Skeidar" og "Møbelringen" om det må til for å forstå.

Nå det siste poenget som du glatt velger å overse, er at som jeg sa så har Foxconn en øvre grense for kvalitet. Så selv om vi for diskusjonens skyld sa at det var mulig for Apple å få maskiner fra Foxconn som var av overlegen kvalitet sammenliknet med maskinene til Foxconns andre kunder. Så gjenstår å bevise at Foxconn makter å levere bedre kvalitet enn fabrikkene til konkurrenter som f.eks. Asus. Og historisk sett så har altså ikke det vært tilfellet.

Det finnes riktignok kåringer som viser at Apple er det beste merket (i USA vel og merke). Og dette er uproblematisk for meg å innrømme. Problemet er at de ikke sier noe om feilraten til laptoppene. Og det er det vi har diskutert her. Det finnes nok av gode grunner til å velge Apple. Men overlegen kvalitet og ytelse er ikke blant dem. Og de av oss som ikke blir overstyrt av det religiøse senteret i hjernen vår er i stand til å akseptere dette.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...